Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko ratkaista: 2-2x2+1=?

Vierailija
13.01.2017 |

Kumpi on oikein: -1 vai -3??

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin tulee jakolasku ja jos olisi jakolasku, se tulisi sen jälkeen ja viimeiseksi muut vasemmalta oikealle.

Eli tässä ainoa oikea vastaus on -1.

T. Luokanopettaja.

Tuossahan ei ole yhtään jakolaskua, tarkoitit varmaan, että kertolasku tulee ensin. Mutta jos tuossa olisi kerto- ja jakolaskuja, niin ne laskettaisiin järjestyksessä vasemmalta oikealle, ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Kertolaskuilla ei ole "etuoikeutta" jakolaskuihin nähden.

Niinhän mä laitoinkin, että jakolaskua tuossa ei ole. Mutta laskujärjestys olisi, kerto ja sen jälkeen jako, eli käyttäen ilmaisuasi, ei ole etuoikeutta, kyllä, kertolaskulla on.

T. Luokanopettaja

Voi ope ope...

http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/kerpermat/lasjar/l…

Noinhan minä justiin sen tarkoitinkin.

T. Luokanopettaja.

Sinä olet kylläkin väittänyt että kertolasku lasketaan aina ennen jakolaskua...

Niinhän mä just sanoin.

T. Luokanopettaja

Oot kyllä pihalla ku lumiukko!

Vierailija
82/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin tulee jakolasku ja jos olisi jakolasku, se tulisi sen jälkeen ja viimeiseksi muut vasemmalta oikealle.

Eli tässä ainoa oikea vastaus on -1.

T. Luokanopettaja.

Tuossahan ei ole yhtään jakolaskua, tarkoitit varmaan, että kertolasku tulee ensin. Mutta jos tuossa olisi kerto- ja jakolaskuja, niin ne laskettaisiin järjestyksessä vasemmalta oikealle, ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Kertolaskuilla ei ole "etuoikeutta" jakolaskuihin nähden.

Niinhän mä laitoinkin, että jakolaskua tuossa ei ole. Mutta laskujärjestys olisi, kerto ja sen jälkeen jako, eli käyttäen ilmaisuasi, ei ole etuoikeutta, kyllä, kertolaskulla on.

T. Luokanopettaja

Nyt oikeasti, onhan tämä provo?! Ihan hirvittävää tietämättömyyttä sekä matematiikan että kieliopin suhteen. Toivo on kyllä mennyttä, jos koulutuksen kärkimaana itseään pitävällä valtiolla on opettajien perusosaaminen tätä tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ope, kertoisitko vastauksen tähän laskuun?

6:3×5:4+2=

Minua nimittäin todella huolettaa laskutaitosi ja sääliksi käy ne lapsiparat joita opetat.

Onkohan sulla ongelmia laskujen ymmärtämisessä?

6:3 = 2

2x5=10

10:4=2,5

2,5+2 = 4,5

Siinä kouluttautumattomalle vähän mallia, kuinka lasketaan.

T. Luokanopettaja.

Vierailija
84/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi merkitty näin 6/3 (kuten monesti jakolaskuja merkitään) niin silloin se olisi kuusi kolmasosaa.

6/3 eli kuusi kolmasosaa  = 2

Vierailija
85/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on teille virallinen vastaus tehtävään. Lukekaa tämä huolella läpi sillä huomenna järjestetään pistokoe.

Laskujärjestys

Laskujärjestys on järjestys, jossa matemaattisen lausekkeen laskutoimitukset tehdään. Normaalissa kouluaritmetiikassa noudatetaan seuraavia sääntöjä:

Ensimmäiseksi lausekkeesta lasketaan kaikki laskut sulkeiden sisällä.

Toiseksi lasketaan potenssilaskut.

Kolmanneksi lasketaan kerto- ja jakolaskut vasemmalta oikealle.

Viimeiseksi lasketaan yhteen- ja vähennyslaskut vasemmalta oikealle.

