Osaatko ratkaista: 2-2x2+1=?
Kommentit (108)
Jos tätä oikeasti joutuu hetkeäkään miettimään tai laskee väärin niin on täysin oppimaton. Ellei ole oppimisvaikeutta niin kyse on silkasta henkisestä laiskuudesta joka ilmenee tyhmyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan tiennytkään, ettei laskua lasketakaan vasemmalta oikealle pois lukien sulkeissa olevat. Minulla matematiikka oli kutonen ja siinäkin on pari pykälää liikaa. Olen aina luullut, että ensin lasketaan, mitä sulkeissa olevasta saadaan, ja tämän jälkeen sovelletaan vasemmalta oikealle -periaatetta. No hällä väliä, osaan laskea vain alleni.
Eikö tässä nutä sanot ole kyse samoista asioista?
Hei ope, kertoisitko vastauksen tähän laskuun?
6:3×5:4+2=
Minua nimittäin todella huolettaa laskutaitosi ja sääliksi käy ne lapsiparat joita opetat.
Av-palsta ei petä :D
Okei, otetaan ihan rauhassa. Ensin 2-2=0 sitten 0x2 joka tietenkin 0 eikä jotenkin mystisesti -2 kuten jotkut näyttävät luulevan. Sitten 0+1 = 1.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti se on kokonaisvaltainen ilmiö mistä PISA-testitkin kertoo, vaikuttaa myös jo aikuisiinkin?
Intternetistä syötetään aivoja tuhoavaa salakuvaa. Muuta selitystä en keksi sille, että kukaan voi tätä jäädä miettimään. Kansallinen ÄO on laskenut alle 90
Vierailija kirjoitti:
Okei, otetaan ihan rauhassa. Ensin 2-2=0 sitten 0x2 joka tietenkin 0 eikä jotenkin mystisesti -2 kuten jotkut näyttävät luulevan. Sitten 0+1 = 1.
Ei saatana!!! Oothan ny pliis provo? Menee oikeesti usko ihmiskuntaan...
Vierailija kirjoitti:
AV ei tosiaankaan petä. Häpeän todella. Toivottavasti olit provo. Toi on täysin päin per*että.
Vierailija kirjoitti:
Minua nimittäin todella huolettaa laskutaitosi ja sääliksi käy ne lapsiparat joita opetat.
välivaiheineen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Odotan jännityksellä koska iltikseen tulee uutinen otsikolla: Vauva.fi taistellaan laskujärjestyksestä, osaatko sinä laskea oikein? Matematiikan asiantuntija kertoo oikean vastauksen!
Toivottavasti tulee ja äkkiä! En kestä enää tätä kuinka moni voikin olla niin väärässä ja osa vielä yrittää päteä väärillä vastauksillaan.
Ja vastaushan on -1
En. Osaatteko määritellä modaalisen jazzin ja tonaalisen jazzin eron? Mitä tarkoitetaan musiikissa kakkos-vitos-ketjuilla? Aika perusasioita mulle.
Vierailija kirjoitti:
En ole ope mutta luulen osaavani vastata. 6:3 = 2, 5:4 = 1,1, 2x1,1 = 2,2 +2 = 4,2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ope mutta luulen osaavani vastata. 6:3 = 2, 5:4 = 1,1, 2x1,1 = 2,2 +2 = 4,2
Ja hyvä niin ettet ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hairahdit laskujärjestyksestä?
6:3 = 2
2x5=10
10:4=2,5
2,5+2 = 4,5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa, kun kerrankin saisi laskea vaan ihan järjestyksessä, niin ei sekään kaikilta luonnistu.
Tää on hyvä ketju matemaattisesti tyhmälle. Osasin kyllä tuon ekan laskun mutta toi 64 viestissä ollut meni pieleen. Erityiskiitos sinulle kun neuvoit viestissä 74 laskun oikein.
Vittu muuten että vituttaa etten jaksanut matikkaa yläkoulussa ja lukiossa olinkin sitten pihalla kuin lumiukko. Prosenttilaskut (kyllä niitä sitten elämässä tarvittiinkin, arvon teiniminä) pitää laskea pitkän kaavan mukaan ja itselleen ääneen selittäen.. Mulla on hyvä ammatti ja työ mutta nykyään 30+ ja kaupallinen ala alkanut kiinnostaa. Taitaa jäädä seuraavaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2x5=10
2,5+2 = 4,5
Mutta et voi purkaa jakolaskuja osiin. 6:3 on sama kuin kuusi kolmasosaa ja 5:4 kuin viisi neljäsosaa, jos ne merkittäisiin murtoluku muodossa niin sinun laskutyylillä tulisi eri vastaus. Merkintätapa ei saa vaikuttaa laskun lopputulokseen joten sinun tapa on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2x5=10
2,5+2 = 4,5
Mutta et voi purkaa jakolaskuja osiin. 6:3 on sama kuin kuusi kolmasosaa ja 5:4 kuin viisi neljäsosaa, jos ne merkittäisiin murtoluku muodossa niin sinun laskutyylillä tulisi eri vastaus. Merkintätapa ei saa vaikuttaa laskun lopputulokseen joten sinun tapa on väärä.
6:3 tarkoittaa kyllä kuusi jaettuna kolmella.
Jos olisi merkitty näin 6/3 (kuten monesti jakolaskuja merkitään) niin silloin se olisi kuusi kolmasosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin tulee jakolasku ja jos olisi jakolasku, se tulisi sen jälkeen ja viimeiseksi muut vasemmalta oikealle.
Eli tässä ainoa oikea vastaus on -1.
T. Luokanopettaja.
Tuossahan ei ole yhtään jakolaskua, tarkoitit varmaan, että kertolasku tulee ensin. Mutta jos tuossa olisi kerto- ja jakolaskuja, niin ne laskettaisiin järjestyksessä vasemmalta oikealle, ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Kertolaskuilla ei ole "etuoikeutta" jakolaskuihin nähden.
Niinhän mä laitoinkin, että jakolaskua tuossa ei ole. Mutta laskujärjestys olisi, kerto ja sen jälkeen jako, eli käyttäen ilmaisuasi, ei ole etuoikeutta, kyllä, kertolaskulla on.
T. Luokanopettaja
Voi ope ope...
http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/kerpermat/lasjar/l…
Noinhan minä justiin sen tarkoitinkin.
T. Luokanopettaja.
Sinä olet kylläkin väittänyt että kertolasku lasketaan aina ennen jakolaskua...
Niinhän mä just sanoin.
T. Luokanopettaja
...minä olenkin mies ja osaan laskea myös housuihin ja sisään ;-)