Pelkään todella pahoin, että tyttäreni käyttää huumeita
Voi kuinka toivoisinkin olevani väärässä tai provo. Kaipaan kovasti apua,vertaistukea, neuvoa, jotakin.
Aikuinen, päälle parikymppinen tyttäreni on alkanut käyttäytymään eri tavalla. Vaikea selittää, mutta yritän nyt parhaani. Hän on kaikinpuolin ollut aina todella helppo ja ihana lapsi. Toi ysejä ja kymppejä, paljon ystäviä ympärillä, ei koskaan ryypiskellyt tai riehunut ulkona tai juhlissa. Oli omistautunut liikuntaharrastukselleen. Olimme hyvin läheisiä.
Yliopiston aloittamisen myötä hän muutti lähellä olevaan suureen kaupunkiin. Syksyllä hän ei tullut paljoa käymään kotona ja ymmärsin, koska opisto ja uudet kaverit veivät paljon aikaa. Nyt viime aikoina, varsinkin lomalla, hän on pyörähtänyt kotona pariin kertaan ja hän on kuin eri ihminen. Olen pistänyt muutamia asioita ylös:
-hän on muuttunut iloisesta ja positiivisesta kärttyisäksi ja äkäiseksi. Ärähtää pienimmistäin asioista ja tuntuu olevan todella “räjähdysherkkä”
-ei kerro uusista ystävistään mitään
-laihtunut huomattavasti
-on välillä jopa viikon tavoittamattomissa:sosiaalisessa mediassa välillä useampia päiviä poissa. Whatsappissa ei ollut käynyt kuuteen päivään, puhelin poissa päältä
-lokakuussa en saanut häneen 3 viikkoon minkäänlaista yhteyttä
-yleinen olemus todella homssuinen : käyttää isoja ja väljiä tummia vaatteita, on väsynyt, tuoksuu oudolle, kasvot näyttävät ihan erilaisilta
-on oudon passiivinen, nukkui 17 tuntia kun tuli kotiin
-ei ole enää kiinnostunut asioista, joista oli ennen kiinnostunut
-salailee paljon asioita. Ei suostu kertomaan esimerkiksi ystävistään mitään tai että mitä hän on koulun lisäksi puuhaillut
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
-unohtelee asioita: ei muista, mitä olen pyytänyt häntä tekemään; ei muista, mihin on jättänyt tavaran. Yleisesti todella hajamielinen.
Tässä muutama. Epäilin masennusta, mutta tyttö kiistää kaiken. Toisella kertaa kysyin suoraan huumeista, tyttö suuttui todella pahasti, ärähti ja huusi.
Olen kysynyt pojaltani että mistä kiikastaa, tietääkö hän mitään. Poika tuntuu olevan vähintään yhtä salamyhkäinen, kiistää tietävänsä mistään mitään. Tilanne kärjistyi niin pahaksi että tutkin tyttäreni laukut läpi mutten löytänyt huumeisiin viittaavaa, löysin vain tupakka-askin.
Tähän voisin vielä sanoa että tyttö on aina ollut naisellinen ja nätti, tykkää laittautua, meikata, pukeutua tyylikkäästi. Perusluonteeltaan erittäin optimistinen, iloinen ja puhelias. Erittäin fiksu, älykäs, ja kiinnostunut aina monista asioista.
En saa tyttäreeni minkäänlaista yhteyttä, vaikka kuinka yritän puhua ja jutella. Saan vastaukseksi vain äkäisiä ärähdyksiä ja murahduksia.
Mieheni luulee tämän olevan jotain masennukseen viittaavaa eikä niinkään huumeisiin, minun mielestäni tämä on taas huumeongelma. Lisäksi luulen että poikani tietää jotakin, sillä kaksikko on hyvin läheinen. En saa pojastani mitään irti. Tämä asia alkaa viedä yöuneni ja ahdistus on näin äitinä erittäin kova. Mieheni on sitä mieltä että ylireagoin ja katsellaan tilannetta jatkossa lisää. Minä taas en voi istua ja odottaa että jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Mitä minä voin oikein tehdä?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiini annos maksaa 5-15€.
Ja niitä kun vetää vaikkapa kahdeksan päivässä hihaan, niin kyllä tulee hintaa, eikä eroon helpolla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Eli yleistä on.
Ja kannabista on Suomessa kokeillut yli puolet alle 30-vuotiaista. Näin muistaakseni jossain luki. Osoittaa selvästi, että kieltolaki toimii erittäin hyvin. Vain yli puolet kokeillut, ei vielä ihan kaikki siis.
Naurettavaa kiistelyä taas kannabiksen haitallisuudesta.
Olen käyttänyt kannabista 6 vuotta, aikaisemmin päivittäin nykyisin muutaman kerran kuukaudessa. Voin kertoa että haittoja on ja paljon jos käyttää usein.
Minun koko kaveripiirini on käyttäjiä, lähes kaikki opiskelee tai tekee töitä, mutta useampi on sanonut että vaikutusta on ollut muistiin, mielialaan, aivojen kehitykseen ja ajan huonoon käyttöön.
Kannabis ei ole toksista eli ei rassaa kroppaa, mutta ei se pääkoppa siitä mitään hyötyä ainakaan saa pitkällä tähtäimellä.
T. Tietäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiini annos maksaa 5-15€.
Ja niitä kun vetää vaikkapa kahdeksan päivässä hihaan, niin kyllä tulee hintaa, eikä eroon helpolla pääse.
Hintaa tulee tolla käytöllä ns. Vitusti. Ja riippuvuus todella kova, henkinen on pahin. Kahden viikon käytölläkin saa riippuvuuden aikaa.
Aika harva huumeidenkäyttäjät vetävät päivittäin aamusta iltaan isoilla annoksilla poislukien pitkään käyttäneet narkomaanit.
T. Tietäjä
Vierailija kirjoitti:
generalissue kirjoitti:
lääke kaikkeen ja täysin haitaton "luonnotuote"?
Vääristeletkö nyt tarkoituksella selkeää asiaa? Kukaan ei ole sanonut, ainakaan tässä ketjussa sinua lukuunottamatta, että kannabis on lääke kaikkeen. Se on täysin omaa väitettäsi. Kannabis on kuitenkin jo nykyisellään koko maailman monipuolisin lääkekasvi, jolla on jo nyt todella paljon erilaisia lääkekäyttötarkoituksia, ja lääkekäytön tutkimus on vasta pääsemässä kunnolla alkuun pitkään jatkuneen valehtelun jälkeen.
Lisäksi kukaan ei ole sanonut, taaskaan sinua lukuunottamatta, että kannabis olisi täysin haitaton. Se on kuitenkin koko maailman vähähaittaisin päihde. Siinä kaivattua kiihkotonta faktaa, jossa ei ole mitään valhetta tai vääristelyä.
En vääristele vaan viittaan siihen että netissä on aika paljon ihmisiä jotka väittävät näin. Olen polttanut kannabista n. 15v ennen lopettamistani joten tuttu aine kyseessä. Aikoinaan kun se maksoi sen 50mk/g meni pahimmilaan 3g vuorokaudessa, eli myös ongelmakäyttö on koettu. Olen myös voimakkaasti laillistamisen kannalla vaikka itse tunnen voivani paremmin ilman kannabista.
Ihan turhaan ärähdit, olen samaa mieltä kanssasi. Jotkut vaan pitävät sitä täysin harmittomana ja toisille se on pelottava ja kamala HUUme. Mitä se sinulle on?
Ihme huumehörhöilyä tommonen kannabiksen ihannointi.
Sehän tuhoaa jo aivot. AP, mikäli lapsesi on vasta kokeiluasteella, niin koita puhua hänelle, muuten et voi tehdä oikein mitään. Tsemppiä sulle AP kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan.
Niin voi mikä tahansa päihde, kahvista lähtien, mutta kannabispsykoosi on kyllä todella harvinainen. Passivoitumiset taas ovat lähinnä valistusstereotypiaa.
Tällä palstalla on vuosia kirjoitettu kannabispsykoosista, mutta kukaan ei ole koskaan kyennyt kertomaan kuinka monta kannabispsykoosia Suomessa on vuosittain, vaikka palstalla on kirjoitellut milloin mitäkin terveysalan "ammattilaista".
Tietenkään niitä tapauksia on vähemmän, koska kannabis on LAITON huume. Sitä ei käytetä, ku alkoholia, tai tupakkaa. Jos se laillostetaan, ongelmat alkavat näkyä. Lisäksi sekakäyttö alkoholin kanssa tulee olemaan todella iso ongelma!
Tämä on aika mielenkiintoinen juttu. Itse olin vähän samanlainen opiskeluaikoina, kärsin silloin syömishäiriöstä. En halunnut olla pitkiä aikoja kotona, koska piti päästä paastoamaan. Kavereista en puhunut, koska heitä ei ollut. Olin eristäytynyt. Anoreksia vei elämästäni useamman vuoden, ja nämä vuodet olisivat voineet olla nuoruusiän parhaita. Anorektikko häpeää itseään ja elämäänsä
Minusta tuo kaveriaiheesta suuttuminen viittaa juuri siihen, että heitä ei ole. Jos piirisi huumepiireissä, kyllähän heistä voisi jotain kertoa, nimet ym. Ja anorektikko ei harrasta vapaalla yhtään mitään, joten siitä ei voi mitään kertoa.
