Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset, miksi kävelette ihmisiä päin?

Vierailija
04.01.2017 |

Ette siis väistä yhtään vaan leveästi lampsitte pitkin kapeita katuja?! Luulisi, että juuri kaupunkilaiset osaisivat kävellä niin, että joku mahtuu ohittamaan. Vai ovatko nämä jotain Helsinkiin muuttaneita maalaistolloja nämä katujen kingit?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helsinkiläinen enkä Helsingissä ole kys. ongelmaan törmännyt.. muissa kaupungeissa kyllä.. olettaisin, että ongelma johtuu siitä miten toisaalla on eri tavat kuin mihin itse on tottunut.. olen törmännyt myös sellaiseen, että rullaportaatkin vaikuttavan olevan väärinpäin, vain sen takia, että ovat erilailla kuin mihin olen tottunut :)

Vierailija
22/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sama homma siksi en Helsinkiin enää astu jallanikaan! Kaikki käveli päälle ja perään sai pahija mulkoiluja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan totuttu siihen että molemmat väistää vähän. Juuri sen verran että mahtuu ohi. Ei meidän tarvitse vaihtaa kadun toiselle puolelle jos joku sattuu kävelemään vastaan. Mahtuu sitä ohi vähemmälläkin.

Tällaista "molemmat väistää vähän" -tapaa juuri kaipaan. Mut ei.

Ap

Vierailija
24/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä asiaa. Helsinkiläinen olen.

Kukaan ei kävele mun päälle, itsekään en kävele muita päin. Tosi outo väite.

Keksikää nyt Helsinkivihassanne parempia aloituksia.

Vierailija
25/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olisi törmännyt tähän vittumaiseen ilmiöön, jos asuisin vaikka larussa tai viikissä ja vain silloin tällöin kävisin manskulla tms. Enkä vihaa helsinkiä.

Ap

Vierailija
26/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että tätä tapahtuu vain joillekin. Mä olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta saan ihan jatkuvasti väistää ihmisiä, koska muuten he tulevat päälle. ystävilleni tai miehelleni tätä ei tapahdu, ja he ihmettelevät tätä mun kanssa kaupungilla liikkuessa! Mussa on joku kummallinen asia, minkä takia ihmiset kävelee päälle (mua myös mulkoillaan ja tuijotetaan, enemmän kuin muita, muut ihmiset ovat huomanneet asian myös). En tiedä mistä kiikastaa. 

Mulla on tämä sama ilmiö! Päälle kävelemistä ja mulkoilua. Toisinaan ihmiset oikein kääntyvät tölläämään kun kävelen ohi. En ymmärrä mistä tämä johtuu, kun en mielestäni ole mitenkään kovin poikkeuksellisen näköinen. Tosin en ole myökään erityisen tyylikäs eikä mulla ole varaa hienoihin uusiin vaatteisiin, joten ehkä sitten vaan näytän köyhältä ja tyylittömältä vaikken itse sitä huomaa, naamakin on aika ruma. En keksi muuta syytä. Olen ajatellut, että tuo päälle käveleminen johtuu siitä, että näytän jotenkin "toisen luokan kansalaiselta" jonka oletetaan väistävän kauniimpia, rikkaampia ja tyylikkäämpiä ihmisiä. Olen tosi kyllästynyt Helsingissä liikkumiseen tämän takia!

Vierailija
27/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Helsingissä, mutta minullakin on se ongelma, että ihmiset kävelevät päin. Olen pienikokoinen, ei-minkäännäköinen nainen, kun taas ystäväni on hyvin kookas mies, ja häntä väistetään aina. Kyllästyin tähän lopulta niin paljon, että lakkasin väistämästä niitä ihmisiä, jotka eivät itse tee mitään väistääkseen. Nykyään usein sitten tulee MÄISKIS-kohtaaminen, mutta se ei ota päähän läheskään niin paljoa kuin jatkuva maailmanomistajan lailla kävelijöiden väisteleminen. Uskomattomin tapaus oli kyllä kapealla jalkakäytävällä vaimonsa kanssa rinnakkain kävelevä mies, jota minun olisi täytynyt väistää autotien puolelle - kävelin niin omaa reunaani pitkin kuin mahdollista, kun taas mies jatkoi kaikessa rauhassa koko jalkakäytävän leveydeltä vaimonsa vierellä kävelemistä. Törmäyshän siitä lopulta tuli, ja mies suuttuneena huusi minulle: "Et sitten voinut väistää YHTÄÄN?" Niin kenenköhän tehtävä se väistäminen tuossa olisi ollut?

Vierailija
28/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein joka kerta kun menen ulos, löytyy yksi tai useampi joka kävelee päin. Pahimpia ovat ne, jotka ovat porukalla liikkeellä(yleensä nuoria), ja on pakko, aivan pakko kävellä vierekkäin koko kadun leveydeltä.