Sulkeiden sisällä olevista laskuista on huomattava, että niihin pätevät nämä kaikki samat laskujärjestyssäännöt.

Vierailija
86/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opettajasi kirjoitti:

Tässä on teille virallinen vastaus tehtävään. Lukekaa tämä huolella läpi sillä huomenna järjestetään pistokoe.

Laskujärjestys

Laskujärjestys on järjestys, jossa matemaattisen lausekkeen laskutoimitukset tehdään. Normaalissa kouluaritmetiikassa noudatetaan seuraavia sääntöjä:

Ensimmäiseksi lausekkeesta lasketaan kaikki laskut sulkeiden sisällä.

Toiseksi lasketaan potenssilaskut.

Kolmanneksi lasketaan kerto- ja jakolaskut vasemmalta oikealle.

Viimeiseksi lasketaan yhteen- ja vähennyslaskut vasemmalta oikealle.

Sulkeiden sisällä olevista laskuista on huomattava, että niihin pätevät nämä kaikki samat laskujärjestyssäännöt.

Älä yritä päteä siinä, senkin.... barbaari.

Juuri noin minä jo sanoin.

T. Luokanopettaja.

Vierailija
87/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla opella taidettiin tarkoittaa sitä kyseistä opettajaa, joka ei osannut laskea edellistäkään tehtävää oikein ja joka väitti että kerto- ja jakolaskulla olisi keskinäinen arvo- eli laskujärjestys. Toivon todellakin hänen olevan poikkeus opettajien joukossa.

Vierailija
88/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi jättää laskusta pois tuntematonta x.

Mikä tuntematon x?

-2 ja 2 välissä

Empä oo ikinä nähny tuntematonta käytettävän numeroiden keskellä. Eiköhän se tolla paikalla tarkota kertomerkkiä. Ainaki kaikki mun matikan opet käyttäny rastia kertomerkkinä.

Vierailija
89/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pitkän matikan laudaturin kirjoittaneena tiedän, että vastaus on -1 (ei yhtään omakehu haise tässä :DD)

Vierailija
90/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi jättää laskusta pois tuntematonta x.

Mikä tuntematon x?

-2 ja 2 välissä

Empä oo ikinä nähny tuntematonta käytettävän numeroiden keskellä. Eiköhän se tolla paikalla tarkota kertomerkkiä. Ainaki kaikki mun matikan opet käyttäny rastia kertomerkkinä.

Hyvin voi olla numeroiden keskellä, esim. siinä vaiheessa kun halutaan selvyyden vuoksi kirjoittaa laskun kaikki välivaiheet auki. Moni toki tykkää laittaa pisteen kertomerkiksi, mutta ei se ole välttämätöntä (yhtälöitä ratkaistaessa ei oikein kannata sitä äksää kertomerkiksi laittaa).

Vierailija
91/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua nimittäin todella huolettaa laskutaitosi ja sääliksi käy ne lapsiparat joita opetat.

En ole ope mutta luulen osaavani vastata. 6:3 = 2, 5:4 = 1,1, 2x1,1 = 2,2 +2 = 4,2

Miksi hairahdit laskujärjestyksestä?

2x5=10

2,5+2 = 4,5

Mutta et voi purkaa jakolaskuja osiin. 6:3 on sama kuin kuusi kolmasosaa ja 5:4 kuin viisi neljäsosaa, jos ne merkittäisiin murtoluku muodossa niin sinun laskutyylillä tulisi eri vastaus. Merkintätapa ei saa vaikuttaa laskun lopputulokseen joten sinun tapa on väärä.

Laskes huvikses murtoluvuilla ja kerro paljonko tulee. Ei tarvitse sievistää. Voi tulla yllätys. Laita vaikka välivaiheineen.. eli 6/3 * 5/4 + 2

Vierailija
92/108 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Osaatteko määritellä modaalisen jazzin ja tonaalisen jazzin eron? Mitä tarkoitetaan musiikissa kakkos-vitos-ketjuilla? Aika perusasioita mulle.

Olet sitten poikkeuksellisen tyhmä muusikko. Usein matimaattinen ja musiikillinen lahjakkuus kulkevat käsi kädessä. Ei sinun kohdallasi, ei.

Vierailija
93/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ope mutta luulen osaavani vastata. 6:3 = 2, 5:4 = 1,1, 2x1,1 = 2,2 +2 = 4,2

2x5=10

2,5+2 = 4,5

Mutta et voi purkaa jakolaskuja osiin. 6:3 on sama kuin kuusi kolmasosaa ja 5:4 kuin viisi neljäsosaa, jos ne merkittäisiin murtoluku muodossa niin sinun laskutyylillä tulisi eri vastaus. Merkintätapa ei saa vaikuttaa laskun lopputulokseen joten sinun tapa on väärä.

Laskes huvikses murtoluvuilla ja kerro paljonko tulee. Ei tarvitse sievistää. Voi tulla yllätys. Laita vaikka välivaiheineen.. eli 6/3 * 5/4 + 2

Samahan siitä tulee. Ja niin olisi tullut myös tuosta aiemman lainauksen ("En ole ope mutta jne.") laskusta, jos hän ei olisi tehnyt virhettä kohdassa 5:4=1,1. Se on 1,25.

Vierailija
94/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-2 = 0

0x2 = 0

0+1 = 1

Vastaus siis 1

Taitaa olla tili aina miinuksella tällä laskutaidolla.

Vierailija
95/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa, mitä Google sanoo 😁

Vierailija
96/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-1. Ekaks kertolasku.

Ei ole sulkuja millä laskujärjestys olisi määritetty joten lasketaan vasemmalta oikealle pala kerrallaan.

Kerto- ja jakolaskut lasketaan aina ensin elleivät mahdolliset sulut määrää toisin. Takaisin koulunpenkille mars.

Jaa-a, laskimeenkin pitää laittaa sulkuihin kertolasku jos sen haluaa laskettavan ekaksi. Suoraan kun naputtelee laskimeen tuon koko laskun niin vastaus on 1.

Nelilaskin laskeen tyhmänä laskut niin kuin sinä ne siihen naputtelet. Parempi laskin johon saa koko lausekkeen kerralla, antaa oikea vastauksen

Vierailija
97/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-1. Ekaks kertolasku.

Ei ole sulkuja millä laskujärjestys olisi määritetty joten lasketaan vasemmalta oikealle pala kerrallaan.

Kerto- ja jakolaskut lasketaan aina ensin elleivät mahdolliset sulut määrää toisin. Takaisin koulunpenkille mars.

Jaa-a, laskimeenkin pitää laittaa sulkuihin kertolasku jos sen haluaa laskettavan ekaksi. Suoraan kun naputtelee laskimeen tuon koko laskun niin vastaus on 1.

Nelilaskin laskeen tyhmänä laskut niin kuin sinä ne siihen naputtelet. Parempi laskin johon saa koko lausekkeen kerralla, antaa oikea vastauksen

Windowsin vakio Calkulator osaa laskea tuon oikein, kunhan vaan valitseen sen scientific näkymään, ettei anna välitulosta jokaisesta laskumerkistä.

Vierailija
98/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää kertausta näin neljänkymmenen vuoden jälkeen, kiitos mammat!

Vierailija
99/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2x5=10

2,5+2 = 4,5

Samahan siitä tulee. Ja niin olisi tullut myös tuosta aiemman lainauksen ("En ole ope mutta jne.") laskusta, jos hän ei olisi tehnyt virhettä kohdassa 5:4=1,1. Se on 1,25.

Kyllä tulee mutta se joka väitti että ne ovat murtolukuja ja murtoluvuilla tulisi joku muu vastaus.

Vierailija
100/108 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt peruskoulua pidemmälle kuin ekaluokka joten osaan. Kertokaskut tais tulla kolmannella jos en ihan väärin muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan