Pahin turistirysä, jossa olet käynyt?
Kommentit (189)
Olen aina mieltänyt "rysäksi" jonkun vartavasten turistipyydykseksi rakennetun paikan jossa on paljon turisteja. Sellaisia Playa del Inglesejä ja kaukoidän vastaavia resorteja.
Vaikea mieltää tuhannen vuoden ikäisiä metropoleja tai antiikin/renessanssin ihmeitä "turistipyydykseksi". Vaikka ne nykyään ovatkin ihan turvoksissa matkailijoista kun ex-kehitysmaissa alkaa olemaan keskiluokkaa ja lennot on halpoja.
Kosin saari vuonna 87, Kreeta Agios Nikolaos vuonna 85, Turkin Marmaris vuonna 95. Siinäpä ne ainoat pakettimatkat meidän elämän ajalta.
Aasiassakin ollaan oltu "turistikohteissa" mutta ei koskaan siinä hotellialueella vaan jossain ulkopuolella rauhallisemmassa paikassa.
Toisaalta, Helsinkikin on turistikohde ja siellä tulee käytyä viikoittain joten aika vaikeaa rajata.
Matkoja tehty ainakin 70 viimeisten 25 vuoden aikana, yleensä n 4-6 viikkoa per vuosi (plus työmatkat).
Thaimaassa Maya Bay, joka kerta aivan täynnä turisteja
Rooma... olin vieläpä turistikauden ulkopuolella liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Linnanmäen valokarnevaali
Hei alapeukuttaja! Olitko päättäjäispäivänä tuolla?
Ja turisteja ne on muualta suomestakin Helsinkiin tulleet!
Turistirysä on sellainen että hotelleja hotellin perään, kauppoja yms ja biitsiä silmänkantamattomiin ts ei mitään nähtävää kun paistatella saamassa melanoomaa.
Eiffel-torni. Varsinkin ne turistirihkaman kaupittelijat pelottivat, säntäsivät juoksuun kun paikalle tuli poliisiauto.
New Yorkin Times Square on minustakin pahin missä olen käynyt. Oli silti kiva ja turvallisen oloinen paikka, vaikka kävelemään pystyi vain muun ihmismassan tahdissa. Muutenkin jonot nähtävyyksiin aivan hirvittävät.
Yritämme liikkua suurkaupungeissa yleensä ei-sesonkiaikaan, joten Rooma, Barcelona tai New York eivät ole jääneet mieleen turistirysinä. Niissä on paljon mielenkiintoista nähtävää.
Mallorca. Yks käynti riitti,toista ei tule.
Pariisin Disneyland oli myös aikamoinen pettymys. Se nyt saattoi tosin johtua ihan vaan siitä,etten kuulunut ns. "kohderyhmään" ...
(ja iso osa ajasta siellä meni muutenkin eksyksissä haahuillessa 😅)
Venetsia. Ajoin pyörällä sillan yli saarelle, ja päätin heti lähteä takaisin. Täynnä turisteja, ja itsellä ajovarusteet päällä, lämpöä 30 astetta. EI sinne ikinä kesällä. Lokakuusta maaliskuuhun voi olla mukavakin paikka.
Kun ajattelen pahaa turistirysää, miellän sen epämiellyttäväksi paikaksi. Siksi minusta ei riitä, että on paljon turisteja, sen pitää olla tavallaan turismin pilaama. Siksi Lontoo ja Rooma eivät täytä minusta turistirysän kriteereitä. Pahin turistirysä, missä olen ollut, on siten Alanya.
Täynnä lähiöistä ulkoistautuneita siiderivalaita lapsikatraineen. Paikalliset aina tulossa iholle, varmaan koska valaat ovat opettaneet, että se kannattaa. Ei mitään kulttuuria tai nähtävyyksiä. Eläkeläisiä halpojen silmälasien ja hammashoitojen perässä. Kahden viikon matka, olin valmis lähtemään kotiin kahden päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Las Vegas, kaikki rakennettu vai turismia varten. Kuka muuten keskelle autiomaata muuttaisi.
Vai turismia varten? Militaaria varten se on luotu!
Playa del Ingles ois ehkä turistirysämäisin kohde, mutta mä kyllä viihdyn siellä :)
Karmeimmat turistiruuhkat ja kaupustelijoiden tyyssija on ehkä ollu Kairo ja Gizan pyramidit. On tullu jonotettua myös Lontoossa Madame Tussaud´sin vahakabinetissa. Siellä oli yksinkertaisesti aivan liikaa sakkia.
Kesäisin saattaa mennä hermo niinkin eksoottisessa kohteessa kuin Linnanmäellä. Olen todennut, että sinne kannattaa mennä kesäaikaan vain huonolla säällä - eikä silloinkaan aina kannata.
Miten jokin eurooppalainen kaupunkikohde voi olla turistirysä? Siis sellainen turistipaikka jossa kaikenkarvaiset kaupustelijat tunkevat koko ajan iholle. Eihän tuollaista tapahdu kaupungeissa, joissa kukaan ei erota turistia paikallisesta.
En tosin ole käynyt Barcelonassa, mutta muutamassa muussa kaupunkiohteessa kyllä.