Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodinhoitajan työskentelytavat

Vierailija
12.01.2017 |

Millainen tapa on enemmän sinulle vanhempana mieleen:

1: Hoitaja on erittäin pirteä ja eläväinen, viihdyttää lapsia jatkuvasti, lukee kirjaa, laulaa, menee leikkeihin mukaan, pitää jumppaa, jatkuvasti tekee jotain, missä voi itse olla osallisena lasten leikkeihin/tekemisiin. Kertoo päivästä yksityiskohtaisesti, mitä lapsi söi, kuinka paljon "haukkasi yhdestä leivästä ja söi 2,5 lusikallista jogurttia" ja kertoo mitä on tehnyt lapsen kanssa, puhuu myös omista asioistaan ja vanhempien harrastuksista yms. luovutustilanteessa joka voi kestää vartinkin. Ei ole tarkka siitä noudattaako lapset sääntöjä, siivoaa lasten puolesta jne. Antaa juosta ja kiljua ja vaihtaa leikkiä, levittä leluja mielinmäärin.

2. Hoitaja on rauhallinen, lukee välillä kirjoja, askartelee jne. mutta antaa lapsen tehdä itse, leikkiä myös omatoimisesti puuttumatta asiaan. Kertoo päivästä vähemmän yksityiskohtaisesti "söi melko vähän välipalaa", mutta kertoo, mitä lapsi on tehnyt päivän aikana, kenen kanssa leikkinyt yms. Puhuu päiväkodissa tapahtuneista asioista, ei yleensä kerro itsestään tai kysele vanhempien asioita. Valvoo että sääntöjä noudatetaan ja että lapsen hoitopäivään sisältyisi mahdollisimman vähän kovaa meteliä ja tilanteita missä voi sattua vahinko. Ei toimi lapsen lapsen viihdyttäjänä kuten numero 1.

Kyselen, koska välillä tuntuu, että numero 1 on enemmän vanhempien mieleen, kun taas itse olen enemmänkin numero 2. Esimerkit eivät ole liioiteltuja. Onko väliä sillä, onko hoitaja alle kolmevuotiaiden ryhmässä vai yli kolmevuotiaiden ryhmässä? Molemmat hoitavat perushoidon kuten kuulukin (siis ruokailut, vaipanvaihdot jne.).

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tapa 2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia ei ole (vielä ainakaan), mutta omalta päiväkoti"uralta" lämpimimmin jäi mieleen ykkösen kaltaiset henkilöt. Mutta ne hoitivatkin lapsia, eivät päiväkotia, kun eivät olleet päiväkodinhoitajia :P 

Vierailija
4/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin yhtä ärsyttäviä.

Ensinnäkään lapset eivät tarvitse koko ajan jotain tekemistä. Tylsistyminen on  hyvä asia myös päiväkodissa. Silloin joutuu itse keksimään, mitä tehdä. Toiseksi haluan tietää lapsen päivän tärkeät asiat enkä sitä, kuka rikkoi sääntöjä tai mitä taas on jouduttu kieltämään.

Hoitajat ovat päiväkodissa lapsia varten, mutta eivät korvaamassa omaa ajattelua.

Vierailija
5/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :) Lisää?

Ja otsikkoon olis pitänyt kirjoittaa että päiväkodin lastenhoitajat :D

Vierailija
6/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin yhtä ärsyttäviä.

Ensinnäkään lapset eivät tarvitse koko ajan jotain tekemistä. Tylsistyminen on  hyvä asia myös päiväkodissa. Silloin joutuu itse keksimään, mitä tehdä. Toiseksi haluan tietää lapsen päivän tärkeät asiat enkä sitä, kuka rikkoi sääntöjä tai mitä taas on jouduttu kieltämään.

Hoitajat ovat päiväkodissa lapsia varten, mutta eivät korvaamassa omaa ajattelua.

Siis itse kerron nimenomaan sen, mitä lapset on leikkineet ja kenen kanssa, millä tuulella lapsi on ollut jne. En kerro joka kerta jos on sääntöjä rikottu, tietenkään, mutta silloin kerron jos lapsi on jotenkin erityisen paljon rikkonut, tai jotenkin erityisen vaarallisesti esim. satuttanut toista lasta. Itse annan lasten myös välillä tylsistyä, saatan jotakin ehdottaa jos sanovat ettei ole mitään tekemistä, mutta jos pari ehdotustani ei mene läpi, niin sanon, että keksi itse jotakin.

Numero 1 tyyppinen taas keksii välittömästi jonkin tekemisen jos lapsella on tylsää, ryhdytään laulamaan tai soittamaan tai jumppaamaan.

Vierailija
7/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta molemmat on ihan hyviä. Toki vartin rupatteluun ei aina ole aikaa, että jos ykkönen tämän tajuaa niin en näe mitään ongelmaa. Toki hänenkin pitäisi vähän enemmän pyrkiä hillitsemään lapsia, mutta kyllä nyt ulkona pitäisi saada vähän juostakin ja ääntä päästää. Sisällä riehuminen sitten eri juttu.

Minusta huonoin vaihtoehto on sellainen päiväkodin työntekijä, joka vaan istuu kaffella toisten tätien kanssa juoruamassa tai omissa oloissaan ja jättää lapset keskenään tai yhden tyypin valvottaviksi, eikä ole yhtään kiinnostunut kertomaan vanhemmille lapsen päivästä yhtikäs mitään ja ei jaksa muistaa, mitä kukin lapsi nyt teki.

Toki ihmisiä ne päiväkodin hoitajatkin ovat, ei kukaan ole täydellinen.

Vierailija
8/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen iästä, alle v ikäisellä tapa1, yli 3v ikäisellä tapa 2.

Vierailija
9/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta molemmat on ihan hyviä. Toki vartin rupatteluun ei aina ole aikaa, että jos ykkönen tämän tajuaa niin en näe mitään ongelmaa. Toki hänenkin pitäisi vähän enemmän pyrkiä hillitsemään lapsia, mutta kyllä nyt ulkona pitäisi saada vähän juostakin ja ääntä päästää. Sisällä riehuminen sitten eri juttu.

Minusta huonoin vaihtoehto on sellainen päiväkodin työntekijä, joka vaan istuu kaffella toisten tätien kanssa juoruamassa tai omissa oloissaan ja jättää lapset keskenään tai yhden tyypin valvottaviksi, eikä ole yhtään kiinnostunut kertomaan vanhemmille lapsen päivästä yhtikäs mitään ja ei jaksa muistaa, mitä kukin lapsi nyt teki.

Toki ihmisiä ne päiväkodin hoitajatkin ovat, ei kukaan ole täydellinen.

Ulkona tietenkin saavat riehua mielinmärin, sisälläkin pienimmät voi tietysti juosta, turvallisessa tilanteessa. Tarkoitin nimenomaan sisällä riehumista, sillä lailla vallattomasti.

Vierailija
10/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet varmasti hyvä hoitaja. Ei sun tarvitse miellyttää vanhempia.

Vierailija
11/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa 2. Olet varmasti hyvä hoitaja. :)

Vierailija
12/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme alle kouluikäistä. Kaksi enää päiväkodissa. Mutta ovat olleet kaikki pienestä pitäen samalla osastolla, hoitajatkin osa sieltä alusta saakka. Tottakai välit on sen takia tulleet tuttavallisiksi ja mun mielestä kiva juttu.

Vierailija
13/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta :) Toki hyvää palautetta olen kasvostusten saanutkin, mutta kyllä sitä silti välillä miettii omaa työskentelytapaa ja että voisiko jotain tehdä paremmin. Olen huomannut, että lapset pitää usein enemmän numero 1:stä, mitä leikkeihin tulee, mutta sitten jos tulee jotain ristiriitoja/lohdutuksen tarvetta niin saattavatkin tulla minun luokseni :) Varmasti molemmilla tavoilla toimia on puolensa.

Vierailija
14/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta kumpikaan tapa ole oleellisesti parempi tai huonompi. Minulle äitinä tärkeää on että lapsi kuitenkin kohdataan monta kertaa päivässä ja häntä huomioidaan ihmisenä. Sen voi tehdä kummankin kaltainen hoitaja ( tai kumpikin olla tekemättä..). Olkaa omana itsenänne vaan mutta olkaa kontaktissa lasten kanssa. Hyvä tulee.

