Kaksosille nimeksi Rebekka ja Ruut - liian uskonnollisia nimiä?
Meille on tulossa kaksostytöt ja ollaan pyöritelty nimiä. Rebekka ja Ruut (tai Ruth) ovat sellaisia, joista molemmat tykätään ja sopisivat kivasti yhteenkin. Nuo ovat kuitenkin vahvasti vanhatestamentillisia nimiä ja me olemme kirkkoon kuulumattomia agnostikkoja. Sinänsä ei haittaa uskonnolliset mielikuvat, mutta ovatko nuo kuitenkin jo "liian" uskonnollisia nimiä ei-uskovaisille? Mitä olette mieltä?
Kommentit (33)
Aivan ihanat nimet! Meinasin ehdottaa Rebekkaa ja Reginaa, mutta kaksosista itsestään varmasti kivempi, että eroaa enemmän. Me ollaan pasifisteja, silti lapsilla on sotaan ja monarkiaan liittyviä nimiä :). Nimien merkitykset on tärkeitä harvalle Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteistä. Saa toki ehdottaa myös muita nimiä vaikka tuon Rebekan kaveriksi, jos tulee jotain mieleen. Itse tykätään kyllä Ruut-nimestäkin, joskin Ruth on minustakin kauniimpi muoto.
ap
Mitens ihan Rosa tai vaikka Rose?
Toi Rea oli kyl kiva. Antakaa se Ruutin tilalta. Ite tykästyin kyl tohon Raakeliin myös. Eli laitappa sittenkin Raakel ja Rea. :D
Vierailija kirjoitti:
Ruut on minusta kauhean kuuloinen nimi. Mieti hetki, miltä se oikein kuulostaa. Plörinältä. Vähän kuin Trööt.
Rebekka sen sijaan on ihan ok. Jos kaipaat tuollaisia raamatullisia nimiä, miten olisi Rebekka ja Raakel. Molemmat myös kansainvälisesti ymmärrettäviä.
Olen valitettavasti samaa mieltä tuon aiemman kommentoijan kanssa siitä, että Ruut on foneettisesti - anteeksi vielä! - todella ruma nimi. Onko molempien kaksosten nimi pakko alkaa r-kirjaimella, siis että onko lasten nimien pakko "rimmata" keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Kauniita nimiä, mutta kyllä minä ainakin olettaisin, että vanhemmat ovat hyvin uskonnollisia, kun ovat valinneet noin raamatulliset nimet. Erityisesti Rebekka viittaisi tähän, koska se on muuten niin harvinainen nimi. Teidän asia on sitten, haittaako teitä, että monet luulevat teitä nimien perusteella uskonnillisiksi.
joo ihan varmaan, aivan kuten kaikien Leevien vanhempia luullaan himouskovaisiksi.
Ei ole mikään pakko lasten nimien sointua yhteen tai alkaa R-kirjaimella. Joku pieni yhteinen "juju" on plussaa, mutta ei mikään pakko.
Tuota Raakeliakin vähän mietittiin, mutta en sitten ikävien mielikuvien vuoksi tohdi antaa. Lapsena meidän naapurissa asui ihan hirvittävän vihainen Raakel-mummo, joka aina raivosi meille lapsille. Rachel puolistaan on nätti, mutta ei tokikaan toimisi Suomessa.
Reasta en tykkää, on jotenkin tosi kova ja mitäänsanomaton. Lisäksi vähän häiritsee se, että se tarkoittaa alea.
ap
Tyttäreni nimi on Ruth. Minä en kuulu kirkkoon eikä tyttärenikään. Ajatusmaailmaltani olen avarakatseinen.
Vierailija kirjoitti:
Ruth parempi. Tavaamista enemmän, joo, mutta kirjoitusasu on nätimpi ja toimii paremmin kansainvälisesti.
Voiko sanoa että nimi on enne? Meidän Ruth on Lontoo fani.
Rea ja Ruut.
Isomummoni puhui potasta repekkana...
Vierailija kirjoitti:
Kauniita nimiä, mutta kyllä minä ainakin olettaisin, että vanhemmat ovat hyvin uskonnollisia, kun ovat valinneet noin raamatulliset nimet. Erityisesti Rebekka viittaisi tähän, koska se on muuten niin harvinainen nimi. Teidän asia on sitten, haittaako teitä, että monet luulevat teitä nimien perusteella uskonnillisiksi.
Rebekka harvinainen? Juu...
Samaa piti kirjoittamani. Ruut on ruma. Raakel mieluummin.