Teinisarja Skam
Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D
Kommentit (2202)
Huvittavaa miten naisopettaja näytetään, lähinnä rinnat ja vähän siitä alaspäin. Puserosta näkyy nännit läpi, taida olla ritsikoita hällä ollenkaan. 😂
Nooran persoonallista tyyliä halutaan täällä Norjassa (ja varmasti kaikissa maissa jossa sitä katsotaan) kopioida ja kampaamoissakin kuulemma pyydetään usein "Noora-hiuksia". Eräässä ohjelmassa näytettiin ihan muun asian merkeissä pohjois-norjalaisen kaupungin elämää, ja siellä joku nuori nainen oli omaksunut koko lookin: blondi lyhyt polkkatukka, kirkkaanpunaiset huulet, retrofarkut ja löysä pitkä takki. Huvittava sinänsä, että Nooran näyttelijällä itsellään on omassa elämässään aivan erilainen tyyli, sellainen vähän romanttinen, esim. helmikorvakorut, vaalea meikki ja pastellisävyjä, kiharat ja puoliponnari.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten naisopettaja näytetään, lähinnä rinnat ja vähän siitä alaspäin. Puserosta näkyy nännit läpi, taida olla ritsikoita hällä ollenkaan. 😂
Sillä halutaan näyttää etteivät ne herätä Isakissa minkäänlaisia seksuaalisia tuntemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten, onko Skam miten suosittu Suomessa? Puhutaanko tästä missään? Ruotsissa ja Tanskassahan (Norjan lisäksi) Skam on aivan järjettömän suosittu, Gabriellen Fem fine frøkner on noussut Ruotsin Spotify-listalla hetkessä todella korkealle (sijalle 3), kertonee sarjan suosiosta jotain! :)
Jonkun lehtijutun mukaan Ahvenanmaalta löytyy teinityttö, joka on katsonut kaikki Areenassa nähtävillä olevat jaksot kuusi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Nooran persoonallista tyyliä halutaan täällä Norjassa (ja varmasti kaikissa maissa jossa sitä katsotaan) kopioida ja kampaamoissakin kuulemma pyydetään usein "Noora-hiuksia". Eräässä ohjelmassa näytettiin ihan muun asian merkeissä pohjois-norjalaisen kaupungin elämää, ja siellä joku nuori nainen oli omaksunut koko lookin: blondi lyhyt polkkatukka, kirkkaanpunaiset huulet, retrofarkut ja löysä pitkä takki. Huvittava sinänsä, että Nooran näyttelijällä itsellään on omassa elämässään aivan erilainen tyyli, sellainen vähän romanttinen, esim. helmikorvakorut, vaalea meikki ja pastellisävyjä, kiharat ja puoliponnari.
Nooran tyyli on varmaan napattu oikeilta nuorilta, koska toi tyyli on ollut jo jonkin aikaa pinnalla:
Mun mielestä olisi mielenkiintoista nähdä Sana tai Mahdi päähenkilöinä ensi kaudella :)
Tuosta naisopettajasta, niin luulen, että häntä näytetään siten miten nuoret ylipäänsä näkevät aikuiset; näkevät ikään kuin sen oleellisen. Luulen, että myös Isak vaikka onkin homo huomaa ne rintaliivittömät rinnat, niin absurdeilta ne näyttävät😂 Varmaan itselläkin olisi vaikeuksia katsoa muualle kuin rintoihin jos joku näyttäisi tuollaiselta (vaikka olenkin aikuinen ja ihan hetero). Ja tuo opettaja kuvastaa mielestäni myös sen, miten aikuiset näyttävät nuorten silmissä ylipäänsä hieman oudoilta (myös se kouluterkkarihan on vähän kummallinen).
Joku mietti onko Skam suosittu Suomessa - ainakin parikymppisistä (18-25) tiedän lukemattomia, jotka ovat katsoneet, ja jotka ovat innoissaan. Itse 22 ja katsonut kaikki kaudet. Todella aidon tuntuinen sarja, hyvää näyttelijäntyötä ja tykkään etenkin siitä, että hahmojen pukeutuminen ja look on niin todenmukaista! Esim. Nooran ja Evan tyyli on oikeastikin nyt todella in ja ollut jo ennen Skamia. Ihan huomattava ero vaikka Uusi päivään, jonka hahmojen pukeutuminen/ulkonäkö muutenkaan ei ole yhtään autenttista nykynuorille tai trendikästä, juonikuvioista puhumattakaan.
Mä ja mies innostuttiin tuosta Skamista ja innostettiin 17v ja 12v tytötkin katsomaan. Esikoinen oli ensin vähän vastahakoinen, mutta parin jakson jälkeen tykästyi hänkin.
Tykkään Noorasta tosi paljon. Hahmossa on paljon samaa kuin minussa oli lukioaikana, ja siksi Noora välillä ärsyttääkin ihan tosissaan. :D Mulla oli myös vähän Williamin tyyppinen jännäpoika poikaystävänä tuolloin, joten samaistun kyllä täysillä. Siksi olen katsonut kakkoskauden jo pari kertaa, vaikka ovat muutkin kaudet toki loistavia!
Pidän ohjelman aitoudesta ja rehellisyydestä. Ihan tavallisten teinien tavallista elämää, ja siksi niin hienoa. Muutamien jaksojen nimet tosin herättävät lähinnä myötähäpeää, mutta onneksi niistä ei tarvitse välittää.
Nyt tuli 3.kausikin katsottua, joka oli mun mielestä paras. Isakin kaverit suhtautuivat Isak ja Evenin suhteeseen niin ihanasti ja luontevasti, et tippa tuli linssiin. Mistä nämä näyttelijät on oikein löydetty ja miten ne voi kaikki olla noin aitoja ja upeita tyyppejä?? Sarja menee niin ihon alle, et mun unissakin on jo puhuttu norjaa :D
Seuraavaan kauteen toivon Vilden tarinaa.
Skam on ihana! En muista koskaan nähneeni näin koukuttavaa ja koskettavaa sarjaa. Samaistun erityisesti Nooraan, vaikka se kaikessa tuomitsevuudessaan ja idealistisuudessaan ärsyttääkin. Sana on hieno hahmo, toivottavasti nähdään tulevissa jaksoissa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsikö joku, mistä oli kyse siinä, kun Isak kysyi Sonjalta, onko hän vuoden vanhempi kuin Even (kun Sonja ja Emma puhuivat minkä ikäisiä he ovat), niin Even sanoi pikaisesti hänen ja Sonjan olevan saman ikäisiä. Eli miksi Isak luuli, että Sonja on vanhempi?
Varmaan siksi, koska 97 valmistui lukiosta 2016 keväällä ja evenhän on vielä lukiossa kolmannella(oletti siis,että even olisi 98) eli varmaan siis ihmetteli miten Sonja on jo valmistunut ja even ei
Katsoin toiseen kertaan kakkoskauden ja hyväksyin Nooran käytöksen nyt paremmin. Seki vaikutti ku suomensin ne tekstiviestit paremmin, niilläki oli merkitystä .. Rakastan tätä sarjaa. Kolmas kausi on mun suosikki ja toka hyvänä kakkosena :-)
Noora on kyllä aivan huikea hahmo! En ole koskaan samaistunut mihinkään hahmoon niin hyvin kuin Nooraan, on niin lähellä nuorta minua että välillä jopa ahdistaa kun joutuu sarjaa katsoessa kohtamaan myös ne omat silloiset virheet ja puutteet.
Kakkoskaudessa alkoi ärsyttää tosiaan tuo kliseinen juonikuvio ja Nooran puhetyyli. Ykköskaudella Nooran hahmo oli mielenkiintoinen ja ihana, kakkoskaudella se vaikeaksi tekeytyminen alkoi mennä vähän yli - miksei mitään voinut sanoa suoraan.
Mulla kolmoskausi katsonnassa, ja tykkään!
Vierailija kirjoitti:
Noora on kyllä aivan huikea hahmo! En ole koskaan samaistunut mihinkään hahmoon niin hyvin kuin Nooraan, on niin lähellä nuorta minua että välillä jopa ahdistaa kun joutuu sarjaa katsoessa kohtamaan myös ne omat silloiset virheet ja puutteet.
Se on yksi iso asia, miksi tykkään sarjasta niin paljon. Kenestäkään päähahmosta ei ole tehty täydellisen "hyvistä". Vaikka Noora on vahva naishahmo, jolla on mielipiteitä ja uskallusta esittää ne, on hänelläkin kaikenlaista vielä opittavana. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin Noora haluaisi. Osa Nooran mielipiteistä tuntuu ulkoa opetelluilta eikä välttämättä kokemuksen kautta opitulta.
Koko sarjassahan ei ole näytetty juuri ollenkaan aikuisia, eniten koululääkäriä, vähän Evan äitiä ja hieman jotain opettajaa, ja tosiaan vaan toisrn opettajan rintoja. Vilaukselta poliiseja ja hotellin vastaanottovirkailijaa. Eli varmaan kuvataan sitä mikä nuorille on tärkeää ja miten tuossa iässä maailman näkee.
Kaikki kolme kautta katsottu, oli kyllä todella elämänmakuinen sarja :) Sanokaas mikä on se brittisarja joka tästä tulee mieleen? Muistaakseni sillä oli joku samantyyppinen nimikin mutta en saa nyt päähän. Siinäkin seurattiin vähän painotetusti aina jotain tyyppiä ja kehyksenä oli iso kaveriporukka.
No nyt löysin: Skins! Minusta tämä Skam on ihan selkeästi ottanut vaikutteita siitä.
Tuo svenska skampodden käy nyt läpi 2. kautta, ovat näköjään vähän jäljessä, odotan kovasti kolmannen kauden läpikäyntiä. Yritin muuten kuunnella tuota NRK:n virallista Skam-podcastia, mutta se meni kyllä täysin ohi!😂 En todellakaan pysynyt kärryillä, vaikka luulin jo osaavani norjaa tämän Skam-hössötyksen jälkeen😂🙈