Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään todella pahoin, että tyttäreni käyttää huumeita

Vierailija
10.01.2017 |

Voi kuinka toivoisinkin olevani väärässä tai provo. Kaipaan kovasti apua,vertaistukea, neuvoa, jotakin.

Aikuinen, päälle parikymppinen tyttäreni on alkanut käyttäytymään eri tavalla. Vaikea selittää, mutta yritän nyt parhaani. Hän on kaikinpuolin ollut aina todella helppo ja ihana lapsi. Toi ysejä ja kymppejä, paljon ystäviä ympärillä, ei koskaan ryypiskellyt tai riehunut ulkona tai juhlissa. Oli omistautunut liikuntaharrastukselleen. Olimme hyvin läheisiä.

Yliopiston aloittamisen myötä hän muutti lähellä olevaan suureen kaupunkiin. Syksyllä hän ei tullut paljoa käymään kotona ja ymmärsin, koska opisto ja uudet kaverit veivät paljon aikaa. Nyt viime aikoina, varsinkin lomalla, hän on pyörähtänyt kotona pariin kertaan ja hän on kuin eri ihminen. Olen pistänyt muutamia asioita ylös:

-hän on muuttunut iloisesta ja positiivisesta kärttyisäksi ja äkäiseksi. Ärähtää pienimmistäin asioista ja tuntuu olevan todella “räjähdysherkkä”
-ei kerro uusista ystävistään mitään
-laihtunut huomattavasti
-on välillä jopa viikon tavoittamattomissa:sosiaalisessa mediassa välillä useampia päiviä poissa. Whatsappissa ei ollut käynyt kuuteen päivään, puhelin poissa päältä
-lokakuussa en saanut häneen 3 viikkoon minkäänlaista yhteyttä
-yleinen olemus todella homssuinen : käyttää isoja ja väljiä tummia vaatteita, on väsynyt, tuoksuu oudolle, kasvot näyttävät ihan erilaisilta
-on oudon passiivinen, nukkui 17 tuntia kun tuli kotiin
-ei ole enää kiinnostunut asioista, joista oli ennen kiinnostunut
-salailee paljon asioita. Ei suostu kertomaan esimerkiksi ystävistään mitään tai että mitä hän on koulun lisäksi puuhaillut
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
-unohtelee asioita: ei muista, mitä olen pyytänyt häntä tekemään; ei muista, mihin on jättänyt tavaran. Yleisesti todella hajamielinen.

Tässä muutama. Epäilin masennusta, mutta tyttö kiistää kaiken. Toisella kertaa kysyin suoraan huumeista, tyttö suuttui todella pahasti, ärähti ja huusi.
Olen kysynyt pojaltani että mistä kiikastaa, tietääkö hän mitään. Poika tuntuu olevan vähintään yhtä salamyhkäinen, kiistää tietävänsä mistään mitään. Tilanne kärjistyi niin pahaksi että tutkin tyttäreni laukut läpi mutten löytänyt huumeisiin viittaavaa, löysin vain tupakka-askin.

Tähän voisin vielä sanoa että tyttö on aina ollut naisellinen ja nätti, tykkää laittautua, meikata, pukeutua tyylikkäästi. Perusluonteeltaan erittäin optimistinen, iloinen ja puhelias. Erittäin fiksu, älykäs, ja kiinnostunut aina monista asioista.

En saa tyttäreeni minkäänlaista yhteyttä, vaikka kuinka yritän puhua ja jutella. Saan vastaukseksi vain äkäisiä ärähdyksiä ja murahduksia.

Mieheni luulee tämän olevan jotain masennukseen viittaavaa eikä niinkään huumeisiin, minun mielestäni tämä on taas huumeongelma. Lisäksi luulen että poikani tietää jotakin, sillä kaksikko on hyvin läheinen. En saa pojastani mitään irti. Tämä asia alkaa viedä yöuneni ja ahdistus on näin äitinä erittäin kova. Mieheni on sitä mieltä että ylireagoin ja katsellaan tilannetta jatkossa lisää. Minä taas en voi istua ja odottaa että jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Mitä minä voin oikein tehdä?

