Järkytyin kaupassa - Olisi pitänyt puuttua!
Olin tekemässä ruokaostoksia, kun näin äidin ja kahden lapsen maustehyllyn välissä ja vanhempi lapsista (n. 4v) kiukutteli äänekkäästi jostain lelunostamisesta äidilleen. Tämä äiti kielsi toistuvasti, ettei tällä reissulla osteta mitään ylimääräistä ja lapsen kiukkuamisen jatkuessa äiti hermostui ja nykäisi lastaan hiuksista pariin kertaan. Lapsi sai kipeää ja itki todella äänekkäästi ja äiti jätti tämän "jälkeen" sinne lattialle huutamaan, kun ei lapsi suostunut seuraamaan äitiään eteenpäin. Odotti kuitenkin vähän kauempana ja lapsi lopulta tuli sieltä äitinsä perään. Minä olin maustehyllyjen toisessa päässä todistamassa tätä järkyttävää tapaa toimia ja muita siellä ei ollut. Tämä äiti ei välittänyt läsnäolostani ollenkaan, katsoi vaan ylimielisen näköisenä päälleni, kun huomasin tämän toiminnan. Olen arkaluontoinen, enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka vihaksi pisti. Harmittaa nyt jälkikäteen, kun en ottanut auton rekisterikilvestä tietoja ja tehnyt lasua. Teinkö väärin kun en puuttunut? Ja tämä ei ole provo, vaikka siltä kuulostaakin.
Kommentit (168)
Noin 90-luvulla vielä usein kasvatettiin. Pieni tukistus nyt ei ole sama asia ainakaan minusta kuin lapsen hakkaaminen vyöllä tai pahoinpitely. Näissäkin on aste-eroja. Ei se lapsi pienestä tukistuksesta rikki mene jos koti on muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tässä nyt hirviö olenkin?! Kun olen "tuomitsevasti kyylännyt" kun pientä lasta revitään hiuksista. Kummallista, että tälläkin palstalla tuomitaan lapsiin kohdistuva väkivalta todella rankasti ja nyt se yhtäkkiä onkin "ihan hyvää" kasvatusta kiukkupussikakaralle?! Ja minä olen kyyläävä paska, kun edes huomioin tämän tilanteen?! No ei voinut olla huomaamattakaan! Eikä varmasti ollut ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä" tämä kyseinen äiti, sen näki hänen stressitasostaan.
Ap
Niin mitä se tarinan äiti nyt sitten oikein teki? Nykäisi pari kertaa kuten aloitusviestissä kerroit vai repi hiuksista kuten tässä nyt kerrot? On meinaan aika iso ero noilla kahdella.
Tukistaminenkin on Suomessa laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Tukistusta tuollainen lapsi juuri tarvitseekin.
Onkohan sitä määritelty missään miten kovaa pitäisi tukistaa että tepsii. Ja mikä on se kovin tukistus ettei siitä yli saa mennä. Olisi hyvä mikäli turvalliset rajat olisi määritelty ja että millainen yleensäkin tehoaa.
Lasu ja lasu. Miten helvetissä random ohikulkijan lapsesta tehdään lastensuojeluilmoitus, josta ei ole olemassa ilmoittajalla muita tietoja kun että perhe asioi Keravan siwassa lauantaina klo 13.05 - 13.24 välisen ajan ja osti maitoa ja leipää??
Vierailija kirjoitti:
Noniin. ammattikasvattajat kun ovat päässeet nyt kertomaan, että mitä ei pitäisi tehdä, niin kertokaapa nyt mitä äidin olisi pitänyt tehdä? Mitä te teette kun hermonne on venytetty äärimmilleen ja se menee poikki?
Minä sanon niille, että jos et ole kunnolla, joku aaveemamma näkee sen ja tekee lasun ja sinut viedään lastenkotiin. Tepsii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
mä en jaksa enää yhtäkään ap:n kaltaista tampiota, sori vaan. Meillä Suomessa menee lapsilla ihan kaikilla mittareilla paremmin kuin koskaan:
- perhesurmia on vähemmän kuin koskaan
- kätkytkuolemia on vähemmän kuin koskaan
- lasten kuolemantapaukset ylipäätään ovat puolittuneet vain 1990-l verrattuna (eli todella lähimenneisyydessä lapsia kuoli kaksi kertaa enemmän kuin nykyään onnettomuuksiin &sairauksiin)
- lasten kanssa vietetään enemmän aikaa kuin koskaan ja tehdään yhdessä perheellä lasten asioita: luistelua, pulkkamäkeä, hoploppeja, pihaleikkejä, uimahallia yms yms. Iso osa vanhemmista käyttää kaiken vapaa-aikansa lasten hyvinvointiin.
- alkoholinkäyttö perheissä on vähentynyt huomattavasti, jos verrataan esim. meidän nykyvanhempien lapsuuteen 70-90-luvuilla.
Yllämainut ovat tilastollisia faktoja, jotka ovat ihan kaikkien tarkistettavissa hyvin helposti. Ja tähän tulee nyt sata ja yks mammaa selittämään omia mutukokemuksiaan, että kun mä eilen näin vauvan syövän Mäkkärissä ranskiksia, hui kauheeta. Niin joo, tietysti näit. Silti sillä vauvalla on suurella todennäköisyydellä kaikki erittäin hyvin ja hän elää parhaillaan turvallista lapsuutta ja saa kokonaisuudessaan erittäin ravitsevaa ruokaa. Samoin ap näki, että äiti otti kiukuttelevaa lasta tukasta kii, voi herra jee. Otti joo, ja veikkaan että on ihan hyvä äiti ja lapsi kasvaa ja kehittyy ihan turvassa eikä todellakaan satuttanut itseään tai pelännyt ko. tilanteessa. Ihmisiltä puuttuu kaikki suhteellisuudentaju. Lapset pitää kasvattaa, ettei niistä kasva ostarilla ryyppääviä teinihirviöitä, jotka haistattelee koulussa kavereille, potkii mummoja päähän ja vetää kavereita turpaan ja sanoo lopulta poliisille putkassa "ihan sama, ei vittu kiinnosta" ja kukaan ei tee mitään, paitsi psykologi silittää päähän, että tui tui sulla on varmaan ollut rankkaa... (ei ole ollut rankkaa, vaan liian löysää, eikä mitään ole koskaan vaadittu)
lastensuojelu "ylikuormittuu", 60 000 perhettä pelkästään viime vuonna kartoitettiin ja monet 50+ ikäiset tädit ja sedät ihan tosissaan selittää, kuinka ennen oli paremmin ja ennen hoidettiin lapset paremmin... Lapset hoidetaan nykyään paremmin, ainut ongelma on tämä ylimitoitettu kukkahattuarmeija, jolta on todellisuudentaju hävinnyt.
Sanomasi asiat ovat totta suurimman osan ihmisistä suhteen, mutta totta on myös se, että pienellä joukolla perheitä, lapsia ja nuoria menee todella huonosti ja paljon huonommin kuin ennen (olen sosiaalityön opiskelija ja kuullut tämän sekä tutkijoilta että ammattilaisilta, esim. Nuorten turvatalon työntekijöiltä). Nää ostarilla ryyppäävät teinihirviöt (joita myös on vähemmän kuin ennen, koska suurimmalla osalla nuorista menee entistä paremmin juuri kuvailemiesi tekijöiden ansiosta) on edelleen niitä alkoholistien lapsia jotka saa kotonaan turpaan ja itseasiassa hyötyisi siitä psykologin "päänsilityksestä", eli mielenterveysongelmiensa hoidosta. Tämä ei ole kannanotto alkuperäiseen aloitukseen, koska yksi tukistus ei kerro kyseisestä äidistä vielä sitä eikä tätä.
Meidän kaksi ekaa lasta on saaneet pieniä napsuja kun ovat käyttäytyneet huonosti, siis siinä vaiheessa kun mikään muu ei ole enää auttanut. Arvatkaas käyttäytyvätkö nykyään hyvin. Kolmas lapsemme ei ole ikinä saanut yhtäkään napsua ja ei se kyllä mitään tottelekkaan. On aivan äärimmäisen hankala kun sille päälle sattuu, siis usein. Ei usko mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tässä nyt hirviö olenkin?! Kun olen "tuomitsevasti kyylännyt" kun pientä lasta revitään hiuksista. Kummallista, että tälläkin palstalla tuomitaan lapsiin kohdistuva väkivalta todella rankasti ja nyt se yhtäkkiä onkin "ihan hyvää" kasvatusta kiukkupussikakaralle?! Ja minä olen kyyläävä paska, kun edes huomioin tämän tilanteen?! No ei voinut olla huomaamattakaan! Eikä varmasti ollut ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä" tämä kyseinen äiti, sen näki hänen stressitasostaan.
Ap
Lapsiin kohdistuvaa pahinta väkivaltaa on henkinen väkivalta eli vapaa kasvatus, jolla otetaan lapselta kaikki perusarvot, moraali, selkäranka ja ihmisyydelle tärkeät arvot pois.
Jos maailma missä elämme olisi normaali niin tällaisilta vanhemmilta lapset otettaisiin välittömästi huostaan.
Ja tuo tekopyhyytesi puhuessasi väkivallasta lapseen on sairas, kurittaminen ja väkivalta ovat kaksi eri asiaa joita tuskin sinä kykenet ymmärtämään, myönnettäköön että ruumiillinen kurittaminen on Suomen laissa kiellettyä joten sitä ei saa käyttää, vaikka monissa maissa se on edelleenkin sallittu ja erinomainen kasvatusmetodi.
Yllä itsestäsi tekemä analyyttisi on mielestäni erittäin onnistunut ja todenmukainen.
Joo en usko että tukistaminen itsessään olisi mikään maailmanloppu. Traumoja sain ennemminkin siitä että vanhemmat oli kännissä eikä ollut ruokaa. Uupunut äiti tuossa vain. Yks ärsyttävimmistä asioista juurikin tuo että kauheella vaivalla pakkaat lapset kauppaan ja saat siinä kävellessä ressitason laskettua ja sitten muksu rupeaa kiljumaan kun ei saa esim. vetää perässään koria. Porukka tuijottaa sua häikäilemättä joka nurkalta, kun rauhassa haluaa verrata hintoja ja olla omissa ajatuksissa miettien vaikka mitä ruokaa tekisi. En pystyisi fyysisesti satuttamaan, mutta kyllä joskus väsyneenä jossain cittarissa vittu saatanat on kajahdellu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKoita nyt päättää että mitä se äiti teki: raastoi ja repi vai otti vain kiinni?
Kyllä ap, SINÄ olet nyt se tossukka ja vässykkä kun et HETI puuttunut toimintaan vaan teet aloituksen AVlle parin tunnin kuluttua tapahtuneesta....
Ja et edes ottanut auton rekkaria ylös.
Mites muuuten luulet että tuo äiti lapsineen tunnistetaan kaupan videokuvasta? Meinaatko että poliisi laittaa lehteen ilmoituksen?
Eli miten tuo äiti ja lapsi saisivat apua kun et edes tiedä KENESTÄ olisit tekemässä ilmoitusta lasulle ja poliisille?
No nykäisi tai repi, niin sama se, kun lapsi on varmasti kokenut molemmat. Ja kyllä, olen nössö tohveli, kun en puuttunut enkä ottanut rekkaria ylös. Harmittaa ja siksi täältä kysyin kun asia jäi vaivaamaan mieltä. Olen jo soittanut kauppaan ja he lupasivat katsoa onko tilanne päätynyt valvontakameroihin ja jos parkkihallin kamerassa näkyisi kyseisen äidin auton rekkari, niin saataisiin lasu tehtyä. Poliisia ei tähän tarvi sotkea, riittää että saadaan apua sossusta tälle ylikuormittuneelle äipälle.
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaudu sillä, että tuosta lapsesta kasvaa kunnollinen aikuinen, joka ei sitten myöhemmin joudu oppimaan käyttäytymistä saamalla kunnolla turpaan.
Oikeastiko sata ihmistä peukuttaa lasten pahoinpitelyä?
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin on huono harmitella, mutta todennäköisesti äiti ei ollut ensimmäistä kertaa ns. asialla.
Monesti tällaiset kiukkukohtaukset ajautuvat ikäviksi tilanteiksi, koska vanhemmille ei ole vaihtoehtoisia keinoja opetettu. Miten tulisi toimia, kun uhmassa oleva lapsi huutaa ja riehuu kaupassa? Fyysisesti ympäristöään tuhoava lapsi otetaan syliin sitomisliikkeellä, jos häntä ei muuten saada hillitsemään itseään. Kiukutteleva lapsi kannattaa ohjata vaikka kaupasta pois. Eräs äiti kertoi, että hän kerran jätti ostoskärryn keskelle kaupan käytävää, pakkasi huutavan lapsensa autoon, laittoi kaverin sänkyynsä, jossa tämä huusi vielä aikansa. Mutta sen jälkeen ei suurempia ongelmia ollut. Äiti selvisi voittajana henkien taistelusta.
- lapselle opetetaan pienestä pitäen etukäteen kuinka kauppareissuilla käyttäydytään.
- kauppalista laaditaan kimpassa lapsien kanssa, mitä tarvitaan, ostetaan tällä reissuilla ja mitä ei. Selitetään mahdollisimman aikaisin se että ostokset pitää maksaa ja ne otetaan mihin raha riittää.
- ellei osata käyttäytyä jää kappareisssuilta pois (hoitoon tietysti) Tämä tehdään selväksi lapselle.
- lapsi osallistuu heti kun mahdollista tavaroiden keräilyyn ja etsimiseen jne.
Näin meillä teki vanhemmat enkä muista että olisi raivottu koskaan kauppareissuilla saati saatu kertaakaan tukistuksia. Lapset on yleensä aika teräviä tapauksia.
Mitä iniset? Piti vaan kuria kun muu ei varmaan toiminut. Parempi näin kun ostaa joka mieliteon ja kasvattaa lellityn paskiaisen.
Mielestäni äiti toimi ihan oikein. Jos ei kakara puhetta usko, niin saa tukistaa. Sillä ei ole pahoinpitelyn kanssa mitään tekemistä.
Kauhulla muistan niitä aikoja, kun lapset olivat pieniä ja hain heitä päiväkodista hoidosta. Takana oli 10 tunnin työpäivä tunnin työmatkoineen (yhteensuuntaan) ja usein sen jälkeen ruokakaupassa käynti lapset mukanaan. Väsytti valtavasti ja kaikilla oli nälkä. Edessä oli vielä kotimatka kaupasta ja ruuan tekeminen... Jos joku lapsista olisi alkanut kiukuttelemaan silloin kaupassa, en kyllä takaa, mitä olisin tehnyt siinä tilanteessa. Äitikin on vain ihminen, joka uupuu työn/kodin puristuksessa pienten lasten kanssa ja jokin asia voi olla se viimeinen niitti. Tässä kysymys oli vain tukistuksesta, joten mielestäni tapahtunutta ei pitäisi dramatisoida tällaisiin mittasuhteisiin. Veikkaan, että ap on lapseton henkilö, joka ei ole kokenut paljoakaan elämää lasten kanssa. Tai sitten hän on kone (robotti), joka toimii joka tilanteessa niinkuin on ohjelmoitu.
Kommentit todistavat, että suomalaiset ovat luolakansa joka kannattaa väkivaltaa.
Tuskin puusta pudonnut.
Mua ihmetyttää nää ihmiset, jotka kuvittelee että sossuakat ja lasut ovat joku autuaaksi tekevä voima. Että joku väsynyt äiti saa näistä muka jotain apua. Ainoa apu mitä sieltä tulee taitaa olla huostaanotto. Muuten taitavat vain haastatella, istua persiillään ja kertoa miten nykystandardin mukaan pitäisi lapsiaan kasvattaa. On teillä tosiaan paljon uskoa julkisten palveluiden autuaaksi tekevään voimaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin on huono harmitella, mutta todennäköisesti äiti ei ollut ensimmäistä kertaa ns. asialla.
Monesti tällaiset kiukkukohtaukset ajautuvat ikäviksi tilanteiksi, koska vanhemmille ei ole vaihtoehtoisia keinoja opetettu. Miten tulisi toimia, kun uhmassa oleva lapsi huutaa ja riehuu kaupassa? Fyysisesti ympäristöään tuhoava lapsi otetaan syliin sitomisliikkeellä, jos häntä ei muuten saada hillitsemään itseään. Kiukutteleva lapsi kannattaa ohjata vaikka kaupasta pois. Eräs äiti kertoi, että hän kerran jätti ostoskärryn keskelle kaupan käytävää, pakkasi huutavan lapsensa autoon, laittoi kaverin sänkyynsä, jossa tämä huusi vielä aikansa. Mutta sen jälkeen ei suurempia ongelmia ollut. Äiti selvisi voittajana henkien taistelusta.- lapselle opetetaan pienestä pitäen etukäteen kuinka kauppareissuilla käyttäydytään.
- kauppalista laaditaan kimpassa lapsien kanssa, mitä tarvitaan, ostetaan tällä reissuilla ja mitä ei. Selitetään mahdollisimman aikaisin se että ostokset pitää maksaa ja ne otetaan mihin raha riittää.
- ellei osata käyttäytyä jää kappareisssuilta pois (hoitoon tietysti) Tämä tehdään selväksi lapselle.
- lapsi osallistuu heti kun mahdollista tavaroiden keräilyyn ja etsimiseen jne.
Näin meillä teki vanhemmat enkä muista että olisi raivottu koskaan kauppareissuilla saati saatu kertaakaan tukistuksia. Lapset on yleensä aika teräviä tapauksia.
Siis puhut omasta lapsuudestasi? Voi olla, että vanhempasi ovat toista mieltä...
Koita nyt päättää että mitä se äiti teki: raastoi ja repi vai otti vain kiinni?
Kyllä ap, SINÄ olet nyt se tossukka ja vässykkä kun et HETI puuttunut toimintaan vaan teet aloituksen AVlle parin tunnin kuluttua tapahtuneesta....
Ja et edes ottanut auton rekkaria ylös.
Mites muuuten luulet että tuo äiti lapsineen tunnistetaan kaupan videokuvasta? Meinaatko että poliisi laittaa lehteen ilmoituksen?
Eli miten tuo äiti ja lapsi saisivat apua kun et edes tiedä KENESTÄ olisit tekemässä ilmoitusta lasulle ja poliisille?