Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko niin itsenäisiä, että pärjäisitte seuraavassa tilanteessa?

Vierailija
14.01.2017 |

Mies, jonka kanssa seurustelette pyytää teidät mukaansa järjestämälleen matkalle toiselle puolelle maailmaa, esim. miljoonakaupunkiin tai eksoottiseen kohteeseen vaikka Madagaskarille, mutta paikan päällä teille tulee välirikko ja mies katoaa omille teilleen.

Pärjäisittekö itsenäisesti? Osaisitteko ongelmattomasti takaisin Suomeen? Osaisitteko suunnistaa paikasta toiseen vieraassa ympäristössä? Pyrkisittekö hoitamaan asiat itse vai miettisittekö heti alkuun, kuka soveltuisi tukihenkilöksenne (esim. Suomen suurlähetystön viranomaiset)? Menisittekö paniikkiin sen suhteen, miten pärjäätte vai olisiko teille luontaista, että pärjäätte? Olkaa rehellisiä!

Jos teillä olisi liian vähän rahaa siihen, että vain buukkaisitte lennot Helsinkiin, osaisitteko sumplia pankkiasiat (esim. hoitaa valuutansiirrot paikallisen pankin kanssa, jos onnistutte saamaan lainaksi rahaa sukulaiselta)?

Näin unta, että minulle kävi noin. Herätessäni tajusin, että en pärjäisi oikeastikaan, jos joutuisin tuohon tilanteeseen. Panikoisin kauheasti. Onko tämä normaalia kaltaiselleni kolmekymppiselle naiselle, jolla on normaali älykkyys?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lähtisi matkalle kenenkään kanssa ihan ummikkona niin niin etten itse selvittelisi etukäteen asioita kohteesta ja käytännön asioista. Selvitän aina lääkärit, kulkuyhteydet ym. kohteessa etukäteen, erityisesti jos kyse ei ole valmismatkasta.

Vierailija
22/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin mainiosti, olen järjestellyt omia/yhteisiä matkoja jo 46 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi itsenäisesti, vaan etsisin heti tukihenkilön, mutta minulla onkin aivovamma diagnosoitu ja pärjäämättömyys monissa käytännön asioissa johtuu siitä. Muuten pärjäisin tietenkin. Olen myös normaaliälyinen, eli aivovamma ei liity älykkyyteen minulla. Alkaisin selvittää asioita hotellin henkilökunnan kanssa tai matkanjärjestäjän, jolle kertoisin näkymättömästä vammaisuudestani.

Vierailija
24/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin. Olen tottunut varustautumaan ns. pahimman varalle. En toki ole enää nuori, ja yhtä toista on tullut koettua.

Selusta kannattaa turvata etukäteen,esim tehdä matkustusilmo, antaa tarkat koordinaatit Suomen läheisille, sopia ennen matkalle lähtöä lisärahan lähettämisestä vaikka Forexin kautta jos tarvis, passista kopio paperille ja myös nettipostilaatikkoon, paperille kaikki tärkeät puh.numerot (myös Suomeen), konsulaattien yht.tiedot, jne. jne.

Loppujen lopuksi vain sinä itse vastaat itsestäsi.

Vierailija
25/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananlasku tee yhteinen matka ensin ja sitoudu vasta sitten.

Mies vaati reissuun ja sanoi vasta asemalla hiljaisella äänellä maksathan minunkin lippuni.   Sitten rahaa palamaan niin paljon kuin mahdollista, paluulipun hinta pummattiin ystävältä.  Kaikki ei mennyt sittenkään hänen mielensä mukaan, joo tässä pikkuhiljaa aletaan vaatia rahoja takaisin.  Vaikka ne olivat pummattuja.

Ai niin eikä ollut liioin sopivaa mainita tuosta siipeilystä.

Vierailija
26/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi paikkaan, jossa en pärjäisi. Voihan se mies vaikka joutua sairaalaan tai kuolla. Toki sekin, että osaa ottaa selvää asioista ja kysyä neuvia, voidaan laskea pärjäämiseksi, eikö?

