Ystävä joka vaatii tietää kellontarkkuudella mitä sä teet ja tapaamaan
Mun ystäväni oli juuri tällainen kuin tästä toisessa ketjussa olleesta kirjoituksesta, jota lainaan omavaltaisesti tähän, voi lukea. Mutta mun ongelmani oli se, että kun yritin pitää puoliani hänen kanssaan minun äitini syyllisti minut siitä.
Syyllistyn vieläkin ja pelkään, että kaikki ihmiset ovat tuollaisia. Tai sitten jos he eivät ole, niin että he eivät välitä minusta. Outo dilemma. Syytän äitiäni tämän takia siitä, että hän syyllisti minut. Olin KOLME VUOTTA tuollaisen ihmisen kaveri vain siksi, että äitini ei antanut lupaa minulle pitää minkäänlaisia omia rajojani.
"Vaikka siitä syystä että toinen on rasittava ripustautuja. Mulla oli aikoinaan ystävä jolle piti tehdä selostus lähes minuutin tarkkuudella mitä olen tehnyt missä ollut ja kenen kanssa ja päivittäin tämä sama ja sitten kun lähdin kotiin niin kysymys kuului "monelta huomena nähdään?"
minä: "öö mulla on treenit duunin jälkeen että en mä oikeen tiädä huomisesta et jos joku toinen päivä sit"
hän: "monelta sun treenit sitten loppuu? no eihän sulla sit mitään oo, sä oot joskus kello se ja se kotona, soita mulle heti niin voin tulla vaikka käymään tai sit nähään vaik jossain siel ja siel"
Puuh ja joka ikinen päivä tätä samaa ellei sillä itsellään sattunut olemaan joku meno että sain olla rauhassa. Kamalia tollaset ihmiset."
Kommentit (49)
Terapeutit eivät tarpeeksi tunne narsismia ilmiönä, siksi ne eivät ota sitä huomioon, eivätkä osaa auttaa. Vaikka aivan varmasti enenevä osa ihmisten terapiaan hakeutumisen syistä johtuu narsistisen kohtelun uhriksi joutumisesta.
ap
Tai ainakaan kognitiivinen terapia ei ota huomioon, se on terapiasuuntana täysin paskaa narsistista kärsineille.
ap
Tai olihan siitä kognitiivisesta sitten hyötyä, kunhan ensin saa ongelmat parannettua, joiden takia sinne hakeutui.
ap
Onko sinulla nyt yli 20 vuotta myöhemmin yhtään ystävää?
Epäilen, että minusta ei pidettäisi, jos joku tuntisi minut täysin, joten tavallaan vastaus on ei. Ei kannata antaa kellekään enää sellaista valtaa jota äidilläni/ystävälläni oli minuun koska en ole ratkaissut sitä, että miksi ja kuinka niin pääsi käymään. Voin silti jutella asioitani monille mukavina pitämille ihmisille, mutta se ei ole aivan sama asia kuin todellinen ystävä.
ap
Mutta luultavasti niin pääsi käymään, koska äitini on narsistinen piirteittäin. Ei siis läpikotaisin. Mutta vaikka tiedän tämän, en tiedä kuinka se ei toistuisi.
ap
Jos haluaisin vielä joskus sanoa tuolle ihmiselle siitä, mitä hänen käytöksensä minulle aiheutti, niin miten sen sanoisin? Miten hän voisi kantaa paremmin vastuutaan muista, eikä olla tuollainen paskainen tollo? Saisi luvan pyytää anteeksi ja katua jalkojeni juuressa sitä, että katkaisi hiuskarvojakaan päästäni. Manipuloi ja kiristi.
ap
Häpeäisi ja masentuisi, että aiheutti masennuksen minussa. Tai tavallaan äitini aiheutti, joka ei suojellut minua, mutta ainoastaan tällaiset ihmiset voivat todella pahentaa narsistisen vanhemman syyllistämän oloa: "Vaikka siitä syystä että toinen on rasittava ripustautuja. Mulla oli aikoinaan ystävä jolle piti tehdä selostus lähes minuutin tarkkuudella mitä olen tehnyt missä ollut ja kenen kanssa ja päivittäin tämä sama ja sitten kun lähdin kotiin niin kysymys kuului "monelta huomena nähdään?"