Vierailija
15/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hoitajatyypit ovat tärkeitä. Arvostan ihan suunnattomasti päiväkodin työntekijöitä eikä omassa päiväkodissamme ole yhtään huonoa hoitajaa. Harmi vaan että sitä kiitosta ja arvostusta harvemmin osaa näyttää ulospäin. Omassa päiväkodissa hyvin erilaisia hoitajia, kaikki omalla tavallaan päteviä ja hyviä työssään.

Vierailija
16/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, olen itse ihmisenä ja äitinä (ja ammatiltani opettajana) ehdottomasti kakkonen. Mutta hyvä hoitaja/opettaja voi olla niin monella tapaa, kyse on juurikin siitä kohtaamisesta ja huomioimisesta (jos nyt ajatellaan että perusasiat, turvallisuus jne ovat kaikilla kunnossa).

Vierailija
17/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että esimerkit ei ole liioiteltuja mutta värittyneitä ne varmasti ovat. Koska kaipaat tässä sitä että sinulle kerrotaan että tapa 2, sinun tapasi, on parempi. 

Itse vanhempana olen sitä mieltä että hyvä hoitajuus ei ole kiinni siitä kertooko lapsen päivästä paljon vai vähän, onko tuttavallinen vai virallinen tai tykkääkö laulaa lasten kanssa vai ei. Enemmän se on sitten se kokonaisuus, arvostan lapsilähtöisyyttä ja käsituntumaa. 

Hoitajana taas ymmärrän että tuohan riippuu täysin ryhmästä. Ei ole yhtä ainoaa tapaa joka toimii joka lapsiryhmän ja joka vanhemman kanssa, on osattava mukautua ja muuttua. 

Vierailija
18/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että esimerkit ei ole liioiteltuja mutta värittyneitä ne varmasti ovat. Koska kaipaat tässä sitä että sinulle kerrotaan että tapa 2, sinun tapasi, on parempi. 

Itse vanhempana olen sitä mieltä että hyvä hoitajuus ei ole kiinni siitä kertooko lapsen päivästä paljon vai vähän, onko tuttavallinen vai virallinen tai tykkääkö laulaa lasten kanssa vai ei. Enemmän se on sitten se kokonaisuus, arvostan lapsilähtöisyyttä ja käsituntumaa. 

Hoitajana taas ymmärrän että tuohan riippuu täysin ryhmästä. Ei ole yhtä ainoaa tapaa joka toimii joka lapsiryhmän ja joka vanhemman kanssa, on osattava mukautua ja muuttua. 

Ei ole värittynyt, jätin itseasiassa 1 vaihtoedosta pari asiaa poiskin, koska halusin esittää sen kuitenkin mahdollisimman neutraalisti, enkä pelata omaan pussiini esittämällä kyseisellä tavalla toimivan äärimmäisyyksiin menemisiä. Halusin selvittää, että mikä on vanhempien näkökulma tähän asiaan, ammattilaisena tietenkin tiedän mikä on asiantuntijoiden näkökanta tässä asiassa.

Vierailija
19/19 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen äitinä ja ihmisenä ja oman alani ammattilaisena (luova ala) ehdottomasti tyyppiä 1. Näin ollen koen oloni hyväksytyksi tyypin 1 ihmisten keskellä. Mutta arvostan kaikkia ammattilaisia, eritoten niitä, joilla on eri hyveet kuin minulla. Tärkeimpänä pidän lasten kohtaamista ja hyvän sosiaalisen ilmapiirin rakentamista. Lelujen keräämisten ja muiden rutiinien kanssa joutuvat vanhemmat joka tapauksessa rakentamaan omat sääntönsä ja päiväkoti omansa.

Sen verran haluaisin kuitenkin huomauttaa meidän ykköstyyppien puolesta, että en juurikaan "viihdytä" lapsiani. He ovat erittäin hyviä viihdyttämään itseään, selvää ykköstyyppiä. Ikinä en ole kuullut kummankaan valittavan tylsyyttä. Meillä muuten vaan lauleskellaan ex tempore ja värkkäillään kaiken maailman projekteja kun pitäisi mennä nukkumaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän