Teinisarja Skam
Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D
Kommentit (2202)
Aika jännä, kun niin harvalla tässä tuntuu olevan eheä perhe.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole ihan nykyaikaa, uusperheitä varmaan kohta enemmän kuin ydinperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Juu Skinsiinhän tätä on paljon verrattu. Mutta eikö se ollut aika sellaista överimeininkiä verrattuna Skamiin? Siis Skam tuntuu minusta hyvin totuudenmukaiselta nuorten elämältä ja Skins taas oli sellainen hyvin väritetty versio... Tahallisen raflaava. Sellainen kuva itselle ainakin jäi. En tosin seurannut Skinsiä niin tiiviisti, enkä edes kaikkia kausia.
Ainakin siinä käytettiin huumeita enemmän ja sekoiltiin, tosin on niitä tässäkin mukana. Mutta kai se sekin on ihan totuudenmukaista nuorten elämää, varsinkin suurkaupungeissa.
Onks joku skam-fani katsonut tuota ovikoodia, joka on myös areenassa ja jota jossain verrattiin skamiin?
Minkä ikäisille tämä on teidän mielestä suunnattu? Suosittelisitteko 13v:lle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suosittelisin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se perhe-elämä on, enemmän tai vähemmän kulisseja ja paljon uusperheitä ja yksinhuoltajia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Yläkouluikäiset ovat selkeästi sarjan kohderyhmä.
Mä katsoin kaikki jaksot viidessä päivässä,nyt on tosi tyhjä olo :D tykkäsin kaikista kausista omalla tavallaan, ehkä kolmonen kuitenkin on ollut tähän mennessä lemppari. Plus rakastuin ehkä vähän Eveniin <3 Vildestä haluaisin kauden, samoin Evenistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä katsoin kaikki jaksot viidessä päivässä,nyt on tosi tyhjä olo :D tykkäsin kaikista kausista omalla tavallaan, ehkä kolmonen kuitenkin on ollut tähän mennessä lemppari. Plus rakastuin ehkä vähän Eveniin <3 Vildestä haluaisin kauden, samoin Evenistä.
Olen melko varma, että Even on ensi kauden päähenkilö. Ja Vilden uskon myös saavan oman kauden. Niin kuin täälläkin on juteltu, niin näistä molemmista hahmoista on paljon vielä kerrottavaa jäljellä ja jotain pientä vinkkiä katsojille on jo annettukin esim. Vilden kotiolot ja syömishäiriö, Evenin lukion vaihtaminen ja bipolaarisuus. Eli heidän tarinoitansa on jo tavallaan alettu pohjustamaan. Vähän samaan tapaan kuin tehtiin Nooralle (William-säätö alkoi jo ykköskaudella) ja Isakille (homoseksuaalisuuden käsittely).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Yläkouluikäiset ovat selkeästi sarjan kohderyhmä.
Mun mielestä sarjan kohderyhmä on lukioikäiset nuoret. Kyllähän tämä kertookin lukioikäisistä, ja tekijät ovat nähneet hitosti vaivaa haastatellakseen ja tutkiakseen juuri tämän ikäisiä nuoria kiinnostavia aiheita. Näyttelijätkin on valittu juuri tästä ikäryhmästä (esim. Isak on 17-vuotias Issenin lukiota käyvä nuori, jota esittää 17-vuotias Issenin lukiota käyvä nuori).
Varmasti tosin kiinnostaa nuorempiakin, kun kerran kiinnostaa vanhempiakin. :) Sarja käsittelee kuitenkin aika vaikeitakin asioita, kuten seksuaalista väkivaltaa, huumeiden käyttöä, mielenterveysongelmia jne... Eli kannattaa varmaan käyttää harkintaa, kuinka paljon nuoremmille sopii, ja olisko aihetta keskustella joistakin aiheista yhdessä, etteivät jää muhimaan.
Mulla jäi mieleen kolmannesta kaudesta kohtaus, jossa Isak ja Even istuivat ikkunalaudalla ja juttelivat. Se kohtaus oli niin liikuttava, että itkin melkein huutoitkua! :D Miten Isak katsoi Eveniä niin ihaillen ja rakastavasti...ja nauroi. Harvinaista herkkua Isakilta. :)
Kakkoskaudella ihana kohta oli se, kun Vilde toi Nooralle sitä ruokaa <3 tuli kyyneleet silmiin, koskettaa aina tällaiset kaikki syömiseen liittyvät asiat kun itsekin nuorena niiden kanssa kipuilin.
Mun mielestä ihanin kohta oli se kun Noora soitti Williamin luona kitaraa ja lauloi. Joku sen aiemminkin jo mainitsi. Näyttelijöiden välinen kemia oli uskomaton ja se miten Noora pyristeli tunteitaan vastaan, vaikka selkeästi oli jo ihastunut Williamiin.
Kolmoskausi oli lempparini, mutta suosikkihahmoni on silti Vilde. Hänessä on jotain todella moniulotteista ja hahmosta tuntuu kaiken aikaa paljastuvan jotain lisää. Luulen, että Vilden kaudella (veikkaisin että 6.) käsitellään sitäkin, että hänen kotonaan on jotakin todella huonosti eikä suhde vanhempiin ole normaali. Petyn kyllä niin pahasti jos Vilde ei saa omaa kautta :D
Joku muuten spekuloi netissä tuota Vilden seksuaalisuutta siltä kannalta, että hänen ihastuksensa Williamiin oli ns. "turvallinen" etäihastus, jonka hän tiesi olevan mahdoton toteutua. Nyt kun Vilde päätyy yhteen Magnusin kanssa, hän voikin huomata ettei käytännössä oikein pidä pojista.
Kolmoskaudella ihana kohta oli se, kun Isak oli siellä joulukirkossa, sai Eveniltä sen tekstarin ja lähti. O holy night on mun lemppari joululaulu, joten sen sointi taustalla teki tosta kohdasta vielä monta kertaa ihanamman.
Kakkoskaudelta ihana on juurikin toi edellämainittu kitaransoittokohta. Ykköskaudelta mieleen on jäänyt se, kun Noora soittaa Evalle sitä Justin Bieberiä ja laulaa, ihana kohta :D
Vierailija kirjoitti:
Kakkoskaudella ihana kohta oli se, kun Vilde toi Nooralle sitä ruokaa <3 tuli kyyneleet silmiin, koskettaa aina tällaiset kaikki syömiseen liittyvät asiat kun itsekin nuorena niiden kanssa kipuilin.
Niin ja se oli ihanan hienovaraisesti toimittu. Samoin kuin niistä raaka-aineista ja ruuan positiivisista vaikutuksista kertominen kokkailun lomassa. Noora ei yrittänyt mitenkään nolata Vildeä tai tehdä asiasta numeroa muiden edessä. Joskus Noora on aika saarnaava, joten oli mahtavaa, että hän juuri tuossa asiassa osasi toimia toisen tunteet, häpeän ja epävarmuuden huomioon ottavasti.
Mä tykkäsin ykköskaudella eniten Evan ja Isakin ystävyydestä. Musta oli ihana, kuinka Isak huolehti Evasta, vaikka tällä oli mennyt välit Jonasiin, ja kuinka hän kannusti Evaa taistelemaan eikä luovuttamaan kiusaamisen takia koulussa. Hänhän itsekään ei ole mikään luovuttaja. Sen huomaa hyvin kohtauksesta, jossa Isak menee kouluun Emman ja Evenin polttavien silmien alla. Tykkäsin siis tosi paljon tästä Isakin ja Evan hengenheimolaisuudesta ykköskaudella.
Sen takia olinkin ihan järkyttynyt, kuinka kylmästi Isak oli loppujen lopuksi pelannut Evan kustannuksella. Se laittoi koko kauden ihan uuteen uskoon. Parhaasta ystävästä siirryttiin nopeassa tahdissa itsekkääksi petturiksi. No, kyllähän sitä vertailtiin Evan ja Ingridin suhteeseen, että Eva ns. tarvitsi opetuksen. Mutta silti... Tuli kyllä paha mieli. :(
Onneks kolmannessa kaudessa tähän palattiin, ja Isak pyysi kunnolla Evalta anteeksi. Sitä olin jo jonkin aikaa toivonutkin.
Täälläkin skamiin koukuttunut. Oon kattonu nyt kaikki kaudet kolmesti (...) ja just huomasin, että kolmos kauden viidennessä jaksossa Eva ja Chris pussailee Emman bileissä! Eli he ilmeisesti ovat kuin ovatkin pariskunta tällä kaudella. Harmi että tää jätetty kokonaan kertomatta! Jospa selkenis seuraavilla kausilla. Noista kahdesta oon kokoajan toivonutkin paria.
Juu Skinsiinhän tätä on paljon verrattu. Mutta eikö se ollut aika sellaista överimeininkiä verrattuna Skamiin? Siis Skam tuntuu minusta hyvin totuudenmukaiselta nuorten elämältä ja Skins taas oli sellainen hyvin väritetty versio... Tahallisen raflaava. Sellainen kuva itselle ainakin jäi. En tosin seurannut Skinsiä niin tiiviisti, enkä edes kaikkia kausia.