Miten feministi kokee hunnut?
Voisiko joku feministi valottaa suhtautumistaan naisten hunnutukseen ? Miten te oikein käsittelette tämän asian? Kiinnostaa .
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Jos huivit kielletään, niin sitten kielletään kaikilta.
Eli myös nunnat, lestadiolaiset, random mummot mansikkapenkkiä kitkemässä jne. Kaikki.
Huivikiellosta seuraisi se, että musliminaiset alkaisivat pitää kypärämyssyä ja pipoa. Sitten kiellettäisiin kypärämyssyt ja pipot.
Sitten musliminaiset alkaisivat pitää sukkahousua ja lippistä päässään, sitten joudutaan kieltämään nekin.
Sitten musliminaiset pitäisivät huppua päässään, sitten jouduttaisiin kieltämään sekin.
Sitten musliminaiset alkaisivat pitää pastasiivilää päässään, mutta sitä ei voitaisikaan kieltää, koska loukataan tuolloin lentävän spagettihirviön uskontoa.
Typerät päätökset eivät vie naisten alisteista asemaa pois lestadiolaismiesten silmissä, eikä muslimimiesten silmissä. Kyllä se täytyy vaikuttaa ihan uskontoon ja niihin miehiin siellä sisälläkin.
Miksi te luulette, että peruskoulussa opetetaan tasa-arvoa, jos ei haluttaisi että tulevat maahanmuuttajasukupolvetkin oppisivat siihen? Persujen mielestä kaikki tuollainen pitäisi poistaa, että sitten voitaisiin taas itkeä, että miksi se ibrahim ei ole feminismistä kuullut. Huokaus.
Juurikin näin. Meidän tulee länsimaana näyttää että naisen EI ole pakko käyttää huivia ja tukea sitä jos esim tulee rikostilanteita missä nainen on pakotettu käyttämään huivia. Mutta huivin kieltäminen kaikilta musli meilta on absurdia. Esim mitä jos näkyy joku ei-musli mi joku vanhushuivi päässä ja sitten sanotaan että et voikkaan käyttää sitä. Ei mitään järkeä, eikä se kyllä paranna naisten asemaa että tehdään kieltoja heidän vaatetukseen. Sen sijaan tulee tuoda esille VAPAUs heidän vaatetukseen.
En kannata. Niiden käyttö perustuu miehiseen näkökulmaan ja patriarkaalisuuteen. Huntu naisilla muttei miehillä. Vaikka jotkut käyttävät kuulemma omasta tahdostaan esim. Suomessa, siinä on silti patriarkaalinen konteksti taustalla. Ja onko varmaa, että niiden vapaaehtoisten sukulaiset hyväksyisivät, jos se huntu jätettäisiinkin pois, vai tulisiko tytölle/naiselle hankaluuksia. Kuinka totaalisen vapaaehtoista lienee sellaisissa tapauksissa. Jotkut ilmaisevat muslimi-identiteettiä, sinänsä ok, mutta eihän mainittu patriarkaalisuus siltikään poistu kuvasta, ilmaisevat samalla sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Niiden käyttö perustuu miehiseen näkökulmaan ja patriarkaalisuuteen. Huntu naisilla muttei miehillä. Vaikka jotkut käyttävät kuulemma omasta tahdostaan esim. Suomessa, siinä on silti patriarkaalinen konteksti taustalla. Ja onko varmaa, että niiden vapaaehtoisten sukulaiset hyväksyisivät, jos se huntu jätettäisiinkin pois, vai tulisiko tytölle/naiselle hankaluuksia. Kuinka totaalisen vapaaehtoista lienee sellaisissa tapauksissa. Jotkut ilmaisevat muslimi-identiteettiä, sinänsä ok, mutta eihän mainittu patriarkaalisuus siltikään poistu kuvasta, ilmaisevat samalla sitäkin.
Niin että huntukielto , mutta samaan aikaan on laillista käyttää patriarkaalisia nat sihakar isteja omissa vaatetuksissaan ja tuoda esille omat arvonsa mitkä eivät ainakaan ole tasa-arvoisia. Sellainen kyllä sallitaan , enkä ole ikinä kuullut että sitä haluttaisiin kieltää. Vaikka sen historian jälki ja merkitys onkin ruma. Tiedän että alunperin haka risti on muualta (buddhalaisuudesta muistaakseni) , mutta silti hyväksytään että nat sit tuovat omaa ideologiaansa niillä julki. Ja kaikki muut patriar kaaliset asiat sallitaan suomessa, kunhan olet valkoinen.
Sen sijaan haluat kieltää muka patriarkaalisen huivin , mitä voi ihan kaikki käyttää ilman että olet mus limi. Entäs nunnat, hekö eivät ole patriarkaalisia omine kaapuineen.
Sillä, kielletäänkö kasvojen peittäminen Suomessa vai ei, ei ole minun mielestäni suurta merkitystä. Olen feministi, ja kannatan miehen ja naisen välistä tasa-arvoa niin, että molemmilla on samat oikeudet ja velvollisuudet. Siksi ongelma on enemmän muslimimaiden patriarkaalinen yhteiskunta ja asenteet, joista naisten hunnuttaminen on vain yksi surullinen esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Sillä, kielletäänkö kasvojen peittäminen Suomessa vai ei, ei ole minun mielestäni suurta merkitystä. Olen feministi, ja kannatan miehen ja naisen välistä tasa-arvoa niin, että molemmilla on samat oikeudet ja velvollisuudet. Siksi ongelma on enemmän muslimimaiden patriarkaalinen yhteiskunta ja asenteet, joista naisten hunnuttaminen on vain yksi surullinen esimerkki.
Juurikin näin. Tuo on yksi surullinen esimerkki mikä näkyy musli mivaltaisissa maissa. Olisi siis tärkeää että suomessa tuodaan esille vapaus pukeutua niinkuin haluaa, oli se sitten huivi tai ilman.
Vastustan uskontoja, jotka kohdistavat rajoituksia ja kontrollia (mm. huivipakko, ehkäisykielto) ensisijaisesti tai jopa yksinomaan naisiin. Koska huivi on tämän pakon ilmentymä, en osaa suhtautua siihen neutraalisti. Burkat pitäisi minusta kieltää, koska en usko sen tyyppisen koko elämää haittaavan kaavun käyttämisen olevan aidosti vapaaehtoista.
Feministin mielipide riippuu täysin lihaa syövän konservatiivisen heteromiehen mielipiteestä.
Jos lihaa syövä konservatiivinen heteromies keskimäärin ihailisi fundamentalistisia "uskontokulttuureja" joissa naisen paikka on miehen peukalon alla ja mies jumalasta seuraava, olisi feministit täysillä vastustamassa kaikkea mikä liittyy ko. uskontoihin.
Nykyfeminismi siis ei kohdistu naisen oikeuksien korostamiseen, vaan oman kulttuurin miesten alaspainamiseen.
Asetelma on yksinkertainen ja siksi niin naurettavan ristiriitainen nykymaailmassa.
M40
En varsinaisesti mainost itseani feministina niinkuin tietyt ihmiset, mulla olen aina kannattanut naisten oikeuksia ja tasa-arvoa.
Hunnut ovat mielestan vastenmielisia ja kannatan kasvohuntujen kieltamista lailla. Samaten taman hunnutuksen avulla henkilothan voivat tehda vaikka mita kolttosia ja rikoksia. Sama kuin suurinosa ihmisista liikkuisi naamiaispuvussa paivittain vaikka mitaan tunnistusmahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku feministi valottaa suhtautumistaan naisten hunnutukseen ? Miten te oikein käsittelette tämän asian? Kiinnostaa .
Mun mielestä huntu on helvetin ongelmallinen, mutta kaikki ratkaisut joita keksin, ovat myös. Parhaimmillaan huivi ja jopa huntu on oma valinta, tyylivalinta ja uskonnollinen symboli, samanlainen kuin ristiriipus. Ymmärrän toki, että usein se ei ole sitä, ja mitä peittävämpään mennään, sen vähemmän on.
Mun mielestä uskonnollinen pukeutuminen pitäisi sallia työpaikoilla silloin, kun se ei haittaa työtehtäviä. Eli huivit on aina ok, peittävämmät hunnut tapauskohtaisesti, kasvot peittävät eivät ollenkaan sovi työpaikalle. Sama koulussa, sillä lisäyksellä, että kouluopetukseen on osallistuttava, eli liikunnassa yms pitää olla soveltuvat vaatteet. Huivittomuuteen, sortseihin tai paljaisiin käsivarsiin ei pidä pakottaa, mutta osallistumaan siinä missä muutkin kyllä.
Sen sijaan muussa elämässä mun mielestä edes burkhaa ei voi kieltää. Ei siksi, että se olisi oma valinta, vaan siksi, että kieltäminen vie niiltä naisilta viimeisenkin mahdollisuuden toimia yhteiskunnassa ees sen verran, että voi käydä ulkona.
Aika paljon olen tavannut feministejä, ja ikinä en ole kyllä kuullut, että esim. burkhaa pidettäisiin ongelmattomana omana valintana. Se, mitä pidetään ongelmattomana, vaihtelee kyllä - osa pitää huiviakin sortona, osasta kaikki käy kunhan on oma valinta. Samoin vaihtelee, pitääkö feministien mielestä ongelmalliset asiat kieltää, vai pitääkö niistä muilla tavoin ohjata pois.
Minä olen feministi, ateisti ja humanisti. Ylläoleva aika paljolti heijastaa omaa ajatteluani.
Kaikenlaiset uskontoon perustuvat peittävät vaatteet (naisilla, en puhu tässä miesten pukeutumissäännoistä) ovat ongelmallisia koska lähtokohtaisesti ne perustuvat sellaiseen ajatteluun kunniaa yms. koskien jota en voi hyväksyä. En sallisi kasvoja peittäviä vaatteita tyopaikoilla, oikeudessa jne. Mutta kuten edelläoleva kirjoittaja, en myoskään lähtisi kieltämään huntuja ja pahempia (burka, nikab) yleisluontoisesti, vaikka ne minua suuresti ahdistavat ja vihastuttavatkin. Syy on juuri se, että tässä tapauksessa kiellolla olisi varmaan enemmän haittoja kuin positiivisia vaikutuksia, vaikka periaate olisi kannatettava.
Ja kyllä, olen keskustellut tästä hunnutusasiasta parin muslimikaverini kanssa. Minusta olisi kiinnostavaa joskus saada suomalaisten musliminaisten mielipiteitä siihen, miten Suomessa hunnun tms. käytto on oma valinta (ainakin teoreettisesti) mutta monissa maailman maissa ei todellakaan ole. Millaisia tunteita tämä heissä herättää, jotka itse "ylpeydellä" kantavat sita huivia? Haluaisivatko he kampanjoida maailmanlaajuisen puketumisvapauden puolesta?
Lasten hunnut raivostuttavat minua. Ihmisellä täytyy viirata päässä, että näkee jonkun 10-vuotiaan seksiobjektina joka täytyy peittää. Jos huntu ilmentääkin jotain tosiuskovaisuutta, niin hunnutetulla lapsella sen viesti on vain se että lapsen vanhemmat ovat idiootteja.
Feministi N38v.
Olisi ihana laittaa aamulla vain pelkkä musta kaapu päälle joka peittäisi kaiken päästä varpaisiin paitsi silmät. Ei tarvitsisi miettiä hiusten laittamista, vaatteita tai meikkiä. Haluaisin vapautua naisena olemisen ulkonäköön liittyvistä vaatimuksista ja arvostelusta. En edes ole mikään trolli, vaan täysin kyllästynyt pinnallisuuteen.
N23
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihana laittaa aamulla vain pelkkä musta kaapu päälle joka peittäisi kaiken päästä varpaisiin paitsi silmät. Ei tarvitsisi miettiä hiusten laittamista, vaatteita tai meikkiä. Haluaisin vapautua naisena olemisen ulkonäköön liittyvistä vaatimuksista ja arvostelusta. En edes ole mikään trolli, vaan täysin kyllästynyt pinnallisuuteen.
N23
En usko että se on noin heilläkään. Vaan täytyy kuitenkin pukeutua hyvin ja laittautua omaa miestä ja muita naisia varten. Sitä paitsi tuollaisen kaavunhan voi vetää päälleen jos sellaista haluaa. Eihän sitä kukaan näe että siellä sisällä on joku uskonnoton suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
En usko että se on noin heilläkään. Vaan täytyy kuitenkin pukeutua hyvin ja laittautua omaa miestä ja muita naisia varten. Sitä paitsi tuollaisen kaavunhan voi vetää päälleen jos sellaista haluaa. Eihän sitä kukaan näe että siellä sisällä on joku uskonnoton suomalainen.
No ei pokka ihan riitä tuollaiseen koska luulen että saisin enemmän huomiota osakseni jos nyt alkaisin pukeutumaan johonkin kaapuun. Voisin kyllä poikaystävää varten laittautua jne. mutta koulu ja työelämä olisi paljon kivempi hoitaa hunnutettuna.
N23
Kaupan kassalla oli mukava tyttö mutta ilmeisesti koko suvun miehet kävi kaula pitkällä kyttäämässä jokaista liikettä tai liian pitkää katsetta miehiin?
Pitää varmaan vaihtaa uskontoa niin saan hyvän tekosyyn käyttää burkhaa, enkä loukkaa muita uskovaisia. Ei tarvitsisi kesälläkään murehtia aurinkosuojasta. Toivon että burkhan käyttö olisi sosiaalisesti hyväksyttävämpää.
N23
Olen kuullut että minua voisia pitää ulkomaalaisena, joten tulipahan tuokin asia testattua. Laitoin kerran hunnun päähäni. Ikinä en ole vastaavaa kunnioitusta saanut osakseni. Voisin käyttää koko ikäni vain siksi huntua, vaikka en ole muslimi. Kokeilkaa tekin.
Jos huivit kielletään, niin sitten kielletään kaikilta.
Eli myös nunnat, lestadiolaiset, random mummot mansikkapenkkiä kitkemässä jne. Kaikki.
Huivikiellosta seuraisi se, että musliminaiset alkaisivat pitää kypärämyssyä ja pipoa. Sitten kiellettäisiin kypärämyssyt ja pipot.
Sitten musliminaiset alkaisivat pitää sukkahousua ja lippistä päässään, sitten joudutaan kieltämään nekin.
Sitten musliminaiset pitäisivät huppua päässään, sitten jouduttaisiin kieltämään sekin.
Sitten musliminaiset alkaisivat pitää pastasiivilää päässään, mutta sitä ei voitaisikaan kieltää, koska loukataan tuolloin lentävän spagettihirviön uskontoa.
Typerät päätökset eivät vie naisten alisteista asemaa pois lestadiolaismiesten silmissä, eikä muslimimiesten silmissä. Kyllä se täytyy vaikuttaa ihan uskontoon ja niihin miehiin siellä sisälläkin.
Miksi te luulette, että peruskoulussa opetetaan tasa-arvoa, jos ei haluttaisi että tulevat maahanmuuttajasukupolvetkin oppisivat siihen? Persujen mielestä kaikki tuollainen pitäisi poistaa, että sitten voitaisiin taas itkeä, että miksi se ibrahim ei ole feminismistä kuullut. Huokaus.