Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette ole ottaneet opintolainaa, niin..

Vierailija
12.01.2017 |

Miten olette pärjänneet? Perintö, säästöt, tuki, työ tai muu? Olisi hauska tietää gallupilla miten kukakin muu pärjää. Itse kuulun siihen sukupolveen, joka opiskelee ilman tukea, koska edes mitään hanttihommia ei ole tiedossa.

Eikä nyt mitään moraalisaarnaa "opintotukea tulee jokaisen ottaa". Se on jokaisen oma asia, myös se, että jättää ottamatta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies työssäkäyvä ja hyvätuloinen, hän maksaa vuokran ja minä maksan vedet, sähköt yms. laskut. Näin pärjään opintotuellani enkä ole tarvinnut opintolainaa vielä kertaakaan.

Vierailija
2/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa mies töissä, mutta oli pitkään työtön niin hyvä kun saa itse edes rahaa. Asutaan erillämme, joten en elele hänen siivellään. Tosin aina kun yhdessä ollaan hän "piffaa" ruoat ja herkut :) Sekä maksaa matkoista. Mun mielestä on ihan reilua, että se maksaa joka tienaa. Ite olen niin onnekas että on säästöjä omasta takaa, niin ei tartte sossun kanssakaan tapella. Koululaiset kun mitään saa, mehän vain kulutetaan yhteiskuntaa kun opiskellaan "turhaan" ja kaikki opiskelijathan "ryyppää ja rellestää". NOT

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjätty, oon nätti seksikäs blondi!

Vierailija
4/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko säästöönkin jäänyt?

Vierailija
5/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle jäi opiskellessa vuokranmaksun jälkeen reilu 100 € vielä käyttörahaa (opintotuesta). Olin joka kesä kesätöissä ja tienasin ruokarahaa moneksi kuukaudeksi. Jossain vaiheessa tein sijaisuuksia opiskelun ohessa ja siitä tuli keskimäärin 50 €/kk lisärahaa. Pienellä sitä vaan pärjäsi silloin.

Vierailija
6/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opintojen aikana kotona, maksoin omat ruuat ja opiskeluun liittyvät jutut. Hyvin riitti. Opiskelupaikka oli naapurikaupungissa, bussiliput maksoin itse silloin kun jommalla kummalla vanhemmalla ei ollut työjuttuja samalla suunnalla.

Vierailija
7/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko säästöönkin jäänyt?

Hys,hys, on jäänyt, äläpuhu mitään, tiedäthän ne kateet ;)

Vierailija
8/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä koko opiskeluajan (maisteritutkinto). Opinnot tietty venyivät, mutta en halunnut lainaa.

Vierailija
9/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lisää, että näin toimittiin koska vanhemmat ei halunneet että minä tai veli oltaisiin velkaisia jo parikymppisinä.

Veli sai siis saman kohtelun, vaikka kaupunki oli eri. Meillä on ko kaupungissa asunto niin veli asui siellä.

Vierailija
10/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein töitä koko opiskeluajan (maisteritutkinto). Opinnot tietty venyivät, mutta en halunnut lainaa.

Kunto kuitenkin kesti kovan "työnteon" ?:)

Vierailija
11/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo nälkää tarvinnut nähdä. Nyt ei oo oikein mitää tuloja taas, mutta omaisuutta on jonkun verran.

Vierailija
12/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin säästöjä. Kulutin harkiten (empä juuri käynyt baareissa, mutta ei se haitannut). Sain vanhemmilta ruokasponssia (+ apua kalliimpiin pakollisiin hankintoihin, kävin heillä sitten joskus siivoamassa yms). Sain lahjat rahana/lahjakortteina.

Vierailija
13/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin opintolainaa, jossei olisi luottotiedot menneet yrityksen kaatumisen seurauksena. Nyt en saa sossutukea puolison tulojen takia, puoliso ei halua elättää mua, joten vanhemmat antaa mulle n. 500e/kk + maksavat yrityslainaani opintojeni ajan.

Vierailija
14/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä ja valmistuin silti etuajassa. Sain oman alan töitä heti valmistuttua ja nyt harkitsen elämäni ensimmäistä lainaa. (Asunto)

Vierailija
15/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei euroakaan opintolainaa. Alussa pyrin pärjäämään kesätyörahoilla ja vanhempien pienillä avustuksilla, myöhemmin tein töitä myös illat, yöt ja viikonloput. Valmistuin tavoiteajassa, asuin kivassa asunnossa keskustassa, kävin opiskelijavaihdossa ja rahaa jäi vielä valmistumisen jälkeen säästöönkin.

Osa-aikainen työpaikka on siis opiskelijan lottovoitto.

Vierailija
16/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hieman säästöjä mm. ylppärilahjarahoista ja kävin töissä opintojen ohella. Lisäksi nostin opintotukea ja asumislisää. Pärjäsin kun elelin säästäväisesti.

Vierailija
17/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ja opistotutkintojen aikaan asuin kotona. Sen jälkeiset tutkinnot on suoritettu täysipäiväisen työnohessa ilman opintovapaita. Joustava työ niin onnistuu. Vuoden olin äitiys-/vanhempainlomilla ja silloinkin opiskelin. En siis ole nostanut opintorahaa enkä lainoja koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi