V*ttaa tulla huijatuksi autokorjaamolla.
Olen nainen. Se lienee tässä oleellisinta. Autostani hajosi akun laturi, tämän diagnoosin osasin tehdä jo ihan itse googlen avustamana. Ulkoisella laturilla sain sen verran virtaa, että sain ajettua auton lähihuoltamolle. Tänään soittivat, että joo, laturi se on. Hinta-arvio 500-600 euroa. Eikö se ole ihan helvetisti rahaa? Aiemmin tänä vuonna on (toisaalla) korjattu koko jäähdytysnestejärjestelmä, johon tilattiin yksi osakin valmistusmaasta, eikä silti maksanut noin paljoa... Tuo laturi on standardiosa, jonka hakevat varmaan jostain motonetistä. Ärsyttää,kun autokorjaamoilla ei ole mitään ns. listahintoja ja toisen ahdinkoa (eli sitä että akku ei varmaan enää riitä ajamaan autoa muualle) käytetään hyvin härskisti hyväksi. Kovin pitkänäköistä se ei asiakkaiden säilyttämisen kannalta tietysti ole.
Kommentit (31)
Jos on tyhmä niin siitä joutuu maksaan.
Tyhmiltä kuuluukin ottaa rahat pois.
Auton pito maksaa vähintään 500 euroa / kk
Asia yksinkertainen. Ostat automn niin laitat joka kk sivuun 500 ja sitten niillä rahoilla korjaat sitä romua ja maksat trafille ja vakuutuksia, renkaita, pyyhkijöitä yms yms yms.
Jos ei ole 500 euroa / kk, ET OSTA AUTOA
Vierailija kirjoitti:
Auton pito maksaa vähintään 500 euroa / kk
Asia yksinkertainen. Ostat automn niin laitat joka kk sivuun 500 ja sitten niillä rahoilla korjaat sitä romua ja maksat trafille ja vakuutuksia, renkaita, pyyhkijöitä yms yms yms.
Jos ei ole 500 euroa / kk, ET OSTA AUTOA
Jos tuohon ei sisälle rahoitus niin sinulla on auto korjaamolla ilmeisesti enemmän kuin ajossa?
Kyllä silti vieläkin kiinnostaa mikä auto on merkiltään ja malliltaan niin ois paljon helpompi sanoa onko kusetettu vaiko ei...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silti vieläkin kiinnostaa mikä auto on merkiltään ja malliltaan niin ois paljon helpompi sanoa onko kusetettu vaiko ei...
Veikkaisin citröen xaraa. Meni se onneton eilinen kyselijä sitten sen ostamaan kun kuvitteli että keskiluokkaa parempi tuo malli :(
Suunnilleen samaa hintaluokkaa oli omassa autossa laturin vaihto muutama vuosi sitten. Laturi sijaitsi niin vaikeassa paikassa, että puolet auton etuosasta piti ensin purkaa pois tieltä ja toki asentaa laturin vaihdon jälkeen vielä takaisinkin. Aikaa siis meni ammattilaisiltakin vähän enemmän kuin jonkun mainitsema 15min. Jos homma olisi ollut helppo, olisin tehnyt sen itse :).
Vaihdatin hihnat siinä samalla, sopivasti oli paikat auki. Korjaamolle voi myös itse toimittaa varaosat, jos tuntuu että korjaamo huijaa niiden hinnan varjolla korjauksen hintaa korkeammaksi.
Asiaa valaisisi, jos tietäisi auton merkin ja mallin. Onko nyt merkkikorjaamolla?
Laturien hinnat noin 150-500 euroa, yleisimmin. Laturin sijainti ratkaisee, paljonko vaihtamiseen kuluu työtunteja.
Olen myös nainen ja välillä kyllä tuntuu että kusetetaan mutta kun ottaa asioista selvää niin ei ne hinnat kovinkaan paljon mettässä ole. Lisäksi käytän aina samaa korjaamoa niin joskus tekevät jonkin pikkuasian ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tiät mikä osa ni soittele toiseen korjaamoon ja kysy, paljonko maksais tähän sun autoon laturinvaihto osineen. Sit tiiät onko paljonkin tyhjää :) Ei se työ mitään kovin halpaa ole. Ite oon maksellut 35-48€/h ja toki ne osat siihen päälle.
Halvassa paikassa olet käynyt, ei ole ainakaan mikään merkkikorjaamo tuon tuntiliksan perusteella!
Ap, sua ei ole kusetettu, vielä. Olet saanut hinta-arvion, voit kysyä myös muualta.
Ns listahinnankin saat, kun vaan kysyt.
Ei mulla oo merkkikorjaamoihin varaa :D Nämä mun maksamia taksoja. Käyttäny joko jotain yksityistä tai autoasi korjaamoa. Halpoja, mut en nyt hehkuta että ois ollu laadukkaita :) Tosin, itsepä oon halvimman mukaan halunnu tehtävän, ei se korjaajan vika ole :)
Osa nyky autoista vaatii merkkihuollossa käytön senkin takia etteivät ne tunnista vaihdettua laturia jossei sitä ole koodattu merkkiliikkeen koneella kyseiseen autoon sopivaksi...joten voihan se maksaa jonkin verran...vieläkään tosin ei ole selvinnyt minkä merkkinen/mallinen/ikäinen auto ap:llä on niin ei kukaan voi sanoa kuinka on, onko kusetettu vaiko ei...
Sillon kun osaaminen loppuu ja tarvitaan taitoa, niin joutuu siitä maksamaan. Joo ei se laturi maksakkaan kun jonkun satasen ja siihen hihna 10-20€ ja vaihtohommana yleensä melko helppo johon menee ehkä 15min