Kysy transsukupuoliselta tytöltä -- mitä vain
Täällä taas sama 28v transtyttö, jolla on exänsä kans biologinen lapsi (n. 3.5v) tarjoaa mahdollisuutta kysyä mitä tahansa mikä on aina mietityttänyt transihmisissä; hoidot, diagnoosi, arki, seksuaalisuus, sosiaalinen elämä, keho / minäkuva, mitä vain. Miksi? Koska ihmisiä monesti kiinnostaa mutta ei ole ketään keneltä kysyä ja monet vaihdokkaat on niin ahdistuneita etteivät kykene tai osaa vastata (kokemuksen puutteen takia) ja haluun omalta osalta helpottaa ilmiön kohtaamista ja ymmärtämistä. :)
Perusjuttuja on: oon cybergoth-tyylinen ja punk-henkinen mimmi, diagnoosi F64.0 saatu 06.05.2015, vähän päälle 500 päivää hormonikorvaushoidossa, 150mg spironolaktoni ja 6mg estradioli-hemihydraattia menee tällä hetkellä päivittäin, henkilötunnus on naisen, kirurgiaa ei ole tehty, rinnat on 80B - 80C luonnolliset ja opiskelen yliopistossa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko, että pystyt olemaan vakaa aikuinen lapsellesi?
Mikä sinä olet tätä kysymään? Mua niin tympii nämä "erilaisuuden vuoksi on pakko olla huono vanhempi" -oletukset. Tiedätkö mun lähipiiri on koostunut enimmäkseen keskiluokasta ja voi luoja millasta vanhemmuutta olenkaan nähnyt...ja kaikki näistä on juuri sun kaltaisia muka täydellisiä vanhempia...no, tosi kaukana siitä kyllä liian moni. Ei oikeaan kehoon syntyminen, suht vakaa lapsuus/aikuisuus, asuntolaina ja työpaikka takaa hyvää vanhemmuutta ja ole merkki aikuisuudesta. Se voi olla myös merkki pelokkaasta ja neuroottisesta pakosta elää elämää oletettujen normien mukaan joista ei uskalla tai ymmärrä irrottautua vaikka haluaisi. Aikuinen voi olla vastuullinen ilman tuota kaikkea! Ja toki tuo on unelma joillekin ja se on hyvä sitten niin mutta ei ihmiset ole mikään kasa toistensa klooneja, joille pätee samat asiat tilanteesta riippumatta! Tärkeintä on olla lapsen tukena ja turvana, sensitiivisyys jne.
Mikäkö olen kysymään? Aikuinen. En ole täydellinen vanhempi enkä itse asiassa vanhempi ollenkaan. Lisäksi sinä halusit vastata kysymyksiin, vai mitä ;)
Aikuinen, joka mm. pitää itseään tyttönä vaikka on lähes kolmekymppinen sekä väheksyy työntekoa (jolla ne lapsen perustarpeet tyydytetään) ei voi olla psyykkisesti vakaa. Asuntolainalla tms. ei ole mitään yhteyttä asiaan.
Vielä yks pointti: Se kuka käsitetään tyttönä on ensinnäkin täysin semanttinen asia; jos mun mielestä tyttöys määrittyy esim. sisältä päin tai ulkoisesti eritavalla fyysiseen ikään perustuen, niin se ei ole yhtään sen enempää "oikea" tai "väärä" se määritelmä, se on vain hiukan eroava siitä miten sinä sen ymmärrät. Se ei myöskään oo kovin kaukana siitä jos on parikyt vuotta määrittelyeroa. :D
Lisäks, en koe itseäni aikuiseks, koska a) en ole saanut elää sitä teini-ikääkään oikeessa kropassa (selittänee monet asenteet ja sen että mun psyyke on jäätynyt sinne?) ja b) mua ahdistaa kaikki se suorittaminen, stressi, paine ja katkeruus mitä mun silmissä aikuisuuteen sisältyy. Mulle aikuisuus on sitä että teet päivässä 8h duunia, 2h työmatkoja, 2h vessakäynteihin yms., nukut 7h - 8h, joten sulla on päivässä 1h - 2h omaa aikaa, koska pitäähän sun tehdä kuitenki ylitöitä ja suorittaa elämää, koska pitää näyttää naapurille että sulla on enemmän rahaa ja hienompi vene, kumppanille että sun alapää on parempi ku sihteerin, anopille että oot maailman paras äiti, ystävilles että sun vaatteet ja asusteet on hienompia ku niiden, itselles että pystyt mihin vaan ja maailmalle että sinähän, perkele, pystyt. Pitää ymmärtää politiikkaa, joka perustuu vaan itsekkäiden kusipäiden omien etujen ajamiseen toisten hinnalla, verotusta joka on tehty tahallaan niin käsittämättömän vaikeeks jotta saadaa työllistettyä parikyt tuhatta ihmistä ja kasvaa katkeraks omasta työn takia menetetystä elämästä ja huonoista valinnoista ja haastaa sen takia kännissä riitaa baarissa jokaiselle vastaantulijalle, koska on niin vihainen itselleen.
