Onko ihan ok, että lapsi ei saa yhtään toivelahjaa jouluna?
Joulu meni jo, mutta eilen oma lapsi kertoi, että luokkakaverinsa oli kertonut, ettei usko enää joulupukkiin, koska ei saanut yhtään lahjaa toivelistaltaan.
Minä jäin sitten itse pohtimaan, että miksi joku ei anna lapselleen edes yhtä toivelahjaa. Tiedän, että lapset toivovat vaikka mitä kummia joskus ja vanhemmista lasten toiveet voivat olla hölmöjäkin. Mutta silti...
Tietysti, en tiedä, mikä tilanne lapsen luokkakaverin perheellä on ollut tuossa taustalla, joten en arvostele. Onhan se ekaluokkalainen saattanut tosiaan toivoa ipadeja ja iphoneja. Tai sitten ovat tosi pahassa talousahdingossa ylipäänsä. Mun mielestä lasta voi kyllä myös neuvoa lahjalistan kanssa ja yhdessä miettiä, että hei sinähän tykkäät siitä ja siitä, täällä lelukuvastossa onkin tällainen lelu... siis jos ne lahjatoiveet olisi muuten vaan jotain ökyjuttuja.
Miten teillä? Toteutatteko AINA joka joulu vähintään yhden lapsen toiveista?
Kommentit (17)
Koitan hankkia lahjat nimenomaan siltä lapsen toivelistalta.
Yleensä ollaan annettu sitä mitä ovat toivoneet. Aikaisemmin lahjalistoilla onkin ollut ihan järkeviä ja ok hintaisia leluja.
Viime jouluna pojan listalla oli vain mönkkäri ja oikea helikopteri. Vaikka kuinka koitin ohjailla lasta laittamaan listalle jotain muutakin niin jääräpäisesti vain sanoi ettei mitään muuta halua.
Voitte varmaan arvata saiko perusduunareitten lapsi mitä toivoi.
Eipä saanut ei.
Viimeiset 3 vuotta tyttömme ainoa toivo on ollut hevonen. Mitään muuta ei pyydä, vaikka kuinka ollaan yritetty kysyä mistä muuta haluaisi. Ollaan joka joulu yritetty ostaa jotain mikä uskotaan miellyttävän lasta, mutta ei me hevosta aijota ostaa.
Meillä on ollut lapsena niin, että se yksi ykköstoive toteutetaan. Olen samaa periaatetta noudattanut omieni kanssa. Tosin se ykköstoive ei saanut olla mikään ökykallis. Mutta esim kirja, dvd, peli ym.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut lapsena niin, että se yksi ykköstoive toteutetaan. Olen samaa periaatetta noudattanut omieni kanssa. Tosin se ykköstoive ei saanut olla mikään ökykallis. Mutta esim kirja, dvd, peli ym.
Ei ökykallis = 20€ ?!? :D Noi on meillä melkein täytelahjoja... Kun siis haluaa lapselle paketteja, mutta ei saa maksaa paljon. Tai kehittäviä lahjoja.
Lapsille on annettu katto, minkä mukaan voi toivoa, viime jouluna saivat 200 e edestä.
Poika ei halunnut juuri mitään, joten sai sitten 100 e setelin lahjojen lisäksi.
On kaikki mitä toivoo, kun ei ole ikinä juuri mitään toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ökykallis = 20€ ?!? :D Noi on meillä melkein täytelahjoja... Kun siis haluaa lapselle paketteja, mutta ei saa maksaa paljon. Tai kehittäviä lahjoja.
Siinä taisi lukea ESIM? En keksinyt muutakaan, sillä itselläni ei ole koskaan edes ollut tuon kummoisempia toiveita. No koira oli, mutta sitä en saanut, sillä olin lähdössä opiskelemaan.
Omilla lapsillani myös ykköstoiveena oli 6v toivoi kirjaa ja 4v n. 30€ maksavaa lelua. Joten toki se olisi voinut olla vaikka 100€ maksava, mutta näin tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taisi lukea ESIM? En keksinyt muutakaan, sillä itselläni ei ole koskaan edes ollut tuon kummoisempia toiveita. No koira oli, mutta sitä en saanut, sillä olin lähdössä opiskelemaan.
Omilla lapsillani myös ykköstoiveena oli 6v toivoi kirjaa ja 4v n. 30€ maksavaa lelua. Joten toki se olisi voinut olla vaikka 100€ maksava, mutta näin tänä vuonna.
Ja pelit esim Pleikkarille eivät olleet halvimmasta päästä kun olin itse nuori.. Olisiko ollut joku Pleikkari ykkönen tmv aikanaan.
Onhan se ihan ymmärrettävää, että jos lapsi toivoo hevosta, niin toive ei ole välttämättä toteuttavissa. Mutta lapsen mieli on ihmeellinen, luultavasti ajattelee, että jos mitään muuta ei toivo ja jos oikein hartaasti toivoo joka vuosi, niin joulupukki toteuttaa toiveen. Jos lapsi on vielä siinä iässä, että uskoo pukkiin, niin selittäisin lapselle, että joulupukki ei voi kaikkia toiveita toteuttaa. Hevoselle pitää olla paikka, mihin sen laittaa ja joulupukki tietää, että meillä ei ole mahdollisuutta pitää hevosta. Jos ei enää usko pukkiin, niin selittää samoin ja kertoo vielä havainnollistaen, kuinka kalliita hevoset ja niiden hoito on. Ja myös helikopteritoivomukseen voi sanoa, että ei sellaista ole mahdollisuus antaa, koska kukaan ei sitä osaa lentää, eikä sitä saa lentää jos ei ole hankkinut lentolupaa ja helikopterille pitäisi olla säilytyspaikkakin ja ne maksaa ihan törkypaljon.
