Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yllätti ameriikassa?

Vierailija
03.01.2017 |

Olivatko bussit oikeasti keltaisia?

Kommentit (568)

Vierailija
501/568 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkokultaisuus ja tunteettomuus. Kaikki ovat haneja ja rakkaita, ihana tutustua. Mutta kun selkä kääntyy, ei muisteta edes nimeä ;).

Kaiken takana usein törkeä oman henkilökohtaisen edun tavoittelu. Minä olen tärkeämpi kuin muut -asenne, jota piilotellaan kaikin keinoin. Sama näkyy myös siinä, että aameriikka on parempi kuin muut. Teot kuitenkin puhuvat meille suomalaisille enemmän kuin sanat, joten aidot erottaa feikeistä - usein se vaan ottaa vähän aikaa, joskus jopa vuosia.[/quote 

Mista tuollaisen kuvan sait? Amerikkalaisethan ovat auttavaisia ja anteliaita. Suomessa jos kaatuu niin kylla saa kadulla maata, ei kukaan tule auttamaan, USAssa olisi lauma ymparilla nostamassa ylos.

http://nypost.com/2010/04/24/stabbed-hero-dies-as-more-than-20-people-s…

Vähän tähän tyyliin vai?

Vierailija
502/568 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloerot ja se kurjuuden määrä mikä puski silmille heti jos eksyit omalta naurettavan kalliilta asuinalueeltasi liian kauas. Turvattomuus. Kollegoiden jatkuva huoli siitä että edes reilun 120 000 taalan vuosipalkasta saa riittävästi säästöön parin mukulan opiskeluita varten. Edellä mainittu tehoton notkuminen työpaikalla myös.

Perheettömänä nuorena miehenä tuolla teki kyllä hyvän tilin, varsinkin kun firma maksoi reilun 3000 taalan kuukausivuokran, mutta missään tapauksessa en olisi tuonne jäänyt perhettä perustamaan.

Omat kokemukset San Franciscosta.

Seatlle on samanlainen IT alan paikka kuin SF. Siellä on jo kohtuuhintaisia lähiöitä suht lähellä, jossa voi perheen perustaa. Myös väestössä on jonkin verran alkuperältään skandinaaveja enemmän.

Seattle ei ole lainkaan sama asia kuin San Francisco. Olen asunut kummassakin. Seattle on tosi halpa verrattuna San Franciscoon ja palkat IT-alalla todellakin huomattavasti pienemmät. It-alalla tiedetään ero eikä kellään tulisi mieleenkään verrata näitä kahta kaupunkia keskenään:) 120 000 ei pärjää San Franciscossa hirvittävän hyvin. Jos palkka on tuota luokkaa ja jo useamman vuoden työelämässä niin sua on huijattu:) Normaalit IT-alan palkat (jos ei ihan untuvikko ole tai surkea) alkavat 170 000 San Franciscon alueella ja ne ovat huomattavasti korkeammat kuin muualla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukset rajoittuu Vermontiin, jossa asuttu yli 10 vuotta.

Pitkät koulupäivät lapsilla, usein jopa 10 tuntia. Päivän lopuksi urheilua, bändiharjoitus tai joku muu vapaaehtoinen juttu.

Aseiden yleisyys ja näkyvyys. Tämä todella yllätti, vaikka osasin odottaa. Asumme pikkukaupungissa metsästysalueella. Täällä kaikki metsästää.

Garbage disposal unit löytyy ihan jokaisesta keittiöstä. Siis joka jauhaa ruokajätteen mössöksi.

Jätteisiin liittyen kierrätys on tosi yleistä ja säänneltyä. Roskiin ei saa heittää esim ollenkaan blue bin roskia eli muovia ym.

Lapset kerää roskia luonnosta partiossa. Täällä on todella siistiä kaikkialla.

Paikallisissa supermarketeissa on nykyään luomuosastot esim hedelmille ja vihanneksille.

Kaikilla on kaasuliesi meidän asuinalueella, meillä on "vain" kuusi burneriä, joillain jopa 8.

Etnisiä vähemmistöjä todella vähän, rikollisuutta ei ole juurikaan, terveydenhuolto toimii todella hyvin, lastenlääkäri tulee kotiin samana päivänä. onhan se premium vakuutus kallis, mutta eihän me juuri verojakaan makseta ansio ym tuloista.

Vierailija
504/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Bussit eivät ole keltaisia. Itseni yllätti taksien huono laatu ja se, että joka paikassa on tarjolla vain hiilarihöttöä. Tekopyhyyden ja moralismin määrä. Ja se, kuinka järkyttävä määrä erilaisia tuotteita esim. pakastepizzoja onkaan :O

Kyllä koulubussit oli keltaisia.

Vierailija
505/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkokultaisuus ja tunteettomuus. Kaikki ovat haneja ja rakkaita, ihana tutustua. Mutta kun selkä kääntyy, ei muisteta edes nimeä ;).

Kaiken takana usein törkeä oman henkilökohtaisen edun tavoittelu. Minä olen tärkeämpi kuin muut -asenne, jota piilotellaan kaikin keinoin. Sama näkyy myös siinä, että aameriikka on parempi kuin muut. Teot kuitenkin puhuvat meille suomalaisille enemmän kuin sanat, joten aidot erottaa feikeistä - usein se vaan ottaa vähän aikaa, joskus jopa vuosia.[/quote 

Mista tuollaisen kuvan sait? Amerikkalaisethan ovat auttavaisia ja anteliaita. Suomessa jos kaatuu niin kylla saa kadulla maata, ei kukaan tule auttamaan, USAssa olisi lauma ymparilla nostamassa ylos.

Juuri näin - silloin, kun se sopii heille. Auttamalla ostetaan itselle hyvää omaatuntoa ja nostetaan itsensä muiden yläpuolelle, "kyllä minä olen hyvä ihminen, tänäänkin pysähdyin auttamaan kadulle kaatunutta kanssaihmistä" ja tätä muistavat myös mainostaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa niin pitkään, kun on aika tehdä taas uusi hyvä teko. Mutta kun joku on oikeasti pulassa ja tarvitsee todellista apua tai tukea (esim. asunnottomat, sairaat), kääntyy katse taas tiiviisti kohti omaa napaa. Kokemukseni on tosin vain jenkkilän itäpuolelta, usealta vuodelta. Kuten totesinkin, joskus tämän ulkokultaisuus tajuamiseen menee vuosia, minulta meni lähes vuosikymmen.

Vierailija
506/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mä ihmettelen, kun Jenkeissä kaikki on niin hemmetin kallista ja äitiyslomalta pitäisi kuukauden päästä sännätä töihin, niin tekevätkö ihmiset niin? Jos on vaikkapa työtön yksinhuoltaja, niin millä hän esimerkiksi elää? Jos ei ole säästöjä ja joutuu sossun luukulle, niin onko mahdollista asua muualla kuin joissain tilapäisasumuksissa. Katsoin tässä hiljattain tulleen ohjelman, jossa college-opiskelija perheineen asui asuntolassa (avoin tila yhteiskeittö jne. käsittääkseni)  kun perheen tilanne oli mikä oli. Eikä hän ollut kuulemma ainoa vastaavista oloista tuleva.

Käsitykseni mukaan sosiaaliturvalla ei pitkälle pötkitä, mutta päivähoitokulutkin kuulostavat niin korkeilta, ettei paljon kannata Wallmartissa kahta vuoroa painaa, jos puolet palkasta menee lapsen/lasten hoitomaksuihin.  Yleensäkään kokopäivätyö ei takaa välttämättä edes siedettävää elintasoa.

Olisi kiva, jos joku osaisi vähän valistaa.

Vierailija
507/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin - silloin, kun se sopii heille. Auttamalla ostetaan itselle hyvää omaatuntoa ja nostetaan itsensä muiden yläpuolelle, "kyllä minä olen hyvä ihminen, tänäänkin pysähdyin auttamaan kadulle kaatunutta kanssaihmistä" ja tätä muistavat myös mainostaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa niin pitkään, kun on aika tehdä taas uusi hyvä teko. Mutta kun joku on oikeasti pulassa ja tarvitsee todellista apua tai tukea (esim. asunnottomat, sairaat), kääntyy katse taas tiiviisti kohti omaa napaa. Kokemukseni on tosin vain jenkkilän itäpuolelta, usealta vuodelta. Kuten totesinkin, joskus tämän ulkokultaisuus tajuamiseen menee vuosia, minulta meni lähes vuosikymmen.

No johan on taas mussutusta! Eli ihmisten auttaminen on väärin jos siitä tulee hyvä omatunto? Tämäkin kun on ilmeisesti vain jenkkien ominaisuus niin milläs selität Facebookissa ihan suomalaisten tekemät päivitykset kuinka on autettu milloin missäkin? Onko tämäkin sitä "ulkokultaisuutta"?

Vierailija
508/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa minua yllätti:

-silminnähtävä vauraus, vaikka ihan tavallisessa työssä käyvistä ihmisistä kyse

-"köyhät" ja rikkaat asuivat jopa lähekkäin toisiaan (tähän on tietenkin luonnollinen syy) ja se "köyhäkin" ajaa hyvällä autolla

-yleinen siisteys, ja hoidetut kotipihat ja hoidetut liikehuoneistojen ja kauppojen ym. yritysten pihat

-isot kaupat ja valikoimien vaihtelevuus kaupasta toiseen

-ystävälliset ja auttavaiset ihmiset

-paljon puistoja ja kansallispuistoja, joissa voi viettää ulkoilmaelämää

-satoja ja tuhansia erilaisia ravintoloita ja hotelleja joka kulmalla (urban area)

-valtavasti eri kansallisuuksia omine tapoineen ja kulttuureineen, vaatetuksesta lähtien pisti silmään

Vierailija
509/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Garbage disposal unit löytyy ihan jokaisesta keittiöstä. Siis joka jauhaa ruokajätteen mössöksi.

Jätteisiin liittyen kierrätys on tosi yleistä ja säänneltyä. Roskiin ei saa heittää esim ollenkaan blue bin roskia eli muovia ym.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mihin roskiin se jauhettu ruokamössö laitetaan? Vai kompostoidaanko se?

Vierailija
510/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelussa työskentelevät mustat naiset ovat usein epäystävällisiä valkoisia, varsinkin naisia, kohtaan. Ihmiset ovat avoimia ja ystävällisiä, pl. New York.

Vierailija
511/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkissa ainakin ihania ja avuliaita ihmisiä. Hampurilaiset missä tahansa mielestäni maan parhaita! Mäkkärissä saattaa saada normikokiksen sijaan cherrycolaa, mutta nämä nyt on näitä :D

Vierailija
512/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New Yorkissa ainakin ihania ja avuliaita ihmisiä. Hampurilaiset missä tahansa mielestäni maan parhaita! Mäkkärissä saattaa saada normikokiksen sijaan cherrycolaa, mutta nämä nyt on näitä :D

Niin siis missä tahansa ravintolassa Nykissä!

Vierailija
513/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mihin roskiin se jauhettu ruokamössö laitetaan? Vai kompostoidaanko se?

Viemäriin se menee keittiön altaasta.  Jätemyllyähän käytetään siksi, ettei viemäriin mene isompia ruuan palasia tms. likaisista astioista, jotka laitetaan tiskattaviksi. Ihan vain  hienoksi jauhettua tavaraa, jonka ei pitäisi tukkia putkia.

Onhan noita tiskialtaan jätemyllyjä Suomessakin, ja toimivat samalla tavalla. Meillä ainakin oli jätemylly jo 60-luvulla rakennetussa rivitalossa. Mutta eivät taida olla yleisiä?

Vierailija
514/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Margit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viemäriin se menee keittiön altaasta.  Jätemyllyähän käytetään siksi, ettei viemäriin mene isompia ruuan palasia tms. likaisista astioista, jotka laitetaan tiskattaviksi. Ihan vain  hienoksi jauhettua tavaraa, jonka ei pitäisi tukkia putkia.

Onhan noita tiskialtaan jätemyllyjä Suomessakin, ja toimivat samalla tavalla. Meillä ainakin oli jätemylly jo 60-luvulla rakennetussa rivitalossa. Mutta eivät taida olla yleisiä?

Kiitos vastauksesta :) Se varmaan selittää sen, miksi Ameriikassa rotat on niin yleisiä :D

Vierailija
515/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Margit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jätemyllyjen käyttö on kielletty pääosissa kuntia. Jätehuoltomääräykset

Vierailija
516/568 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä ihmettelen, kun Jenkeissä kaikki on niin hemmetin kallista ja äitiyslomalta pitäisi kuukauden päästä sännätä töihin, niin tekevätkö ihmiset niin? Jos on vaikkapa työtön yksinhuoltaja, niin millä hän esimerkiksi elää? Jos ei ole säästöjä ja joutuu sossun luukulle, niin onko mahdollista asua muualla kuin joissain tilapäisasumuksissa. Katsoin tässä hiljattain tulleen ohjelman, jossa college-opiskelija perheineen asui asuntolassa (avoin tila yhteiskeittö jne. käsittääkseni)  kun perheen tilanne oli mikä oli. Eikä hän ollut kuulemma ainoa vastaavista oloista tuleva.

Käsitykseni mukaan sosiaaliturvalla ei pitkälle pötkitä, mutta päivähoitokulutkin kuulostavat niin korkeilta, ettei paljon kannata Wallmartissa kahta vuoroa painaa, jos puolet palkasta menee lapsen/lasten hoitomaksuihin.  Yleensäkään kokopäivätyö ei takaa välttämättä edes siedettävää elintasoa.

Olisi kiva, jos joku osaisi vähän valistaa.

Täällä ihmiset ennakoivat, säästävät ja kilpailuttavat vakuutuksia. Esimerkiksi ennen raskautta tutkitaan vakuutukset ja mitä niillä saa raskauteen ja synnytykseen liittyen. On siis erilaisia vakuutuksia eri elämäntilanteisiin ja hintaskaala on laaja. Ihan tavallinen duunari pärjää oikein hyvin. Toiset menee laspen syntymän jälkeen heti töihin, toiset eivät mutta jos on yksinhuoltaja ja työtön niin sitten on mentävä töihin. Meillä on yhden bussikuskin lapsi aina bussissa mukana ja joskus kaupoissa näkyy että työntekijöiden pikkutenavat viettää siellä aikaa. Se on vähän surullista mutta nämä ihmiset ovat kasvaneet tähän systeemiin ja tietävät millaiseen tilanteeseen lapsensa synnyttävät. Monella on useampi työ jotta voivat maksaa vuokraa ja alivuokralaisuus on ihan hyväksyttävä asumismuoto ja monet tuoreet, rahattomat yh-äidit asuvat oman äitinsä luona jolloin lasta huolehtii kaksi naista jotka sumplivat työnsä sen mukaan. Kun tänne muuttaa niin on todellakin lopetettava miettimästä miten Suomessa asioita hoidetaan. Ihmiset elävät sen mukaan mitä tienaavat. Aluksi tunsin ahdistusta mutta kun olen elänyt useamman vuoden täällä niin olen myös tajunnut että kaikilla, ihan kaikilla on täällä mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen. Omat henkilökohtaiset valinnat merkitsevät paljon. Tähän loppuun sanon vielä että vaikka amerikkalaisia pidetään laiskoina koska kulkevat autolla pienimmätkin matkat tai tyhminä heitä pidetään ainakin Suomessa myös niin oman elämän ongelmanratkaisuissa ovat paljon parempia kuin keskiverto suomalainen. Ongelmia "ei ole". Mikä Suomessa katsotaan ongelmaksi ei ole sitä täällä. 

Vierailija
517/568 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiris kirjoitti:

Aluksi tunsin ahdistusta mutta kun olen elänyt useamman vuoden täällä niin olen myös tajunnut että kaikilla, ihan kaikilla on täällä mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen.

Höpöhöpö. Jos jenkeissä syntyy köyhäksi ja kuuluu älykkyydessä sinne heikommalle puolelle, niin siitä ei nousta. Se myös näkyy tilastoissa. Jenkeissä sosiaalinen nousu on surkeaa, kun taas pohjoismaissa se on hyvin korkeaa.

Toisin sanoen pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli mahdollistaa amerikkalaisen unelman, kun taas jenkkilä ei sitä mahdollista.

Tuskin sinäkään menisit sanomaan niille hyvin kurjassa asemassa oleville jenkeille, että kurjuutesi on ihan oma valintasi.

Vierailija
518/568 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martti Vettenmaa kirjoitti:

siiris kirjoitti:

Aluksi tunsin ahdistusta mutta kun olen elänyt useamman vuoden täällä niin olen myös tajunnut että kaikilla, ihan kaikilla on täällä mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen.

Höpöhöpö. Jos jenkeissä syntyy köyhäksi ja kuuluu älykkyydessä sinne heikommalle puolelle, niin siitä ei nousta. Se myös näkyy tilastoissa. Jenkeissä sosiaalinen nousu on surkeaa, kun taas pohjoismaissa se on hyvin korkeaa.

Toisin sanoen pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli mahdollistaa amerikkalaisen unelman, kun taas jenkkilä ei sitä mahdollista.

Tuskin sinäkään menisit sanomaan niille hyvin kurjassa asemassa oleville jenkeille, että kurjuutesi on ihan oma valintasi.

Höpö höpö. Tunnen useampia todella köyhistä oloista ponnistaneita jenkkejä jotka asuvat täällä Piilaaksossa nykyään miljoonataloissa. He sanovat ihan itse että kurjuus on oma valinta. Amerikkalainen unelma tarkoittaa sitä että saa työpaikan, pystyy elättämään perheen, ostamaan talon ja auton. Se miljoonien kerääminen ja palatsissa asuminen on suomalaisten käsitys amerikkalaisesta unelmasta. Useat köyhät vanhemmat tekevät selkänahastaan ne rahat että heidän lapsillaan olisi parempi tulevaisuus. Näillä lapsilla ei ole mahdollisuutta leikkiä muiden ghettolasten kanssa pihalla vaan he viettävät aikaa urheiluharrastuksen parissa josta voi ponnahtaa rahakentille tai opiskelevat pienestä pitäen. Hyviin kouluihin he pääsevät stipendeillä ja vanhempien avustuksella. He todellakin pärjäävät. He eivät koskaan unohda mistä ovat kotoisin. Amerikassa todellakin on mahdollisuus ponnistaa ryysyistä normaaliin, jopa rikkaaseen elämään ja esimerkkejä heistä on lukemattomia. 

Olen itsekin ollut persaukinen. Ihan itse järjestin itseni nykyiseen asemaani. Voin sanoa että apuja ei tullut mistään Suomessa ja kaikki ovet lyötiin lukkoon nenän edestä. Niin vaan nekin ihmiset ovat sen jälkeen joutuneet nöyrtymään. eniten vihaan sitä "ei susta olis uskonut kun olit sellainen tyhjäpää blondi". No en ollut mutta kukaan ei ollut kiinnostunut edes antamaan mahdollisuutta. Onneksi aina on tie ylöspäin. Olisin tietysti voinut jäädä nauttimaan suomalaisista tuista ja toistella sitä samaa mantraa kuin moni muu että kun "ei vaan voi" 

Täällä jenkeissä saa muuten aina työpaikan. Ihan kaikki. Vaikka olisit lapsenraiskauksesta tuomittu niin työtä löytyy. Sieltä tiskipaljujen  takaa täytyy vaan itse ponnistaa ylös.

Vierailija
519/568 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on taas mussutusta! Eli ihmisten auttaminen on väärin jos siitä tulee hyvä omatunto? Tämäkin kun on ilmeisesti vain jenkkien ominaisuus niin milläs selität Facebookissa ihan suomalaisten tekemät päivitykset kuinka on autettu milloin missäkin? Onko tämäkin sitä "ulkokultaisuutta"?

On, juuri sitä samaa. Peritty ja opittu "isosta maailmasta". Eli minä PETYIN amerikassa siihen, että auttamisessa ei olekaan kyse auttamisen halusta ja rehellisestä empatiasta muita ihmisiä kohtaan vaan siitä, että auttamisella voi korostaa omaa sosiaalista asemaansa. Got it?

Olen sitä mieltä, että suuressa osassa suomalaisia asuu edelleen aito välittäminen, auttamisen halu ja empatia. Kaikki eivät missään päin maailmaa suinkaan postaa "näin kerjäläisen ja kävin ostamassa hänelle voileivän ja kahvin", vaan tekevät arjen pieniä hyviä tekoja ja välittävät aidosti. Toivottavasti en ole ihan väärässä.

Vierailija
520/568 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiris kirjoitti:

Höpö höpö. Tunnen useampia todella köyhistä oloista ponnistaneita jenkkejä jotka asuvat täällä Piilaaksossa nykyään miljoonataloissa.

No kerropa, millä he ovat tilinsä tehneet. Tyhmät eivät pysty yrittämään. He tekevät töitä minipalkalla tai eivät tee töitä lainkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan