Millä perusteella kutsut leikkipuistossa olevaa lasta omalle lapsellesi tytöksi tai pojaksi?
Niin, jos et tiedä pienen lapsen sukupuolta, niin miksi et sano esimerkiksi "lapsi" tai "kaveri"?
Kommentit (49)
Onneksi omat lapset alkavat olemaan jo siinä iässä ettei enää pyöritä missään leikkipuistoissa tms paikoissa. Mutta kyllä niitä muita tuntemattomia lapsia kutsuttiin ennen tytöiksi pojiksi tai lapsiksi... ilman suurempaa jännitettä. Vieraita aikuisia sanon usein sediksi ja tädeiksi. Jos joku on loukkaantunut, niin voi elämä!
Selvintä on nimittää pienhenkilöiksi.
Tai hiekkalaatikkovastaaviksi
:)
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt lastentarhassa, mutta en tosiaan näiden kaikkien vuosien jälkeen muista koskaan tavanneeni lasta, josta ei olisi nähnyt onko tyttö vain poika.
Sama omien kohdalla leikkipuistoissa tmv. Kaveri sanaa olen vältellyt koska tosiaan helposti lapsi voi tokaista ettei toinen ole hänen kaverinsa. Ja tuleekin itse aiheuttaneeksi isomman ongelman sillä.
"Tyypit" kuulostaa jotenkin oudolta myös, kun pienistä ihmislapsista puhutaan. Tytöt ja pojat on aivan toimivia ilmaisuja, varsinkin jos ei kaikkien nimiä aina kiireen ja touhun keskellä muista luetella...
Olen itse lto ja ottaa päähän, kun kaltaisesi työtoverit väkisin tytöttelevät/pojittelevat ilman syytä, vaikka vanhemmiltakin tulee noottia heidän käytöksestään... Onneksi olette vähemmistöä vuosi vuodelta.
Puhun itse lapsista etunimellä. Jos en tiedä nimeä esim. naapuriryhmän lasten ollessa kyseessä, sanon esim. "hei star wars -paitainen siellä" ja kysyn nimeä. Ja lapsijoukko sukupuolesta riippumatta on vain "lapset".
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt lastentarhassa, mutta en tosiaan näiden kaikkien vuosien jälkeen muista koskaan tavanneeni lasta, josta ei olisi nähnyt onko tyttö vain poika.
Sama omien kohdalla leikkipuistoissa tmv. Kaveri sanaa olen vältellyt koska tosiaan helposti lapsi voi tokaista ettei toinen ole hänen kaverinsa. Ja tuleekin itse aiheuttaneeksi isomman ongelman sillä.
"Tyypit" kuulostaa jotenkin oudolta myös, kun pienistä ihmislapsista puhutaan. Tytöt ja pojat on aivan toimivia ilmaisuja, varsinkin jos ei kaikkien nimiä aina kiireen ja touhun keskellä muista luetella...
Meidän 2-vuotiasta on kutsuttu nimenomaan leikkipuistoissa tytöksi, koska on ollut keltainen välikausihaalari, viininpunanen pipo jne. On myös pitemmät hiukset.
Me puhutaan aina kavereista. Siis ihan kaikki lapset on kavereita, tuntemattomatkin. Meillä on reipas, puhelias ja rohkea lapsi, joka saa yleensä leikkiseuraa puistoissa vuoden pari vanhemmista lapsista. Uskon että on ollut paljonkin vaikutusta puhua lämpimään ja tuttavalliseen sävyyn kaikista, tuntemattomistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lto ja ottaa päähän, kun kaltaisesi työtoverit väkisin tytöttelevät/pojittelevat ilman syytä, vaikka vanhemmiltakin tulee noottia heidän käytöksestään... Onneksi olette vähemmistöä vuosi vuodelta.
Puhun itse lapsista etunimellä. Jos en tiedä nimeä esim. naapuriryhmän lasten ollessa kyseessä, sanon esim. "hei star wars -paitainen siellä" ja kysyn nimeä. Ja lapsijoukko sukupuolesta riippumatta on vain "lapset".
Mutta nimethän ovat erittäin sukupuolitettuja.
Ihan sama kuin nimittäisi sukupuolen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on vaan hauskaa, että niin monet kokee olevansa meedioita tän sukupuoli asian suhteen. Siis jos on kyse pienistä lapsista, joista sitä ei vaan erota oikeasti mitenkään. En minäkään kutsu vieraita ihmisiä "väistäppäs tuota naista/miestä" :D
Ihan mielenkiinnosta, miten sitten kutsut vieraita ihmisiä? Väistäpäs tuota henkilöä, vai?
"Hei, väistetäänpäs HÄNTÄ hieman."
"Annetaan hänen mennä ensin."
"Tässä on yksi ihminen ennen meitä."
Sanon lapsi tai kaveri. Jos kyseessä on minun silmääni selkeästi tyttö tai poika, sanon tyttö tai poika.
Tyttäreni ja poikani oli leikkipuistossa isossa "hämähäkkikeinussa" ja joku isä sanoi lapselleen, että mahtuu vielä tyttöjen mukaan. En kyllä kauheasti ihmettele, että tuo isä siinä tilanteessa erehtyi. Ihan pojaksi tuo lapsi on aina pukeutunut, mutta kasvonpiirteet ovat "nukkemaisen sirot" ja tuolloin oli tukka päässyt kasvamaan vähän ylipitkäksi ja suortuvat tulivat pipon alta.
Minustakin lapset ovat lapsia, eivät sukupuolia. (Samaten kaikki muutkin henkilöt.) Niinpä sanon "tyyppi", "lapsi", "henkilö"...
Käytän termejä kersa, elätti, ipana ja alamittainen. Ne ovat sukupuolineutraaleja sanoja, joista kukaan ei pahoita mieltään. Myös nyrkillätapettava on kiva sana.
No jos se ei ole lapseni kaveri, niin miten hitossa sitä nyt kaveriksi kutsuisi? Yleensä puhun lapsesta, mutta jos tiedän sen lapsen sukupuolen, niin toki saatan sitäkin käyttää. Miksi en käyttäisi, koska kumpikaan sana, tyttö/poika ei ole minusta negatiivinen tai muutenkaan arvolatautunut.
Onko sinusta tyttö jotenkin halventava sana? Todellako? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän 2-vuotiasta sanotaan aina pojaksi leikkipuistossa koska harmaa-musta haalari ja kuulemma kasvonpiirteetkin poikamaiset. Tyttö tuo kuitenkin sukupuolielimiensä perusteella on..
Varopas tuota hämärän näköistä hemmoa on minulla vakiofraasina
Homoksi sanon. Korjaan lesboksi jos äitinainen mulkaisee partansa takaa pahasti. Muuten en puhu ollenkaan.
Voiko joku saada tästäkin ongelman? Hankkikaa oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei saa erotella rasistisesti sukupuolen tai etnisen taustan ym. mukaan vaan kaikki ovat henkilöitä. Se on hyvä opettaa heti alusta lapsille.
Voitko selittää minulle, mitä rasistista on lasten sukupuolessa? Onko molemmat sukupuolet yhtä rasistisia, vai onko rasisitisempaa käyttää sanaa "tyttö" tai "poika"?
Milloin sukupuolestakin tuli ongelma???
Vierailija kirjoitti:
99,9 % tapauksista on täysin selviä. Ei tarvetta kiertää päivänselvää asiaa.
Tietysti on, mutta ei ole enää sopivaa erotella lapsia tytöiksi ja pojiksi, kaikki ovat samaa sukupuolentonta mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin lapset ovat lapsia, eivät sukupuolia. (Samaten kaikki muutkin henkilöt.) Niinpä sanon "tyyppi", "lapsi", "henkilö"...
Vaan kun niillä lapsillakin on sukupuoli!
Mää en vaan tajua, kuka loukkaantuu siitä jos joku nimeä tietämätön kutsuu toisen tytärtä tytöksi tai poikaa pojaksi. Siis mikä siinä loukkaa? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Sanon lapsi tai kaveri. Jos kyseessä on minun silmääni selkeästi tyttö tai poika, sanon tyttö tai poika.
Ainakin minun kielikorvaani 'kaveri' viittaa nimenomaan poikaan, eli se on kiellettyjen sanojen listalla. Samoin tyyppi.
Ihan mielenkiinnosta, miten sitten kutsut vieraita ihmisiä? Väistäpäs tuota henkilöä, vai?