Kommentit (550)

Vierailija
241/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse päättänyt elää varman päälle, enkä käytä mitään muuta päihdettä, kuin kahvia. Sitäkin sen verran, että pää ei tule kipeäksi, jos kahvia ei saa muutamaan päivään.  Suosittelen muillekin. :-)

Taidat trollata.

Monille tulee pää kipeäksi jo lounaan aikaan jos ei aamukahvia ole saanut. Aika yleinen ilmiö :)

Mitä sä selität?

Kirjoittajahan just sanoi, että juo vain sen verran, että voi olla vaikka pari pivää juomatta, ilman vieroituoireita. Itsekin juon vain pari kertaa viikossa.

Vierailija
242/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais nyt tietää, että saiko AP juteltua yhdessä tyttärensä kanssa? Kuinka kävi? Paljastuiko mitään? Noi kannabis keskustelut voi jutella jossain muualla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolkkua huumepolitiikkaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan.

Niin voi mikä tahansa päihde, kahvista lähtien, mutta kannabispsykoosi on kyllä todella harvinainen. Passivoitumiset taas ovat lähinnä valistusstereotypiaa.

Tällä palstalla on vuosia kirjoitettu kannabispsykoosista, mutta kukaan ei ole koskaan kyennyt kertomaan kuinka monta kannabispsykoosia Suomessa on vuosittain, vaikka palstalla on kirjoitellut milloin mitäkin terveysalan "ammattilaista".

Tietenkään niitä tapauksia on vähemmän, koska kannabis on LAITON huume. Sitä ei käytetä, ku alkoholia, tai tupakkaa. Jos se laillostetaan, ongelmat alkavat näkyä. Lisäksi sekakäyttö alkoholin kanssa tulee olemaan todella iso ongelma!

Miten ne ongelmat alkavat näkyä?

Hollannissa kannabis on ollut saatavilla jo vuosikymmeniä ja ensimmäiset lailliset käyttäjät ovat jo eläkeiässä. Mitään ongelmia ei ole Hollannissa havaittu.

Sitten on monia muitakin maita joissa on havaittu sama asia että pikemminkin ongelmat vähenevät laillistamisen ja kontrollin kautta. Etenkin nuorten käyttö on saatu räjähdysmäisesti vähenemään niissä valtioissa joissa kannabis on laillista tai säädeltyä.

En itsekään ole huumefani mutta tämä pitäisi jokaisen jollain tasolla tajuta tai hyväksyä. Kieltolaki on hyvin haitallista nuorille sillä saatavuus on hyvä eikä aineen puhtaudesta ole tietoakaan. Seassa voi olla synteettistä psykoosi kannabista. Olisi äärimmäisen tärkeä auttaa nuoria laillistamalla kannabis äkkiä ennenkuin ongelmat vain kasvavat. Minä henkilökohtaisesti vanhempana haluaisin asiaan tolkkua ennenkuin omat lapset kasvavat murrosikään. Sen verran omasta nuoruudesta voin sanoa että hyvä onni oli matkassa.

Se on lottoa kuka törmää ja jää koukkuun. Kuka tahansa on vaarassa ja teinit osaavat olla kyllä hankalia eikä niitä voi kotiinkaan vangita.

Toivottavasti kuitenkin suosittelet/opastat lapsiasi olla koskematta mihinkään päihteisiin?

Tuoko se vanhemmille jotain ihmeellistä turvaa, jos kannabis laillistetaan? Ikään kuin lapsilla olisi sitten turvallinen päihde, mitä pössytellä?  Muuten, sekakäyttöön on suomalaisilla hyvät geenit, koska täällä juodaan alkoholia paljon. Voidaanko edes verrata Hollantiin?

Ap, yritä päästä tyttäresi kanssa keskusteluun, muuten tuo solmu taitaa jäädä avaamatta ja salaisuus paljastumatta. Ketään ei nykymaailmassa voi väkisin hoitaa. Tsemppiä sulle, on varmasti äidillä hätä kova.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että laillistamisen tai dekriminalisoinnin kannalla olevat olisivat jotenkin sitä mieltä, että lasten tai nuorten olisi kuitenkin ok käyttää päihteitä? Minäkin kannatan laillistusta/dekriminalisointia, ja olen silti sitä mieltä, että päihteet ei kuulu lapsille.

Vierailija
244/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkee kannabiksen käyttäjä. Näen kaikki nuo merkit itsessäni ja osuu täysin.

Vierailija
245/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan.

Niin voi mikä tahansa päihde, kahvista lähtien, mutta kannabispsykoosi on kyllä todella harvinainen. Passivoitumiset taas ovat lähinnä valistusstereotypiaa.

Tällä palstalla on vuosia kirjoitettu kannabispsykoosista, mutta kukaan ei ole koskaan kyennyt kertomaan kuinka monta kannabispsykoosia Suomessa on vuosittain, vaikka palstalla on kirjoitellut milloin mitäkin terveysalan "ammattilaista".

Tietenkään niitä tapauksia on vähemmän, koska kannabis on LAITON huume. Sitä ei käytetä, ku alkoholia, tai tupakkaa. Jos se laillostetaan, ongelmat alkavat näkyä. Lisäksi sekakäyttö alkoholin kanssa tulee olemaan todella iso ongelma!

Hollannissa kannabis on ollut saatavilla jo vuosikymmeniä ja ensimmäiset lailliset käyttäjät ovat jo eläkeiässä. Mitään ongelmia ei ole Hollannissa havaittu.

Sitten on monia muitakin maita joissa on havaittu sama asia että pikemminkin ongelmat vähenevät laillistamisen ja kontrollin kautta. Etenkin nuorten käyttö on saatu räjähdysmäisesti vähenemään niissä valtioissa joissa kannabis on laillista tai säädeltyä.

En itsekään ole huumefani mutta tämä pitäisi jokaisen jollain tasolla tajuta tai hyväksyä. Kieltolaki on hyvin haitallista nuorille sillä saatavuus on hyvä eikä aineen puhtaudesta ole tietoakaan. Seassa voi olla synteettistä psykoosi kannabista. Olisi äärimmäisen tärkeä auttaa nuoria laillistamalla kannabis äkkiä ennenkuin ongelmat vain kasvavat. Minä henkilökohtaisesti vanhempana haluaisin asiaan tolkkua ennenkuin omat lapset kasvavat murrosikään. Sen verran omasta nuoruudesta voin sanoa että hyvä onni oli matkassa.

Se on lottoa kuka törmää ja jää koukkuun. Kuka tahansa on vaarassa ja teinit osaavat olla kyllä hankalia eikä niitä voi kotiinkaan vangita.

Toivottavasti kuitenkin suosittelet/opastat lapsiasi olla koskematta mihinkään päihteisiin?

Tuoko se vanhemmille jotain ihmeellistä turvaa, jos kannabis laillistetaan? Ikään kuin lapsilla olisi sitten turvallinen päihde, mitä pössytellä?  Muuten, sekakäyttöön on suomalaisilla hyvät geenit, koska täällä juodaan alkoholia paljon. Voidaanko edes verrata Hollantiin?

Ap, yritä päästä tyttäresi kanssa keskusteluun, muuten tuo solmu taitaa jäädä avaamatta ja salaisuus paljastumatta. Ketään ei nykymaailmassa voi väkisin hoitaa. Tsemppiä sulle, on varmasti äidillä hätä kova.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että laillistamisen tai dekriminalisoinnin kannalla olevat olisivat jotenkin sitä mieltä, että lasten tai nuorten olisi kuitenkin ok käyttää päihteitä? Minäkin kannatan laillistusta/dekriminalisointia, ja olen silti sitä mieltä, että päihteet ei kuulu lapsille.

