Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sormiruokailu -fanaatikot hei!

Vierailija
11.01.2017 |

Onko tää joku oma lahko? Siltä alkaa vaikuttaa. Olen parissa facebookin sormiruokailu ryhmässä, liityin ihan mielenkiinnosta, josko sieltä saisi kivoja reseptejä ja vaihtelua 11 kk vauvani ruokailuun. Olen antanut sekä soseita että sormiruokaa, ihan sitä miltä milloinkin tuntuu ja jaksaa laittaa. Mutta nyt on alkanut todella ärsyttää tämä ihmisten fanaattisuus sormiruokailua kohtaan. Ihan kuin se olisi ainut oikea tapa syöttää ja muut tavat ovat vanhanaikaisia ja jopa vääriä. On mennyt maku koko sormiruoka ryhmästä, vaikka sieltä toisinaan saakin kivoja ideoita. No, kai täytyy ymmärtää kun äidit sekoaa mammalomalla ja koko elämä on joku helvetin sormiruokailu.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmästyttää eniten se, että ihan kuin se olisi joku uusikin juttu. Mun esikoinen syntyi -03 ja jo silloin sitä harrastettiin.

Vierailija
2/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hämmästyttää eniten se, että ihan kuin se olisi joku uusikin juttu. Mun esikoinen syntyi -03 ja jo silloin sitä harrastettiin.

Joo sama juttu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikkiin asioihin taitaa löytyä ne omat hurahtaneet, joilla menee pikkusen yli :D

Meillä sormiruokaillaan aika paljon (ei vain lapse, kun itekin tykkään sormilla syötävistä sapuskoista, joten siks usein sellaisia teen). On siinä vieressä aina lusikka/haarukkakin ja lapsi syö sillä silloin, kun huvittaa. Puuroa/hernekeittoa ei enää 1v6kk edes halua käsin syödä... ja joskus jopa teen sen kauhean rikoksen, että SYÖTÄN välillä, huh... saa nähdä, tuleeko traumoja xD

Vierailija
4/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noi fb-ryhmät nyt on omaa luokkaansa... :D

Mutta fanaattisuus kumpuaa siitä että kokee ympäristön jatkuvasti kyseenalaistavan ja arvostelevan omaa toimintaa, jonka taas itse tuntee oikeaksi ja jota joutuu jatkuvasti puolustautumaan ja selittelemään. Tuskin kukaan jaksaisi fanaattisesti vöyhkätä sen enempää sormiruokailusta kuin imetyksestä jos ympäristö suhtautuisi asioihin lunkisti, "normujuttu, mitä sitten?".

Vierailija
5/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta fanaattisuus kumpuaa siitä että kokee ympäristön jatkuvasti kyseenalaistavan ja arvostelevan omaa toimintaa, jonka taas itse tuntee oikeaksi ja jota joutuu jatkuvasti puolustautumaan ja selittelemään. Tuskin kukaan jaksaisi fanaattisesti vöyhkätä sen enempää sormiruokailusta kuin imetyksestä jos ympäristö suhtautuisi asioihin lunkisti, "normujuttu, mitä sitten?".

Eikä sovi unohtaa hormonien ja valvomisen vaikutusta vauvojen äitien "fanaattisuuteen". 

Vierailija
6/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva viikkoa vajaa vuoden ei oikeastaan tuota harrasta, äitiä pelottaa liikaa. Ollaan kyllä kokeiltu useampaan kertaa ja odotettu että tulee lisää ikää, mutta jostain syystä ei ymmärrä pureksia ja sitten kakoo niitä palasia. Maissinaksuja syö ainoastaan sormiruokailuna, ei osaa edes itse syödä vielä, mahtaako tulla noottia neuvolassa...Ei pureksi edes niitä karkeampia soseita, kakoo niitäkin niin en sitten anna niitä. Jos omalta lautaselta antaa jotakin muussattuna, niin sen sitten ymmärtää pureksia?

Vierailija
7/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä näin ole, jatkuvasti ryhmässä on aloituksia joissa kauhistellaan jotain, joka sormiruokailusta poikkeaa... Ymmärrän että kantaansa puolustetaan silloin kun joku sen kyseenalaistaa, mutta kyllä nyt on niin että tämä "lahko" itse syyllistyy siihen, että kyseenalaistavat muiden valintoja, jotka omasta poikkeavat. Siis mä en kestä sitä ryhmää ollenkaan. Joo, voin poistaa itseni, mutta kuitenkin sieltä saa hyviä ideoita joten siksi edelleen olen siellä. 

Ap

Vierailija
8/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin noista sormiruokailuryhmistä kuulut? 

Mutta tuo fanaattisuus on ihan käsittämätöntä. Ja se kohkaaminen, ihan kuin sormiruokailu olisi jotain ennennäkemätöntä. Mun vuonna 2000 esikoinen sormiruokaili jo aikanaan.