Ei kuulosta elämältä jota kaipaan. Mieluummin elän vapaana kaikista noista kahleista, näyttäen omalta itseltäni, näyttäen keskisormea järjestelmälle ja taistellen sen puolesta että saan elantoni musiikista, kirjottamisesta tai muusta luovasta vaihtoehdosta. :) Ja kun joskus sen elantoni saan niin tähän paskamaahan en maksa mitään vaikka se kuinka täyttäis sata vuotta. Kaunis ja tyyliin koko Euroopan puhtain ja vähiten pilattu luonto, turvallisuus ja näennäiset vapaudet ei oikein korvaa piilotettua / kiellettyä korruptiota, viranomaisten mielivaltaa ja paskaa hallinto(muoto)a. Shit happens.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö uimahallissa tai muissa yleisissä saunoissa?
En. Mutta haistan tässä implikaation kysymyksestä, että kummalle puolelle menisin..? :D
Jos kävisin, niin menisin varmaan (ainakin itsevarmana up yours -päivänä :D) ihan normaalisti naisten puolelle tyttödikkini ja tissieni kans. Jos tulis mesoamista, niin sanosin varmaan: "Se oli tollane ku mä heräsin tänään!" tai jotain muuta, yrittäen huumorin kautta osoittaa että homma on ihan fine ja jos olisin pinppejä / tissejä tuijottelemassa niin kääntyisin joko internetin tai peilin puoleen. :) En mä sen enempää siellä ole tsekkailemassa muita ku mun biologiset vastineet.
★Tähtisimmu ★ kirjoitti:
En mä sen enempää siellä ole tsekkailemassa muita ku mun biologiset vastineet.
Sinun biologiset vastineet menevät miesten puolelle. Pillerit ja sotu eivät biologiaa ja DNAta muuta.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö miehistä vai naisista?
Olen kaikkiruokainen; se ärsyttävä cliché että "rakastun ihmiseen" :) Mutta myös haluan ihmistä, ihan sama mikä on sukupuoli-identiteetti, genitaalivarustus ja tissitilanne. Eikä se oo sitä että olisin epätoivoinen, mulle se vaan yksinkertaisesti on täysin samantekevää ja merkityksetöntä seksuaalisesti yms.. Ollut aina.
Ite olen 26v ja ahistaa kans toi pakollinen "aikuisuus", pitäis viettää prinsessahäät, ostaa talo ostaa farmari-auto, tehdä töitä aamusta iltaan, olla perillä jokaisesta maksamastaan verosta ja sen korosta. Pukeutua harmaseen ja harrastaa sauvakävelyä... Aaargh ei kestä :D vaikutat hyvältä tyypiltä, jatka vaan omana itsenäs.
Vierailija kirjoitti:
★Tähtisimmu ★ kirjoitti:
En mä sen enempää siellä ole tsekkailemassa muita ku mun biologiset vastineet.
Sinun biologiset vastineet menevät miesten puolelle. Pillerit ja sotu eivät biologiaa ja DNAta muuta.