Anorektikkoa ei myöskään kiinnosta mikään, koska voimat eivät siihen riitä. Itse jaksoin opiskella ahkerasti, mutta eipä elämässäni sitten mitään muuta ollutkaan. Opiskelua ja paastoamista. Pitkä uni saattoi johtua siitä, että hän kotona söi ekan kerran kunnolla pitkään aikaan.
Toinen vaihtoehto, mikä tuli mieleeni, on vahinkoraskaus ja sitä seurannut abortti, jota on seurannut masennus ja mahdollinen syömishäiriö. Tämä on asia, josta velikin varmaan vaikenisi, jos tästä tietää.
Huumeista en osaa sanoa, nämä vaihtoehdot tulivat itselle mieleen. Apua hän kyllä tarvitsee.
Voisiko olla joku tapa millä saat vietettyä tyttäresi kanssa enemmän aikaa yhdessä, kahdestaan? Vaikka lyhyt matka tai joku sellainen missä voisit vain olla läsnä hänelle ja hän saattaisi itse lopulta kertoa mikä on vialla jos tuntee olevansa turvassa ja että saa sinulta tarvitsemaansa tukea. Monesti tällaisessa tilanteessa oleva ihminen voi "murtua" kertomaan totuuden jos tuntee että saa tukea ja apua, ei painostusta tai pakottamista kertoa mikä vialla. Ymmärrän toki että vanhempana tilanne on hirveä kun on niin huolissaan ja haluaa tivata että mikä vialla. Jos viettäisitte aikaa esim. pari päivää huomaat kyllä jos kyse on huumeiden käytöstä. Kannattaa myös itse hakea keskusteluapua vaikka psykologilta, jossa voit puhua huolestasi kunnolla ja miettiä vaihtoehtoja tyttäresi auttamiseen. Jaksamista!
Yksi asia mikä tuli mieleen oli että voisiko tyttäresi olla toipumassa prisuhteen erosta? Minkälainen seurustelutausta hänellä on? Vaikea ero voi viedä ruokahalut ja selittää muitakin oireita. p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan.
Niin voi mikä tahansa päihde, kahvista lähtien, mutta kannabispsykoosi on kyllä todella harvinainen. Passivoitumiset taas ovat lähinnä valistusstereotypiaa.
Tällä palstalla on vuosia kirjoitettu kannabispsykoosista, mutta kukaan ei ole koskaan kyennyt kertomaan kuinka monta kannabispsykoosia Suomessa on vuosittain, vaikka palstalla on kirjoitellut milloin mitäkin terveysalan "ammattilaista".
Tietenkään niitä tapauksia on vähemmän, koska kannabis on LAITON huume. Sitä ei käytetä, ku alkoholia, tai tupakkaa. Jos se laillostetaan, ongelmat alkavat näkyä. Lisäksi sekakäyttö alkoholin kanssa tulee olemaan todella iso ongelma!
Tapausten määrällä sinänsä ei ole merkitystä, koska tutkijat voivat kyllä muodostaa tilastoja, jossa niitä psykoosien määriä verrataan suhteessa kannabiksen käyttäjien määrään (jos toki vaikempaa saada tietoa juuri laittomuuden takia) ja sitten taas suhteessa alkoholin käyttäjien määrään ja siitä aiheutuneisiin psykooseihin.
Mikä kannabiskeskusteluissa usein on huvittavaa, on että ihmiset vastustavat sitä siksi, että joillekin siitä kehittyy ongelma. Harva kuitenkaan vastustaa alkoholia ja vaatii kieltolakia, vaikka sen ongelmakäyttäjiä täällä vasta riittääkin. Samaten kaikki ne passivoituneet tapaukset onkin yhtäkkiä niitä, jotka poltteli aamusta iltaan. Ihmekös tuo, alkoholin kittaaminen/jonkun muun päihteen käyttö päivät ja yöt läpeensä tekeekin ihmisen aivan pirun aktiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ongelmat alkavat näkyä?
Hollannissa kannabis on ollut saatavilla jo vuosikymmeniä ja ensimmäiset lailliset käyttäjät ovat jo eläkeiässä. Mitään ongelmia ei ole Hollannissa havaittu.
Sitten on monia muitakin maita joissa on havaittu sama asia että pikemminkin ongelmat vähenevät laillistamisen ja kontrollin kautta. Etenkin nuorten käyttö on saatu räjähdysmäisesti vähenemään niissä valtioissa joissa kannabis on laillista tai säädeltyä.
En itsekään ole huumefani mutta tämä pitäisi jokaisen jollain tasolla tajuta tai hyväksyä. Kieltolaki on hyvin haitallista nuorille sillä saatavuus on hyvä eikä aineen puhtaudesta ole tietoakaan. Seassa voi olla synteettistä psykoosi kannabista. Olisi äärimmäisen tärkeä auttaa nuoria laillistamalla kannabis äkkiä ennenkuin ongelmat vain kasvavat. Minä henkilökohtaisesti vanhempana haluaisin asiaan tolkkua ennenkuin omat lapset kasvavat murrosikään. Sen verran omasta nuoruudesta voin sanoa että hyvä onni oli matkassa.
Se on lottoa kuka törmää ja jää koukkuun. Kuka tahansa on vaarassa ja teinit osaavat olla kyllä hankalia eikä niitä voi kotiinkaan vangita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapausten määrällä sinänsä ei ole merkitystä, koska tutkijat voivat kyllä muodostaa tilastoja, jossa niitä psykoosien määriä verrataan suhteessa kannabiksen käyttäjien määrään (jos toki vaikempaa saada tietoa juuri laittomuuden takia) ja sitten taas suhteessa alkoholin käyttäjien määrään ja siitä aiheutuneisiin psykooseihin.
Mikä kannabiskeskusteluissa usein on huvittavaa, on että ihmiset vastustavat sitä siksi, että joillekin siitä kehittyy ongelma. Harva kuitenkaan vastustaa alkoholia ja vaatii kieltolakia, vaikka sen ongelmakäyttäjiä täällä vasta riittääkin. Samaten kaikki ne passivoituneet tapaukset onkin yhtäkkiä niitä, jotka poltteli aamusta iltaan. Ihmekös tuo, alkoholin kittaaminen/jonkun muun päihteen käyttö päivät ja yöt läpeensä tekeekin ihmisen aivan pirun aktiiviseksi.
Olen itse päättänyt elää varman päälle, enkä käytä mitään muuta päihdettä, kuin kahvia. Sitäkin sen verran, että pää ei tule kipeäksi, jos kahvia ei saa muutamaan päivään. Suosittelen muillekin. :-)
Muusta en tiedä, mutta raivari huumeista kysyttäessä on huono merkki. Ota poikasi tiukkaan keskusteluun aiheesta huumeet. Kysy moneen kertaan ja jos kierely jatkuu sano haluaako hän olla vastuussa siskonsa kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse päättänyt elää varman päälle, enkä käytä mitään muuta päihdettä, kuin kahvia. Sitäkin sen verran, että pää ei tule kipeäksi, jos kahvia ei saa muutamaan päivään. Suosittelen muillekin. :-)
Taidat trollata.
Monille tulee pää kipeäksi jo lounaan aikaan jos ei aamukahvia ole saanut. Aika yleinen ilmiö :)
Tolkkua huumepolitiikkaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ongelmat alkavat näkyä?
Hollannissa kannabis on ollut saatavilla jo vuosikymmeniä ja ensimmäiset lailliset käyttäjät ovat jo eläkeiässä. Mitään ongelmia ei ole Hollannissa havaittu.
Sitten on monia muitakin maita joissa on havaittu sama asia että pikemminkin ongelmat vähenevät laillistamisen ja kontrollin kautta. Etenkin nuorten käyttö on saatu räjähdysmäisesti vähenemään niissä valtioissa joissa kannabis on laillista tai säädeltyä.
En itsekään ole huumefani mutta tämä pitäisi jokaisen jollain tasolla tajuta tai hyväksyä. Kieltolaki on hyvin haitallista nuorille sillä saatavuus on hyvä eikä aineen puhtaudesta ole tietoakaan. Seassa voi olla synteettistä psykoosi kannabista. Olisi äärimmäisen tärkeä auttaa nuoria laillistamalla kannabis äkkiä ennenkuin ongelmat vain kasvavat. Minä henkilökohtaisesti vanhempana haluaisin asiaan tolkkua ennenkuin omat lapset kasvavat murrosikään. Sen verran omasta nuoruudesta voin sanoa että hyvä onni oli matkassa.
Se on lottoa kuka törmää ja jää koukkuun. Kuka tahansa on vaarassa ja teinit osaavat olla kyllä hankalia eikä niitä voi kotiinkaan vangita.
Toivottavasti kuitenkin suosittelet/opastat lapsiasi olla koskematta mihinkään päihteisiin?
Tuoko se vanhemmille jotain ihmeellistä turvaa, jos kannabis laillistetaan? Ikään kuin lapsilla olisi sitten turvallinen päihde, mitä pössytellä? Muuten, sekakäyttöön on suomalaisilla hyvät geenit, koska täällä juodaan alkoholia paljon. Voidaanko edes verrata Hollantiin?
Ap, yritä päästä tyttäresi kanssa keskusteluun, muuten tuo solmu taitaa jäädä avaamatta ja salaisuus paljastumatta. Ketään ei nykymaailmassa voi väkisin hoitaa. Tsemppiä sulle, on varmasti äidillä hätä kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat trollata.
Monille tulee pää kipeäksi jo lounaan aikaan jos ei aamukahvia ole saanut. Aika yleinen ilmiö :)
Se kuule trolli riippu siitä, miten paljon sitä kahvia kitusiin kaataa, eli miten paljoon kahviin elimistö on tottunut, siis ne vieroitusoireet, eli pääkipu.
Masennus! Mä masennuin opiskelujen alussa, tai oikeastaan toisena vuotea ja käyttäydyin noin. Masentumiseen vaikutti ehdottomasti rahan puute, stressi ja yksinäisyys. Sain vain pintapuolisia suhteita luotua opiskelupaikkakunnalla. Olen kotoisin Helsingistä ja muutin Jyväskylään, jossa oli todella sisäänpäinsuuntautunutta porukkaa. Tai tuo on ehkä väärä sanavalinta? Eivät lämpeä ulkopaikkakuntalaisille ja suorastaan pitivät v*ttuiluna, kun kerroin kysyttäessä, mistä olen kotoisin. Myös maalta muuttaneet suhtautuivat minuun samoin. Mulla oli myös pakkomielle pärjätä opinnoissa erityisen hyvin ja tämä perfektionismi aiheutti lopulta ihan järkyttävää ahdistusta ja unettomuutta. Puhelinta pidin aina äänettömällä ja jossain vaiheessa suljin kaikki sometilit, koska en jaksanut enää sitä, että muut päivittelivät kaikkea hauskaa, mutta mä olisin voinut lähinnä laittaa kuvan mun makaronilaatikosta tai tenttikirjoista...
Enkä mä äidille halunnut puhua mun yksikäisyydestä, ahdistuksesta, unettomuudesta ja masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuoko se vanhemmille jotain ihmeellistä turvaa, jos kannabis laillistetaan? Ikään kuin lapsilla olisi sitten turvallinen päihde, mitä pössytellä? Muuten, sekakäyttöön on suomalaisilla hyvät geenit, koska täällä juodaan alkoholia paljon. Voidaanko edes verrata Hollantiin?
Kaikessa voidaan tehdä vertailuja. Ihmisiä ne hollantilaisetkin ovat ja ilmeisen fiksuja ovatkin kun ovat kypsästi hoitaneet asiansa. On aika päästää irti siitä myytistä että suomalaiset olisivat jotenkin ongelmallisia. Nuorten alkoholin ja tupakan käyttö on saatu jo hienosti laskuun. Vanhempi ikäpolvi opettelee tai vie ongelmakäyttönsä hautaan.
Laillistaminen juurikin estää sen että lapset ja nuoret eivät saa tuotetta kuten nyt saavat sitä ihan mistä ja milloin vaan. Luin juuri viimevuoden lopulla artikkelin miten helppoa huumeiden saanti nykyään netin kautta on.
Ei diilerit kysele ikää. Laillistamalla kannabis siirtyisi aikuisten käyttöön.
Tämän takia useampi nuori ei saa alkoholiakaan käsiinsä ja tällä on ehkäisty monet potentiaaliset alkoholimyrkytykset. Jos Suomessa olisi kieltolaki edelleen voimassa niin tilanne olisi kaoottinen.
Nollatoleranssi ei ole toiminut Suomessa vaan ongelmat ovat lisääntyneet ja jopa humepoliisissa oli korruptiota :( minua oikeasti huolestuttaa nuorten hyvinvointi jos kannabista ei saada lailliseksi. Synteettinen kannabis on oikeasti terveydelle todellinen uhka. Siinä voi jäädä ikuisesti tripille.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10849039/onko-kannabis-kielletyn-puun-he…
Siinäpä syvällistä uskonmiehen huumepohdintaa Irti Huumeista ry:n perustajalta.