Miten pääsee Linux-ylläpitäjäksi?
Haluan ylläpitää eri Linux-palvelimia ja ympäristöjä työkseni. Minkä koulutuksen hankin siihen?
Kommentit (28)
Opiskele tietojenkäsittelytiedettä tai tietotekniikkaa yliopistolla. Harrasta Linuxia. Kyllä niitä töitäkin alkaa sitten löytyä, kun on samanhenkisiä ihmisiä ja tietoa ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet opiskelemaan jollekin humanistiselle alalle ja teet haistapaskagradun jostain kulttuurien kohtaamisesta. Sen jälkeen haet avoimiin työpaikkoihin ja liität hakemukseen todistuksen akateemisesta koulutuksesta.
Toinen mahdollisuus on, että alat harrastamaan Linuxia ja pistät pystyyn omat webbisivut joihin laitat omia töitäsi näytille. Kun avoimia työpaikkoja tulee auki, laitat hakemuksen sisään ja linkin omille sivuillesi. Jos olet hyvä, sinut palkataan heti.
Siis tottakai kuka tahansa ylläpitää jotain www-sivustoja, mutta minua ei kiinnosta niinkään Drupal, Wordpress tai CMSMS vaan nimenomaan sen alustana olevan palvelimen hoitaminen.
Tarkoitan, että hommaat kotiisi muutaman vanhan PC:n ja rakennat niistä palvelinympäristön. Sitten teet niistä kuvauksen webbisivuillesi ja liität mukaan testidataa. Jos systeemi on hyvä, saat varmasti töitä. Jonkin koulutuksenkin voit hankkia jos huvittaa.
Aaa, sellainen on jo. Tosin tuskailen puuttuvan virtualisointituen kanssa ja mietin parhaillaan miten palvelimen BIOSin voi modata niin että siihen käy joku Xeon.
Eikös melkein kaikki
palvelimet ole nimenomaan Linuxeja? Ma en tiedä, käytän vain linux-työasemaa.
Eiköskaikki? kirjoitti:
Eikös melkein kaikki
palvelimet ole nimenomaan Linuxeja? Ma en tiedä, käytän vain linux-työasemaa.
Mikä distro?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan ylläpitää eri Linux-palvelimia ja ympäristöjä työkseni. Minkä koulutuksen hankin siihen?
Hanki vaikkapa datanomin tai tietojenkäsittelyn tradenomin (AMK) koulutus. Niissähän ei linuxia juuri opeteta, joten se sinun on opiskeltava ihan itse. Paperit auttavat työhaastatteluun pääsemistä ja siellä sitten osoitat käytännön pätevyytesi.
Miks ihmeessä käyttää 2-4 vuotta koulutukseen jossa ei opeteta oleellisia :D
Niin se vaan menee. Ilman alan tutkintoa on vaikea päästä töihin. Harrastin itse kymmenen vuotta, mutta työpaikkaa en opituilla taidoilla saanut. Sitten opiskelin AMK-tutkinnon ja olen nyt ollut 6 vuotta alan hommissa. Ehkä todellakaan tarvitse töissä mitään niistä taidoista, joita koulussa opiskelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki vaikkapa datanomin tai tietojenkäsittelyn tradenomin (AMK) koulutus. Niissähän ei linuxia juuri opeteta, joten se sinun on opiskeltava ihan itse. Paperit auttavat työhaastatteluun pääsemistä ja siellä sitten osoitat käytännön pätevyytesi.
Miks ihmeessä käyttää 2-4 vuotta koulutukseen jossa ei opeteta oleellisia :D
Niin se vaan menee. Ilman alan tutkintoa on vaikea päästä töihin. Harrastin itse kymmenen vuotta, mutta työpaikkaa en opituilla taidoilla saanut. Sitten opiskelin AMK-tutkinnon ja olen nyt ollut 6 vuotta alan hommissa. Ehkä todellakaan tarvitse töissä mitään niistä taidoista, joita koulussa opiskelin.
Entä joku sertifikaatti? Ketjussa on mainittu jo LPIC.
Voiko erikoistua nimenomaan Linux-järjestelmiin kuten ap ajattelee? Minusta kuulostaa kovin kapea-alaiselta. Mielummin opettelee niin Windows- kun Linux-palvelimet.
Tarkoitan, että hommaat kotiisi muutaman vanhan PC:n ja rakennat niistä palvelinympäristön. Sitten teet niistä kuvauksen webbisivuillesi ja liität mukaan testidataa. Jos systeemi on hyvä, saat varmasti töitä. Jonkin koulutuksenkin voit hankkia jos huvittaa.