Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa-aikatyötä tekevien kannattaa hakea soviteltu työmarkkinatuki!

Vierailija
10.01.2017 |

Tästä ei paljon puhuta eikä tätä automaattisesti neuvota.
Vasta noin 1600 e / kk bruttopalkka pudottaa työmarkkinatuen nolliin. Sitä pienemmillä palkoilla saa siis vielä sovitellun työmarkkinatuen.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ei vaan ollut kovin kannustavaa ottaa osa-aikatöitä vastaan. Jos sait palkkaa vaikka 400 euroa, jouduit odotella palkkakuittia, jonka sitten toimitit kelalle, kunnes voivat tuon sovitellun osan maksaa. Parhaimmillaan meni lähemmäs kaksi kuukautta. Nykyään näkyy olevan niin, että voidaan maksaa ajallaan, jos voi jollain todentaa tulevan palkan suuruuden.

Lyhytkestoisia ja pienipalkkaisia kokoaikatöitäkään ei ollut vielä 10 vuotta sitten mitään järkeä ottaa vastaan, sillä työsuhteen päättyessä sai yleensä odottaa reilun kuukauden, ennen kuin työmarkkina- ja asumistuesta sai päätöksen.

Vierailija
22/57 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuöoissa tuloisksi lasketaan kaikki muukin. Kuin vain palkat..myös pääomatuloja ja jos omistaa metsää niin siitä kuviteltu tuotto lasketaan tuloisksi ja myös vuokratulot ja korkotulot...

Itse yllättäin miten paljon kela laski minulle näitä muita tuloja vaikka tilille ei. Tule yhtään rahaa..pääomatuloja laskettiin vuodessa kertyvän 5000 euroa ja vain 300 kuukaudessa bruttona saa tienata

Kun seuraavan kerran kirjoitat tänne, niin ole edes hitusen selvempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä itsellä tarvinnut odotella kuukausia tukia eikä tarvii toimitella palkkakuitteja kun kela saa tiedot tulorekisteristä. Ihan turhaan ihmisiä pelotellaan että kaikki tuet katkeaa yms. Palkkatulot ottivat huomioon aina seuraavassa päivärahassa joten tuki ei katkennut missään vaiheessa. Tuosta parisen vuotta aikaa. Nykyään olen kokopäivätyössä. En usko että ainakaan huonompaan suuntaan asia mennyt.

Niin, tuet ei enää katkea, mutta niiden laskeminen onkin sitten eri asia. Esimerkiksi kuun viimeinen päivä tulevia palkkoja lasketaan välillä kuluvalle kuulle, välillä tulevalle kuulle ja korjauksia saa odottaa ties kuinka kauan.

Vierailija
24/57 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on soviteltu päiväraha, ei työmarkkinatuki. Ja palkkakuittia ei tarvitse odotella, kela tms maksaja näkee maksetun palkan netistä (en muista minkä niminen se palvelu on mihin palkkatulot tallentuvat)

Eli Kela tekee virheitä tuhansille ihmiselle antamalla työmarkkinatuen? Eli vähän niin kuin annettaisiin heti eläke eikä yhtäkään sairauspäivärahapäivää?

Vierailija
25/57 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä itsellä tarvinnut odotella kuukausia tukia eikä tarvii toimitella palkkakuitteja kun kela saa tiedot tulorekisteristä. Ihan turhaan ihmisiä pelotellaan että kaikki tuet katkeaa yms. Palkkatulot ottivat huomioon aina seuraavassa päivärahassa joten tuki ei katkennut missään vaiheessa. Tuosta parisen vuotta aikaa. Nykyään olen kokopäivätyössä. En usko että ainakaan huonompaan suuntaan asia mennyt.

Niin, tuet ei enää katkea, mutta niiden laskeminen onkin sitten eri asia. Esimerkiksi kuun viimeinen päivä tulevia palkkoja lasketaan välillä kuluvalle kuulle, välillä tulevalle kuulle ja korjauksia saa odottaa ties kuinka kauan.

Aloitus vuosien takaa, nykyään palkka huomioidaan maksupäivän perusteella ja palkat tarkistetaan tulorekisteristä

Vierailija
26/57 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen osa-aikatyötä, loput haen ansiosidonnaista liitosta.

En suosittele kenellekään!! ! Liiton rahat tulee n 2kk viiveellä, hidasta on. Nytkin ne odottaa siellä työkkärin lausuntoa, sitä on taas ooteltu kuukausi. Työkkäri haluaa vähän väliä tehdä näitä lausuntojaan.

Asumistukea laskee myös Kela vähän väliä uusiksi ja siinäkin kestää iäisyys.

Jos päädyt tähän vaihtoehtoon, pidä minimissään 2kk tulojen verran puskuria tililläsi!

Katso edes ennen päätöksen tekoa liittosi sivuilta, mikä on tällä hetkellä suunnilleen aika sovitellun käsittelylle. Esim JHL käsittelee nyt 21.4. saapuneita hakemuksia. Tämä on siis se paras mahdollinen skenaario, jossa olet toimittanut heille kaiken! He saattavat pyytää lisätietoja (miksi et ottanut vastaan maaliskuun 3. päivä sinulle tarjottua 2h keikkaa tunnin ajomatkan päästä? Kirjallinen selvitys sinulta, työnantajalta, pääministeriltä, Kelan pääjohtajalta ja autoliiton sihteeriltä, kiitos.)

Asumistukea Kela laski minulle alkuvuodesta n 8 viikkoa, päätös tuli vääränä. Pyysin korjausta ja taas laskivat n kuukauden päivät.

Tää on henkisesti uskomattoman kuormittavaa, odottaa ja pelätä mikä on päätös.

Tienaan työstäni n 1000e/kk, vuokra on 850e. Elätän itseni lisäksi kahta teiniä joten pakko vaan hakea tukia!

Lisätunteja töistä ei ole nyt tarjolla, pyydän niitä koko ajan. Siivousalalla olen.

Vierailija
27/57 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saadakseen soviteltua tukea tulee todellakin olla kokopäiväisen työn hakijana te-toimistossa ja silloin voi saada työtarjouksia ja todellakin joutuu hakemaan kokoaikaista työpaikkaa. Ei voi perustella, että minulla on jo työ.

Just näin. Et voi saada (toki voit valehdella, mutta kyseessä on petos) tukea, jos et ota kokoaikaista työtä, jos sellaista sinulle tarjotaan tai esim. Nykyisellä työnantajallasi on valmius tarjota enemmän tunteja sinulle.

Tässä ehkä vähän porsaanreikiä, joita tällä hetkellä kierretään käytännössä

Vierailija
28/57 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saadakseen soviteltua tukea tulee todellakin olla kokopäiväisen työn hakijana te-toimistossa ja silloin voi saada työtarjouksia ja todellakin joutuu hakemaan kokoaikaista työpaikkaa. Ei voi perustella, että minulla on jo työ.

Just näin. Et voi saada (toki voit valehdella, mutta kyseessä on petos) tukea, jos et ota kokoaikaista työtä, jos sellaista sinulle tarjotaan tai esim. Nykyisellä työnantajallasi on valmius tarjota enemmän tunteja sinulle.

Tässä ehkä vähän porsaanreikiä, joita tällä hetkellä kierretään käytännössä

Työnantaja kiertää minkä ehtii. Jälkeeni taloon on tullut monta kokoaikaista. Meille osa-aikaisille ei ole tarjottu enempää tunteja. Kokoaikaisille kirjoitetaan 3-6kk määräaikaisuuksia eikä ketään enää vakinaisteta.

Lisäksi tästä johtuva "pula" paikataan ottamalla halpatyöntekijöitä vuokrafirmasta. Suomi nousuun, hurraa!

Vierailija
29/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä

Vierailija
30/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoajan on muistettava olla kokopäivätyön hakijana Työkkärissä kun hakee soviteltua työmarkkinatukea.

- merkitset tehdyt tunnit

- toimitat tilinauhat kelalle

-työsopimus myös, ja se on siinä.

Ei tarvitse mitään tilinauhoja toimitella, tulot menee suoraan tulorekisteristä kelaan.

Vierailija
31/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haa! Voisinko alkaa tehdä 50% työaikaa vakityössä ja saada soviteltua tmta? Toisen 50% voisin mennä työharjoitteluun uudelleen kouluttautumalleni alalle johon haluaisin siirtyä myöhemmin kokonaan, mutta työkokemusta puuttuu...

Ei voi noin tehdä. Jos itse pyytää vähemmän tunteja, ei ole oikeutettu soviteltuun. 

Vierailija
32/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ei vaan ollut kovin kannustavaa ottaa osa-aikatöitä vastaan. Jos sait palkkaa vaikka 400 euroa, jouduit odotella palkkakuittia, jonka sitten toimitit kelalle, kunnes voivat tuon sovitellun osan maksaa. Parhaimmillaan meni lähemmäs kaksi kuukautta. Nykyään näkyy olevan niin, että voidaan maksaa ajallaan, jos voi jollain todentaa tulevan palkan suuruuden.

Ei tarvitse millään todentaa. Palkka tulee kelalle suoraan tulorekisteristä, ja kun siellä on sanottu palkanmaksupäivä, kela tekee sovittelun silloin kun palkka maksetaan.

Vierailija
33/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkakuittia joutuu odottamaan ennen kuin Kela maksaa,joillekin hankalaa.Kyllä minulle sanottiin sovitellusta päivärahasta ensimmäisenä kun ilmoitin te-toimistoon osa-aikatyöstä.

Ei ole enää vuosiin joutunut. Laki on muuttunut vuosia sitten niin, että sovittelu tehdään silloin kun palkka maksetaan, ja palkkakuitteja ei tarvitse nyt kun tulorekisterikin on ollut käytössä jo vuosia. Kela saa suoraan tulorekisteristä tiedot palkan määrästä ja maksupäivän.

Vierailija
34/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että promoat tätä oikeutta!

Muistathan jatkossa myös mainita, että sovitellun työmarkkinatuen laskemisen ajaksi tuki lakkautetaan kokonaan. Eli kannattaa pitää vähintään 2kk vuokran ja ruokien verran puskuria, ettei joudu tehdyn työpätkän vuoksi kadulle tai ulosottoon...

Ei pidä paikkaansa. Yleensä menee 3 viikoa, ja sitäkin voi pyytää kiirehtimään jos meinaa rahat loppua. Nyt kun tulorekisteri on käytössä, se on nopeuttanut asioita aika paljon.

Vierailija
35/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut kun joskus sata vuotta sitten olin mennyt osa-aikaiseksi (30 h/vko) myyjäksi ja joskus ajan päästä havahduin että voisin tätä hakea, no minäpä sitten ilmoittauduin työkkäriin ja pistin muistaakseni hakemustakin liittoon. Jollain ihmepykälällä tuli päätös, en ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan ollenkaan koska olin tätä osa-aikatyötä tehnyt jo jonkun aikaa.

Käsittääkseni siihen tarvitaan asiakkuus TE-toimiston kanssa. Eli, jos olet löytänyt töitä ilman, että olet ilmoittautunut TE-toimistoon työttömäksi ja tehnyt omaehtoisesti sopimuksen työnantajan kanssa osa-aikatyöstä, ei ole oikeutettu tuohon tukeen.

Vierailija
36/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla yksi työkaveri on jotenkin onnistunut kikkailemaan siten, ettei työtarjouksia tule, vaikka hän tekee omasta tahdosta osa-aikaista ja on työkkärissä työnhakijana.

Vierailija
37/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että promoat tätä oikeutta!

Muistathan jatkossa myös mainita, että sovitellun työmarkkinatuen laskemisen ajaksi tuki lakkautetaan kokonaan. Eli kannattaa pitää vähintään 2kk vuokran ja ruokien verran puskuria, ettei joudu tehdyn työpätkän vuoksi kadulle tai ulosottoon...

Siis missä vaiheessa tuossa tulee 2kk täysin tuloton/tueton vaihe? Ensin saa sitä työmarkkinatukea, sitten soviteltua ja taas työmarkkinatukea. Kannattaa vain hakea ne tuet hyvissä ajoin, että ehtivät käsitellä hakemukset... Toki jotain puskuria kannattaa pitää ihan noin muutenkin (varsinkin pienituloisen)...

Joo, kyllä tuo voi olla ihan mahdollista. Esim, olet saanut työmarkkinatuen tammikuun alussa. Sitten teet työpätkän tammikuun viimeisellä viikolla niin, että yksikin päivä menee helmikuun puolelle. Ilmoitat Kelalle olleesi töissä viimeiset päivät, mutta Kela haluaa odottaa vielä palkkakuitin. Palkka maksetaan 15. helmikuuta, jolloin saat palkkakuitin toimitettavaksi Kelaan. Kelalla käsittely on 5 päivää JOS lisäselvityksiä ei vaadita. Siinä vaiheessa olet viimeksi saanut työttömyyskorvausta tammikuun alussa. Jos lisäselvityksiä vaaditaan, niin menee tietty pidempään.

Jos Kela syystä tai toisesta haluaisi vielä varmentaa TE-toimiston kautta, että sinulla on ylipäätään oikeus työmarkkintukeen, niin heidän käsittelyaikansa on 4-5 viikkoa. 

Tietenkin tähän voi ryhtyä myös ilman säästöjä, mutta jos jotain epäselvyyksiä tulee, niin sen varma että vuokranantaja haluaa omansa ajallaan.

Ei pidä paikkaansa. Tuo on muuttunut vuosia sitten kun lait on muuttuneet ja tuli tulorekisteri. Jos sulla on työttömyysajan ilmoituskausi vaikka se tammikuu, ja oletkin töissä tammikuussa viimeisen viikon, ja palkka maksetaan helmikuussa, saat tammikuulta täyden työkkärirahan, ja vasta helmikuussa tehdään sovittelu.

Työsopimus tietysti pitää työkkäriin toimittaa, ja työkkäri tekee lausunnon kelalle. Palkkakuitteja ei tarvitse odotella eikä toimitella, koska kela saa tulotiedot ja palkanmaksupäivän tiedon tulorekisteristä, jonne työnantaja ne ilmoittaa viimeistään 5.2.

Vierailija
38/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut kun joskus sata vuotta sitten olin mennyt osa-aikaiseksi (30 h/vko) myyjäksi ja joskus ajan päästä havahduin että voisin tätä hakea, no minäpä sitten ilmoittauduin työkkäriin ja pistin muistaakseni hakemustakin liittoon. Jollain ihmepykälällä tuli päätös, en ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan ollenkaan koska olin tätä osa-aikatyötä tehnyt jo jonkun aikaa.

Luultavasti tuo sun 30h on ollut juuri se raja, eli jos on yli 80% alan normaalista työajasta, ei lasketa osa-aikatyöksi, ja muutenkin palkkakin on jo niin iso, että se syö sovitellun pois.

Ja tosiaan, pitää olla työnhakijana jo valmiiksi, tai ilmoittautua kun siirtyy kokopäivätöistä osa-aikatöihin, alle 30h/vko tai 80% kokoaikatunneista.

Vierailija
39/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla yksi työkaveri on jotenkin onnistunut kikkailemaan siten, ettei työtarjouksia tule, vaikka hän tekee omasta tahdosta osa-aikaista ja on työkkärissä työnhakijana.

Aika vähän ja harvoille niitä työtarjouksia tulee. Jos on työvoimapula-alan koulutus, vaikka hoitajan koulutus, niin luultavasti tulee, jos virkailijat ehtii niitä lähetellä. Mutta nythän on vuosi sitten voimaan tullut uusia asikaspalvelumalli, jonka mukaan osa-aikatyössä olevakin joutuu hakemaan yhtä työpaikkaa per 3kk, ja siihen riittää myös se, että kysyy omalta työnantajalta lisää tunteja.

Vierailija
40/57 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, miten paljon ihmisillä on väärää tietoa osa-aikatöistä ja sovitellusta päivärahasta. Ei mikään ihme, ettei työt kelpaa kun ei niitä osa-aikahommia oteta sen takia kun luullaan että päivärahan saannissa muka kestää ikuisuus ja pitää lappua laittaa sinne tänne. Ei se näin ole mennyt enää vuosiin. Ottakaa asioista selvää älkääkä eläkö jossain pimeällä 90-luvulla edelleen!