"No miks v*tussa et voi ees muovipussia ilmaseks antaa?!!"
Olen Gigantissa kassalla töissä ja voih.. Tuon lauseen kuulen useita kertoja päivässä.
Tosiaan! Muovipussit muuttuivat meilläkin maksullisiksi viime vuoden toukokuussa (EU haluaa vähentää muovijätettä). Silloin ihmisten ihmettely ja jopa ärtyminen olivat ihan ymmärrettäviä, koska ennen ne muovipussit olivat ilmaisia.
Noh, sitä vittuilua saatiin kuunnella koko kesä ja yritettiin miettiä miten parhaiten saataisiin tieto, että pussit ovat maksullisia. Pienet eivätkä isot hintalaput auttaneet. Olivat ne sitten muovipussien vieressä, liimattuna kassapöytään tai kissan kokoisin kirjaimin maksupäätteen vieressä. Silti usemman kerran päivässä haistatettiin paskat, kun kehtaan siitä muovipussista pyytää 10 tai 19 senttiä.
Nykyään yritetään kysyä jokaiselta asiakkaalta, että mites tuo muovipussi. Sanotaan, että ei tarvitse, maksetaan ja sitten todetaan, että joo sittenkin muovipussi. "10 senttiä, kiitos" "No ootko sä nyt vittu tosissas et kaivan pankkikortin uudestaan tän takia" Kyllä olen.
Tänään yksi mies aloitti taas sen vittuilun. Kiroili ja syytti minua. Kysyin häneltä, että luuletko, että minä olen päättänyt, että pussit maksavat nyt? Mumisi jotain ja löi 20 senttiä tiskiin ja lähti.
Ihan oikeesti nyt. Onko se niiiiin kauhean iso asia jos muovipussikin maksaa? Ja pitääkö siitä sitten vittuilla sille kassaneidille jolla ei ole osaa eikä arpaa koko asiaan?
Kiitos ja anteeks.
Kommentit (67)
Ihmisistä on tullut huonokäytöksisiä moukkia. Näkyy ihan joka puolella tämä sama käytös.
Minä asioin joulun aikaan eräässä liikkeessä.
Ennen minua oli noin 3-kymppinen pariskunta.
Ihmetellen kuuntelin kuinka mies vain kiukutteli myyjälle koko ajan. Nainen ei ollut miehestään moksiskaan. Juntit.
Nykyään tahtonsa saa läpi kun on töykeä. Jos ei alistuta tahtoon, niin minäpä menen itkemään someen. Huoh....
Mulle heti kaikki nyt ja ilmaseksi, nii.
Jumalauta on se ihme, että kauppa ei saa itse päättää antaako se asiakkaalle muovipussin ilmaiseksi vai ei. Objektiivisesti ottaen onhan se törkeää, typerää ja kertakaikkisen naurettavaa maksaa pussista vielä muutama sentti sen jälkeen kun olet ostanut joskus todella kalliitakin tuotteita. Tuntuu vaan vittuilulta. Asiakaspalvelun irvikuva - asiakkaalle jää maksutapahtumasta ja todennäköisesti koko liikkestä huono vaikutelma ja paskat fiilikset kun on kyykytetty vielä viime metreillä kaivamaan se pankkikortti esille muutaman sentin takia. Only in Finland.
Alapeukun antaneet ovat just niitä jotka kitisevät tuostakin asiasta :D
Vierailija kirjoitti:
Olen Gigantissa kassalla töissä ja voih.. Tuon lauseen kuulen useita kertoja päivässä.
Tosiaan! Muovipussit muuttuivat meilläkin maksullisiksi viime vuoden toukokuussa (EU haluaa vähentää muovijätettä). Silloin ihmisten ihmettely ja jopa ärtyminen olivat ihan ymmärrettäviä, koska ennen ne muovipussit olivat ilmaisia.
Noh, sitä vittuilua saatiin kuunnella koko kesä ja yritettiin miettiä miten parhaiten saataisiin tieto, että pussit ovat maksullisia. Pienet eivätkä isot hintalaput auttaneet. Olivat ne sitten muovipussien vieressä, liimattuna kassapöytään tai kissan kokoisin kirjaimin maksupäätteen vieressä. Silti usemman kerran päivässä haistatettiin paskat, kun kehtaan siitä muovipussista pyytää 10 tai 19 senttiä.
Nykyään yritetään kysyä jokaiselta asiakkaalta, että mites tuo muovipussi. Sanotaan, että ei tarvitse, maksetaan ja sitten todetaan, että joo sittenkin muovipussi. "10 senttiä, kiitos" "No ootko sä nyt vittu tosissas et kaivan pankkikortin uudestaan tän takia" Kyllä olen.
Tänään yksi mies aloitti taas sen vittuilun. Kiroili ja syytti minua. Kysyin häneltä, että luuletko, että minä olen päättänyt, että pussit maksavat nyt? Mumisi jotain ja löi 20 senttiä tiskiin ja lähti.
Ihan oikeesti nyt. Onko se niiiiin kauhean iso asia jos muovipussikin maksaa? Ja pitääkö siitä sitten vittuilla sille kassaneidille jolla ei ole osaa eikä arpaa koko asiaan?
Kiitos ja anteeks.
Nostakaa tuotteidenne hintoja 0,001 prosenttia ja antakaa kassalla muovipussit ilmaiseksi.
ostajamies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeks.
Nostakaa tuotteidenne hintoja 0,001 prosenttia ja antakaa kassalla muovipussit ilmaiseksi.
ostajamies
Mitenkäs se muovijäte sitten vähenisi? Hyvä vaan, että pussit maksaa!
Ei tuotteiden hintojen ja täten ilmaisten muovipussien antaminen auta yhtään sitä ongelmaa, jota pussien maksullisuudella yritetään vähentää... kun pointti on muovipussien käytön vähentäminen ja jopa kokonaan loppuminen. Kun pussista tulee maksullinen, niiden käyttö vähenee ja ihmiset alkavat kantaa mukanaan enemmän kestokasseja. Ihan fiksua, mutta aika näyttää toimiiko se..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeks.
ostajamies
Mitenkäs se muovijäte sitten vähenisi? Hyvä vaan, että pussit maksaa!
Luuletko, että joku jättää sen muovipussin ostamatta siksi, että se maksaa muutaman sentin? Jos ihminen tarvitsee muovipussin, se ostaa sen. Yhtä hyvin sen voisi antaa kaupan päälle. Tietenkin jälkimmäinen vaihtoehto on Suomessa mahdoton, koska siitähän voisi tulla jollekin hyvä mieli.
Ihan yhtä outoa olisi, että joku alkaisi itkemään miksei saa 0,20 euron arvoista sipulia ilmaiseksi :D Mikä ihmisiä vaivaa....
Mun mielestä muovikassit saisivat olla ilmaisia. Kaupat voisivat olla tyytyväisiä että joku vielä haluaa ostaa niiden ylihintaisia paskatuotteita ja sitten kehtaavat pyytää rahaa siitä ilosta, että asiakas saa vietyä ostoksensa kotiin? Ei tulisi kuuloonkaan joissakin maissa- ja ainakin oman kaupunkini aasialaiset kaupat sekä pakkaavat ostokset että antavat kassin aina ilmaiseksi.
Vaihtakaa muovipussit pois, paperiset tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä outoa olisi, että joku alkaisi itkemään miksei saa 0,20 euron arvoista sipulia ilmaiseksi :D Mikä ihmisiä vaivaa....
Tässä taas autisti vetää mutkat suoriksi. Ihanko oikeasti tarvitset sipulin kantaaksesi ostokset kotiin? Kassi on aika välttämätön varsinkin jos ostos on vähän isompi, siksi kaikissa kaupoissa tarjotaan asiakkaalle kassi, ei sipulia. Voi hyvää päivää taas kerran.
Jos kassi on ilmainen, lähes kaikki ottavat sen ihan vain kaupanpäällisenä, vaikkeivät sitä tarvitsisikaan, eli pieni maksu on tarpeen.
Melkein joka kerta, kun olen Gigantissa asioinut. Erityisesti Foorumin. Olen saanut todella huonoa asiakaspalvelua. Esim. pojan kanssa olimme ostamassa pelikonsolia. Kysyin laitteesta jotain. Myyjä ei tiennyt sanoi " pieni hetki käyn kysymässä" odottelimme siinä tosi kauan. Myyjää ei enää näkynyt. Lopulta kyllästyimme ja kävimme ostamassa laitteen muualta. Mua ei muovipussin hinta haittaa jos saan palvelua ja homma toimii.
Kerrataanpa vielä. Päätös vähentää muovikassien käyttöä on EU-tason säädös, ei Suomen.
Toisaalta Giganttia ei mikään taho pakottanut tuohon kassien hinnoitteluun, mutta se seurasi mukana isoa joukkoa muita kauppaketjuja. Kyse on ympäristöystävällisyydestä.
http://yle.fi/uutiset/3-9262904
Siten on turhaa kiroilla Suomen lainsäädäntöä. Tai ehdotella, että kauppaketju tekisikin tuotteistaan vastaavasti hiukan kalliimpia - miten se edistää muovikassien käytön vähentämistä? Se on tässä vaiheessa on vielä ketjuille vapaaehtoista, mutta muuttuu pakoksi, jos suunta ei muutu parempaan.
"Jos lokakuun lopussa 2019 näyttää siltä, että pelkällä vapaehtoisuudella ei saada muovikassien kulutusta riittävästi vähennettyä, lupaa ympäristöministeriö ottaa käyttöön kovempia keinoja. Ministeriön on laadittava seurantaraportti EU:lle vuosittain. Kauppojen täytyy toimittaa tätä varten muovikassien määrätiedot ministeriölle."
Suomessa asiakaspalvelu on aivan onnetonta. Jos tänne perustaisi vaikka ihan tavallisen amerikkalaisen kaupan, asiakkaat itkisivät onnesta siellä. Suomessa kun ei saa edes muovipussia ostoksilleen ilman erillistä maksua.
Tästä tuli mieleen brittiäiti, joka veti kilarit kun hänen lapsensa oli viety häneltä ja vaan laitettu johonkin eri rekeen Lapin-retkellä. Suomalainen opas varmaan ajatteli, että ihan normaalia, mutta britti oli ihan järkyttynyt palvelun huonoudesta.
Siis muovipussit on todellakin se ongelma, joka nyt pitää ratkaista... kyllä me ollaan niin ansaittu kaikki kärsimys, mikä tässä maassa on käynnissä. MUOVIPUSSIT!
Jos asuttaisiin Afrikassa, missä muovipussit on niitä ohuita pieniä pusseja, jotka ei edes kestä mitään ja päätyvät teiden varsille, ymmärtäisin ongelman. Tilanne Suomessa on kuitenkin täysin toinen. Täällä moni kierrättää kaupan muovipussit moneen kertaan, ja sitten vielä roskapussina. Ei ne luontoon päädy.
Ihmiset ovat käsittämättömän tyhmiä ja huonokäytöksisiä. Yllättävän moni luulee huutamalla saavansa parempaa palvelua.
Ei kai auta muu kuin kehittää vakiovastaus tyyliin: "Muovipussi on maksullinen tuote, en voi vaikuttaa hintaan." Ja tarvittaessa ohjata ottamaan yhteys erilliseen asiakaspalvelupisteeseen, info-pisteeseen tai vaikka reklamoimaan yrityksen verkkosivuilla.