Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisten ja kavereiden kommentit, kun meidän lapsilla ei ole viihde-elektroniikkaa..

Vierailija
06.01.2017 |

Meillä ei ole siis kotona telkkaria, mitään konsoleita tai älypuhelimia. On tämä tietokone, jota käytetään lähinnä tarvittaessa koulu- ja työhommien tekoon. Mä käyn joskus vapaahetkinä lueskelemassa palstaa tai katselen dokkareita.
Meidän lapset ovat erittäin tyytyväisiä ja onnellisia ja mielikuvituksellisia, eivätkä ole juuri edes kyselleet elektroniikan perään. Näin on siis erittäin hyvä meille. Tämän olen sanonut ihmettelijöillekin, mutta ikäiseni modernit sukulaiset ja kaverit eivät vaan voi ymmärtää. Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että eristämme lapsiamme yhteiskunnasta ja kehityksestä - no on meillä sanomalehtiä.
Lapsille tulee paha mieli, kun kavereilla on - no voisiko tätä ajatella niin, että meidän lapsilla on mahdollisuus olla ilman elektroniikkaa, mutta kavereilla ei?
Lapset eivät ikinä tule pärjäämään työelämässä - no eiköhän tietokoneen käytön sitten kerkeä opetella, kun sille tulee tarvetta.
Mutta ei, päivitellään vaan, että millaista lapsenkasvatusta. Sukujuhlissa katsellaan sitten säälivästi, kun meidän lapset eivät tiedä jotain kulloisia trendijuttuja, joista omat lapsensa puhuvat. Eivätkä millään voi ymmärtää, että ehkä ne modernit vempeleet ja päivänpolttavat Frozenit eivät ole sellaisia asioita, joilla on merkitystä tässä elämässä. Minusta surullista, miksei voitaisi kaikki huolehtia vain omista asioistamme?
Kiitos, että sain avautua. Hyvää talvea palstailijoille. :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei ole?

Vierailija
2/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut lasten ikää. Pleikka turha kapistus. Ei alle 6 . Tarvi puhelimia eikä tietokonetta eikä muitakaan härveleitä. Eikä 7 -9 v tarvi älypuhelinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on työelämässä vahvemmilla:

"Oon käyttänyt tietokonetta 6-vuotiaasta lähtien ja sillä kaikenlaista puuhaillut"

"En oo koskaan käyttänyt tietokonetta, mutta voin opetella"

Vierailija
4/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, kun ei ole tarvetta. Lapset vielä alakouluikäisiä. Yläkoulussa saavat mun puolesta ostaa härveleitä omilla rahoillaan, jos kokevat sellaisia kaipaavansa. 

Tietokoneen peruskäytön oppii kyllä varmaan viimeistään lukiossa, eikös sinne nykyisin tarvita läppäriä. Kyllä sen kerkeää opiskella, ei se ole mitenkään vaikeaa.

ap

Vierailija
5/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsille tulee paha mieli, kun kavereilla on - no voisiko tätä ajatella niin, että meidän lapsilla on mahdollisuus olla ilman elektroniikkaa, mutta kavereilla ei?"

Te vanhemmat olette tehneet valinnan lastenne puolesta, eivät lapset itse.. Olen aivan varma, että mikäli lapsiltanne kysyttäisiin, haluavatko he telkkarin, pelikonsolin tai älypuhelimen, vastaus olisi aivan varmasti myöntävä.

Minäkin olen kriittinen sen suhteen, onko laitteilla vietetty aika pelkästään hyväksi lapsille, mutta koska elämme nykyaikaa, olen katsonut lasteni kannalta parhaimmaksi sen, että heillä on laitteita, mutta niiden käyttöaika on rajoitettu. Telkkarista katsomme lähinnä luontodokkareita ja joskus koko perheen elokuvia, muuten se huutaa yksinäisyyttään nurkassa.

Ap, koulussa opetetaan jo koodaamaan, joten osaamisen merkitys tulee vain korostumaan. Oletko aivan varma, että ette tee lapsillenne karhunpalvelusta  tarkoittaessanne hyvää? Nimittäin aika monet asiat opitaan helpommin lapsena.

Eivät nuo asiat sulje pois toisiaan. On äärettömän tärkeää, että lapset leikkivät oikeita leikkejä ja viettävät aikaa kavereidensa kanssa ilman laitteita, lukemisesta puhumattakaan (kehittää ajattelua kielen lisäksi).

Mielikuvitusta kehittävä tekeminen on ihan huippujuttu. Mutta en koe pahana sitäkään, että lapsi oppii käyttämään laitteita, koska siten hän helpommin omaksuu aina tulevan uudenkin kehityksen. Se on vähän niinkuin pakko, sen lapsen tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
6/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset? Oma lapsi tarvitsi kyllä jo yläasteella aika paljon tietokonetta koulutöihin - siis ihan tekstinkäsittelyohjelmaa ja Powerpointtia ja sellaista. Ja tietty nettiä tiedonhakuun, kun työsti esitelmiä tai jotain tutkielmaa. Samaten Excelin alkeita opetteli yläasteella, tekee sillä oman kirjanpitonsa (joka on edellytys kuukausirahan saamiselle).

Vaikka sitä viihdekäyttöä haluaisikin rajoittaa, niin kannattaa kuitenkin huolehtia että lapset osaa perusasiat siinä vaiheessa kun niitä koulutöiden puolesta tarvitaan.

Vierailija
7/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä tuollaista kasvatustyyliä. Lapselta viedään kaikki pois, mitään kivaa ei saa koskaan olla. Lasta kohdellaan kuin jotain ihme nukkea. Sit tälläiset vanhemmat kuitenkin itselleen ostaa kasan kaljaa ja hekottelee sillä kuinka ei menny rahaa telkkarii tai johkuu muuhu.

Vierailija
8/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset projisoivat omia tuntemuksiaan lapsiin, tämän näkee helposti kaikessa lapsiin liittyvissä keskusteluissa. Kun lapselle ei osteta kilokaupalla karkkia tai tavraa niin ihmiset vollottavat että kyllä lapselle tulee paha mieli, hänelle ainakin tuli lapsena kun ei saanut karkkia. Ei se lapsi osaa sitä kaivata. Samoin vanhemmat ulisevat vaikka siitä että joku suvivirsi jää kevätjuhlissa laulamatta. Se on ollut vanhemmille perinne, mutta eivät ne nykymuksut osaa sitä kaivata eikä sillä ole heille sellaista merkitystä kuin vanhemmille.

Vierailija
9/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en ota aiheeseen kantaa, mutta huolehtikaa kuitenkin, että lastenne kielitaito (englanti) on yhtä hyvä kuin ikätovereillaankin. Moni tämän päivän teini ja nuori aikuinen puhuu erittäin sujuvaa englantia juuri siksi, että on joutunut käyttämään sitä niin paljon teknologian vuoksi. 

Vierailija
10/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, kun ei ole tarvetta. Lapset vielä alakouluikäisiä. Yläkoulussa saavat mun puolesta ostaa härveleitä omilla rahoillaan, jos kokevat sellaisia kaipaavansa. 

Tietokoneen peruskäytön oppii kyllä varmaan viimeistään lukiossa, eikös sinne nykyisin tarvita läppäriä. Kyllä sen kerkeää opiskella, ei se ole mitenkään vaikeaa.

ap

Tuo "viimeistään lukiossa" saa avauksen haiskahtamaan provolta. Kyllähän tietotekniikkaa käytetään oppimisessa jo alakoulussa ja tiedonhaku taitaa olla isossa roolissa viimeistään alakoulun viimeisillä luokilla. Eipä juuri muuta sanottavaa tästä.

Vierailija
11/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset projisoivat omia tuntemuksiaan lapsiin, tämän näkee helposti kaikessa lapsiin liittyvissä keskusteluissa. Kun lapselle ei osteta kilokaupalla karkkia tai tavraa niin ihmiset vollottavat että kyllä lapselle tulee paha mieli, hänelle ainakin tuli lapsena kun ei saanut karkkia. Ei se lapsi osaa sitä kaivata. Samoin vanhemmat ulisevat vaikka siitä että joku suvivirsi jää kevätjuhlissa laulamatta. Se on ollut vanhemmille perinne, mutta eivät ne nykymuksut osaa sitä kaivata eikä sillä ole heille sellaista merkitystä kuin vanhemmille.

Unohdit sen, että lapsi kyllä vertaa itseään muihin samanikäisiin ja todella osaa kaivata asioita, joita hänellä ei ole mutta muilla on.

Vierailija
12/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki olettaa että niitä vempeleitä käytetään vaan pelaamiseen ja ns turhuuksiin? Googlailen nytkin yhtä harrastukseen liittyvää juttua. 20v taaksepäin olisin joutunut istumaan kirjastossa ja kahlaamaan kirjoja läpi että löytäisin edes jotain aiheeseen vähän sinnepäin liittyvää.

Vierailija
13/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä nykyaikana hemmetin typerää tuollainen!

Nythän kuuluu opetusohjelmaan alaluokilta lähtien koodaus. Ja tietokoneet ja tabletit ovat entistä isommassa roolissa opiskeluissa.

Vierailija
14/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9v on älykännykkä ei kalleinta vaan Samsung. Sitten on tabletti ja pleikka 4. Kyllä tabletti ainakin olisi hyvä lapselle hommata.

Vierailija
15/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee lapsille palvelusta. Koulutöitä tehdään tietokoneella ja älykännykällä jo alakoulussa. Myös tankeroenglanti on vanhemman polven juttu, nuorella se on vain junttia.

Vierailija
16/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se viihde-elektroniikan käyttö lapsuudessa takaa minkäänlaista automaattista tietotekniikkaosaamista myöhemmin ja tämä on ihan tutkittu fakta. Näillä diginatiiveilla saattaa olla isojakin puutteita yleisosaamisessa. En silti kuitenkaan pidä minään erityisenä hyveenä sitä, että lapsilla ei ole mitään kontaktia e-maailmaan. Kohtuus kaikessa ja vanhemmilla on vastuu opastamisessa.

Vierailija
17/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kasvatus.

Nykypäivän opinnot ja läksyt on kyllä suunniteltu sen mukaan että kotona on tietokone jota voi käyttää tiedonhakuun. 

Ja esimerkiksi konekirjoitusta on myöhäistä alkaa lukiossa opettelemaan.

Varmasti vaikeaa löytää koulukavereitakaan, jos ei ole yhteistä harrastuspohjaa. Viime vuonna muuten ala-asteen yleisin puheenaihe vaikutti olevan Pokemon Go.

Mutta jos välttämättä haluat kasvattaa lapsesi tavalla joka takaa sen että he nykypäivänä jäävät työelämässä häviäjän rooliin, niin mikäpä minä olen mitään sanomaan. Omia lapsiasi ovat. 

Vierailija
18/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin tuollaisessa kodissa. Varmaan siinä jotain plussiakin oli, kuten kirjojen lukeminen, mutta en halua lapsilleni samaa. Minulla esimerkiksi on ollut tosi huono englannin taito, mikä on rajannut töitä ja vaikeuttanut yliopisto-opintoja. Konekirjoituksen oppiminen oli vaikeaa. Jäin kaveripiireistä ulkopuoliseksi ihan siitä käytännön syystä, että minulle ei voinut laittaa esim. tekstiviestejä.

Vierailija
19/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se viihde-elektroniikan käyttö lapsuudessa takaa minkäänlaista automaattista tietotekniikkaosaamista myöhemmin ja tämä on ihan tutkittu fakta. Näillä diginatiiveilla saattaa olla isojakin puutteita yleisosaamisessa. En silti kuitenkaan pidä minään erityisenä hyveenä sitä, että lapsilla ei ole mitään kontaktia e-maailmaan. Kohtuus kaikessa ja vanhemmilla on vastuu opastamisessa.

Ei takaakaan, mutta käyttämättömyys takaa osaamattomuuden. Omassa lapsuuden kaveripiirissä liki kaikilla oli tietokone jo pienestä pitäen ja ammatit nojaavat vahvasti IT-osaamiseen. Yksi kavereista on jopa väitellyt alalta

Vierailija
20/32 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika kriittinen elektroniikan suhteen, enkä halua meille mitään pelikonsoleita. Mutta koska koulutehtäviä on paljon jo sähköisessä muodossa, niin pakkohan noiden on antaa konetta käyttää ja opastaa sen käytössä. Älypuhelin on toisella lapsella, mutta sen käyttöä kyllä on rajattu. Ja lapset siis vasta 8 ja 7v. Oon kyllä aika yllättynyt kuinka paljon käyttävät koulussa noita laitteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi