Miten feministi kokee hunnut?
Voisiko joku feministi valottaa suhtautumistaan naisten hunnutukseen ? Miten te oikein käsittelette tämän asian? Kiinnostaa .
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus pukeutua kuten haluaa.
No kun ei ole!!!!
Vierailija kirjoitti:
Islamin hunnut? En kannata islamia enkä huntua. Oikeastaan en voi sietää kumpaakaan, niin kuin en mitään uskontoja niiden aiheuttamien negatiivisten ilmiöiden vuoksi.
Naisten häähunnut menee, jos haluavat itse sellaista pitää. En siedä silti niitäkään. Eikös ennen vanhaa häissä hunnutettuna ollut morsian tarkoittanut neitsyttä, jonka aviomies pääsi sitten "korkkaamaan". Häähunnut voisi olla ok, mikäli sekä morsian että sulhanen käyttäisivät huntua häissä.
Mistä tuo miesviha kumpuaa?
Mä koen olevani sellainen semi-kaappi-feministi ja olen todellakin sitä mieltä, että KUKAAN NAINEN EI oikeasti käyttäisi huivia omaksi huvikseen. On paljon musliminaisia ja näitä punaviherfeministejä, jotka väittävät, että se huivi on usein naisten oma valinta ja käyttävät puhtaasti uskonnollisista syistä, kunnioituksesta kulttuuriaan kohtaa jne. Niin....?! Ei kukaan nainen käytä huivia ajatellen "ah tunnenpa itseni niin kauniiksi, itsevarmaksi, hyveelliseksi tai vapautuneeksi tässä huivissa".
Esimerkki: Minä, nuori vaalea ateisti nainen, pukeuduin mahd.peittävästi (polvet & olkapäät piiloon, usein hiukset kiinni ja huivi ettei vaaleat hiukset näkyisi) reissatessani muuan valtioissa. Kukaan ei pakottanut minua siihen enkä tehnyt sitä mistään vakaumuksellisista syistä tai edes paikallista kulttuuria kunnioittaakseni. Tein puhtaasti siksi, että koin oloni turvallisemmaksi ja vähemmän huomiota herättäväksi, koska paikalliset ihmiset ja kulttuurin edustajat saivat oloni kokemaan uhatuksi ja epävarmaksi.
Uskon siis, että kaikki Suomessakin asuvat muslimitaustaiset naiset käyttävät huivia vain siksi, että tapa ja pelko huivin käyttämättömyyden seurauksista on juurtunut alitajuntaan. Oli se pelko sitten jumalan rankaisuun tai suvun kunnian loukkaukseen liittyvää.
Minä olen itse musliminainen ja feministi, en koe huntua mitenkään pakolliseksi, enemmänkin uskonnolliseksi symboliksi. Käytän huntua, eikä kukaan minua siihen ole pakottanut, vaikka vanhempani ovatkin ( yllätys, yllätys ) lähi-idästä, ja muslimeja.
Niin kauan kun se on naisen oma valinta, niin ok. Uskokaa tai älkää, mutta näitäkin löytyy täältä länsimaista.
Minusta se on sairasta. Uskonnoissa ja kulttuureissa on niin paljon ihan huomaamattomiakin naisia alistavia tekijöitä. Ei ole ennen tullut mieleeni että suomalaiseen häähuntuunkin liittyy tosiaan vanhoja alistavia tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä koen olevani sellainen semi-kaappi-feministi ja olen todellakin sitä mieltä, että KUKAAN NAINEN EI oikeasti käyttäisi huivia omaksi huvikseen. On paljon musliminaisia ja näitä punaviherfeministejä, jotka väittävät, että se huivi on usein naisten oma valinta ja käyttävät puhtaasti uskonnollisista syistä, kunnioituksesta kulttuuriaan kohtaa jne. Niin....?! Ei kukaan nainen käytä huivia ajatellen "ah tunnenpa itseni niin kauniiksi, itsevarmaksi, hyveelliseksi tai vapautuneeksi tässä huivissa".
Esimerkki: Minä, nuori vaalea ateisti nainen, pukeuduin mahd.peittävästi (polvet & olkapäät piiloon, usein hiukset kiinni ja huivi ettei vaaleat hiukset näkyisi) reissatessani muuan valtioissa. Kukaan ei pakottanut minua siihen enkä tehnyt sitä mistään vakaumuksellisista syistä tai edes paikallista kulttuuria kunnioittaakseni. Tein puhtaasti siksi, että koin oloni turvallisemmaksi ja vähemmän huomiota herättäväksi, koska paikalliset ihmiset ja kulttuurin edustajat saivat oloni kokemaan uhatuksi ja epävarmaksi.
Uskon siis, että kaikki Suomessakin asuvat muslimitaustaiset naiset käyttävät huivia vain siksi, että tapa ja pelko huivin käyttämättömyyden seurauksista on juurtunut alitajuntaan. Oli se pelko sitten jumalan rankaisuun tai suvun kunnian loukkaukseen liittyvää.
Miksi ei? Musta sellaset superpitkät, luonnottoman näköset ja näköä haittaavt ripsenpidennykset on helvetin rumia enkä usko, että kukaan nainen käyttäisi sellaisia omaksi huvikseen ajatellen tuntevansa itsensä kauniiksi ja vapautuneeksi ja itsevarmaksi. Musta on myös monia muita käsittämättömiä juttuja, joita ihmiset tekevät tai joihin ihmiset uskovat. Ymmärrän kuitenkin, että kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin minä, joten joku voi niin tehdäkin.
Mitä mä taas en ymmärrä, on se, että jos puhutaan jonkun subjektiivisesta kokemuksesta, joku voi tulla sanomaan, kaikki ihmiset, joilla on se oma, henkilökohtainen subjektiivinen kokemus asiasta, ja jotka ovat eri mieltä tän tyypin kanssa, ovat väärässä. Tää on vähän niin kuin se Ulla Appelsinin taannoinen aivopieru, jossa Appelsin väitti, että Umayya Abu-Hanna ei ole voinut kokea rasismia, koska kukaan ei ole kutsunut Appelsinia itseään neekeriksi.
Kuuntele vaikka jokunen sen tässä ketjussa mainitun Maryam Abdulkarimim haastattelu, se voi auttaa avartamaan maailmankuvaa.
Kasvojen peittäminen on epäinhimillistävää.
Burqa pitäisi kieltää lailla mutta sanktioiden tulisi olla pieniä.
T. Feministi
Armelias vaihtoehto silloin kun on bad hair day tai ei löydy mitään järjellistä päällepantavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli oma valinta niin ok. Sama pätee huivikieltoon, mikäli saastainen persu pyrkii kieltämään huivit vastoin naisten tahtoa.
Et koe alistavana sitä että naisen pitää peittää itsensä miesten maailman takia?
Ja sen mihin uskontoon syntyy on aina naisen oma valinta?
Mummuni alistui itikoille ja puki huivin, ihan suomalainen mummu ja suomalainen huivi.
Minusta se on jokaisen oma valinta. Milloin se sitten on todella oma valinta?
Tottakai kulttuuri vaikuttaa meidän päätöksiin. Onko vaikka meikkaaminen tai vaikka epämukavat korkokengät sitten täysin oma, neutraalissa kuplassa tehty valinta, johon mikään kulttuurinen seikka, yleinen kauneusihanne tai tapa ei vaikuttaisi? No ei varmaan ole. Niin ei ehkä ole usein varmasti huivinkaan käyttö, vaan mikäpä olisi.
Viimekädessä ei voi kuitenkaan kuin luottaa yksilön omaan tulkintaan hänen omasta tahdostaan. Siinä vaiheessa sen yli ainakin kävellään, jos sanotaan, että yksilö ei itse ymmärrä omaa parastaan.
Hunnut sopivat häihin kauneutensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvot peittävät hunnut kieltäisin. Sitten pitäisi miettiä, saako kukaan talvipakkasilla laittaa kaulahuivia kasvoja suojaamaan.
Kovasti nämä palstan suomalaiset miehet antavat neuvoja ja käskyjä tuntemattomille naisille, miten naisten pitäisi pukeutua ja meikata, hiuksista nyt puhumattakaan. Jos naisten pukeutumiseen annetaan käskyjä, niin silloin suhtautumisessa on muutakin pahempaa kuin vaatteet.
Itse pidän talvesta, kun pipo päässä ulkona liikkuessa hiukset saavat olla likaiset. Kesällä hiukset pitää pestä ja laittaa ulos mennessä, kun paljain päin liikun. Joskus olen miettynyt, että burhka olisi näpsäkkä, kun alla voisi olla vaikka reikäiset kotivaatteet. Säästyisi rahaa ja aikaa.
Miten niin palstan suomalaiset miehet? Minä ainakin olen nainen enkä edes kokonaan suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse musliminainen ja feministi, en koe huntua mitenkään pakolliseksi, enemmänkin uskonnolliseksi symboliksi. Käytän huntua, eikä kukaan minua siihen ole pakottanut, vaikka vanhempani ovatkin ( yllätys, yllätys ) lähi-idästä, ja muslimeja.
Etkä ole. Tunnen liian monta sieltäpäin olevaa jotta tollanen tarina menisi läpi. Näköjään sinä et tunne yhtäkään sieltä päin, kun keksit tuollaisia tarinoita.
Tasa-arvon kannattaja tai feministi ei koskaan kannata huntuja. Ei edes vapaaehtoista hunnun käyttöä.
Mitä vittua tänne ei pysty sanomaan mitään?
Feninisti laittaa huivin päähän jos mies muslimimies käskee.
Femaaaakon logiikalla se on naisen vapaa oma valinta käyttääkö huntua vai ottaako meehmettimieheltä turpaaaaan.
En käytä.
Hääpukuuni harkitsin huntua, mutta en kehdannut laittaa kun oli ikää ja avioliittoa takana.
Jokaisella on oikeus pukeutua kuten haluaa.