Jäin heti koukkuun..
Jään siis helposti koukkuun ekasta kerrasta niin hyvässä kuin pahassa. Ensimmäinen tupakka, ensimmäiset kunnon kännit, eka kerta pilveä ( ..ja jotain vahvempaa). Tämä koskee myös huonojen juttujen lisäksi hyviä, esim. HIIT "tappotreeni" kamalaa, mutta seuraavana päivänä voisin mennä jo uudestaan.
Haluaisin siis tietää onko muita tälläisiä tai mikä luonteessani on vikana? Olenko jotenkin poikkeuksellisen heikko? Pystyn kuitenkin hillitsemään itseni, eivätkä ns. vieroitusoireet ole niinkään fyysisiä.
Kommentit (19)
Mä taas olen sun vastakohta - en ole koskaan ollut koukussa mihinkään.
itselleni kävi sama oksentelun ja laihduttamisen kanssa. helvetillinen kierre.
Vierailija kirjoitti:
Sama! Poltin vuosia, päätin vaan että vois lopettaa ja lopetin. Päätän olla ilman alkoholia vuoden, olen. Laihdutan 10kg huvikseni ja koska mä voin. Blääh. Ei mitään haastetta missään.
mutta pystytkö silti olemaan ilman ?
Minä kasvoin alkoholistiperheessä ja oikeastaan koko toinen puoli sukua ovat alkoholisteja/narkkareita. Minusta tuli alkoholisti (narkkari ei kuitenkaan) ja minäkin jään riippuvaiseksi ihan kaikesta. Kaikesta. Nakeista kirjoihin.
En siis pysty lopettamaan, kun jotain aloitan, eli nakkiesimerkki: avaan nakkipaketin ja syön kaikki suoraan paketista kylmänä, koska minun on pakko. Alkoholi: otan YHDEN HÖRPYN ja vedän kaatokännit, ja kirjaesimerkki: luen ensimmäisen lauseen, luen koko kirjan vaikka siihen menisi koko yö.
Minulle ovat "ammattiauttajat" kertoneet, että "addiktiivinen taipumus" voi johtua niin kasvuympäristöstä kuin perinnöllisistä tekijöistä. Minulla ilmeisesti molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Minä kasvoin alkoholistiperheessä ja oikeastaan koko toinen puoli sukua ovat alkoholisteja/narkkareita. Minusta tuli alkoholisti (narkkari ei kuitenkaan) ja minäkin jään riippuvaiseksi ihan kaikesta. Kaikesta. Nakeista kirjoihin.
En siis pysty lopettamaan, kun jotain aloitan, eli nakkiesimerkki: avaan nakkipaketin ja syön kaikki suoraan paketista kylmänä, koska minun on pakko. Alkoholi: otan YHDEN HÖRPYN ja vedän kaatokännit, ja kirjaesimerkki: luen ensimmäisen lauseen, luen koko kirjan vaikka siihen menisi koko yö.
Minulle ovat "ammattiauttajat" kertoneet, että "addiktiivinen taipumus" voi johtua niin kasvuympäristöstä kuin perinnöllisistä tekijöistä. Minulla ilmeisesti molemmista.
Olen tuon 6 viestin kirjoittaja. Minäkin kasvoin alkoholisti perheessä ja esim. Äiti on ikuinen laihduttaja.. Ikinä ei vaan laihdu. Mistäköhän tämä sitten johtuu etten jää mistään riippuvaiseksi..? :o
Vierailija kirjoitti:
tuota sanaa varmaan hain "addiktoivuus" olen siis addikti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon 6 viestin kirjoittaja. Minäkin kasvoin alkoholisti perheessä ja esim. Äiti on ikuinen laihduttaja.. Ikinä ei vaan laihdu. Mistäköhän tämä sitten johtuu etten jää mistään riippuvaiseksi..? :o
Nimenomaan siis (tavalla tai toisella) periytyvää on TAIPUMUS addiktoitumiseen. Ei se ole mikään absoluuttinen totuus, että koska vanhempasi ovat addikteja, sinäkin olet addikti, kuten eivät hyvinkin vahvasti periytyvät sairaudet automaattisesti periydy sukupolvelta toiselle, esimerkiksi Alzheimerin tauti, vaikka on hyvin vahvasti periytyvä. Siinä, ja jopa skitsofreniassa, puhutaan alttiudesta. IItse sairaus ei automaattisesti periydy.
Valinnat vaikuttavat. Elintavat, asuinympäristö, kaikki mikä nyt mihinkin sairauteen vaikuttaa. Addiktioiden kohdalla on kuitenkin selkeämpi valinnan vapaus, kuten alkoholismissa, sillä kohtalon koura ei juota väkiviinaa.
- Tuo nro 8
Minulle kävi sama tupakan kanssa, ensimmäiset sauhut ja se oli menoa sitten.
alkoholi vei mennessään, nyt 3 vuotta raittiina.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi av-palstalla pätemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi av-palstalla pätemiseen.
boom served !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan siis (tavalla tai toisella) periytyvää on TAIPUMUS addiktoitumiseen. Ei se ole mikään absoluuttinen totuus, että koska vanhempasi ovat addikteja, sinäkin olet addikti, kuten eivät hyvinkin vahvasti periytyvät sairaudet automaattisesti periydy sukupolvelta toiselle, esimerkiksi Alzheimerin tauti, vaikka on hyvin vahvasti periytyvä. Siinä, ja jopa skitsofreniassa, puhutaan alttiudesta. IItse sairaus ei automaattisesti periydy.
Valinnat vaikuttavat. Elintavat, asuinympäristö, kaikki mikä nyt mihinkin sairauteen vaikuttaa. Addiktioiden kohdalla on kuitenkin selkeämpi valinnan vapaus, kuten alkoholismissa, sillä kohtalon koura ei juota väkiviinaa.
- Tuo nro 8
Kovaa laukkaa - kohti viinakauppaa !!
Kannattaa kokeilla mätykkää eli Magic the Gatheringia. Siihen jäät varmasti koukkuun ja saat hauskaa puuhaa loppuelämäksesi :)
tiedät sitten varmasti pysyä erossa esim. huumeista kun tiedostat koukkuun jäämisen riskin.
Olen aivan samanlainen. Sokeri, liikunta, tupakka, alkoholi, seksi, pelit.. mitä tahansa - jään koukkuun. Kyse on tahdonvoimasta ja itsehillinästä, se täytyy olla tuplasti vahvempi.
Oisko aivoissa jotain ainetta vähän enemmän kuin muilla, mutta tahdonvoimalla voit kompensoida vajaavaisuauttasi