No onko nyt hienoa talvenrakastajat
...kun on tälläinen pakkanen? "Suomessa kuuluu olla -20 pakkasta, (vaikka se on vittumaista ja epämiellyttävä tunne iholla), mutta kun se kuuluu olla. Ja mielellään huhtikuun loppuun asti joka päivä, koska kunnon talvi kuuluu olla, koska on aina ennenkin ollut! Että vihaankin sitten sitä lämpöä ja aurinkoa, joka kesällä on!"
Näinkö se on?
Kommentit (106)
Autot ovat useammankin kerran kärsineet pahoin -30 kelissä. Ilmeisesti monenkaan ei tarvitse itse huolehtia autosta, jotka kovia pakkasia toivovat.
Toinen hieno juttu on omakotitalojen vesijohdot...
Kolmas hieno juttu huoneilman kuivuminen sellaiseksi, että koko ajan yskittää.
Neljäs hieno juttu on sähkölasku..
MInä nautin siitä, että meillä vielä on vuodenajat.
Ne katoavat ja kohta on vain loputonta välikautta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen talveen ei vihreät niityt kuuluu, menkää Espanjaan.
Suomessa on itse asiassa pidempään vihreäitä niittyjä kuin Espanjassa jossa vihreää on lähinnä vain keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin viimeinkin tuulettamaan Canada Gooseani. On niin hauskaa katsella halvoissa nukkuuntuneissa villakangas ja polyesteri vanutakeissaan palelevia mammoja:) CG hupun turkisreunus muuten tosiin pitää pakkasviiman pois kasvoilta.
Hyvä että joku tajuaa millaisiin säihin se on tarkoitettu. Sitä kun on nähty pissiksien päällä läpi koko lämpimän, sateisen talven .D
Tykkään kaikista vuodenajoista, syksy on suosikkini. Toki talvestakin tykkään, ihanaa hiihtää ja luistella, potkukelkkailla ja ihailla reposia. Lunta pitäis tulla vielä enemmän, että pääsis lumikenkäilemaan. Aamulenkin tein jo koiran kanssa, oli upea maisema. Ainoastaan talviautoilusta en tykkää, mutta eipä onneksi ole pakko autoilla, kun teen töitä kotona. Kesä on muuten ok, kunhan ei ole kovin paljon yli 20 astetta lämmintä, hellettä inhoan, vaikka menee sekin, kun pysyttelee sisällä ilmastoidussa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Autot ovat useammankin kerran kärsineet pahoin -30 kelissä. Ilmeisesti monenkaan ei tarvitse itse huolehtia autosta, jotka kovia pakkasia toivovat.
Toinen hieno juttu on omakotitalojen vesijohdot...
Kolmas hieno juttu huoneilman kuivuminen sellaiseksi, että koko ajan yskittää.
Neljäs hieno juttu on sähkölasku..
Kannattaa järjestää elämä sellaiseksi, ettei joudu kovilla pakkasilla autoilemaan.
Mikä ongelma vesijohdoissa on? Eipä ole ikinä ollut mitään ongelmia ja ok-talossa on asuttu yli 20 v.
Kuivaa huoneilmaa voi kosteuttaa tehokkaasti. Laita vesiastioita ympäri taloa, varsinkin takanpäälle. Meillä on lattialämmitys, joten laitan kaikkien sänkyjen alle vesiastiat. Lisäksi pyykit kuivumaan sisälle ja vielä voi laittaa märän pyyhkeen sängynpäätyyn illalla.
Sähkölasku? Kannattaa lämmittää takkoja ja saunaa (tietysti puilla lämpiävää), suosittelen ehdottomasti myös laittamaan aurinkopaneelit tai maalämpökin on ihan hyvä. Sähkö kannattaa myös ostaa halvimmasta paikasta, siinä säästää paljon. Pörssisähkö on halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteeltä voi suojautua ilmastoituun asuntoon. Enkä tuollaisesta +38 pidä kauaa jatkuessaan, mutta paremmin ulkona pärjää helteellä, kuin kovalla pakkasella. Suomessa ei koskaan ole tappavaa hellettä, jos aattelee, että olisi ulkona vaikka 10 tuntia putkeen. Mutta sama aika ulkona -20:ssa keskimääräisissä saatavissa olevilla talvivaatteilla aiheuttaa vähintään hypotermian ja varpaiden pahan jäätymisen.
Kannattaa hommata oikeat talvivaatteet niin ei palele.
Tänään oli -17 asteessa untuvatakki, varrelliset kengät (ei varsinaiset talvikengät, koska niitä ei ole saatavilla miehille järkevän näköisiä), villasukat, pipo ja hansikkaat. Pitkät kalsarit ja farkut. Näiden pitäisi riittää. Kaksi tuntia olin ulkona, naama ainakin kangistunut, sormet jonkin verran kylmät, takin helmasta vuoti ilmaa veemäisesti vyötärölle, vaikka narujakin kiristelin takin helmasta. Varpaat melko jäässä. Mitään naparetkeilijä vaatteita kenkineen en ala hommaamaan.
Ei kaupungissa tarvitse mitään kelkkailuvaatteita. Mutta joistakin ilmauksista tässä arvelen, että perusasiat eivät vaan ole hanskassa.
Kun se ei ole päällimmäinen kerros, millä lämpö säilytetään. Untuvatakin helman kiristely ei auta, jos ihoa vasten valittu väärää tekstiiliä.
Pitkät kalsarit - pelkkä vitsi, jos materiaali väärä.
Mulla on arkiasuna matalat nahkakenkät, villavuori, mutta ei mitään toppakenkiä siis. Farkut ja untuvatakki. Käsineinä villavuoriset nahkasormikkaat jos vaikkapa -15... Sitten kylmemmälle lammasturkiskintaat. Pipo. Kaulahuivi. Untsan alla voi olla millainen pusero vaan, päivästä riippuen jakkukin. Mutta ihoa vasten on aina villasilkkikerrasto, sekä paita että housut, ja jaloissa merinovillasukat.
Puuvilla ihoa vasten on jääkylmää. Tekokuidut voivat ehkä toimia ulkona, mutta hiostavat sisällä.
On todella ihanaa. Kesäkuumalla on hirveä hiki ja tuska ja ahdistus kokoajan, verhoja pitää laittaa kiinni ettei kämppä ole kuin sauna ja ihokin ärtyy kun hikoilee kokoajan.
Muuten leuto talvi on jees, kiva käydä ulkona pitkillä lenkeillä ja tarkenee hyvin, mutta siinä on ongelmana se hillitön synkkyys. Sitten tämä kireä pakkastalvi on taas vähän liian kylmä, mikä on korjattavissa kerrospukeutumisella ja tarpeeksi hyvillä talvivaatteilla. Nyt ulkona on vaaleanpunainen, koko taivaan kirkastava auringon nousu ja puissa sekä maassa lunta niin, että synkkyydestä ei jälkeäkään.
Kyllä voin sanoa että tätä olen kaivannut! Toivottavasti jatkuisivat pitkään, vaikka helmikuuhun asti.
ON!!! Todella loistavan ihanaa ja mahtavaa!
Voi kun jatkuisi pitkään.
Oikeastaan nyt on ihan hyvä keli. Maassa on lunta eli on paljon valoisampaa. Ilma on selkeästi pakkasella eli ei tarvitse kahlata loskassa. Jos on kylmä niin laittakaa vaatteita päälle.
Kyllä kunnon suomalainen sanoo, että eihän tää oo vielä mitään. -20 on vielä pientä, ja vasta -30 tai -40 alkaa olla kunnon pakkanen. Lunta saa tulla taivaan täydeltä (kunhan ei itse joudu tekemään lumitöitä tai kaivamaan esim. autoa lumihangesta), koska kunnon suomalainen rakastaa aivan helvetillisiä lumikinoksia. Mikään ei tunnu paremmalta kuin kuiva jääkylmä -30 asteinen viima päin naamaa, kun astuu ulos lämpimästä kodistaan. Se menee välittömästi mukavasti luihin ja ytimiin asti. Siitä suomalainen tykkää.
Osaan kyllä pukea toppatakin ja villapipon, mutta miten helskutissa saan puu-keskuslämmitteisen talon uskomaan että pakkanen on pukeutumiskysymys? Edes pirteän rannukkaat kintaat eivät saa traktoria ja muita työvempaimia käyntiin.
Karja sekä muut maatalon ulko- ja sisähommat on hoidettava, enkä jaksa reippailla pirteänä pakkassäässä, kun tietää että: Polttopuuvarasto hupenee, sähkölaskut on ikävää luettavaa, kun joutuu pitämään kaikki vehkeet roikassa sekä lämmittämiseen menee tavallista enemmän, vesijohdot jäätyy = korjaaminen maksaa, auto jymähtää kesken 30 km kauppamatkan...jne.
Nämä muutamana esimerkkinä miksi suorastaan pelkään kovaa talvea. Se on kallista ja työlästä.
Ja vaikka talveen osataan varautua, hyvä on sattumaan kaikenlaista ylimääräistä mielenharmia, jotka aiheuttaa nimenomaan pakkanen.
-31 tänä aamuna kirjoitti:
Osaan kyllä pukea toppatakin ja villapipon, mutta miten helskutissa saan puu-keskuslämmitteisen talon uskomaan että pakkanen on pukeutumiskysymys? Edes pirteän rannukkaat kintaat eivät saa traktoria ja muita työvempaimia käyntiin.
Karja sekä muut maatalon ulko- ja sisähommat on hoidettava, enkä jaksa reippailla pirteänä pakkassäässä, kun tietää että: Polttopuuvarasto hupenee, sähkölaskut on ikävää luettavaa, kun joutuu pitämään kaikki vehkeet roikassa sekä lämmittämiseen menee tavallista enemmän, vesijohdot jäätyy = korjaaminen maksaa, auto jymähtää kesken 30 km kauppamatkan...jne.
Nämä muutamana esimerkkinä miksi suorastaan pelkään kovaa talvea. Se on kallista ja työlästä.
Ja vaikka talveen osataan varautua, hyvä on sattumaan kaikenlaista ylimääräistä mielenharmia, jotka aiheuttaa nimenomaan pakkanen.
Niin, talvi tosiaan tulee yllättäen joka ainoa vuosi. Mitä oikein odotat, että eduskunta kirjoittaa lain joka määrää vähintään 10 plusasteen ulkolämpötilan koko vuodeksi kun sinä et tykkää pakkasesta? Tuo on ihan ammatinvalintakysymys, vaihda alaa jos et halua tehdä nykyistä hommaasi. Suomen sää tuskin muuttuu halujesi mukaan.
Numerolle 95.
Oot sie ihan järissäsi? Et sie lukenu että "talveen osataan varautua"? Ja mikä ihmeen eduskunnalle valitus tähän pakkaseen liittyy?
Totta kai haluan tehdä nykyistä työtäni maaseudulla ja kaikissa sääoloissa.
Ja minun lisäkseni taitaa olla pari muutakin, jotka työskentelevät maalla, maalaistaloissa ja ovat muuten ulkotyöntekijöitä.
Ammatinvalintakysymys ei ole sekään että asuu omakotitalossa.
Kerroin vain sen tosiasian, että kovasta pakkasesta koituu ihan oikeasti kuluja ja se haittaa työntekoa.
Älä älä sie pistä sanoja suuhuni, joita en ole sanonut.
On joo. Mukavaa olla sisällä flunssassa ja patterit täysillä. Ei voida tehdä pitkiä lenkkejä, kun toisen koiran tassut palelee.
aaargh mun naama jäätyi! Ihan normaalia varmaan, sitä sattuu, vai mitä, talvihullut?
Hahaa kunnon talvenvihaajia! Vaikka olenkin kesäihminen, rakastan kunnon talvea ja lunta! Voittaa loskakelit 10-0.
Tänään oli hyvä keli. Lisää tätä kiitos.
Olin kreikassa kesällä viikon ja siellä oli tuollainen sää koko ajan, ja olin ERITTÄIN tyytyväinen. Tuollaiset lämpötilat täälläkin olisi unelmaa!