minä: "öö mulla on treenit duunin jälkeen että en mä oikeen tiädä huomisesta et jos joku toinen päivä sit"
hän: "monelta sun treenit sitten loppuu? no eihän sulla sit mitään oo, sä oot joskus kello se ja se kotona, soita mulle heti niin voin tulla vaikka käymään tai sit nähään vaik jossain siel ja siel"
Puuh ja joka ikinen päivä tätä samaa ellei sillä itsellään sattunut olemaan joku meno että sain olla rauhassa. Kamalia tollaset ihmiset."
ap
Paskainen tollo niin kuin äitinikin on. Kauheaa, ettei oma vanhempi kykene auttamaan ja suojelemaan omaa lastaan! Äitini kutsui itseään vieläpä tiikeriemoksi. Vittu ikinä en nähnyt sen raatelevan ketään muita paitsi minua korkeintaan.
ap
Että jos joku käy minun kimppuuni, niin hän on tiikeriemo! Prkl! Mutta jos
"Vaikka siitä syystä että toinen on rasittava ripustautuja. Mulla oli aikoinaan ystävä jolle piti tehdä selostus lähes minuutin tarkkuudella mitä olen tehnyt missä ollut ja kenen kanssa ja päivittäin tämä sama ja sitten kun lähdin kotiin niin kysymys kuului "monelta huomena nähdään?"
- käy mun kimppuuni, niin pitää syyttää minua.
ap
Kaikki ihmiset ovat epätäydellisiä. Äidit, ystävät, sukulaiset, lapset, naapurit. Surullinen totuus, jonka kanssa on vaan elettävä. Ihmiset luulevat tekevänsä oikein, mutta niin useasti kuitenkin epäonnistuvat.
Toisilla säröt ovat pinnan alla ja joku saattaa siksi ulkopuolisena kuvitella, että täydellisiä äitejä tai isiä on olemassa. Paras vaan hyväksyä elämän raadollisuus ja virheet. Yrittää unohtaa ja antaa anteeksi. Etsiä jotain uutta ja puhdasta ja lopettaa se vanhassa sonnassa kieriminen.
Parasta mitä ap sinulle voi tapahtua, että alat kärsimään huonosta muistista ja alat elää tässä päivässä, jonka rakennat juuri sen näköiseksi kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset ovat epätäydellisiä. Äidit, ystävät, sukulaiset, lapset, naapurit. Surullinen totuus, jonka kanssa on vaan elettävä. Ihmiset luulevat tekevänsä oikein, mutta niin useasti kuitenkin epäonnistuvat.
Toisilla säröt ovat pinnan alla ja joku saattaa siksi ulkopuolisena kuvitella, että täydellisiä äitejä tai isiä on olemassa. Paras vaan hyväksyä elämän raadollisuus ja virheet. Yrittää unohtaa ja antaa anteeksi. Etsiä jotain uutta ja puhdasta ja lopettaa se vanhassa sonnassa kieriminen.
Parasta mitä ap sinulle voi tapahtua, että alat kärsimään huonosta muistista ja alat elää tässä päivässä, jonka rakennat juuri sen näköiseksi kuin haluat.
Et tajua mitään jos luulet huonon muistin korjaavan / korvaavan sen mistä olen jäänyt paitsi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos äitini pitikin särönsä jopa itseltäänkin pinnan alla, niin minä en ainakaan ollut ulkopuolinen jolle ei olisi valunut myrkkyä kun ne säröt sisällään pitävä kuori rakoili.
Ja sitten syytettiin minua, kun oma virheellisyys näkyi.
ap
Mitä jos koittaisin päästää äiti vihastaan irti ja antaa anteeksi hänen epätäydellisyytensä, joka sinua satutti, kun hän oli kaverisi eikä sinun puolellasi? Anna äidillesi anteeksi. Sinulle sattui vastaan mielenvikainen ystävä ja kärsit siitä. Mutta pääsit tästä iilimadosta eroon ja elämäsi on jatkunut ilman häntä. Muista, kohtasin yhden sellaisen. Ei ne muut ole hän. Äitisi ei varmaan ole koskaan ymmärtänyt tunteitasi häntä kohtaan eikä ole täysin ymmärtänyt tilannettasi, mutta hän on äitisi. Nyt hengität syvään, olet iloinen että tämä on menneisyyttä eikä tulevaisuutta. Ole vahvempi ja rohkea, tutustu uusiin ihmisiin ja muista, he eivät ole tämä iilimato. Ja unohda äiti vihasi. Se on mennyttä.
En minä äitiä vihaa sinänsä vaan kerron vain millaisia ongelmia HÄN minulle aiheutti. Minun kuuluisi nyt aiheuttaa samantasoista pahoinvointia HÄNELLE. Äidille siis. Että ois puntit tasan saatana.
ap
Vierailija kirjoitti:
En minä äitiä vihaa sinänsä vaan kerron vain millaisia ongelmia HÄN minulle aiheutti. Minun kuuluisi nyt aiheuttaa samantasoista pahoinvointia HÄNELLE. Äidille siis. Että ois puntit tasan saatana.
ap
Kuulostaa siltä, että asiassa sinua satutti enemmän äitisi, kuin ystäväsi käytös. Ystävä kuulostaa sellaiselta, että hänellä ei ollut muita kuin sinä. Ja Häm tarrautui sinuun sitten kynsin ja hampain, ettei olisi yksin. En tiedä koko tarinaa enkä äitisi näkökulmaa, mutta oliko sinulla muita ystäviä? Jos hän on käyttäytynyt niinkuin käyttäytyi pelossa, ettei sinulla ole sitten ketään. Äidit on joskus omituisia ja ei heidän päähänsäkkään voi kurkistaa mikä siellä piilee. Mutta paransiko olosi, jos tekisit hänelle saman? Olisit silloin samanlainen. Tuskin, ole itse parempi ja koita saada asian suhteen rauha. Totta kai oman äidin tekemiset ja sanomiset sattuu, koska on äidin kuuluisi olla se tuki ja turva, läpi elämän. Mutta se on onneksi mennyttä! Eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apKuulostaa siltä, että asiassa sinua satutti enemmän äitisi, kuin ystäväsi käytös. Ystävä kuulostaa sellaiselta, että hänellä ei ollut muita kuin sinä. Ja Häm tarrautui sinuun sitten kynsin ja hampain, ettei olisi yksin. En tiedä koko tarinaa enkä äitisi näkökulmaa, mutta oliko sinulla muita ystäviä? Jos hän on käyttäytynyt niinkuin käyttäytyi pelossa, ettei sinulla ole sitten ketään. Äidit on joskus omituisia ja ei heidän päähänsäkkään voi kurkistaa mikä siellä piilee. Mutta paransiko olosi, jos tekisit hänelle saman? Olisit silloin samanlainen. Tuskin, ole itse parempi ja koita saada asian suhteen rauha. Totta kai oman äidin tekemiset ja sanomiset sattuu, koska on äidin kuuluisi olla se tuki ja turva, läpi elämän. Mutta se on onneksi mennyttä! Eikö vain?
Minusta olisi aika alentuvaa, jos äitini ajatteli minun ylitseni, minulle puhumatta, ettei minulla ole muita ystäviä varsinkin kun tuon ilmi, että tämän yhden kanssa olemisesta tulee paha olo ja se ahdistaa. Ja että kyseinen ystävä "vituttaa".
Hänen ei tarvitse minulle ystäviä hankkia, mutta ei myöskään tartte pitää mua niin paskana, ettenkö muillekin kelpaisi. Mutta sellaisenahan hän minua piti.
Joten näin paska ei alennu mihinkään jos tekisi hänelle sen paskan olon, jota minulle tuli häneltä.
ap
Mutta se on totta, ettei ystävän käytös olisi päässyt minua niin satuttamaan, jos olisi ollut joku, johon turvautua ja joka olisi opettanut mikä on oikein ja mikä väärin ja että oikein ei ole se, että kenelläkään on valtaa minun ylitseni omiin asioihini.
ap
Tunnustaakohan kukaan ketjua lukeva olevansa tuollainen? :D
Ei varmaan kukaan kehtaa. On niin hirveä ihmistyyppi. En vain tajua mikä siihen käytökseen on syynä? Lisäksi ystävä syyllistää ja se onnistuu tietenkin vain jos uhri syyllistyy, mutta narsistiäidin uhri -kaveri kyllä syyllistyy.
ap