Menkää nyt pois! Pistäkää oma keskustelu pystyyn ja pähkäilkää siellä asiaa.

Vierailija
246/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta... Huoh näitä pro-kannabis tyyppejä, jotka eivät myönnä mitään kannabiksen huonoja puolia.

Itse olen 22v ja tunnen monta kannabiksen käyttäjää. Itsekin olen muutaman kerran kokeillut. Kaikilla sama laulu siitä ettei mitään haittavaikutuksia ole. Silti poltellaan melkein joka päivä ja jopa myydään tavaroita että saadaan rahaa. Ajetaan autoa pilvessä, mennään kouluun pilvessä. Kaveripiiri muodostuu polttajista. Monella heistä ei muuta elämää enää ole. Töissä saatetaan käydä, mutta tutkinnot on kesken. Muisti on lähes kaikilla surkea kuten myös tarkkaavaisuus.

Yksi joka kivenkovaa väitti ettei voi jäädä riippuvaiseksi kertoi kuinka ei saa nukuttua ilman kannabista ja tulee fyysisiä oireita (hikoilua yms). Toiselle tuli sosiaalista ahdistusta ja kaupassa käynti aiheutti paniikkia. Molemmat polttavat edelleen vaikka toinen väittää haluavansa lopettaa. Hallusinaatioita on myös tullut – myös itselleni ja kyllä kyseessä oli ihan vain kannabis jota otin hyvin vähän koska tolet on alhaalla.

Itse en vastusta lääkekannabista enkä myöskään kannata nykyistä war on drugs polittiikkaa johtuen siitä, että käyttäjät tarvitsevat apua ei vankilaa. Kaikki eivät ole ongelma käyttäjiä ja uskon, että on mahdollista käyttää jäämättä koukkuun.

Kuitenkin ei ole mitään järkeä kieltää huonoja puolia tai vähätellä niitä. Esim sulkemalla koko keskustelun sillä että väitetään propagandaksi. Olen itse nähnyt ja kokenut monta haittapuolta ja en todellakaan hyväksy tätä kannabis-kulttia (eli siis sitä missä kannabis on kuin ihmeaine ja jumala).

Itse olen myös samaa mieltä, että on turha väittää, ettei kannabiksessa ole lainkaan huonoja puolia. Tottakai on, se on päihde, se vaikuttaa ihmisiin eri tavalla. Polttamisesta voi tulla paniikki, siihen voi jäädä (lievästi) koukkuun, itsekin olen jäänyt. Hikoilua ja ahdistusta esiintyy, jos en polta. Mutta sen takia sanon, että lievästi, sillä nämä oireet ovat hyvin lieviä, lähinnä oman pään aiheuttamia (kun keskittyy muihin asioihin, yllättäen nämä "vieroitusoireet" häviävät, ja välillä niitä ei tule ollenkaan. Kaikki on kiinni omasta mielestä, eli henkisestä riippuvuudesta.

Mutta väittäisin, että kannabiksen laillisuus - tai lähinnä laittomuus - on se, mikä aiheuttaa sinun tuttujesi muutoksen käyttäytymisessä. Kun kannabis on laitonta, monet paheksuvat käyttäjiä, mikä johtaa siihen, että käyttäjät verkostoituvat ja viettävät aikaa "omanlaistensa" kanssa. Myös sosiaalinen ahdistus, hankaluus käydä kaupassa yms. johtuvat kannabiksen laittomuudesta, ja tuomitsemisen pelosta. Mikäli voisi ihan luvan kanssa ulkona "nakit silmillä" tallustella ja nauttia elämästä, en usko että kovinkaan moni kannabiksen käyttäjä sinne kotiin lukittautuisi piiloon muiden katseilta.

