"No miks v*tussa et voi ees muovipussia ilmaseks antaa?!!"
Olen Gigantissa kassalla töissä ja voih.. Tuon lauseen kuulen useita kertoja päivässä.
Tosiaan! Muovipussit muuttuivat meilläkin maksullisiksi viime vuoden toukokuussa (EU haluaa vähentää muovijätettä). Silloin ihmisten ihmettely ja jopa ärtyminen olivat ihan ymmärrettäviä, koska ennen ne muovipussit olivat ilmaisia.
Noh, sitä vittuilua saatiin kuunnella koko kesä ja yritettiin miettiä miten parhaiten saataisiin tieto, että pussit ovat maksullisia. Pienet eivätkä isot hintalaput auttaneet. Olivat ne sitten muovipussien vieressä, liimattuna kassapöytään tai kissan kokoisin kirjaimin maksupäätteen vieressä. Silti usemman kerran päivässä haistatettiin paskat, kun kehtaan siitä muovipussista pyytää 10 tai 19 senttiä.
Nykyään yritetään kysyä jokaiselta asiakkaalta, että mites tuo muovipussi. Sanotaan, että ei tarvitse, maksetaan ja sitten todetaan, että joo sittenkin muovipussi. "10 senttiä, kiitos" "No ootko sä nyt vittu tosissas et kaivan pankkikortin uudestaan tän takia" Kyllä olen.
Tänään yksi mies aloitti taas sen vittuilun. Kiroili ja syytti minua. Kysyin häneltä, että luuletko, että minä olen päättänyt, että pussit maksavat nyt? Mumisi jotain ja löi 20 senttiä tiskiin ja lähti.
Ihan oikeesti nyt. Onko se niiiiin kauhean iso asia jos muovipussikin maksaa? Ja pitääkö siitä sitten vittuilla sille kassaneidille jolla ei ole osaa eikä arpaa koko asiaan?
Kiitos ja anteeks.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se tuntuu ikävältä maksaa vielä muovipussistakin, kun ensin olet ostanut jonkun ylihintaisen tuotteen, jonka tiedät saavasi halutessasi melkein puoleen hintaan ulkomaisesta nettikaupasta. Alkaa tuntua, että mikä raha-automaatti minä tälle kaupalle olen.
Ostapa jatkossa sitten sieltä ulkomaisesta nettikaupasta, jos se on niin paljon edullisempaa ja palvelukin parempaa. Maksa nurisematta kuljetuskulut, tullit ja alvit ja palauttele vääränlaiseksi osoittautuneet ja karhua Visan kautta maksusi, joita nettikauppa ei useista huomautuksista huolimatta palauta... tämäkin nimittäin on nettikaupan yksi puoli.
Minä taas tykkään, kun saan katsoa tuotetta livenä, kysyä myyjältä lisätietoja ja viedä tuotteen saman tien kotiin.
T. Asiakas, joka ei kuvittele harjoittavansa hyväntekeväisyyttä, kun menee kauppaan.
Ehkä kannattaisi herätä todellisuuteen. Jos käyt missä hyvänsä suomalaisessa kaupassa, teet todellakin hyväntekeväisyyttä. Ja sen toivoisi näkyvän myös kaupan asenteessa, vaan ei.
Jaa. Kas kun noin ei kylläkään ole.
Toki Suomessa on keskimäärin korkeampi hintataso, koska palkkataso ja kuljetuskustannukset.
Mutta ei se niinkään ole, että täällä olisi maailman kalleimmwt hinnat. Pohjoismaista olemme keskitasolla, EU-maista ylimmässä kolmanneksessa.
Kaupassa käydään kätevyyden takia. Siitä kuuluukin maksaa, että sinulle on sinne tuotu näytille valikoima, josta voit IRL valikoida ja saada saman tien tuotteen mukaasi! Hinnassa on tuon palvelun myötä kuljetus-, varastointi-, myymäläkiinteistö-, ja palkkakustannuksia. Eli edelleen: maksat tuosta saavutettavuudesta.
Ei kaupan tarvitse mistään sinulle henkilökohtaisesti olla kiitollinen. Jos et halua tavaraa ostaa kaupasta, ostat sen netistä. Moni ostaa, moni taas tykkää nähdä tuotteet livenä.
Simple as that.
Ps. Toki palvelun pitää olla asiantuntevaa ja asiallista, muttei tarvitse madella tai alkaa kusipäille asiakkaille antaa jotakin henkilökohtaista erityisetuutta vain siksi, että näillä on suuret luulot itsestään. Erityisetuudet kun nimittäin eivät ole ilmaisia, vaan ne pitää sitten sisällyttää hintaan.
Lesson number one: Asiakas ei ole koskaan kusipäinen. Jos sinä pidät suomalaista asiakasta kusipäänä, suomalainen asiakas kyllä osaa ostaa ostoksensa joltakulta joka ei kohtele häntä kusipäänä, vaan arvokkaana asiakkaana.
Paskapuhetta. Oikeasti on olemassa hankalia kusipääasiakkaita, joita ei kaupan kannattaisi edes yrittää mielistellä. Sellaisia, jotka vaativat kohtuuttomasti huomiota, tinkivät ylimääräisiä alennuksia, palauttavat kätettyjä tuotteita mukamas viallisina jne. Eli niitä, joiden kohdalla saisikin antaa mennä nettikauppaan öykkäröimään.
Tuollaiset hakevat itselleen erityisasemaa muiden asiakkaiden - hyväkäytöksisten ja tavallisten -kustannuksella.
Onneksi noita on aika vähän, mutta ne vähätkin saisivat kuolla lajina sukupuuttoon.
Ja edelleen: asiallista palvelua ja myyjän apua tietysti pitää saada. Nyt puhuin näistä maailmanomistajista, jotka kuvittelevat tekevänsä kaupalla erityispalveluksen astumalla ovista sisälle.
Uutinen tuolla yhdelle: asiakas ei ole aina oikeassa. Tuollaista hokemaa ei ole enää aikoihin tolkutettu kaupan alan koulutuksessa. Koska juurikin kuten tuossa sanottiin: yhden henkilön vaatima erityiskohtelu on muilta asiakkailta pois, eikä reilua.
Olen erittäin hyväkäytöksinen asiakas, enkä ole koskaan missään kaupassa vaatinut mitään, harvoin edes alennusta. Silti vituttaa maksaa kaikesta riistohinta, ja sitten vielä muovipussi.
Käykää Powerissa.
Mää ainakin oon sieltä saanu ilmaseksi kassin. Asiakas voi äänestää jaloillaan.
Hinnatkin on siellä paremmat.
Eli asiakas on todellakin kusipää jos haluaisi kodinkoneostokselleen muovipussin kaupan päälle. Miksi vielä asun tässä maassa, oi miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, ettekö oo koskaan kuulleet ostoskasseista?
Itse ostan muovipusseja aniharvoin, mutta juuri kodinkoneliikkeissä ostokset ovat joskus niin isoja, että eivät mahdu kangaskassiin.
Tough cheese, hanki isompi kangaskassi tai pyydä laittamaan narua ympärille ja siihen lenkki, josta sitten voi kantaa.
Pakettinappulaa tuskin saat nykykaupoista, ei niitä enää taida kellään olla vaikka olivatkin yleisiä enne muovipussien aikakautta. Mutta siinä olisikin hyvä idea vaikka Gigantille ja muillekin kaupoille ottaa ne uudestaan käyttöön :)
Kysy että haluaisitteko OSTAA muovipussin.
Vierailija kirjoitti:
Eli asiakas on todellakin kusipää jos haluaisi kodinkoneostokselleen muovipussin kaupan päälle. Miksi vielä asun tässä maassa, oi miksi?
Varmaan samasta syystä kun et ymmärrä selvää suomen kieltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, ettekö oo koskaan kuulleet ostoskasseista?
Itse ostan muovipusseja aniharvoin, mutta juuri kodinkoneliikkeissä ostokset ovat joskus niin isoja, että eivät mahdu kangaskassiin.
Tough cheese, hanki isompi kangaskassi tai pyydä laittamaan narua ympärille ja siihen lenkki, josta sitten voi kantaa.
Pakettinappulaa tuskin saat nykykaupoista, ei niitä enää taida kellään olla vaikka olivatkin yleisiä enne muovipussien aikakautta. Mutta siinä olisikin hyvä idea vaikka Gigantille ja muillekin kaupoille ottaa ne uudestaan käyttöön :)[/quote
]Narun käärimiseen kuluva aika maksatettaisiin asiakkailla. Eli + - 0. Haluatko narun ja nappulan 2euroa kiitos.
En ymmärrä näitä kitisijöitä. Eihän täällä mitään muutenkaan saa ilmaiseksi, miksi se muovipussi olisi eri asia (etenkin kun se kuormittaa luontoa)? Ihme valitusta, kaupan pitäisi suurin piirtein heittäytyä rähmälleen asiakkaan eteen, kun tämä suvaitsee tulla kauppaan - eikö toiset oo lapsena saanu tarpeeksi huomiota.
Asiat maksaa, tietenkin. Jos kaikki on kallista, syytä byrokratiaa, veroja ja päättäjiä, äläkä sitä kauppaa, joka haluaa voiton palveluistaan ja tuotteistaan. Käy muualla kaupassa tai kanna kestokassia mukana, niin ei tarvii tästäkään viattomalle asiakaspalvelijalle kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on kusipää, jos alkaa kiukuttelemaan ja vittuilemaan työtään tekevälle myyjälle kuin joku huonosti kasvatettu pikkukakara.
t: Normaalijärkinen ja -käytöksinen asiakas
Vierailija kirjoitti:
Gigantti vois lopettaa niiden muovipussien myynnin siinä kassalla niin ei tulis kellekkään paha mieli. Asiaks sitten vain haalii kamat kainaloonsa =)
Ymmärrän asiakkaan kiukun täydellisesti niin kauan kuin se kassaneiti sitä kassi alkaa tuputtamaan ja sitten vinkumaan 10snt.
Ja kenellekkäs se asiakas vinkuis ja huutais jollei kassalle, akuutti tilanne päällä ja silloin sen saa kuulla sen firman lähin asiakaspalvelija jonka pitäisi tietenkin nämä asiakkaiden raivonpurkaukset viedä ylemmälle taholle tiedoksi eikä kiukutella vauvva palstalla että kun mulle taas asiakas näin rumasti sanoi - hei haloo sulla on esimies jonka kuuluu tietää mistä asiakaat hermostuvat ja sinä olet se jonka kuuluu se tieto viedä eteenpäin eikä asiakkaan ruveta tekemään reklamaatiota.
Sano, että:
Missä EU, siellä ongelma.
Osaavat silloin kohdistaa vihansa oikeaan osoitteeseen.
En tiennytkään, että V:ssa on tarjolla maksullisia muovipusseja. Gigantille pisteet siitä, että pussit maksullisia, mutta ap:lle alapeukkua rumasta kielestä, olkoonkin että hän mahdollisesti toisti asiakkaan sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on kusipää, jos alkaa kiukuttelemaan ja vittuilemaan työtään tekevälle myyjälle kuin joku huonosti kasvatettu pikkukakara.
Niin se tässä maailmassa menee. Asiakaspalvelija saa palautteen, koska on kaupassa töissä. Minne sinun mielestä pitäisi valittaa? Oikeusasiamiehelle varmaan.
Btw, millä ihmisen pitäisi kantaa kotiinsa esim. ostamansa kahvinkeitin tai muu isompikokoinen kodinkone? Muovipusseja ei saisi EU:n mielestä käyttää, eli kai heillä nyt joku parempi kantoväline on tarjolla.
Ei helvetti kui ahneita ihimiset osaa ollakaa :D Oikeesti loksahti suu auki joitaki viestejä lukiessa, et mite tyhmää porukkaa tuolla liikkuu. Kantakaa kestokassia mukananne, niin ei tarvi maksaa muovipusseista, jos se teidän elämänne kaataa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se tässä maailmassa menee. Asiakaspalvelija saa palautteen, koska on kaupassa töissä. Minne sinun mielestä pitäisi valittaa? Oikeusasiamiehelle varmaan.
Lähestulkoon kaikilla yrityksillä on sähköiset palautekanavat. Oma järkeni riittää mainiosti käyttämään niitä. Missään tapauksessa en ala kiukuttelemaan ja rähisemään asiakaspalvelijalle kuin joku luonnehäiriöinen kakara.
Ei ne kassitkaan ilmaisia ole ja tottakai kauppa haluaa niistä omat pois. Jos asiakas itse mokaa ja jälkikäteen alkaa kassia kaipaamaan, niin saa siitä vähän verottaakin. Pelkän kassin ostoon voisi laittaa vielä kuittilisän, niin oppisi ottamaan sen kassin heti alkujaan :D
Et sitten osaa ottaa kangaskassia kotoa mukaan?