Järkytyin kaupassa - Olisi pitänyt puuttua!
Olin tekemässä ruokaostoksia, kun näin äidin ja kahden lapsen maustehyllyn välissä ja vanhempi lapsista (n. 4v) kiukutteli äänekkäästi jostain lelunostamisesta äidilleen. Tämä äiti kielsi toistuvasti, ettei tällä reissulla osteta mitään ylimääräistä ja lapsen kiukkuamisen jatkuessa äiti hermostui ja nykäisi lastaan hiuksista pariin kertaan. Lapsi sai kipeää ja itki todella äänekkäästi ja äiti jätti tämän "jälkeen" sinne lattialle huutamaan, kun ei lapsi suostunut seuraamaan äitiään eteenpäin. Odotti kuitenkin vähän kauempana ja lapsi lopulta tuli sieltä äitinsä perään. Minä olin maustehyllyjen toisessa päässä todistamassa tätä järkyttävää tapaa toimia ja muita siellä ei ollut. Tämä äiti ei välittänyt läsnäolostani ollenkaan, katsoi vaan ylimielisen näköisenä päälleni, kun huomasin tämän toiminnan. Olen arkaluontoinen, enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka vihaksi pisti. Harmittaa nyt jälkikäteen, kun en ottanut auton rekisterikilvestä tietoja ja tehnyt lasua. Teinkö väärin kun en puuttunut? Ja tämä ei ole provo, vaikka siltä kuulostaakin.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaudu sillä, että tuosta lapsesta kasvaa kunnollinen aikuinen, joka ei sitten myöhemmin joudu oppimaan käyttäytymistä saamalla kunnolla turpaan.
Tää oli muuten aika hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on syöpynyt miekeeni kävellessäni Helsingin keskustassa kuinka tien toisella puolella noin 5-6 vuotias poika kiukutteli jotain äidilleen. No äidillä meni sitten totaalisesti hermot ja hän alkoi avokämmenellä lyömäön toistuvasti lasta. Hän läimäisi lujaa myös kasvoille. Se oli ihan hirvittävää katsottavaa. Sentään joku vanhempi mies meni heidän luokseen ja läksytti tätä äitiä kovasanaisesti ja kielsi lyömästä lasta. Käsittämättömän surullinen tapaus. Kyllä kävi sääliksi poikaa.
No tää nyt on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi sai kipeää"
Mitä vitun kieltä tämä on? Voit ap arvata säilyikö mielenkiinto kirjoitukseen enää tuon jälkeen? Noh, ei...
En ehkä ole maailman paras kirjoittaja, mutta olen saanut asian eteenpäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut tukkapöllyä. Ja naapurin lapset vitsaa. Kyllä olisi sossuja tarvittu 70-luvulla moneen perheeseen.
Olisi niille ollut käyttöä vielä 90-luvun lopullakin, muttei lapsi osannut itseään puolustaa
T. Piiskalla kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, siis hiukan nykäistiin hiuksista ja lapsi jätettiin sen jälkeen lattialle kiukuttelemaan.... Ootko ap ihan tosissasi? Aivan normaalia toimintaa. Eiköhän siitä opi ettei kannata kiukutella kaupassa, jos äiti sanoo ei.
Ei ole minusta ok. Sen takia minustakin on tullut tällainen vässykkä, kun olen saanut lapsena milloin missäkin tukkapöllöä ja selkäsaunoja. En uskalla aikuisikäisenäkään sanoa kellekkään mitään poikkipuoleista sanaa..
Ap
Toisaalta vanhemmilla ei ole enää kauheasti hyviä keinoja näyttää pienille lapsille, mikä on sopivaa ja mikä ei. Poliisilla on kyllä lupa kajota riehuviin aikuisiin ja vartijoilla ja mielisairaalan hoitajilla. Mitä se lastensuojelukaan tässä voi tehdä? Todeta, että äidillä on ongelmia lapsen kasvatuksessa eikä tarpeeksi auktoriteettia lapseen. No, kuka sen auktoriteetin sitten antaa, jos yhteiskunta näyttää, että lapsen ei tarvitse käyttäytyä ko. tilanteessa. Utopiaa taitaa olla tilanne, että äiti olisi voinut soittaa paikalle poliisin, sosiaalityöntekijän tai vartijan sanomaan lapselle, että kyllä äiti on oikeassa: ei saa enää vinkua leluja, kun siitä on jo sanottu ja äiti on tilanteen arvioinut parhaalla tavalla. Sehän kääntyisi vain äitiä vastaan: ei osaa kasvattaa.
Tiedän, että tämä provosoi nyt, mutta tavallaan äiti toimi tuossa poliisina ja sossun ja kaupan vartijana ja näytti lapselle sellaisella tavalla, jota eläinkin ymmärtää, että mikä on missäkin tilanteessa soveliasta ja mikä ei. Ilman mitään pysyviä vammoja. Jos nyt sitä ei halua sanoa vammaksi, että lapselle tuli kokemus, että jos tuota rataa jatkat, sinulle käy huonosti. Niin kuin käy aikuisille, joka estottomasti kiljuisi kaupassa. Tulisi vartijat. Poliisi. Käsiraudat. Siinä voisi sattuakin, eikä siitä valittamiseen kukaan reagoisi kuin jollain pikku puhuttelulla, että vähän varovammin pitää pidättää, ettei tule sanomista.
Haluat äidin vastuuseen?? Et halua siis äidille apua vaan hänet "vastuuseen"? Mitä tämä käytännössä tarkoittaa sun mielestä??
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaudu sillä, että tuosta lapsesta kasvaa kunnollinen aikuinen, joka ei sitten myöhemmin joudu oppimaan käyttäytymistä saamalla kunnolla turpaan.
Tai sitten samanlainen syrjäytynyt kansalainen, joka luulee, että itseään saa piestä ja mätkiä miten kukin haluaa. Ei uskalla tehdä mitään kun pelkää, että tulee hakatuksi kuitenkin. Tarpeeksi pitkään kun piestään, satutetaan ja muistutetaan, että on arvotin, jos ei käyttäydy tietyllä tavalla, ei ihmisestä tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Haluat äidin vastuuseen?? Et halua siis äidille apua vaan hänet "vastuuseen"? Mitä tämä käytännössä tarkoittaa sun mielestä??
Kyllä sinä ymmärrät. Tottavehkeessä haluan samalla apua tälle äidille, mutta en halua ajatella häntä siinä käsityksessä, että pieksee lapsiaan kun muukaan ei auta.
Ap
mä en jaksa enää yhtäkään ap:n kaltaista tampiota, sori vaan. Meillä Suomessa menee lapsilla ihan kaikilla mittareilla paremmin kuin koskaan:
- perhesurmia on vähemmän kuin koskaan
- kätkytkuolemia on vähemmän kuin koskaan
- lasten kuolemantapaukset ylipäätään ovat puolittuneet vain 1990-l verrattuna (eli todella lähimenneisyydessä lapsia kuoli kaksi kertaa enemmän kuin nykyään onnettomuuksiin &sairauksiin)
- lasten kanssa vietetään enemmän aikaa kuin koskaan ja tehdään yhdessä perheellä lasten asioita: luistelua, pulkkamäkeä, hoploppeja, pihaleikkejä, uimahallia yms yms. Iso osa vanhemmista käyttää kaiken vapaa-aikansa lasten hyvinvointiin.
- alkoholinkäyttö perheissä on vähentynyt huomattavasti, jos verrataan esim. meidän nykyvanhempien lapsuuteen 70-90-luvuilla.
Yllämainut ovat tilastollisia faktoja, jotka ovat ihan kaikkien tarkistettavissa hyvin helposti. Ja tähän tulee nyt sata ja yks mammaa selittämään omia mutukokemuksiaan, että kun mä eilen näin vauvan syövän Mäkkärissä ranskiksia, hui kauheeta. Niin joo, tietysti näit. Silti sillä vauvalla on suurella todennäköisyydellä kaikki erittäin hyvin ja hän elää parhaillaan turvallista lapsuutta ja saa kokonaisuudessaan erittäin ravitsevaa ruokaa. Samoin ap näki, että äiti otti kiukuttelevaa lasta tukasta kii, voi herra jee. Otti joo, ja veikkaan että on ihan hyvä äiti ja lapsi kasvaa ja kehittyy ihan turvassa eikä todellakaan satuttanut itseään tai pelännyt ko. tilanteessa. Ihmisiltä puuttuu kaikki suhteellisuudentaju. Lapset pitää kasvattaa, ettei niistä kasva ostarilla ryyppääviä teinihirviöitä, jotka haistattelee koulussa kavereille, potkii mummoja päähän ja vetää kavereita turpaan ja sanoo lopulta poliisille putkassa "ihan sama, ei vittu kiinnosta" ja kukaan ei tee mitään, paitsi psykologi silittää päähän, että tui tui sulla on varmaan ollut rankkaa... (ei ole ollut rankkaa, vaan liian löysää, eikä mitään ole koskaan vaadittu)
lastensuojelu "ylikuormittuu", 60 000 perhettä pelkästään viime vuonna kartoitettiin ja monet 50+ ikäiset tädit ja sedät ihan tosissaan selittää, kuinka ennen oli paremmin ja ennen hoidettiin lapset paremmin... Lapset hoidetaan nykyään paremmin, ainut ongelma on tämä ylimitoitettu kukkahattuarmeija, jolta on todellisuudentaju hävinnyt.
Nyt kun mielesi on pahasti järkkynyt niin traumaattisen kokemuksesi jälkeen oletko saanut ammattiapua? Psykologi jne... Kuinka kauan järkytyksestä kestää toipua? Muistan lukeneeni että monilla järkyttyneilla wtc iskun jälkeen kesti viikkoja toipua järkytyksen.
Noniin. ammattikasvattajat kun ovat päässeet nyt kertomaan, että mitä ei pitäisi tehdä, niin kertokaapa nyt mitä äidin olisi pitänyt tehdä? Mitä te teette kun hermonne on venytetty äärimmilleen ja se menee poikki?
Vierailija kirjoitti:
näin sanon aina naiselleni kun isken sitä turpaan, Vittu että jotkut on urpoja.
Vierailija kirjoitti:
Noniin. ammattikasvattajat kun ovat päässeet nyt kertomaan, että mitä ei pitäisi tehdä, niin kertokaapa nyt mitä äidin olisi pitänyt tehdä? Mitä te teette kun hermonne on venytetty äärimmilleen ja se menee poikki?
Tämä minuakin kiinnostaisi tietää.
Ap
Niin. Eikö muuta apua enää osata tarjota kuin lasua? Surullista. Äiti tuskin teki sitä ilkeyttään. Äitinä on nykyään aika hirveää olla, itse pelkään lasua joka kerta kun meidän taapero saa kotona raivokohtauksen enkä saa häntä hiljennettyä heti. Eikö vaan voisi esim. kysyä onko kaikki hyvin tai voitko auttaa jotenkin? Etenkin kaupassa on joskus hankalaa olla, jos lapset kiukuttelee ja sitten joku maustehyllyn välistä kyylää sua kulmien alta.
Itse jos näen kiukuttelevan lapsen kaupassa, tokaisen äidille/isälle hymyllä että jaaha, teillä hieman huono päivä vai? Tsemppiä! Ajattelen että tuo auttaa vanhempaa enemmän kuin mulkoilu. Että hänelle tulee tunne, ettei kaikki tuomitse.
No voi herranjumala jos joku pieni tukistaminen tollaiselle kauhukakaralle on maailmanloppu niin huh huh. Äiti varmaan stressaantunut ja muutenkin väsynyt tohon käytökseen. Antakaa nyt hyvät ihmiset olla ettekä käy piinaamaan jotain ihan tavallista äitiä.
Mielestäsi olisi pitänyt puuttua kun joku kasvattaa lapsiaan järjellä eikä mielisairaalla vapaalla kasvatuksella?
Ei sanat riitä kertomaan.......
Minäkö tässä nyt hirviö olenkin?! Kun olen "tuomitsevasti kyylännyt" kun pientä lasta revitään hiuksista. Kummallista, että tälläkin palstalla tuomitaan lapsiin kohdistuva väkivalta todella rankasti ja nyt se yhtäkkiä onkin "ihan hyvää" kasvatusta kiukkupussikakaralle?! Ja minä olen kyyläävä paska, kun edes huomioin tämän tilanteen?! No ei voinut olla huomaamattakaan! Eikä varmasti ollut ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä" tämä kyseinen äiti, sen näki hänen stressitasostaan.
Ap
Onpas täällä jännä henki valloillaan, kun koetaan jotenkin tuomittavaksi ja vapaaksi kasvatukseksi se, että ei satuta lastaan. Lapsen fyysinen rankaisu on laitonta, ja mielestäni ihan syystä.
Joo meilläkin ois monesti ollut sossu kun olin pieni. Sain tukkapöllöä, vyöstä ja pieniä luunappeja. Eikä ole traumoja.