Vierailija
247/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli nuorista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa voidaan tehdä vertailuja. Ihmisiä ne hollantilaisetkin ovat ja ilmeisen fiksuja ovatkin kun ovat kypsästi hoitaneet asiansa. On aika päästää irti siitä myytistä että suomalaiset olisivat jotenkin ongelmallisia. Nuorten alkoholin ja tupakan käyttö on saatu jo hienosti laskuun. Vanhempi ikäpolvi opettelee tai vie ongelmakäyttönsä hautaan.

Laillistaminen juurikin estää sen että lapset ja nuoret eivät saa tuotetta kuten nyt saavat sitä ihan mistä ja milloin vaan. Luin juuri viimevuoden lopulla artikkelin miten helppoa huumeiden saanti nykyään netin kautta on.

Ei diilerit kysele ikää. Laillistamalla kannabis siirtyisi aikuisten käyttöön.

Tämän takia useampi nuori ei saa alkoholiakaan käsiinsä ja tällä on ehkäisty monet potentiaaliset alkoholimyrkytykset. Jos Suomessa olisi kieltolaki edelleen voimassa niin tilanne olisi kaoottinen.

Nollatoleranssi ei ole toiminut Suomessa vaan ongelmat ovat lisääntyneet ja jopa humepoliisissa oli korruptiota :( minua oikeasti huolestuttaa nuorten hyvinvointi jos kannabista ei saada lailliseksi. Synteettinen kannabis on oikeasti terveydelle todellinen uhka. Siinä voi jäädä ikuisesti tripille.

Mulle tulee sanasta "laillistaminen" heti mielleyhtymä: "tässä on, ole hyvä, tämä on ihan ok".

En voi olla ajattelematta, että hyväksyminen lailla jokin asia/aine on nuorille innoittava tekijä, vaikka huumemyönteiset ihmiset väittävät päinvastaista: kielletty hedelmä kiehtoo enemmän. Voi olla joillekin, mutta valtaosalle ei.

Vanhemmat, älkää ainakaan omalla esimerkillänne istuta nuoriin ajatusta, että kannabis on ihan ok huume ja että se on ikään kuin parempi vaihtari, kuin alkoholi. Molemmat ovat samasta p-------ä. 

Vierailija
248/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu lopettakaa nyt tuo kannabisjankutus ja perustakaa sille oma ketju.

Vierailija
249/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet eivät sovi/kuulu kenellekään. Se on fakta. Ihan turha puolustella. Niistä on kaikille vain haittaa ja helposti koukkuuntuu niin, ettei pääse eroon, vaikka kuinka haluais.

Vierailija
250/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku suositella luotettavaa yhdistystä, jotka osaavat auttaa tämän tyyppisissä ongelmissa. En ole ap. Joku haukkui täällä Irti Huumeista ry:tä, mitä huonoa heissä on? Onko olemassa yhdistys, joka olisi parempi? Tai neutraalimpi suhtautuminen? Kokemuksia?

Vierailija
251/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet eivät sovi/kuulu kenellekään. Se on fakta. Ihan turha puolustella. Niistä on kaikille vain haittaa ja helposti koukkuuntuu niin, ettei pääse eroon, vaikka kuinka haluais.

Se nyt riippuu aivan siitä miten sitä käyttää. Esimerkiksi vielä ei ole mahdollista saada laillisesti ns. "psykedeeliterapiaa", vaikka on paljon todisteita siitä, miten hyödyllisiä sienet tai happo ovat esimerkiksi terminaalivaiheen syövästä aiheutuvan masentuneisuuden hoidossa. Ilman amfetamiinia monet AD/HD:ta sairastavat eivät saisi sitäkään hetken keskittymistä ja rauhaa omasta hektisestä päästään kuin saavat tällä hetkellä. (tarkoitan esimerkiksi concerta-lääketttä).

Lääke- ja päihdekäyttö on eri asia. Mutta jos käyttää laitonta päihdettä lääkkeellisesti, on se päihdekäyttöä, ja silti mielestäni kannattavaa.

Vierailija
252/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku suositella luotettavaa yhdistystä, jotka osaavat auttaa tämän tyyppisissä ongelmissa. En ole ap. Joku haukkui täällä Irti Huumeista ry:tä, mitä huonoa heissä on? Onko olemassa yhdistys, joka olisi parempi? Tai neutraalimpi suhtautuminen? Kokemuksia?

Tällä hetkellä on mielestäni melko haastava löytää avointa apua päihteiden väärinkäytölle. Mutta itse olisin silti rehdisti yhteydessä jokaiseen tahoon, joka apua tarjoaa ja päättäisin sitä kautta, mikä olisi itselleni kaikista sopivin.

Mikäli on varaa, kaikista paras olisi päästä terapiaan. Päihteiden väärinkäyttö on pakenemista omasta elämästä, sitä, että tahtoo hetken irtaantua omasta ahdistuneisuudestaan/mikä se oma ongelma nyt onkaan. Jos elämässä on asiat hyvin, yleensä ei ole tarvetta turruttaa. Silloin myös paras hoito on yhdistelmä sitä, että itsellä on HALU parantua, sekä ulkopuolinen terapia-apu, joka käsittelee kanssasi hankalat asiat ja paneutuu kanssasi elämän raiteilleen saamiseen.

Vierailija
253/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkätyyppinen tapaus? Tällainen niinkuin tässä, että on vain liuta epämääräisiä oireita, jotka sopivat kaikkeen päihdeongelmasta masennuksen kautta syömishäiriöön ja sydänsuruihin. Ei ne päihdetyöntekijätkään voi antaa diagnoosia, että kyllä tässä on selvät amfetamiinin käyttäjä. Ylipäänsä kenenkään on vaikea tehdä mitään, jos on pelkkä epäily. Jos sen sijaan on tieto ja varmuus että päihdeongelma on, niin sitten yhteys oman paikkakunnan päihdetyöhön tai paikkakunnalla toimiviin järjestöihin.

Vierailija
254/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkätyyppinen tapaus? Tällainen niinkuin tässä, että on vain liuta epämääräisiä oireita, jotka sopivat kaikkeen päihdeongelmasta masennuksen kautta syömishäiriöön ja sydänsuruihin. Ei ne päihdetyöntekijätkään voi antaa diagnoosia, että kyllä tässä on selvät amfetamiinin käyttäjä. Ylipäänsä kenenkään on vaikea tehdä mitään, jos on pelkkä epäily. Jos sen sijaan on tieto ja varmuus että päihdeongelma on, niin sitten yhteys oman paikkakunnan päihdetyöhön tai paikkakunnalla toimiviin järjestöihin.

Lähinnä ajan takaa tässä sitä, että minkälaisia järjestöjä ja yhdistyksiä löytyy esimerkiksi pääkaupunkiseudulta, ja onko heillä joku uskonnollinen vakaumus takana, eli käännyttävätkö he ihmisiä? Mistä huumeidenkäyttäjien läheiset voivat hakea tukea?

Vierailija
255/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

generalissue kirjoitti:

Jotkut vaan pitävät sitä täysin harmittomana ja toisille se on pelottava ja kamala HUUme. Mitä se sinulle on?

Kannabis on hieno ja mieto päihde, josta on ollut paljon iloa yli 30 vuoden aikana.

Vierailija
256/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee sanasta "laillistaminen" heti mielleyhtymä: "tässä on, ole hyvä, tämä on ihan ok".

En voi olla ajattelematta, että hyväksyminen lailla jokin asia/aine on nuorille innoittava tekijä, vaikka huumemyönteiset ihmiset väittävät päinvastaista: kielletty hedelmä kiehtoo enemmän. Voi olla joillekin, mutta valtaosalle ei.

Vanhemmat, älkää ainakaan omalla esimerkillänne istuta nuoriin ajatusta, että kannabis on ihan ok huume ja että se on ikään kuin parempi vaihtari, kuin alkoholi. Molemmat ovat samasta p-------ä. 

Huumeet on osa maailmaa. Sitä ei voi kieltää mitenkään ja viimeistään aikuisena ihmiset kokeilee matkustellessaan maissa jossa käyttö on laillista.

Ihmisellä on vapaa tahto tehdä asioita. Kun joku asia on jo maailmassa ja se on haitallista nuorille niin vähintä mitä aikuiset voivat asialle tehdä on laittaa aine kontrolliin eli laillistaa se eli hyväksyä se osana yhteiskuntaa ja maailmaa. Sitä ei voi poistaa joten sen kanssa on opeteltava elämään.

Nämä on ne kylmät faktat. Ei voi lukkiutua kellariin maailmalta.

Vähin mitä nyt voi tehdä niin pelastaa ne nuoret muuttamalla lakia.

Sellaiseksi että vain aikuiset saavat hankkia itselleen. Sillä tavoin annetaan viesti että päihteet eivät kuulu alaikäisille.

Se mitä valistustyössä voidaan tehdä on realistisesti kertoa vaikutuksista ja millaiset määrät voivat aiheuttaa ongelmia. Jos nuori saa käsiinsä alkoholia niin hän kyllä juo sitä. Tärkeää olisi että nuori tietää ettei pulloa viinaa kannata juoda kerralla. Näitäkin on nähty ja kuultu kun ei tiedetä annoksia tai määriä ja sitten ollaan pakkasyöllä sammuttu hankeen :( Jos valistuksessa olisi kerrottu määristä jotka vie tajun niin ehkä, ehkä ei oltaisi hangessa.

Huumeiden annostuksista en tiedä mutta jos käy niin että nuori saa niitä käsiinsä niin vähintä olisi että valistustyössä kerrotaan vaaralliset määrät edes. Ettei mene tappamaan itseään:(

Minun nuoruudessa ei kerrottu sopivista alkoholimääristä tai huumeistakaan realistisesti. Valistus oli lähinnä pelottelua ja suoranaista valehtelua.

Kieltojen sijaan vanhempana kaipaisin oikeasti kovia otteita ja kontrollia. Eli oikeaa tietoa huumeista ja niiden turvallisemmasta käytöstä ja määristä jotka eivät tapa ja ainakin kannabis lailliseksi kontrolliin pois nuorten käsistä aikuisille.

Nyt koko huumeongelma on lakaistu piiloon ja jopa poliisit ovat sekaantuneet huumekauppaan :( minusta se on kuvottavaa ja peloittavaa. Etenkin kun ajattelee nuoria. Nuoria tässä pitäisi meidän vanhempien ajatella ensisijaisesti. Itse samaistun ap:n tapaukseen ja olen jo alkanut ottaa selvää asioista tulevaisuuden varalle. Minulla on noin kymmenen vuotta aikaa varautua ja uskon että kymmenen vuoden päästä tilanne on pahempi jos sama meno jatkuu huumepolitiikassa.

Nyt olisi aika ryhdistäytyä ja kohdata ongelmat ja ottaa mallia maista joissa tilanne on saatu paremmaksi.

Tämän jälkeen voidaan jalostaa edistystä vieläkin paremmaksi.

Vierailija
257/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme huumehörhöilyä tommonen kannabiksen ihannointi.

Sehän tuhoaa jo aivot.

Kannabis ei tuhoa aivoja millään tavalla, koska se ei ole myrkyllistä. Päinvastoin sen suojelee niitä.

http://m.pnas.org/content/95/14/8268.full

Vierailija
258/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa kannabis on ollut käytännössä täysin laillista jo useita vuosikymmeniä, eikä siellä ole siitäkään huolimatta ollut mitään psykoosien määrän merkittävää kasvua. Skitsofreniaakin esiintyy vähemmän kuin Suomessa. Alkoholin ja kannabiksen sekakäyttökin on vähähaittaisempaa kuin vain juoda pelkästään alkoholia humalaan asti. Kannabis kun suojelee aivoja alkoholin tuhoja vastaan, ja alkoholia tulee myös juotua paljon vähemmän kun on käyttänyt myös kannabista.

Vierailija
259/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ihan terveyskeskuksesta saisi parempaa apua kuin sellaisesta yhdistyksestä joka elää tavallaan huumeongelmasta. Jos joku on tehnyt työpaikan ongelmasta niin miksi ratkaista ongelmaa?

Eli nämä yhdistykset eivät välttämättä tarjoa akuuttia apua. Kannattaa todellakin olla hyvin varuillaan etenkin sellaisten yhdistysten kanssa jotka pyytävät maksua ja tarjoavat erilaisia maksullisia kursseja.

Vanhempia voidaan rahastaa ja peloitella nuoren hädällä.

Ensisijaisesti soittaisin terveyskeskukseen jos ongelma on päällä. Oikeat lääkärit tietävät miten toimia.

Vierailija
260/550 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sairastunut Feminismiin, eli on tavallaan saatanen riivaama. 

Sinussa puhuu saatana luciferin korkein musta enkeli. Kaikki kannabista maistaneet ovat saatanan mustassa messussa mukana. Tarkoitus on Suomessa tuhota johto, antaa Suomi Luciferille ja myydä mökit ismaelilaisille jotka kansainvaeltavat tänne Etelä-Amerikan suurimpien moskeijoiden laulussa- sama laulu jota lucifer osaa. Hänellä on yhdeksäspää laulupää, tällä laulaa niin kaunista musiikkia, jonka vain kannabiksen osaajat käyttävät. Nyt on kuudes sinetti murrettu, nyt jääneet Jeesuksen pojat eli sinetit, koskevat suurta painetta ja seuraavat sinetit menevät nopeammin ja nopeammin vähemmässä ajassa murroksiin. Silloin kannabiksen ottajat syövät ihmiset ja muuttuvat islamiin!!!!!

OLETTE PASKANARKOMAANEJA KANNABIS ON PAHOLAISEN paskaa JA TE OTATTE SITÄ!!! HÄHÄHÄHÄÄÄÄ

PASKANARKOMAANIENPASKAKEUHKOT JOISSA saatana ASUU!

AINOA JÄRKEVÄT TIE ON AMPUA KAIKKI JOTKA PITÄVÄT NUORISOMUOTIA JA LAITTELEVAT RAP KAPPALEITA SOIMAAN, JOISSA HALUTAAN, ETTÄ KAIKKI OTTAA PASKANARKOMAANIKANNABISTA!!!!!!

MINULLE EI MUUTEN HAUKUTA JATKUVASTI, OLEN JUMALAN TAHDON PUOLELLA JA JOS JUMALA KERTOO KORVAANI, ETTÄ TAPA JA SYÖ TUO IHMINEN NIIN MINÄ SEN TULEN TEKEMÄÄN JA SE KERTOO ETTÄ KANNABIKSEN KÄYTTÄJÄT TUHOTAAN. MINULLA ON YHTEYS JUMALAAN, OLEN NIITÄ HARVOJA, JOILLA ON KORKEIN TASO MAAILMASSA IHMISENÄ, OSAAN PUHUA ENKELTEN KANSSA JA HE VÄLITTÄVÄT ASIANI SUORAAN JUMALALLE!!!

HUOM! OLEN SUORASSA YHTEYDESSÄ LUOJAAN!!!!

"Kirjoittaja on Irti Huumeista ry:n perustaja."