Äh, en kai mä nyt ihan harhainen ole -- kyllä mä sen tiedän että ne ei sitä muuta! :D Tarkotin vastine as in transtyttö <=> biotyttö :) transsukupuolisen tytön biologinen vastine. Oon varsin tietoinen että mun pimppi olis synteettinen, mekaanisesti tervettä kudosta tuhoamalla ja silpomalla rakennettu onkalo. Mun kromosomit on (suurella todennäköisyydellä) XY läpi mun koko kehon. Ja myös että mun biologia on sekotettu aivan totaalisesti kun tuhotaan luonnollinen sukuhormonituotanto ja korvataan se ulkopuolelta ristihormonilla. Kaikesta tuosta synteettisyydestä huolimatta niin mulla on jäätävän paljon parempi olla nykyään. :)
Vierailija kirjoitti:
Ite olen 26v ja ahistaa kans toi pakollinen "aikuisuus", pitäis viettää prinsessahäät, ostaa talo ostaa farmari-auto, tehdä töitä aamusta iltaan, olla perillä jokaisesta maksamastaan verosta ja sen korosta. Pukeutua harmaseen ja harrastaa sauvakävelyä... Aaargh ei kestä :D vaikutat hyvältä tyypiltä, jatka vaan omana itsenäs.
Hihi.. Kiitos<3 :) Mä kuulen sitä usein. ;)
Ihana myös kuulla ja huomata että joku muukin on herännyt vähän kyseenalaistamaan tätä menoa. :) Voimia ja onnea elämässä sulle<3 :)
Tuo termi "vaihdokas" on hauska. :)
Oletko kaikille avoimesti ulkona transkaapista? Itse olen menossa takaisin kaappiin. Alan olla siinä pisteessä, ettei kukaan pian enää arvaa mitään. Muutenkin ihmiset alkavat uskoa, mitä sanon, jos he erehtyvät sukupuolestani. Muutan kohta uuteen paikkaan. Voin olla "stealth". Mulle avoin transsukupuolisuus on ollut todella rankkaa (mulla tutkimuksetkin kesti melkein kaksi vuotta).
Kiitos vastauksista, tosi mahtavaa että ennakkoluulottomasti vastaat kaikkeen.
Aiotko selvittää karyotyyppisi?
Olen naimisissa oleva hetero mies ja minulla on usein fantasioita trans-naisista, joilla on penis. Olen huomannut että tämä on todella yleistä kaveripiirissäni. Toteuttaisin fantasioitani, jos vaimoni sen sallisi, mutta vaimo todella mustasukkainen, joten jää haaveeksi.
Tuleeko sinulle paljon "ehdotuksia" naimisissa olevilta heteromiehiltä?
Miten lapsesi suhtautuu siihen että hänellä on nyt kaksi äitiä kun isistä tuli äiti?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Tällä hetkellä oon päätoiminen opiskelija ja meidän lapsen etä-äiti, kun se asuu exällä tällä hetkellä. Mulla on tällä hetkellä yks bändi ja kirjotan runoja deviantArtiin. Oon harkinnu että kirjottaisin pari jotain novellia ja hakisin taiteilija-apurahaa joko romaaniin, missä olis transsukupuolinen protagonisti tai sitte kirjottaisin "transpäiväkirjan" -- pohjautuen joko täysin tai suurimmaks osaks omaan elämään. ..tai ihan perus tietokirjan vaihdokkuudesta... Kunhan ei tarvii mennä jonnekki Elialle webbikoodariks. Opiskelen siis tietojenkäsittelytiedettä ja sivuaineena on paljon filosofiaa / informaatiotutkimusta. Ja oon aika vahvasti tiedonkuvaukseen, tietokantoihin ja tiedonhallintaan suuntautunu. Saa nähdä mitä käy kun valmistun. :D Miettiny myös musiikin kans sooloprojektin vaihtoehtoa; jotain cybergoth-tyylistä dark electroa / aggrotechiä -- Bandcamp + Tube mahdollistais jopa pienimuotoiset rahavirrat. Tai kuvamanipulaatioon laajentamista dA:sssa...
Vierailija kirjoitti:
Tuo termi "vaihdokas" on hauska. :)
Oletko kaikille avoimesti ulkona transkaapista? Itse olen menossa takaisin kaappiin. Alan olla siinä pisteessä, ettei kukaan pian enää arvaa mitään. Muutenkin ihmiset alkavat uskoa, mitä sanon, jos he erehtyvät sukupuolestani. Muutan kohta uuteen paikkaan. Voin olla "stealth". Mulle avoin transsukupuolisuus on ollut todella rankkaa (mulla tutkimuksetkin kesti melkein kaksi vuotta).
Hihi.. kiva kun iskee -- on mun parhaan ystävän kehittämä, kun on lyhyempi sanoa ku "transsukupuolinen" :D Ja on vähä sellane pilke silmäkulmassa, kun ei tän aiheen tarvii olla kuolemanvakava.. ;)
En. Ainoastaan ne jotka tuntee mut aiemmin (joita on kymmeniä ja läheisiä<3) tietää mun biotaustan. :) Joillekkin uusille tuttavuuksille oon outannut itseni, kun on vaikuttaneet niin hyviltä tyypeiltä, että oon halunnu kertoa. Vastaanotto on aina ollut hyvä ja hämmentynyt etten ollutkaan biologinen. Oon siis 100% pass, mulle on ehdotettu puhelimessa papa-koetta kun halusin selvittää kondyloomaa tai jotai.. ja aina kun oon kysynyt jossain YTHS:llä hammaslääkärissä, kaupassa tiskillä ja millon missäki, että "Meenkö täydestä" niin vastaus on poikkeuksetta: "Ai mistä??" Ja kun selitän niin naarattaa kumpaakin aina. :D
Ihana kuulla että sinäkin menet läpi ja pääset olemaan stealth toiselle paikkakunnalle, onnea ja voimia<3 :) Ja onhan se out in the open oleminen joo aika annelista. Senpä takia nimimerkki, kunnes ihmisten asenteet muuttuu. Ja ne ei mun mielestä muutu jollei joku tee asiasta normaalia ja vastaa kaikkiin kysymyksiin, mitkä ihmisiä mietityttää. ;) Fobia / viha on usein pelkoon pohjautuvaa, joka johtuu tiedonpuuttesta, joka taas on ihmiselle ihan luonnollista; pelätä jotain mistä ei tiedä mitään. :)
Ja mulla sama, pitkittivät tutkimuksia ja hormonien alotusta ja pistivät käymään terapeutilla, erinäisistä mielestään pätevistä syistä. Meitä hallitaan, ei hoideta. Periaate tuntuu olevan että "annetaan noille sekopäille nyt nää pillerit ja toivotaan ettei ne ruikuta sitä hormoniveikoetta joka 3kk välein.." ==> jenkeissä se on oikeesti hoitamista esimerkiks. Tosin siel se on myös kallista, koska yksityiset klinkat; kaikessa on puolensa.. :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, tosi mahtavaa että ennakkoluulottomasti vastaat kaikkeen.
Aiotko selvittää karyotyyppisi?
Viittaan ylempänä olevaan vastaukseeni toiselle tyypille; eihän tästä asiasta tule normaalia, jollei joku vähän raota verhoa sinne kaiken taakse ja kerro avoimesti mistä on kyse. Ei se mun mielestä tekis tästä normaalia, jos kasvattaisin parran (sen mitä se kasvaa enää..) ja menisin sillai Barbiks pukeutuneena marssiin kaduille kyltin kans missä lukee "OIKEUKSIA MEILLE!" :D Mun mielestä sillä vaan a) nostetaan homma korokkeelle ja siten erityisasemaan (!= normaali) ja b) tökitään oikein sitä ihmisten suvaitsevaisuutta ja muuta. En sinänsä ymmärrä pride-juttuja... mun mielestä tavoite saavutetaan paremmin kun ei "glorifioida" asioita ja tehdä niistä jotenki ultra-hienoja.
Enkä usko että tässä maassa sellasia testejä tehdään ihan tuosta noin vain. :D Kuitenki liian kallista tjsp. Olishan se jännä tietää että miten ne kromosomit ym. on mulla, kun on niitä juttuja että voi olla esim. osa soluista eri pareilla varustettu... niinku sellasii pienempiä anomalioita, jotka ei ilmene epäselvinä genitaaleina tms..
Trans-suuntautunut? kirjoitti:
Olen naimisissa oleva hetero mies ja minulla on usein fantasioita trans-naisista, joilla on penis. Olen huomannut että tämä on todella yleistä kaveripiirissäni. Toteuttaisin fantasioitani, jos vaimoni sen sallisi, mutta vaimo todella mustasukkainen, joten jää haaveeksi.
Tuleeko sinulle paljon "ehdotuksia" naimisissa olevilta heteromiehiltä?
Kaikki ehdottelut / iskemiset heterokundeilta (en tiiä ovatko olleet sinkkuja vai ei) on ollut biotytölle -- koska oon mennyt läpi poikkeuksetta. Mutta en oo koskaan oikein lämmennyt sellaselle "mä nuolisin sut taivaaseen" , "et tiiä mitä menetät kuule" tyyppiselle limaselle verbaaliselle köyrimiselle. Ei mua sillä saa. :D Mutta se on ymmärrettävää, esim. jos on revityt sukkikset, säärystimet, loxit, tiukka PVC-toppi, minari ja ympäröity ketjulla mikä on munalukolla kiinni, niin voihan se antaa sellasen kuvan että oon kovinkin antelias, kun jengi usein kuvittelee että kinky ja antelias kulkee käsikädessä. En mä silti kenestä tahansa kiinnostu. ;)
Itse en myöskään tahtois koskaan olla ihmisen kans joka näkee mut "vain eksoottisena penis-tissi-kombona" -- en tahdo että mun kärsimysten lähde on toisen fetissin kohde. Jos sen sijaan näkis mut ihan vaan tyttönä (jolla on penis) ja kohtelee kuin tyttöä, niin... :P Ehkä sun kaveripiirissä vaan sattuu olemaan paljon transfetissi-ihmisiä? :) Eikö sun vaimo sais olla mustis kun haluat olla toisen naisen kans? ;D
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsesi suhtautuu siihen että hänellä on nyt kaksi äitiä kun isistä tuli äiti?
Meidän lapselle oon ollut pelkästään Äiskä. Ollaan mietitty että mikä olis paras tapa selittää asia ja avata pikkuhiljaa, tavallaan sitä mukaa kun lapsen ymmärrys kehittyy. Ei 3v - 4v viel ehkä ihan hahmota sitä että joku on biologisesti jotain mutta kaikella muulla tavalla jotain vastakkaista. :D Ehkä mennään sillä että "toisilla tytöillä on pippeli niinku Äiskällä" tai "toiset tytöt syntyy poikien vartaloon niinku Äiskä" tjsp. Onneks ei ole vielä tullut kysymystä isästä, niin meillä on aikaa miettiä. ;) Just vähän aikaa sitten tää Vintiö totes kun mun paidan alta repi jotain palloa, että "Tissit!" ja nehän ne siellä -- ihan niinku toisellaki Äidillä. ;D
Tarkotus on siis kertoa kyllä ihan kaikkinensa totuus kunhan vaan ikää tulee lisää. :) Pakko kertoa tässä samalla että Exänkin uudet miehet (ja ystävät) ottaneet poikkeuksetta hyvin vastaan asian / mut ja yks totes jo että meidän lapsesta kasvaa varmasti tosi avoin ja suvaitsevainen ihminen<3
★Tähtisimmu ★ kirjoitti:
Ehkä sun kaveripiirissä vaan sattuu olemaan paljon transfetissi-ihmisiä? :) Eikö sun vaimo sais olla mustis kun haluat olla toisen naisen kans? ;D
Ehkäpä. Suomessa toi on heteroiden piirissä vielä aika tabu-aihe ja harva suoraa kuitenkaan tulee puhumaan kyseisestä fetissistä.
Vaimo saa toki olla mustis ja ymmärrän häntä siinä oikein hyvin. Olen joskus serustellut bi-henkisten naisten kanssa ja ollut vastaavasti mustasukkainen heidän kiinnostuksen kohteista (joita en voi täyttää).
Jos huomaat, niin se on ollut minä, joka tuon kirjoitti mihin tässä vastaat. Vastasin sulle 13:ssa. :) Vastaan edelleen mihin vaan kysymyksiin, turha piikitellä siellä :P
Mutta sanon nyt vielä tässäkin että ei, en väheksy työn tekoa -- en vaan tahdo tehdä jotain paskaduunia, olla koodiapinana tai muuta sellasta mikä on vastenmielistä ja hajottaa mun pään kun tuhlaan johonkin mitä vihaan jokaisesta elämäni arkipäivästä 8h. Se on monta tuntia vuodessa haaskattua elämää. Haluan tehdä jotain sellasta mikä ei hajota mun päätä. Sinänsä tää on sivujuonne koko transaiheesta, koska ei toi mun vaihdokkuuteeni liity mitenkään. :D Edelleenkin: tyypillinen vaihdokas käy ihan normiduunissa ja elää normielämää, maksaa veronsa, ja -- kuten minäkin -- sekoittuu väkijoukkoon niin että kukaan ei erota onko henkilö trans vai ei. ;)