Välillä näkee oikein että joku on päättänyt kävellä sitä omaa linjaa, tuli mitä tuli.

Jotkut ovat siinä kännykässään niin kiinni (tai teeskentelevät olevansa), että kävelevät suoraan pahki.

Tähän auttaa vain pysähtyminen paikalleen. Siis kokonaan liikkumattomaksi. Kun tulevat kohdalle, voi kysyä "Läpikö meinasit mennä?"

Tehoaa. En ala väistelemään. Jotkut säikähtävät, jotkut kiertävät jotain mutisten. Kukaan ei kävele läpi.

Ennenvanhaan osattiin ottaa toiset huomioon kaduillakin. Uskon että tämä on vain tämän ajan merkki, missä ei enää välitetä muusta kuin omasta navasta.

Vierailija
29/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta, helsinkiläiset. Päin käveleminen on ilmiö, johon olen törmännyt vain maamme itäisessä pääkaupungissa. Ulkomaillakin on käyty. Tallinnassa en tosin aikoihin, sieltähän ne muutkin tavat ja tyylit Helsinkiin rantautuvat.

Vierailija
30/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette siis väistä yhtään vaan leveästi lampsitte pitkin kapeita katuja?! Luulisi, että juuri kaupunkilaiset osaisivat kävellä niin, että joku mahtuu ohittamaan. Vai ovatko nämä jotain Helsinkiin muuttaneita maalaistolloja nämä katujen kingit?

Ei ole maalaistolloja vaan persu hesalaisia. Ja tyyli on oikeesti otettava, että muut väistää nimittäin menee sellaseks pujotteluksi mitä ole nähty edes olympialaisissa. Oma tipsi on katse maahan ja katot vaikka kivetyksiä ja pidät linjan. Jos tulee isompi porukka vastaan ni hidasta vauhtia ja vaikka pysähdy niin kiertävät. Siis tämä asenne on otettava koska muutkin ovat mulkkuja ja varsinkin itseä on aina vituttanut ne ketkä kävelee toisessa reunassa, mutta sitten tunkee päälle tai kääntyy jostain muualta. Nämä ihmiset eivät ansaitse etuoikeutta. Mutta jos itse menen jonkun toisen linjalle niin väistän toki. Keskustassa mennään aikaisemmin mainitulla taktiikalla.

Vierailija
31/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maalaistolloja vaan persu hesalaisia. Ja tyyli on oikeesti otettava, että muut väistää nimittäin menee sellaseks pujotteluksi mitä ole nähty edes olympialaisissa. Oma tipsi on katse maahan ja katot vaikka kivetyksiä ja pidät linjan. Jos tulee isompi porukka vastaan ni hidasta vauhtia ja vaikka pysähdy niin kiertävät. Siis tämä asenne on otettava koska muutkin ovat mulkkuja ja varsinkin itseä on aina vituttanut ne ketkä kävelee toisessa reunassa, mutta sitten tunkee päälle tai kääntyy jostain muualta. Nämä ihmiset eivät ansaitse etuoikeutta. Mutta jos itse menen jonkun toisen linjalle niin väistän toki. Keskustassa mennään aikaisemmin mainitulla taktiikalla.

Okei, tämä selittää paljon. Eli kaupungissa kuljetaan kuin kirkonkylän raitilla. Kun kaksi ihmistä lähtevät kulkemaan vaikka Aleksanterinkadun eri päistä ja sattuvat valitsemaan saman linjan, he konkreettisesti törmäävät jossain vaiheessa paitsi jos toinen heistä ei ole helsinkiläinen?

Vierailija
32/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja odotinkin jo kommenttia, että asia on varmasti oma vikani.

Miettikääpä, että millainen kanssakävelijän käytös voisi aiheuttaa sen, että koette oikeutetuksi olla väistämättä häntä?

Olen 20-v + ja pienikokoinen, ehkä se sitten antaa luvan jättää väistämättä. Totta kai väistän itse vanhuksia ja rattaita jne, niin etten odota, että he väistäisivät laisinkaan. Muilta odotan vastavuoroista väistämistä.

Ap

Ehkä ne ei vain huomaa sua? Itsekin joskus vahingossa huomaamatta astunut kastemadon päälle. ;)

Vierailija
33/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin kävelemistä tapahtuu kyllä muissakin suomalaisissa kaupungeissa kuin Helsingissä, todistan tätä itse ihan koko ajan..Olen päätellyt kyseessä olevan kaupunkikulttuurin nuoruudesta ja käytöstapojen puutteesta johtuva asia, koska tähän ei niinkään maailman suurkaupungeissa törmää.

Luulisi, ettei ole kovin vaikeaa kännykkääkin käyttäessä vähän havainnoida ympäristöä tai nähdessään vastaantulijan väistää jo ajoissa omalta osaltaan, ettei toisen tarvitse tehdä huomattavaa kiertoliikettä sinut ohittaakseen, kun kävelet päin..Kyseinen käytös kuuluu samaan kastiin vieraiden ihmisten tuijottamisen, väärällä puolella liukuportaita seisomisen ja kadulla kävelemisen sekä oviaukkojen ja sisäänkäyntien tukkimisen kanssa.

Vierailija
34/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alat kampissa väistelemään, et pääse perille koskaan :D

Se ei ole päin kävelemistä, sua vaan pelottaa koska se näyttää siltä :D

Viime hetkellä aina luoviutuu ohitse, ei suinkaan päin, mutta mahdollisesti se saattaa näyttää siltä maalaistollosta :D

Tämä on ihan totta.

Itsekin opin taidon ehkä vasta 7 vuoden Helsingissä asumisen jälkeen. Täällä luovitaan ns. sivusilmällä, vähän kuin kalat kylkiviiva-aistilla.

Ei niinkuin Savossa ja Pohjois-Karjalassa - jossa todetaan parin sadan metrin päästä "ka, on tuokkii lähtenny." Ja varmistetaan asiaintila 15 sekunnin rävähtämättömällä tuijotuksella verkkaisen väistöliikkeen kera.

T. ex- Maalaistollo

Vierailija
35/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa nopeasti kävellä niin pitää itse väistellä ja etsiä aukkoja joista puikahtaa. Myös itse voi kääntää niitä hartioita ja osata kävellä välillä nopeammin ja sitten taas hitaammin..

Tänäänkin kävelin Kampin kauppakeskuksessa katutason päästä päähän 16.30 paikkeilla enkä törmännyt kehenkään. Monta kyllä ohitin kun oli kiire bussiin.

Vierailija
36/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen huomannut, että Helsingissä kävellään päin. Kun asuin ulkomailla paljon isommassa kaupungissa tätä ei tapahtunut. Siellä ihmismassoista huolimatta ihmiset huomioi paremmin toisiaan ja väistelivät sutjakkaasti. Helsingissä sen sijaan, vaikka väkeä ei ole paljon, niin näitä katujenomistajia ja tilan omijia on jotensakin hirveästi siellä.

Vierailija
37/50 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein joka kerta kun menen ulos, löytyy yksi tai useampi joka kävelee päin. Pahimpia ovat ne, jotka ovat porukalla liikkeellä(yleensä nuoria), ja on pakko, aivan pakko kävellä vierekkäin koko kadun leveydeltä.

Välillä näkee oikein että joku on päättänyt kävellä sitä omaa linjaa, tuli mitä tuli.

Jotkut ovat siinä kännykässään niin kiinni (tai teeskentelevät olevansa), että kävelevät suoraan pahki.

Tähän auttaa vain pysähtyminen paikalleen. Siis kokonaan liikkumattomaksi. Kun tulevat kohdalle, voi kysyä "Läpikö meinasit mennä?"

Tehoaa. En ala väistelemään. Jotkut säikähtävät, jotkut kiertävät jotain mutisten. Kukaan ei kävele läpi.

Ennenvanhaan osattiin ottaa toiset huomioon kaduillakin. Uskon että tämä on vain tämän ajan merkki, missä ei enää välitetä muusta kuin omasta navasta.

Minä teen juuri noin, siitä syystä että tuppaan kärsimään ap:n kuvaamasta ongelmasta. Eli että ihmiset olettavat minun olevan se joka väistää. Jos huomaan että toinen on aikeissa väistää, niin voin väistää itsekin vähän, mutta muuten menen jämäkästi eteenpäin, varsinkin kun vastaan tulee niitä joista näkee etteivät he aio väistää. Sitten joko törmätään, tai ihan viime hetkellä se toinen tajuaa että en tosiaan aio väistää, ja väistää just ja just itse. Samoin kun joku alkaa runnoa läpi kapeasta ovesta, jonka minä olen avannut ja josta olen itse kulkemassa, pysähdyn keskelle oviaukkoa.

Vierailija
38/50 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa sama homma.

Vierailija
39/50 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen huomannut saman ilmiön ja ainoastaan Helsingissä. Suurin osa päinkävelijöistä on yleensä keski-ikäisiä naisia, naisia lapsen/vaunujen kanssa tai teinejä. Kampissa huomannut tätä eniten. Olen 20+ ja ulkonäöltäni pienikokoinen, ihan tyylikäs ja näyttävä blondi nainen.

Vierailija
40/50 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäppä ajaa pyörällä... se vasta vaikeaa onkin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi