Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa-aikatyötä tekevien kannattaa hakea soviteltu työmarkkinatuki!

Vierailija
10.01.2017 |

Tästä ei paljon puhuta eikä tätä automaattisesti neuvota.
Vasta noin 1600 e / kk bruttopalkka pudottaa työmarkkinatuen nolliin. Sitä pienemmillä palkoilla saa siis vielä sovitellun työmarkkinatuen.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on soviteltu päiväraha, ei työmarkkinatuki. Ja palkkakuittia ei tarvitse odotella, kela tms maksaja näkee maksetun palkan netistä (en muista minkä niminen se palvelu on mihin palkkatulot tallentuvat)

Tulorekisteri.

Ja kyllä työmarkkinatuki myös sovitellaan. Ja ansiosidonnainenkin jos sitä saa.

Vierailija
42/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa kyllä, käytännössä ei välttämättä, koska byrokratia ja työnhakijana olosta seuraavat velvoitteet eivät välttämättä ole sen rahan arvoisia ja saattavat jopa haitata työntekoa.

Ei pidä paikkaansa. Osa-aikatyössä olevalla on velvollisuus hakea yhtä työpaikkaa per 3kk, ja siihen riittää se, että kysyy omalta työnantajalta lisätunteja. Ei mielestäni kauheasti haittaa työntekoa. Muuten sen sovitellun rahan eteen pitää täyttää vain yksi sähköinen lippulappu, ei siihen mene kuin noin 3 minuuttia kuukaudessa, helppoa rahaa minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuöoissa tuloisksi lasketaan kaikki muukin. Kuin vain palkat..myös pääomatuloja ja jos omistaa metsää niin siitä kuviteltu tuotto lasketaan tuloisksi ja myös vuokratulot ja korkotulot...

Itse yllättäin miten paljon kela laski minulle näitä muita tuloja vaikka tilille ei. Tule yhtään rahaa..pääomatuloja laskettiin vuodessa kertyvän 5000 euroa ja vain 300 kuukaudessa bruttona saa tienata

Koska sulle on tuollaisia laskettu? Tulorekisteriaikana vai ennen sitä? Nykyään ei pitäisi mitään kuviteltuja tuloja laskea, vaan reaaliaikaiset tulot.

Vierailija
44/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä itsellä tarvinnut odotella kuukausia tukia eikä tarvii toimitella palkkakuitteja kun kela saa tiedot tulorekisteristä. Ihan turhaan ihmisiä pelotellaan että kaikki tuet katkeaa yms. Palkkatulot ottivat huomioon aina seuraavassa päivärahassa joten tuki ei katkennut missään vaiheessa. Tuosta parisen vuotta aikaa. Nykyään olen kokopäivätyössä. En usko että ainakaan huonompaan suuntaan asia mennyt.

Joo, ne pelottelijat eivät tiedä että lait ja systeemit on muuttuneet jo vuosia sitten. Tulorekisteristä eivät tiedä mitään, eikä sitä että jo 5-6 vuotta sitten tuli lakimuutos että palkka sovitellaan vasta silloin kun se tulee tilille.

Vierailija
45/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa kyllä, käytännössä ei välttämättä, koska byrokratia ja työnhakijana olosta seuraavat velvoitteet eivät välttämättä ole sen rahan arvoisia ja saattavat jopa haitata työntekoa.

Ei pidä paikkaansa. Osa-aikatyössä olevalla on velvollisuus hakea yhtä työpaikkaa per 3kk, ja siihen riittää se, että kysyy omalta työnantajalta lisätunteja. Ei mielestäni kauheasti haittaa työntekoa. Muuten sen sovitellun rahan eteen pitää täyttää vain yksi sähköinen lippulappu, ei siihen mene kuin noin 3 minuuttia kuukaudessa, helppoa rahaa minusta.

Voiko muka joka kerta kuitata työnhaun sillä, että on kysynyt lisätunteja työnantajalta? Kai sinne työkkäriin jossain vaiheessa joutuu keskusteluun, miksi ei ole vielä kunnolla työllistynyt jos vaikka vuosia jatkaa näin eikä oikeasti hae töitä.

Vierailija
46/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä itsellä tarvinnut odotella kuukausia tukia eikä tarvii toimitella palkkakuitteja kun kela saa tiedot tulorekisteristä. Ihan turhaan ihmisiä pelotellaan että kaikki tuet katkeaa yms. Palkkatulot ottivat huomioon aina seuraavassa päivärahassa joten tuki ei katkennut missään vaiheessa. Tuosta parisen vuotta aikaa. Nykyään olen kokopäivätyössä. En usko että ainakaan huonompaan suuntaan asia mennyt.

Niin, tuet ei enää katkea, mutta niiden laskeminen onkin sitten eri asia. Esimerkiksi kuun viimeinen päivä tulevia palkkoja lasketaan välillä kuluvalle kuulle, välillä tulevalle kuulle ja korjauksia saa odottaa ties kuinka kauan.

En kyllä ole tuollaiseen törmännyt, sehän ihan selkeä että jos siihen aikaan minkä kerralla ilmoitat kelaan tulee tilillesi palkka, se sovitellaan, ja jos ei, niin sitten ei. Se on eri asia jos työnataja sekoilee ja ilmoittelee palkat ja maksupäivät tulorekisteriin miten sattuu.

Vierailija
47/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuet ei enää katkea, mutta niiden laskeminen onkin sitten eri asia. Esimerkiksi kuun viimeinen päivä tulevia palkkoja lasketaan välillä kuluvalle kuulle, välillä tulevalle kuulle ja korjauksia saa odottaa ties kuinka kauan.

En kyllä ole tuollaiseen törmännyt, sehän ihan selkeä että jos siihen aikaan minkä kerralla ilmoitat kelaan tulee tilillesi palkka, se sovitellaan, ja jos ei, niin sitten ei. Se on eri asia jos työnataja sekoilee ja ilmoittelee palkat ja maksupäivät tulorekisteriin miten sattuu.

Työnantajalla on 5 vrk aikaa ilmoittaa ne, ei se toimi "miten sattuu".

Vierailija
48/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on soviteltu päiväraha, ei työmarkkinatuki. Ja palkkakuittia ei tarvitse odotella, kela tms maksaja näkee maksetun palkan netistä (en muista minkä niminen se palvelu on mihin palkkatulot tallentuvat)

Kun olet niin fiksu olisit varmasti osannut katsoa milloin tämän ketjun viestit on kirjoitettu

Vierailija
49/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön työllinen kirjoitti:

Mä teen osa-aikatyötä, loput haen ansiosidonnaista liitosta.

En suosittele kenellekään!! ! Liiton rahat tulee n 2kk viiveellä, hidasta on. Nytkin ne odottaa siellä työkkärin lausuntoa, sitä on taas ooteltu kuukausi. Työkkäri haluaa vähän väliä tehdä näitä lausuntojaan.

Asumistukea laskee myös Kela vähän väliä uusiksi ja siinäkin kestää iäisyys.

Jos päädyt tähän vaihtoehtoon, pidä minimissään 2kk tulojen verran puskuria tililläsi!

Katso edes ennen päätöksen tekoa liittosi sivuilta, mikä on tällä hetkellä suunnilleen aika sovitellun käsittelylle. Esim JHL käsittelee nyt 21.4. saapuneita hakemuksia. Tämä on siis se paras mahdollinen skenaario, jossa olet toimittanut heille kaiken! He saattavat pyytää lisätietoja (miksi et ottanut vastaan maaliskuun 3. päivä sinulle tarjottua 2h keikkaa tunnin ajomatkan päästä? Kirjallinen selvitys sinulta, työnantajalta, pääministeriltä, Kelan pääjohtajalta ja autoliiton sihteeriltä, kiitos.)

Asumistukea Kela laski minulle alkuvuodesta n 8 viikkoa, päätös tuli vääränä. Pyysin korjausta ja taas laskivat n kuukauden päivät.

Tää on henkisesti uskomattoman kuormittavaa, odottaa ja pelätä mikä on päätös.

Tienaan työstäni n 1000e/kk, vuokra on 850e. Elätän itseni lisäksi kahta teiniä joten pakko vaan hakea tukia!

Lisätunteja töistä ei ole nyt tarjolla, pyydän niitä koko ajan. Siivousalalla olen.

Totta, liitoilla on hidasta. Kelan rahalla kun on, niin rahat tulee aina kolmessa päivässä vaikka on sovittelu. Mulla sama kokemus, että kun rahanmaksu siirtyi liiton työttömyyskassalle, alkoi kaikki siellä tökkiä, vaikka on isoimpia liittoja. Toki silloin oli juuri korona-aika pahimmillaan, ja sinne oli jouduttu palkkaamaan uutta väkeä kun lomautuksia tuli yhtäkkiä tuhansia normaalia enemmän.

Tuota en ymmärrä, että miksi työkkäri haluaisi tehdä mitään välilausuntoja jos olet vakituisesti osa-aikatyössä.

Vierailija
50/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on 5 vrk aikaa ilmoittaa ne, ei se toimi "miten sattuu".

Niin on, mutta jotkut työnantajat ilmoittavat väärin tai myöhässä, vaikka mitä laki sanoo. Muutenhan siinä tulorekisterissä ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
51/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida koskea ansiosidonnaista saavia.

Itse en hae soviteltua päivärahaa vaikka tiedän että olisin siihen oikeutettu. Sehän vain kuluttaisi ansiosidonnaisen päiviä, eikä niitä kannata käyttää jos taloudellisesti pärjää ilman soviteltua päivärahaa. Siksi haen päivärahaa vain työttömyyskuukausilta.

Jos voisin hakea soviteltua työmarkkinatukea, niin hakisin sitä. Sehän ei kuluttaisi ansiosidonnaisen päiviä.

Vierailija
52/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko muka joka kerta kuitata työnhaun sillä, että on kysynyt lisätunteja työnantajalta? Kai sinne työkkäriin jossain vaiheessa joutuu keskusteluun, miksi ei ole vielä kunnolla työllistynyt jos vaikka vuosia jatkaa näin eikä oikeasti hae töitä.

Ei välttämättä joka kerta se riitä, riippuu vähän alasta ja työnantajasta, että miten hyväksytään se että kysyy joka 3kk välein lisätunteja. Lisäksi voi tehdä seuraavia juttuja:

"Työnhakuvelvoitteita voit täyttää esim.

hakemalla vähintään 2 viikkoa kestävää työtä

yksilöity TE-toimiston työtarjous

avoin hakemus työnantajalle

lisätyön tai –tuntien pyytäminen työnantajalta

työnhakuprofiilin julkaiseminen Työmarkkinatorilla

LinkedIn-profiilin julkaiseminen

TE-toimiston rekrytointitilaisuuksiin osallistuminen (sekä verkossa, että F2F)

Puhelinkeskustelu työnantajayrityksen kanssa, vaikka jatkoa hakemiselle ei syntyisikään

Omien verkostojen kanssa käyty keskustelu, jos pystyy yksilöimään työnantajayrityksen ja tehtävän noin-tasolla.

Rekrytointikonsulttien kanssa käyty keskustelu / haastattelu ( Jos ei varsinainen työnantaja ole tiedossa, laita rekrytointikonsulttiyrityksen nimi ja tehtävänimike noin-tasolla )"

Vierailija
53/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida koskea ansiosidonnaista saavia.

Itse en hae soviteltua päivärahaa vaikka tiedän että olisin siihen oikeutettu. Sehän vain kuluttaisi ansiosidonnaisen päiviä, eikä niitä kannata käyttää jos taloudellisesti pärjää ilman soviteltua päivärahaa. Siksi haen päivärahaa vain työttömyyskuukausilta.

Jos voisin hakea soviteltua työmarkkinatukea, niin hakisin sitä. Sehän ei kuluttaisi ansiosidonnaisen päiviä.

Koskee myös ansiosidonnaista saavia.

Sun ansiosidonnainen kuitenkin lasketaan tietyin väliajoin uusiksi, ja sitten vain sen pelkän osa-aikatyön palkan perusteella kun et ole muita tuloja hakenut.

Vierailija
54/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön työllinen kirjoitti:

Mä teen osa-aikatyötä, loput haen ansiosidonnaista liitosta.

En suosittele kenellekään!! ! Liiton rahat tulee n 2kk viiveellä, hidasta on. Nytkin ne odottaa siellä työkkärin lausuntoa, sitä on taas ooteltu kuukausi. Työkkäri haluaa vähän väliä tehdä näitä lausuntojaan.

Asumistukea laskee myös Kela vähän väliä uusiksi ja siinäkin kestää iäisyys.

Jos päädyt tähän vaihtoehtoon, pidä minimissään 2kk tulojen verran puskuria tililläsi!

Katso edes ennen päätöksen tekoa liittosi sivuilta, mikä on tällä hetkellä suunnilleen aika sovitellun käsittelylle. Esim JHL käsittelee nyt 21.4. saapuneita hakemuksia. Tämä on siis se paras mahdollinen skenaario, jossa olet toimittanut heille kaiken! He saattavat pyytää lisätietoja (miksi et ottanut vastaan maaliskuun 3. päivä sinulle tarjottua 2h keikkaa tunnin ajomatkan päästä? Kirjallinen selvitys sinulta, työnantajalta, pääministeriltä, Kelan pääjohtajalta ja autoliiton sihteeriltä, kiitos.)

Asumistukea Kela laski minulle alkuvuodesta n 8 viikkoa, päätös tuli vääränä. Pyysin korjausta ja taas laskivat n kuukauden päivät.

Tää on henkisesti uskomattoman kuormittavaa, odottaa ja pelätä mikä on päätös.

Tienaan työstäni n 1000e/kk, vuokra on 850e. Elätän itseni lisäksi kahta teiniä joten pakko vaan hakea tukia!

Lisätunteja töistä ei ole nyt tarjolla, pyydän niitä koko ajan. Siivousalalla olen.

Totta, liitoilla on hidasta. Kelan rahalla kun on, niin rahat tulee aina kolmessa päivässä vaikka on sovittelu. Mulla sama kokemus, että kun rahanmaksu siirtyi liiton työttömyyskassalle, alkoi kaikki siellä tökkiä, vaikka on isoimpia liittoja. Toki silloin oli juuri korona-aika pahimmillaan, ja sinne oli jouduttu palkkaamaan uutta väkeä kun lomautuksia tuli yhtäkkiä tuhansia normaalia enemmän.

Tuota en ymmärrä, että miksi työkkäri haluaisi tehdä mitään välilausuntoja jos olet vakituisesti osa-aikatyössä.

Vai haluaako työttömyystuen maksaja niitä lausuntoja.

Ainakin omalla kohdalla lausuntoja vaatii työttömyyskassa. Te-toimistossa välillä ihmettelevät niitä pyyntöjä. Heidän mielestään uusia lausuntoja ei tarvita silloin kun pitää työnhaun koko ajan voimassa.

Lausuntopyynnot hidastavat aina tukien maksua monella kuukaudella.

Vierailija
55/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä itsekin ihmettelin, kun kannustinloukuista puhuttaessa verrataan kaikkia tukia pelkkään palkkaan. Kuitenkin tukia saa yhtä lailla pienituloinenkin ja osa laskelmaan mukaan otetuista tuista ei ole lainkaan tulosidonnaisia. Silti näin paljon saat tukia laskelmissa on mukana jopa lapsilisät, mutta unohdetaan kertoa, että lapsilisät ei työllistyttäessä muutu mihinkään suuntaan vaikka tuloja olisi miljoona vuodessa, kun ne lisät kerran on haettu. 

Vierailija
56/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt osa-aikatyötä ja saanut soviteltua ansiosidonnaista päivärahaa. Joskus se viivästyi, mutta useimmiten tuli ihan ajoissa. Olin silloin toimihenkilöissä, nykyään on eri ala.  Työni oli vieläpä sellaista, ettei varsinaista työaikaa edes ollut, vaan kerroin itse kauanko käytän aikaa ja sitten lähetin palkkalaskelmat.  Palkka tuli palkkioina tehdyistä töistä, mutta tein sitä kuitenkin verokortilla. Teen itse asiassa edelleen samaa, mutta nykyään työkorvaukseille on oma verokortti ja minulla on toinen työ, joten en tarvitse enää päivärahaa.  

Vierailija
57/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuöoissa tuloisksi lasketaan kaikki muukin. Kuin vain palkat..myös pääomatuloja ja jos omistaa metsää niin siitä kuviteltu tuotto lasketaan tuloisksi ja myös vuokratulot ja korkotulot...

Itse yllättäin miten paljon kela laski minulle näitä muita tuloja vaikka tilille ei. Tule yhtään rahaa..pääomatuloja laskettiin vuodessa kertyvän 5000 euroa ja vain 300 kuukaudessa bruttona saa tienata

Koska sulle on tuollaisia laskettu? Tulorekisteriaikana vai ennen sitä? Nykyään ei pitäisi mitään kuviteltuja tuloja laskea, vaan reaaliaikaiset tulot.

No jos on esim. Freelancerina tehnyt omia työkeikkoja eli sehän katsotaan omaksi työksi (ei palkkatyötä). Se vähennetään kokonaan työttömyysturvasta ja sen lisäksi vielä niistä palkkatuloista se soviteltu osuus.

Tämä siksi että tuo soviteltu työttömyysturva koskee vain palkkatuloja muut tulot (osinko/pääomatulot, maanviljely, yritystulot ym.) vähennetään 100%:sti. Jos omaisuus-yritys-maanviljely ym. tuloja hyvin vähän saattaa saada mahdollisesti vielä soviteltua työttömyysturvaa mutta työttömyyspäivärahan suuruus vaikuttaa.

Huomioi että jos olet aloittamassa osa-aikatyötä jossa täyttyy työssäoloehto väh. 18h/vkossa ainakin silloin tällöin kannattaa liittyä työttömyyskassaan heti ja kun työssäoloehto (väh. 26 täyttä kalenteriviikkoa) täyttynyt jossa ollut väh. se 18h töitä siirtyy ansiosidonnaiselle päivärahalle. Ansiosidonnainen määritellään palkan perusteella ja on aina enemmän kuin kelan työttömyysturva.

Ehto että koko työssäoloajan ollut jäsen työttömyyskassassa. Jäsenmaksu on verovähennyskelpoinen.