Meillä käydään yhdessä kaupassa ostamassa lahjat, ja annan lapsen itse valita yhden, joka maksaa maksimissaan 500e, tai useampia pienempiä, kuitenkin niin ettei tuo summa kauheasti ylity. Lapsi saa omilla rahoillaan ostaa myös muille jotain pientä.
Mielestäni ajatus Joulupukista joka tuo lahjat ilmaiseksi ei ole kauhean hyvä, vaan mieluummin kerron lapselle, että jouluna on tyypillistä antaa lahjoja ystäville ja perheelle, ja myös saada lahjoja itse. Se opettaa vastavuoroisuutta. Meillä ei siis pukki käy vaan annamme aattona lahjat toisillemme sekä jaamme sukulaisten lähettämät lahjat.
Kun olni lapsi, isä sanoi että katotaan lelulehdestä pelkästään lahjat koska pukki ei osaa tehdä mitään ilman valmiita ohjeita (ei siis voinut keksiä päästä leluja) ja näin me teimme mutten muista että olisimme koskaan saanut sitä mitä toivoimme. Kirjoitimme listaan lelun oikean nimen ja vielä lelulehdestä ruksitimme sen lelun jotta pukki voi siitä tarkistaa jossei saa meidän käsialasta selvää.
En tiedä tarkkaa syytä miksemme saaneet sitä mitä toivoimme. Olihan isällä talousongelmia mutta meidän toiveet heitteli kympistä pariin sataan muttemme saaneet edes sitä kympin maksavaakaan. Mummo ja pappa auttoi taloudellisesti isää joulun alla ja ostikin osan lahjoista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käydään yhdessä kaupassa ostamassa lahjat, ja annan lapsen itse valita yhden, joka maksaa maksimissaan 500e, tai useampia pienempiä, kuitenkin niin ettei tuo summa kauheasti ylity. Lapsi saa omilla rahoillaan ostaa myös muille jotain pientä.
Mielestäni ajatus Joulupukista joka tuo lahjat ilmaiseksi ei ole kauhean hyvä, vaan mieluummin kerron lapselle, että jouluna on tyypillistä antaa lahjoja ystäville ja perheelle, ja myös saada lahjoja itse. Se opettaa vastavuoroisuutta. Meillä ei siis pukki käy vaan annamme aattona lahjat toisillemme sekä jaamme sukulaisten lähettämät lahjat.
Hauskasti pahin ongelma tuli alussa: "Meillä käydään yhdessä kaupassa". Siis yhdessä. Ei kahdessa. Aika suppeaa.
Tsekkaapa vielä, ap, oliko sitä toivelistaa näytetty vanhemmille tai pukille. Tämä on aika olennaista.
Meillä lapsi saa jonkun 5-6 lahjaa listalta joka joulu.
Onneksi ei ole kuin pieniä lapsia joten toiveet eivät ole övereitä,lapsi voi oikeasti ilostua ja olla onnellinen aikuisen mielestä todella pienestä ja naurettavasta asiasta.
Meilläkin muija osti joskus pojalle lidlistä sellaisen paperilennokki setin mistä askarreltiin pahvisia lentokoneita ja lapsi kirjaimellisesti lensi ne loppuun vaikka teippaltiin ja tehtiin vaikka mitä huoltoja niihin.
Totta kai lasten toiveita yritetään mahdollisuuksien mukaan huomioida, mutta minkäs teet kun tttären ainoa toive on saada oma hevonen ja pojan saada hävittäjäkone, mut n.n. pelikin ois kyllä siisti, niin miten toimitaan? - Taustaksi vielä, että kaikkien harrastukset on yritetty kustantaa mahdollisuuksien mukaan, riippumatta mitenkään erityisesti joulusta, tai esim. lasten synttäreistä.
Olisko sit ollu meidän tyttö?? Kertoi aiemmin marraskuussa joululahjatoiveita ja kaikki lahjat olin jo ostanut kun tyttö sit kirjoitti "joulupukille" muutama päivä ennen joulua. Ei tosiaan mitään ihmeellisiä tai kalliita toiveita, mut sellaisia, että niitä en kotikylästä löytänyt, eikä ollut aikaa (työt mm) lähteä kaupunkiin ostoksille!!
Sanoi sit meillekin, ettei saanut mitään toivomaansa....yksi toive toteutui, joka oli listassa. Sai kyllä lahjakortteja ja niillä on nyt saanu myös toivelistaan kirjoittamiaan juttuja😀
Pääsääntöisesti pyritään kyllä toteuttamaan joululahja toiveet jos ne ei ole ihan mahdottomia
Ehkä 3-4 luokkalaiselle joo edes se yksi, mutta sitä vanhemmat ei tarvitse