Vierailija
27/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kerran eräässä suurkaupungissa niin, että laukku varastettiin, meni rahat ja passi. Tästä on aikaa, tapahtui 1990, joten netistä ei oikein ollut apua. Mun onni oli se, että paluulippu ei ollut käsilaukussa. Varmistin siis puhelimitse paluupäivän ja eräs ihminen luotti minuun niin paljon, että lainasi rahaa uuteen passiin ym. Ilman tuota ihmistä olisin ollut pulassa. Kartan avulla löysin konsulaattiin, ja sain passin kotimatkaa varten.

Vierailija
28/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa, ostaisin vaan lentolipun takaisin Suomeen, kunhan olisin ensin kyllästynyt yksin olemiseen.

Anteeksi, mutta ongelma tulisi siinä kohtaa jos netti ei toimisi. Koska en pystyisi siirtämään rahaa säästötililtä tai ottamaan pikavippiä että pääsisin pois. En oikeasti ymmärrä mihin tarvitsen paikallista pankkia, kun rahan siirrot voi hoitaa paypallin kautta. 

Mistä keksit tuon paikallisen pankin? Mihin tarvitset paypalia? Yleensä kyllä suomalaisen pankin myöntämä visa-kortti toimii kaikkialla. Rahat voi siirtää nettipankissa. Aika harvassa ovat ne paikat joissa netti ei toimi - aina löytyy joku nettikahvila, hotellin wlan tms. tai joku antaa sinun käyttää nettiä kun kuulee tilanteesi.

Vierailija
29/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pärjäisin. Olenkin muuttanut neljä kertaa yksin uuteen maahan ja aina kaikki on järjestynyt.

Vierailija
30/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selviäisin. Ihmisiä ne muutkin ovat siellä vieraissa maissa, ja usein jopa sydämellisempiä ja auliimpia auttamaan hädässäolevaa turistia kuin mitä Suomessa ollaan.

Vierailija
31/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja rahahan siirtyy käytännössä samantien Westers Unionin avulla

Kuubaan ei voi siirtää rahaa Western Unionin avulla.

En ole löytänyt palvelua, jonka avulla voisi.

Mutta pärjäisin kyllä, viettäisin loman loppuun ja pyrkisin tekemään siitä ikimuistoisen.

Olen matkustanut pelkästään yksin, se on siinä mielessä mukavaa, että tutustuu tosi paljon muihin ihmisiin.

Haaveissa olisi matkustaa Armeniaan. Minua ei kiinnosta thaikut, new yorkit, sun muut mihin suomalaiset tuppaa matkustamaan muutenkin. Tarkoituksena on tutustua paikallisten elämään, vaikken olekaan reppureissaaja.

Jos taas haluan makaamaan aurinkoon ja nukkumaan hotelliin, lennän Espanjaan.

Vierailija
32/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lähtisi reissuun noin, että olisin täysin toisesta riippuvainen. Epärealistinen kuvio. Jos olisin matkalla ja varannut rahat lomailuun, jatkaisin varmaan lomaani ja ostaisin normaalisti paluulipun, passihan minulla on enkä lähtisi reissuun kenenkään miehen kanssa ilman että itse pystyisin ostaa paluulipun. Jos mies veisi passin ja pankkikortin, olisi kinkkisempi juttu, etenkin jos suurlähetystöä ei olisi kyseisessä kaupungissa, mutta selviäisin silti. Tai jos suurlähetystö olisi eri maassa, se vasta olisikin seikkailu. Mut tietenkin selviäisin.

Vierailija
33/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa, ostaisin vaan lentolipun takaisin Suomeen, kunhan olisin ensin kyllästynyt yksin olemiseen.

Anteeksi, mutta ongelma tulisi siinä kohtaa jos netti ei toimisi. Koska en pystyisi siirtämään rahaa säästötililtä tai ottamaan pikavippiä että pääsisin pois. En oikeasti ymmärrä mihin tarvitsen paikallista pankkia, kun rahan siirrot voi hoitaa paypallin kautta. 

Mistä keksit tuon paikallisen pankin? Mihin tarvitset paypalia? Yleensä kyllä suomalaisen pankin myöntämä visa-kortti toimii kaikkialla. Rahat voi siirtää nettipankissa. Aika harvassa ovat ne paikat joissa netti ei toimi - aina löytyy joku nettikahvila, hotellin wlan tms. tai joku antaa sinun käyttää nettiä kun kuulee tilanteesi.

Käykö Visa Elektron? Minulla on vainse eikä muita eli oikeita luottokortteja enkä aio hankkia.

Vierailija
34/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pärjäisi itsenäisesti, vaan etsisin heti tukihenkilön, mutta minulla onkin aivovamma diagnosoitu ja pärjäämättömyys monissa käytännön asioissa johtuu siitä. Muuten pärjäisin tietenkin. Olen myös normaaliälyinen, eli aivovamma ei liity älykkyyteen minulla. Alkaisin selvittää asioita hotellin henkilökunnan kanssa tai matkanjärjestäjän, jolle kertoisin näkymättömästä vammaisuudestani.

Epäilen että minullakin on jonkinlainen aivovamma. Sinulla on se etu että voit aina vedota diagnoosiin ja kaikki uskoo.

T. toinen joka ei pärjäisi

Vierailija
35/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin vihainen tällaisista aloituksista. Juuri tällaiset jutut saavat ihmiset (myös naiset itse) ajattelemaan että he eivät pärjää ilman miestä. Tällaisten väärinkäsitysten oikomiseen tarvitaan feminismiä. Millä vuosisadalla oikein elätte jotka näitä aloituksia teette!?

Vierailija
36/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö todella ole tottunut huolehtimaan itsestäsi?

Minusta olisi ollut täysin mahdoton ajatus jo  parikymppisenä, että minulla ei olisi ollut ITSELLÄNI lippuja ja rahoja vaan miehellä kaikki.

Mutta jos ajatellaan, että minut olisi vaikka ryöstetty, olisin varmaan kääntynyt jonkun lähetystön puoleen. Mutta sitä vartenhan ne siellä ovat!

Vierailija
37/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pärjäisin, mutta menisin kyllä ehdottomasti suurlähetystöön tms saamaan "apua". Jos rahaa olisi ja halua lähteä heti itse takaisin, niin toki vaan varaisin lentoliput netistä, tilaisin taksin kentälle ja sillä selvä - mutta jos siis olisi niin ettei rahaa olisi, eli tilanne vaatisi jotain tuon suurempia toimenpiteitä, niin menisin asiantuntijan pakeille.

Kyllä lasken pärjäämiseksi sen että ymmärtää mennä hakemaan apua :D pärjäämättömyyttä olisi jäädä hotelliin istumaan ja itkemään ilman että kysyisi keneltäkään miten toimia.

Vierailija
38/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi matkalle jos minulla ei olisi tarvittaessa rahaa paluulippuun.

Vierailija
39/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos teillä olisi liian vähän rahaa siihen, että vain buukkaisitte lennot Helsinkiin, osaisitteko sumplia pankkiasiat (esim. hoitaa valuutansiirrot paikallisen pankin kanssa, jos onnistutte saamaan lainaksi rahaa sukulaiselta)?"

Pärjäisin, enkä koskaan lähtis liian pienen matkakassan kanssa ulkomaille. Sehän olis sulaa tyhmyyttä. Mitä tahansa voi sattua ja siihen täytyy olla varautunut.

Vierailija
40/55 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen tahansa kanssa matkustankin niin yleensä se olen minä, joka ottaa kaikista asioista selvää.

Jos mies olisi järjestänyt yllätysmatkan niin siinäkin tapauksessa tieto matkasta varmasti suhteellisen ajoissa tulisi niin ehtisin valmistautua.

Yleensä harjoittelen muutaman lauseen paikallisella kielellä ja otan selvää suurlähetystöistä ym.

Olen todella sählä ja yleensä olen pulassa jo Suomessakin. Mutta kummasti olen kuitenkin pystynyt matkustelemaan ja jopa yksinkin. Ei sitä kuitenkaan ypöyksin ikinä matkusta, paikallisilta voi kysyä apua, vaikka ei olisikaan yhteistä kieltä.

Panikoisin kyllä alussa, jos yksin jäisin. Mutta pärjäisin kyllä. En usko, että edes pystyisin lähtemään matkalle niin, että olisin vain toisen varassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi