V*ttaa tulla huijatuksi autokorjaamolla.
Olen nainen. Se lienee tässä oleellisinta. Autostani hajosi akun laturi, tämän diagnoosin osasin tehdä jo ihan itse googlen avustamana. Ulkoisella laturilla sain sen verran virtaa, että sain ajettua auton lähihuoltamolle. Tänään soittivat, että joo, laturi se on. Hinta-arvio 500-600 euroa. Eikö se ole ihan helvetisti rahaa? Aiemmin tänä vuonna on (toisaalla) korjattu koko jäähdytysnestejärjestelmä, johon tilattiin yksi osakin valmistusmaasta, eikä silti maksanut noin paljoa... Tuo laturi on standardiosa, jonka hakevat varmaan jostain motonetistä. Ärsyttää,kun autokorjaamoilla ei ole mitään ns. listahintoja ja toisen ahdinkoa (eli sitä että akku ei varmaan enää riitä ajamaan autoa muualle) käytetään hyvin härskisti hyväksi. Kovin pitkänäköistä se ei asiakkaiden säilyttämisen kannalta tietysti ole.
Kommentit (31)
Joo, meillekin annettiin hinta-arvio yhdestä korjauksesta n. 600 €.
Kysyttiin toisesta korjaamosta, maksoi 120 €...
Kahtele googlesta hieman hintoja. Tosin se ei vaikuta tuon korjaamon varaosahintaan mitenkään, mutta mielenrauhan saat, kun näet, ettei sulta kauheasti välttämättä ylihintaa oteta.. Varaosatukuissa noi hinnat tais melkein muuttua kun euroon siirryttiin, yksi yhteen.
Noi netin kautta myyvät varaosakaupat tietty myy ehkä edullisemmin, mutta sitten saattaa joutua puljaamaan edestakaisin kun lähettävät kuitenkin sopimattoman osan,.
Mites toi motonetin hinta kun katsot merkkikohtaisista varaosista. Sittenkin saattaa olla laturi hieman erilainen auton mallista riippuen.
Mä vaihdatin laturin muutama vuosi sitten ja pyysin arvion viedessäni korjauksen kustannuksista. Oli noin neljä sataa. Kesken päivän soittivat sieltä, että juuri tuossa mallissa onkin joku erikoisempi laturi, joten maksaa sittenkin enemmän. Tosin samalla kertoivat, että antavat siitä kalliimmasta jonkinlaisen alennuksen.
Asiallista toimintaa vaikutti olevan.
Laturi itsessään maksaa yli 300 euroa halvimpanakin mallina ja työ siihen päälle, joten ei tuo nyt kovin kalliilta kuulosta.
Millä perusteella katsot että sinua on kusetettu?
Miten niin se, että olet nainen, on asiassa oleellista? Minäkin olen nainen eikä minua huijata autokorjaamoissa. Päinvastoin saan aina todella hyvää palvelua - tosin halpaa se ei aina ole mutta ei ole ajopelikään mikään karvalakkimalli.
Ymmärrän kyllä sinun vitutuksesi, on tosiaan korjaamoita jotka kusettavat. Mutta täytyy myös sanoa että yllätyksiäkin tulee esim. riippuen auton merkistä, vuosimallista ym. onko laturi helpossa paikkaa vaihtaa ja sitten vielä onko laturi normi peruslaturi vai vesijäähdytteinen joka on helvetin paljon kalliimpi kuin peruslaturi.
Mutta kyllä, ymmärrän vitutuksesi.
Mä ostin käytetyn laturin ja vaihdoin sen. 60e. Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Laturi itsessään maksaa yli 300 euroa halvimpanakin mallina ja työ siihen päälle, joten ei tuo nyt kovin kalliilta kuulosta.
Millä perusteella katsot että sinua on kusetettu?
Kyllä halvimmat laturit on satasen pintaan ihan jo jossain biltemassa. Sitä en tietty tiedä, että käykö ne ap:n autoon.
Nyt kun tiät mikä osa ni soittele toiseen korjaamoon ja kysy, paljonko maksais tähän sun autoon laturinvaihto osineen. Sit tiiät onko paljonkin tyhjää :) Ei se työ mitään kovin halpaa ole. Ite oon maksellut 35-48€/h ja toki ne osat siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin se, että olet nainen, on asiassa oleellista? Minäkin olen nainen eikä minua huijata autokorjaamoissa. Päinvastoin saan aina todella hyvää palvelua - tosin halpaa se ei aina ole mutta ei ole ajopelikään mikään karvalakkimalli.
Kyllä naisena saa joissain paikoissa valitettavan alentavaa palvelua joskus. Niin autokaupoissa kuin -huoltamoissakin. Ei kaikissa tietty. Mutta ottaa se päähän, kun artikuloidaan hitaasti tai osoitellaan paperia ihan kuin en osaisi itse lukea. Tai ei oteta katsekontaktia, vaan puhutaan mukana olevalle miehelle, vaikka minä olisin se joka tekee kysymykset ja mies seisoo hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tiät mikä osa ni soittele toiseen korjaamoon ja kysy, paljonko maksais tähän sun autoon laturinvaihto osineen. Sit tiiät onko paljonkin tyhjää :) Ei se työ mitään kovin halpaa ole. Ite oon maksellut 35-48€/h ja toki ne osat siihen päälle.
Vähän myöhäistä kun kosla on jo korjaamolla. Hinauskaan ei muuten ole ihan halpaa herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän myöhäistä kun kosla on jo korjaamolla. Hinauskaan ei muuten ole ihan halpaa herkkua.
Pyydät jonkun tulee hinaa :) Saahan sen autonsa sieltä pois hakea, jos ei siellä aiokaan korjauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydät jonkun tulee hinaa :) Saahan sen autonsa sieltä pois hakea, jos ei siellä aiokaan korjauttaa.
Paikalle pitää tilata ihan oikea hinausauto - mikään köysiviritys ja naapuriapu ei enää ole laillista.
Vierailija kirjoitti:
Just joo, eli kusetettu on :) (Hyvää ja kallista palvelua...buahhaaa...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta Biltemasta starttiboosteri ja lyö sillä käymään ja aja auto pois. Ei tarvi laturia ajaessa.
Laturi voi olla kallis moniin nykyisiin autoihin. Oikeastaan se on vakiojännitegeneraattori, jonka tehtävänä on syöttää kaikkia sähkölaitteita ja sen lisäksi ladata akkua, kuitenkin suurin osa sen tuottamasta virrasta tarvitaan nimenomaan kaikille sähkölaitteille ja akun lataus on vain pieni lisä siihen päälle. Ei voi siis puhua pelkästään "akun laturista" vaan mielummin latausgeneraattorista.
Pelkkä akun laturi olisi optimoitu nimenomaan akun lataukseen, mutta koko sähköjärjestelmää syöttävän generaattorin pitää olla vakiojännitegeneraattori, joka ei ole täysin optimaalinen akun kannalta mutta riittävän hyvä kuitenkin, ja ajoneuvokäyttöön soveltuva missä akku pitää ladata mahdollisimman nopeasti eikä ole tarvetta saada sitä kuitenkaan 100% täyteen, vaan 80% varaustila, joka tällä lataustavalla saavutetaan normaalien moottorin käyntiaikojen puitteissa, riittää.
Sähkölaitteet autoissa on lisääntyneet ja laturit entistä isotehoisempia ja kalliimpia kuin aikanaan. Sitten jos on vielä ns. vesijäähdytteinen laturi niin se on aivan helvetin kallis. Ja autojen moottoritilat voi olla melko ahtaita eikä laturin vaihto tapahdu välttämättä ihan hetkessä.
Joten on täysin mahdollista että se oikeasti maksaa tuon verran eikä sinua huijata mitenkään. Mikä auto on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta Biltemasta starttiboosteri ja lyö sillä käymään ja aja auto pois. Ei tarvi laturia ajaessa.
Nimenomaan tarvitsee ajaessa! Ei se auta että saa auton käymään erillisellä starttiboosterilla, jos autossa ei laturi toimi ja akkukin mennyt jo tyhjäksi niin se käynnissä oleva auto sammuu heti kun ottaa boosterin irti. Ilman laturia ei voi ajaa kovin kauan, ellei kyseessä ole joku 80 luvun diesel.
Nykyisissä autoissa sähköä tarvitsee moottorinohjausjärjestelmä kaikkine apulaitteineen, mm. polttoainepumput, suuttimet, kymmenet anturit, ohjainlaitteet, bensiinimoottorin sytytys ym. Ja lisäksi matkustamon/korin puolella kymmenet ja kymmenet muut laitteet (esim. joka ovessa, istuimessa ym. voi olla oma ohjainyksikkö) jotka on päällä vaikka kaikki kuljettajan poiskytkettävissä oleva olisi pois päältä.
Ap voisi vaikka kysyä korjamolta, miten hinta-arvio muodostuu. Uuden laturin hinta, arvioitu työaika ja tuntihinta, verot? Työajasta sen verran, että korjaamolla on jo tehty töitä vian määrittämiseksi, eli sekin sisältyy hinta-arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Halvassa paikassa olet käynyt, ei ole ainakaan mikään merkkikorjaamo tuon tuntiliksan perusteella!
Ap, sua ei ole kusetettu, vielä. Olet saanut hinta-arvion, voit kysyä myös muualta.
Ns listahinnankin saat, kun vaan kysyt.
En tiedä mitä maksaa, mutta kysele hintoja muilta korjaamoilta ja tilaa vaikka hinausauto toiselle korjaamolle jos löydät selvästi edullisemman tarjouksen. Tai sitten tinkaat hintaa vedoten tuohon parempaan tarjoukseen.