Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No onko nyt hienoa talvenrakastajat

Vierailija
04.01.2017 |

...kun on tälläinen pakkanen? "Suomessa kuuluu olla -20 pakkasta, (vaikka se on vittumaista ja epämiellyttävä tunne iholla), mutta kun se kuuluu olla. Ja mielellään huhtikuun loppuun asti joka päivä, koska kunnon talvi kuuluu olla, koska on aina ennenkin ollut! Että vihaankin sitten sitä lämpöä ja aurinkoa, joka kesällä on!"

Näinkö se on?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en tykkää eikä tykkää astmakaan...on "tosi kiva" vinkua menemään tuolla "kivassa pakkasessa". Mun keuhkot tykkää lämpöisestä, samoin iho. Oon syntyny ihan väärään maahan.

Vierailija
42/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteeltä voi suojautua ilmastoituun asuntoon. Enkä tuollaisesta +38 pidä kauaa jatkuessaan, mutta paremmin ulkona pärjää helteellä, kuin kovalla pakkasella. Suomessa ei koskaan ole tappavaa hellettä, jos aattelee, että olisi ulkona vaikka 10 tuntia putkeen. Mutta sama aika ulkona -20:ssa keskimääräisissä saatavissa olevilla talvivaatteilla aiheuttaa vähintään hypotermian ja varpaiden pahan jäätymisen.

Kannattaa hommata oikeat talvivaatteet niin ei palele.

Tänään oli -17 asteessa untuvatakki, varrelliset kengät (ei varsinaiset talvikengät, koska niitä ei ole saatavilla miehille järkevän näköisiä), villasukat, pipo ja hansikkaat. Pitkät kalsarit ja farkut. Näiden pitäisi riittää. Kaksi tuntia olin ulkona, naama ainakin kangistunut, sormet jonkin verran kylmät, takin helmasta vuoti ilmaa veemäisesti vyötärölle, vaikka narujakin kiristelin takin helmasta. Varpaat melko jäässä. Mitään naparetkeilijä vaatteita kenkineen en ala hommaamaan.

Jos ulkoilee kaksi tuntia tuollaisissa vaatteissa, niin eipä ihme, jos on kylmä. Ei tarvitse olla naparetkeilijän vaatteita, vaan ihan tavalliset talviulkoiluvaatteet.

En oikein syty minkäänlaisille toppahousuille tms. tai todellisille (ehkä vain urheiluliikkeistä saataville ?) muillekaan talvivaatteille, vaan farkkujen ja asiallisen näköisen untuvatakin on riitettävä, kuten pipon, kaulaliinan ja nahkasormikkaiden, jossa on eristettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tämä on hienoa.  Mukavasti pakkasta, ei tuule ja aurinko paistaa, kevyesti 5/5. Keväällä on paskaa keliä, kesällä on paskaa keliä, syksyllä on paskaa keliä, jopa talvellakin on paskaa keliä, sieltä jokainen voi kuitenkin valita sen mieluisimman vuodenajan. Ja jos jäi epäselväksi niin minun suosikki on talvi, on aina ollut ja tulee aina olemaan.

Terveisin Naispelko23

Vierailija
44/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteeltä voi suojautua ilmastoituun asuntoon. Enkä tuollaisesta +38 pidä kauaa jatkuessaan, mutta paremmin ulkona pärjää helteellä, kuin kovalla pakkasella. Suomessa ei koskaan ole tappavaa hellettä, jos aattelee, että olisi ulkona vaikka 10 tuntia putkeen. Mutta sama aika ulkona -20:ssa keskimääräisissä saatavissa olevilla talvivaatteilla aiheuttaa vähintään hypotermian ja varpaiden pahan jäätymisen.

Tänään oli -17 asteessa untuvatakki, varrelliset kengät (ei varsinaiset talvikengät, koska niitä ei ole saatavilla miehille järkevän näköisiä), villasukat, pipo ja hansikkaat. Pitkät kalsarit ja farkut. Näiden pitäisi riittää. Kaksi tuntia olin ulkona, naama ainakin kangistunut, sormet jonkin verran kylmät, takin helmasta vuoti ilmaa veemäisesti vyötärölle, vaikka narujakin kiristelin takin helmasta. Varpaat melko jäässä. Mitään naparetkeilijä vaatteita kenkineen en ala hommaamaan.

EI kai tuollaisilla nyt pärjääkään :) Koirien kanssa menen säähän kuin säähän ja nyt illalla kun oli -19 astetta päällä oli tasaisesti kolme kerrosta tyyliin paksut sukkahousut, housut ja toppahousut. Untuvatakin pitää olla pitkä niin ei todellakaan vuoda ilmaa. Jalassa mulla on polveen asti ulottuvat nyöriuggit paksulla villavuorella. Ainoa mitä kaipasin oli kommandopipo, koska pipo, kaulahuivi ja huppuyhdistelmä jätti kuitenkin esim nenän paljaaksi. Olisin voinut olla pitkäänkin, toinen koira alkoi näyttää viluiselta, joten ei tehty normilenkkiä. En ole olemassaan talvihullu, joten juurikin sen takia varusteiden pitää olla hyvät.

Vierailija
45/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulkoilee kaksi tuntia tuollaisissa vaatteissa, niin eipä ihme, jos on kylmä. Ei tarvitse olla naparetkeilijän vaatteita, vaan ihan tavalliset talviulkoiluvaatteet.

En oikein syty minkäänlaisille toppahousuille tms. tai todellisille (ehkä vain urheiluliikkeistä saataville ?) muillekaan talvivaatteille, vaan farkkujen ja asiallisen näköisen untuvatakin on riitettävä, kuten pipon, kaulaliinan ja nahkasormikkaiden, jossa on eristettä.

Jos niiden on riitettävä, niin ei auta valittaa kylmää. 

Vierailija
46/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se mua kiusaa, että sä palelet, vaan itseäsi. Huvittavaa sanoa, että noiden varusteiden on riitettävä, kun itsekin totesit viestissäsi, etteivät ne riitä.

Vierailija
47/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla euroopassa ihmiset ei jostain syystä kaipaa lunta ja pakkasta. Miksi Suomessa? Onko sen väitetty hienous vain tekosyy ja selitys sille, että oikeasti haluttaisiin asua leudommassa ilmastossa, mutta kun näin ei ole, niin ollaan keksitty, että itseasiassa onkin hienoa, mitä kylmempää. Ilmeisesti pakkasesta nauttivat eivät sitten pidä kesästä.

Suomalaiset ovat tottuneet lumeen ja pakkaseen ja siksi kaipaavat niitä. Väitän, että näin on kaikissa Euroopan maissa, joissa on Suomen kaltainen ilmasto. Poikkeuksia toki löytyy kaikissa maissa. Esimerkiksi Toscanasta kotoisin oleva ystäväni haluaa tulla aina talvella Suomeen, koska rakastaa lunta ja pakkasta. Hän suunnittelee jopa muuttavansa Suomeen, koska ei viihdy kotiseutunsa lämmössä/kuumuudessa. Ainut mikä häntä Suomen vuodenajoissa arveluttaa on syksyn ja talven pimeys.

Vastauksena otsikon kysymykseen: kyllä, aivan ihanaa kun vesisateen ja harmauden jälkeen on vihdoin raikas ja luminen talvisää. Pakkasella pärjää  kun osaa oikeanlaisen kerrospukeutumisen. (Toki 40 tai yli menevät luvut alkavat olla liikaa kenelle tahansa.)

Jos saisin päättää Suomessa olisi koko talven pakkasta 10-25 astetta ja lumi sataisi heti kun puista on lehdet lähteneet. En pidä lainkaan pimeästä ja sateisesta loppusyksystä/alkutalvesta. Ihannetilanteessa kesällä lämpö ei taasen koskaan nousisi yli 23 asteen, ettei olisi tuskastuttavan kuumaa.   

"En pidä lainkaan pimeästä ja sateisesta loppusyksystä/alkutalvesta."

Minulle tämä ei ole ongelma, koska käytän kirkasvaloa. Pimeydestä en siis pidä silloin, mutta lämpötilasta kyllä. Jos yhden ilmaston saisin valita, se olisi Uuden Seelannin -ilmasto, joka onkin äänestetty maailman ihanteellisimmaksi.

Vierailija
48/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Muonioon lappalaiset! Tai vielä parempi, Grönlantiin! Se on teille taivas.

Kesähön on ihan kauhea asia. Valitettavaa nyt vaan on, että ainaisessa talvessa myös IHMISET KUOLEE! Toisaalta sehön sopisi teille erakoille!

Vierailija
49/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yhyyy kun ei ole harmaanruskea loskapaskakeli. 

Minä nautin kauneudesta, kaikkina vuodenaikoina. Talviauringossa kimalteleva puhtaanvalkoinen pakkaslumi on ihana näky. Lämpötilalla ei ole väliä kun osaa pukeutua oikein. 

Vierailija
50/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hienoa tämmöset säät. Pakko pysytellä sisällä kun en astmaatikkona  voi mennä ulos ollenkaan. Odotten vaan, että lauhtuu.

Vierailija
51/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin sitä enemmän, mitä enemmän pakkasmittari näyttää. On ihanaa pukeutua kelkkahaalariin ja touhuta ulkona silmäripset jäässä kun pakkasta on se 30. Helteellä en sitten jaksa mitään ja masennun helposti, kun hellettä ei pääse edes oikein pakoon toisin kuin kylmää.

Minun puolesta kaikki saavat tykätä mistä tykkäävät, mutta silti vähän vahinkoiloitsen pakkasilla kun samat kesäihmiset, jotka ovat kieltäneet minua sanomasta mitään pahaa helteestä, kiukuttelevat ja valittavat aivan lapsellisissa raivonpuuskissa. En kuitenkaan kehtaa sanoa heille että "nautitaan nyt kun tätä riittää" kuten he sanovat minulle helteessä kärvistellessäni. 

Vierailija
52/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun te talven rakastajat makaatte liukastuneena maassa osteoporoottinen lonkkanne halki, silloin minä NAURAN. Koko matkan lentoasemalle.

Vierailija
53/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla euroopassa ihmiset ei jostain syystä kaipaa lunta ja pakkasta. Miksi Suomessa? Onko sen väitetty hienous vain tekosyy ja selitys sille, että oikeasti haluttaisiin asua leudommassa ilmastossa, mutta kun näin ei ole, niin ollaan keksitty, että itseasiassa onkin hienoa, mitä kylmempää. Ilmeisesti pakkasesta nauttivat eivät sitten pidä kesästä.

Suomalaiset ovat tottuneet lumeen ja pakkaseen ja siksi kaipaavat niitä. Väitän, että näin on kaikissa Euroopan maissa, joissa on Suomen kaltainen ilmasto. Poikkeuksia toki löytyy kaikissa maissa. Esimerkiksi Toscanasta kotoisin oleva ystäväni haluaa tulla aina talvella Suomeen, koska rakastaa lunta ja pakkasta. Hän suunnittelee jopa muuttavansa Suomeen, koska ei viihdy kotiseutunsa lämmössä/kuumuudessa. Ainut mikä häntä Suomen vuodenajoissa arveluttaa on syksyn ja talven pimeys.

Vastauksena otsikon kysymykseen: kyllä, aivan ihanaa kun vesisateen ja harmauden jälkeen on vihdoin raikas ja luminen talvisää. Pakkasella pärjää  kun osaa oikeanlaisen kerrospukeutumisen. (Toki 40 tai yli menevät luvut alkavat olla liikaa kenelle tahansa.)

Jos saisin päättää Suomessa olisi koko talven pakkasta 10-25 astetta ja lumi sataisi heti kun puista on lehdet lähteneet. En pidä lainkaan pimeästä ja sateisesta loppusyksystä/alkutalvesta. Ihannetilanteessa kesällä lämpö ei taasen koskaan nousisi yli 23 asteen, ettei olisi tuskastuttavan kuumaa.   

"En pidä lainkaan pimeästä ja sateisesta loppusyksystä/alkutalvesta."

Minulle tämä ei ole ongelma, koska käytän kirkasvaloa. Pimeydestä en siis pidä silloin, mutta lämpötilasta kyllä. Jos yhden ilmaston saisin valita, se olisi Uuden Seelannin -ilmasto, joka onkin äänestetty maailman ihanteellisimmaksi.

Ei kirkasvalo poista ulkona olevaa pimeyttä saati suojaa sateelta ja viimalta. Juuri pimeässä räntä/vesisateessa tarpominen on minulle syy tuon vuodenajan masentavuudelle. Helppohan sisällä on valossa paistatella, mutta ainakaan minulle se ei ole koko syksyä mahdollista 

Vierailija
54/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kyllä. Luntakin tuli juuri sen verran, että näyttää talvelta. Tämä on kyllä kaunein vuodenaika. Ulkona tarkenee hyvin, kun pukeutuu kunnolla.

Kaunein? Et siis välitä niinkään vihreästä luonnosta, vaikka se on elämän perusedellytys?

Ehdottomasti kaunein. Toki vihreät puutkin on kaunista, mutta ei se tätä talvimaisemaa ja pakkasen kuuulautta voita. Ei tule edes lähellekään.

Kesällä sais ihan huoletta olla 18-25 astetta riittäis hyvin

Vierailija
55/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun te talven rakastajat makaatte liukastuneena maassa osteoporoottinen lonkkanne halki, silloin minä NAURAN. Koko matkan lentoasemalle.

Terve lonkka ei kärsi osteoporoosista, pieni ylipaino pitää osteoporoosin loitolla. Nauran vaan,sattuu siihen sairaaseen lonkkaasi.

Vierailija
56/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole osteoporoosiin. Et pääse nauramaan, lällällää. Enkä ole vuosikausiin liukastunut, edes pyörällä ajaessani 11kk vuodesta.

Vierailija
57/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hienoa tämmöset säät. Pakko pysytellä sisällä kun en astmaatikkona  voi mennä ulos ollenkaan. Odotten vaan, että lauhtuu.

Minullakin on astma,mutta vasta yli  30 asteen pakkanen estää pidemmän ulkoilun.Silloinkin voi ulkona käväistä. Hengityssuojain kasvoille vain. Apteekista ja hengitysliiton sivuilta ainakin saa niitä. Pelkkä huivikin auttaa jonkin verran jos suojainta ei kehtaa käyttää. Toki jos astma on vaikea, ei suojankaan  kanssa voi kauaa ulkona olla. Jokainen toki oman tilanteen mukaan.

Vierailija
58/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOTKO IHAN PIMEE NRO 56? Olen talvi-ihminen ja rakastan lenkkeilyä pakkasessa. 

Vierailija
59/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, tosin itse pidän enemmän kun pakkasta olisi 5-10 ja lunta reippaasti niinkuin täällä onkin. Kesässä parasta on se valo, linnut, perhoset ja kaunis luonto, helteet taas syvältä perseestä, sopiva lämpö 18-21.

Vierailija
60/106 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah ah! Varo ettei koneesta lopu bensa yläilmoissa! Jos loppuu, too bad. Luen uutisen lehdestä ja kaivaudun viltin alle kuuman kaakaon kanssa takkatulen rätistessä. Ihanan pakkasmetsälenkin jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän