Ylitsepääsemätön nimiongelma ja ristiäiset tulevana lauantaina!
Luultiin molemmat, että nimimaku on kummallakin samanlainen ja että löydettäisiin hyvä, yhdessä valittu nimi tytölle. Pyöriteltiin molemmat nimiä koko raskausajan, muttei päästy koskaan lopulliseen päätökseen. Tyttö syntyi ja mun mielestä se näytti heti Kertulta, miehen mielestä Ireneltä.
Omat ehdotukseni ovat olleet Kerttu, Ilona ja Martta ja mun lopullinen nimiehdotus olisi nyt Kerttu Elina.
Mies taas ei pääse Irenestään eroon ja ehdottaa Irene Anni Eveliinaa. Nuo Elina, Anni ja Eveliina ovat suvusta tulevia nimiä.
Mä en missään nimessä halua Ireneä, koska siitä tulee vahvasti mieleen kuivakka, inhottava ja tyly täti-ihminen. Miehen mielestä Kerttu on lihavan ja ilkeän maalaistalon emännän nimi.
Miten te, jotka ette mitenkään pääse/päässeet yhteisymmärrykseen nimestä, olette ratkaisseet nimen lapselle!?
Kommentit (34)
Irene on kylmän ja koppavan akan nimi, Kerttu taas iloisen, aurinkoisen ja ihanan ystävällisen naisen nimi! Itse äänestän Kerttua. :) Sopii niin pikkuiselle tytölle kuin aikuiselle naisellekkin. Wanha mutta herttainen nimi!
Valitkaa kolmas nimi, johon molemmilla on positiiviset mielleyhtymät. Vaikka joku luontonimi. Iiris? Orvokki?
Sovittiin nimet jo ennen lasten syntymää.
Minä sen lapsen jouduin kantamaan ja synnyttämään, ja minulle se kuitenkin jää, jos ero tulee. Onhan se joo kusipäistä vedota tollaisiin asioihin, joista kahteen ensimmäiseen mies ei ole voinut vaikuttaa (siis valita, kuka lapsen kantaa ja synnyttää), mutta toisaalta aika moni mies on sitä mieltä, että jos HE olisivat joutuneet synnyttämään, olisi lapsi saanut jäädä tekemättä. Vähintä, mitä mies VOI tehdä, on antaa äidin päättää nimestä. Etenkin jos lapselle tulee isän sukunimi.
Mun mielestä Irene Anni Eveliina on noista nätimpi, eikä Irene kuulosta yhtään ilkeältä eukolta :D
Mut oisko joku kompromissi, Kerttu Elina Irene tai Kerttu Irene Eveliina esim?
Valitkaa tosiaan joku kolmas. Esim.se Elina. On ajaton ja kaunis.
Nuo on kaikki kauniita nimiä, ja tosta näkee just sen miten mielikuvat voi pilata nimen. Mä oisin halunnut pojasta Aaron, mutta miehen isoeno oli sen niminen, kuulemma kauhea ihminen.
Me tehtiin lopulta niin, että kumpikin esitti kaksi nimeä, joista toinen sai valita paremman ja arvottiin lopuksi järjestys. Hyvä nimi tuli.
P.s. Irene on ihana nimi
Hylätkää nuo, mitä olette jo miettineet ja miettikää nimi, joka miellyttää molempia. Ei nimiasiasta kannata valtataistelua tehdä, ei ole kysymys siitä, kumman ehdotus on parempi tms, kyllä siihen pitää molempien olla tyytyväisiä!
Kerttu-Irene.
On kepa ennen kuin huomaattekaan.
Vaikeaa valita. Molempien nimiehdotukset ovat mielestäni hyviä, kompromissin paikka.
Meillä riideltiin vielä ristiäisaamuna nimestä. Minä olisin halunnut yhden nimen, jota mies vihasi. Mies halusi nimen, josta minä en pitänyt. Minun negatiiviset tunteet olivat laimeammat, joten lapsesta tuli se miehen ehdottama.
Päätimme, että jos joskus tulee neljäs lapsi, voidaan harkita sitä minun ehdotustani vielä. No, eipä tullut neljättä.
Edelleen olen sitä mieltä, että se minun ehdotukseni olisi ollut parempi :(
Kerttu on tietysti Kepa - elähtänyt, viinaanmenevä lähiön pubin ex-ruusu.
Kerttu ja Irene - mahdottomia trendinomaisia molemmat. Vähän vitsejä, vitsi nimenä ei oo kiva. Ja jos tulee R-vika. Valitkaa joku ajaton klassinen nimi kompromissiksi : Anni on tosi yleinen, päiväkodista löytyy useampi/ryhmä. Elina on ajaton, suomalainen klassikko: valitkaa Elina.
Mulla oli aikoinaan esikoispojalle nimi, jota olin miettinyt jo vuosia. Hieman järkyttävänä yllätyksenä tuli, että se ei miehelle käynytkään. Tein sitten n. 20 nimen listan muista minulle kelpaavista nimistä, ja nekin olivat miehen mielestä aivan kauheita. Samoin en olisi voinut kuvitellakaan antavani lapselleni miehen ehdottamia nimiä.
Etsin sitten nimiä niin kauan, että löytyi jokin, jonka saatoimme molemmat hyväksyä. Suosittelen siis kohtaamaan tämän tosiasian: ette kumpikaan saa lapsellenne sitä omasta mielestä kaikkein kauneinta nimeä. Lapsi nyt vaan on kummankin yhteinen, joten pakko on valita nimi, jota kumpikaan ei inhoa. Unohtakaa siis Kertut ja Irenet ja aloittakaa tyhjältä pöydältä.
Molemmat valitsee toisen ehdottamista nimistä (3-10 ehdotusta) parhaan, jolloin teillä kaksi molemmille neutraalia nimeä, niistä pystynee päättämään.
TAI
Jos ajatuksissa saada myöhemmin lisää lapsia, niin toinen päättää tämän ja toinen sen seuraavan. Tässä tietenkin riski, ettei toista koskaan tulekaan ja 'toinen nimi jää ilman lasta'.
Laittakaa molemmat, lapsi päättää sitten itse vanhempana, kumpaa haluaa käyttää. Monethan käyttää toista nimeään kutsumanimenään.
Kävin pienenä useasti kesäisin maatilalla, jonka emäntä oli Kerttu.