Vierailija
9/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep itse olen syntynyt 80 luvulla ja minustakin on kuvia joissa syön sormin :) saattaa siis olla ihan ikiaikainen juttu ;)

Vierailija
10/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva viikkoa vajaa vuoden ei oikeastaan tuota harrasta, äitiä pelottaa liikaa. Ollaan kyllä kokeiltu useampaan kertaa ja odotettu että tulee lisää ikää, mutta jostain syystä ei ymmärrä pureksia ja sitten kakoo niitä palasia. Maissinaksuja syö ainoastaan sormiruokailuna, ei osaa edes itse syödä vielä, mahtaako tulla noottia neuvolassa...Ei pureksi edes niitä karkeampia soseita, kakoo niitäkin niin en sitten anna niitä. Jos omalta lautaselta antaa jotakin muussattuna, niin sen sitten ymmärtää pureksia?

Vauvat kakoo tosi helposti, paljon helpommin kuin aikuiset. Ei kannata säikähtää. Ainakin meidän vauva muutama kerran jälkeen kyllä oppi, että kannattaa ensin pureksia eikä suoraan niellä.

Vierailija
11/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä näin ole, jatkuvasti ryhmässä on aloituksia joissa kauhistellaan jotain, joka sormiruokailusta poikkeaa... Ymmärrän että kantaansa puolustetaan silloin kun joku sen kyseenalaistaa, mutta kyllä nyt on niin että tämä "lahko" itse syyllistyy siihen, että kyseenalaistavat muiden valintoja, jotka omasta poikkeavat. Siis mä en kestä sitä ryhmää ollenkaan. Joo, voin poistaa itseni, mutta kuitenkin sieltä saa hyviä ideoita joten siksi edelleen olen siellä. 

Ap

Joo, sit jotkut vetää yli. Pahasti. Mikä lie oma (tuoreelle vanhemmalle ymmärrettävä) epävarmuus ja oikeassa olemisen tarve siellä överireaktion taustalla on.

Vierailija
12/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo fanaattisuus on ihan käsittämätöntä. Ja se kohkaaminen, ihan kuin sormiruokailu olisi jotain ennennäkemätöntä. Mun vuonna 2000 esikoinen sormiruokaili jo aikanaan.

Eniten ärsyttää se Simppeli sormiruokakeittiö. Itse asiassa toisessa ryhmässä en ole tälläistä havainnut, liekö ryhmä edes yhtä aktiivinen. Lisäksi ryhmässä jatkuvasti mitätöidään mm. neuvoloiden, lastenlääkäreiden ym. ohjeistukset, koska ME TIEDETÄÄN PAREMMIN. Joo, kyllä neuvolan ohjeiden kanssa voi olla eri mieltä, eikä sielläkään välttämättä ole viimeisintä tietoa, mutta silti... Sitten taas jos joku sanoo jotain tyyliin "itse aloitettiin soseilla" niin johan siellä päivittelevät ja vakuuttelevat, kuinka paljon parempi on aloittaa sormiruokaillen jo heti 6kk, koska jos soseista siirtyy sitten suurempiin palohin pikkuhiljaa esim vuoden ikäisenä, niin johan lapsi tukehtuu kun ei ole tottunut ruokaa käsittelemään suussa. Voi hyvää päivää sanon minä. Se maalaisjärki. Mä en myöskään esikoisen kohdalla tiennyt että me sormiruokaillaan kun vauva veti makaroneja sormin suuhun. Ihan tavallisena asiana sitä pidin, nyt tää fanaattisuus kyllä ärsyttää. 

Ap

Vierailija
13/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää se Simppeli sormiruokakeittiö. Itse asiassa toisessa ryhmässä en ole tälläistä havainnut, liekö ryhmä edes yhtä aktiivinen. Lisäksi ryhmässä jatkuvasti mitätöidään mm. neuvoloiden, lastenlääkäreiden ym. ohjeistukset, koska ME TIEDETÄÄN PAREMMIN. Joo, kyllä neuvolan ohjeiden kanssa voi olla eri mieltä, eikä sielläkään välttämättä ole viimeisintä tietoa, mutta silti... Sitten taas jos joku sanoo jotain tyyliin "itse aloitettiin soseilla" niin johan siellä päivittelevät ja vakuuttelevat, kuinka paljon parempi on aloittaa sormiruokaillen jo heti 6kk, koska jos soseista siirtyy sitten suurempiin palohin pikkuhiljaa esim vuoden ikäisenä, niin johan lapsi tukehtuu kun ei ole tottunut ruokaa käsittelemään suussa. Voi hyvää päivää sanon minä. Se maalaisjärki. Mä en myöskään esikoisen kohdalla tiennyt että me sormiruokaillaan kun vauva veti makaroneja sormin suuhun. Ihan tavallisena asiana sitä pidin, nyt tää fanaattisuus kyllä ärsyttää. 

Ap

Emmä kyllä tajuaisi sormiruokailun etujen korostamista sormiruokailuaiheisessa (?) keskusteluryhmässä pitää fanaattisuutena? Tai itse asiassa pitäisi kai puhua itsesyömisestä tai lapsentahtisesta syömisestä, sormet on sivuseikka, toivottavasti. Sit jos ne tulis päivittelemään "Kotitekoiset vauvansoseet" -ryhmään tai jyräisi keskustelun "yleiset vauvanruokahöpinät" -ryhmässä niin sitten. Ja osaa toki fanaatikot senkin.

Toki sävy voi olla hyökkäävä ja ehdoton, ehkä vika on siinä, vaikea sanoa näin toisen käden raportista.

Vierailija
14/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Emmä kyllä tajuaisi sormiruokailun etujen korostamista sormiruokailuaiheisessa (?) keskusteluryhmässä pitää fanaattisuutena? Tai itse asiassa pitäisi kai puhua itsesyömisestä tai lapsentahtisesta syömisestä, sormet on sivuseikka, toivottavasti. Sit jos ne tulis päivittelemään "Kotitekoiset vauvansoseet" -ryhmään tai jyräisi keskustelun "yleiset vauvanruokahöpinät" -ryhmässä niin sitten. Ja osaa toki fanaatikot senkin.

Toki sävy voi olla hyökkäävä ja ehdoton, ehkä vika on siinä, vaikea sanoa näin toisen käden raportista.

No nimenomaan sävy on usein hyvinkin ehdoton, ei tietenkään kaikilla, mutta monet tietyt samat ihmiset paasaa siellä samoista asioista. Jos joku taas sanoo oman mielipiteensä, ketjun kommentointi suljetaan sen nimissä, ettei saa "väitellä". Mutta onko oman mielipiteen ja kokemuksen kertominen väittelyä? Siis ja itse syötän hyvinkin paljon sormiruokaa vauvalle, ettei kyse nyt ole siitä ettenkö sitä ymmärtäisi. Mutta ärsyttää ihan mistä asiasta vaan vauhkoaminen ja tietynlainen ehdottomuus, ollaan niin kapeakatseisia että vain oma tapa on oikea ja paras.. Koska on se kirjakin hei... Siis eihän soseruokailustakaan kukaan nosta tälläistä meteliä :D Tätä on vaikea selittää, jos et itse kyseisessä ryhmässä ole. 

Ap

Vierailija
15/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep itse olen syntynyt 80 luvulla ja minustakin on kuvia joissa syön sormin :) saattaa siis olla ihan ikiaikainen juttu ;)

Mutta kai se kuuluu ajan henkeen, että kaikesta pitää tehdä jotenkin niin ihmeellistä, vaikka sitä olisinkin tehty jo vuosikymmenet.

Vierailija
16/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin hetki sitten siitä simppelistä!

Alko mennä jo yli.

Kas kun ei alettu jo tappelemaan siitäkin kun vauvalla on väärän värinen paita.

Rintaruokkijat olivat siellä jotenkin muita ylempänä. Mua niin harmittaa etten voinut toista lastani imettää ja tämän takia mun koko lapsen tulevaisuus ruokailun suhteen on kuulemma pilalla...

Hohhoh.

Oli kiva ryhmä niin kauan kun sitä kesti.

Vierailija
17/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös jotenki huvittaa kun mä oon ihan tässä hiljattaen saanut tietää tästä "sormiruokailusta" :D

Mulla on lapset syntynyt 15 ja 16 ja molemmat ovat syöneet sormin ja edelleen syövät, niin kuin minäkin aikoinaan.

Pitäskö nyt sitten perustaa joku soseet syöttämällä -ryhmä? Tehdään siitäkin tällainen ihme hypetys.

Vierailija
18/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erosin hetki sitten siitä simppelistä!

Alko mennä jo yli.

Kas kun ei alettu jo tappelemaan siitäkin kun vauvalla on väärän värinen paita.

Rintaruokkijat olivat siellä jotenkin muita ylempänä. Mua niin harmittaa etten voinut toista lastani imettää ja tämän takia mun koko lapsen tulevaisuus ruokailun suhteen on kuulemma pilalla...

Hohhoh.

Oli kiva ryhmä niin kauan kun sitä kesti.

No täytyy kyllä sanoa että itsekin vakavasti harkitsen ryhmästä eroamista. 

Ap

Vierailija
19/28 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kai se kuuluu ajan henkeen, että kaikesta pitää tehdä jotenkin niin ihmeellistä, vaikka sitä olisinkin tehty jo vuosikymmenet.

Jep. Mä olen syntynyt 1979 ja kestovaipat oli jo silloin :) harsovaipaksi sitä kai kutsuttiin. Nykyään trenditietoiset ovat ihan itse keksineet koko asian. Sormiruokailtukin on aina jollakin tavoin, itse vauvana mm. omana, porkkana, leipäpalat, syönyt sormin. Mitään soseita en kyllä meidän vauvalle, 9 kk, anna koska sotkee itsensä ja ympäristön eikä mitään mene suuhun.

Mutta niin se kai on että jotkut ihmiset kuvittelevat keksivänsä kaiken.

Vierailija
20/28 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on ylläpitäjä heti sulkenut keskustelun, kun ei muka ole asiallista. :D Taitaa olla niin että kun perustelut loppuvat niin sitten vain parempi sulkea koko keskustelu.