Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kultalusikka ollut perseessä tiukasti, nyt tuli ero!

Vierailija
03.01.2017 |

Auttakaa naista mäessä. Olen ollut varakkaissa naimisissa ja minulla on yksi lapsi, koska mies lähti toisen naisen matkaan ja jäin yksinhuoltajaksi. Eromme ei ole edes riitainen, koska mies katosi kuin pieru saharaan. Elatussoppari on vasta lakimiehellä ja olen tottunut kohtuullisen ylelliseen elämään. Nyt kun pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen, olen huomannut olevani ihan törsääjä. Olen laskenut, että vuokran jälkeen jää käteen 1290 e, josta maksaa laskut ja kaikki menot. Olen yrittänyt merkitä menojani, mutta minulla menee helposti 40-60 e päivässä. Eilen meni lounaaseen, tämän vuoden kalenteriin, apteekkiin ja ruokakauppaan 52 euroa. Ostin kasvissosekeiton ainekset, sämpylöitä, aamupalatarvikkeita ja maitoa.

Kun eron ositus on valmis, tilanteemme vähän muuttuu, mutta tähän hätään tilanne on tismalleen tämä.

Nyt kaikki hyvät vinkit kehiin, miten selviän tästä!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melko vastaava budjetti lainan ja vastikkeen ja bussilippujen jälkeen. Kalenteri on hyvä. Minä olen takasivulle tehnyt ruudukon. Eli vedän ensin rivejä, ja sitten jaan ne 13 osaan pystyrivillä.

Sitten kirjoitan riveille:

vastike 386 euroa

laina 475 euroa

bussiliput

sähkö

puhelin oma

puhelin lapset

kotivakuutus

henki-ja tapaturmavakuutus

jne.

Useimmat noista laskuista tulevat säännöllisesti, joten laitan rastin sen kuukauden kohdalle, jolloin lasku tulee. Eli alkupäässä on joka kuukaudella rasti.

Rastien perusteella sitten lasken, että paljonko menee tässä kuussa rahaa ja lisään sen summan alas. Jätän 100 euroa yllätyksille. Esim. silmälasit voi hajota, lääkkeitä tarvitaan ym.

Muista myös, että eräpäivät voi sopia tilipäivälle. Soitat vaan laskuttajalle. Laina ja vastike on ainoita melkein, joiden eräpäivää ei voi siirtää. Eli tilipäivänä maksan kaikki laskut pois, ja loput on käyttörahaa. Sen jaan päivää kohti, eli jos jäi 700 euroa, niin se on 23 euroa/päivä- siinä alkaa 7 euron lounas olla vähän turhan kallis. Meilläkin on subventoitu lounas, eli työnantaja tukee, mutta ei siellä tartte joka päivä käydä. Ostan salaattia tai otan kotoa eväät. Harvenna sitä lounaalla käymistä, ja voit ihan suoraan sanoa, että pitää olla nyt lapsen takia nuukana, kun tuli ero. Kyllä ne sen tajuaa.

Minulla kaksi elätettävää.

Vierailija
22/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on päättänyt, että hakee lapsen luokseen vain sunnuntai-iltapäivisin, eikä enää maksa lapsen kuluja. Maksaa sitten kun oikeus määrää elarit.  Mies aikoo tapella joka pennistä, koska hänen mielestään hän on enimmäkseen elättänyt minua, kun opiskelin, olin lapsen kanssa kotona kolme vuotta ja on maksanut kaikki matkat, ravintolat, luksuksen ja myös arkea. Minulla on BMW ja hienoja vaatteita kaapillinen. Bemarista saa rahat pois, kun se on myyty, mutta vaatteilla tee mitään. Koska minä olen tienannut vain vähän eli 2420 kuussa, minun osallistuminen on ollut muka marginaalista. Mies jäi asumaan hienoon taloomme ja minä lähdin vuokralle, ennen kuin tämä selviää. Joku suttura on muuttanut miehen luo ja nukkuu nyt paikallani talossa, jonka luulin olevan yhteinen. Aika vitun kovaa!

ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on rikas. Meillä on omat tilit. jos ero  tulisi, elämässäni ei muuttuisi mikään muu kuin kotiosoite ja se, että saisin nukkua yksin. Kannattaa elää omien tulojensa mukaan.

Ai asutteko vuokralla.

Erossa muuttaisin tietenkin omaan asuntooni, miksi ihmeessä jatkasin asumista miehen kanssa?

Vierailija
24/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on rikas. Meillä on omat tilit. jos ero  tulisi, elämässäni ei muuttuisi mikään muu kuin kotiosoite ja se, että saisin nukkua yksin. Kannattaa elää omien tulojensa mukaan.

Ai asutteko vuokralla.

Erossa muuttaisin tietenkin omaan asuntooni, miksi ihmeessä jatkasin asumista miehen kanssa?

Ei sitä asuntoa saa sekunnissa myytyä tai ositusta tehtyä. Odottaisitko vieraan naisen ja ukon kanssa, että kämppä saadaan myytyä? Minä lähdin kun kotiin alkoi olemaan tunkua. ap 

Vierailija
25/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä taas olis outoo jos perheessä olisi kaikilla omat elintasot. Jotenkin ei tuntuisi yhtenäiseltä yksilöltä, jossa kaikki puhaltaa yhteiseen hiileen.

Minusta taas olisi outoa maksattaa miehellä minun kulujani! Ei hän ole mikään ilmainen pikavippipalvelu.

Jos mies haluaa matkalle vaikka Hongkongiin, niin hän kysyy, koska matka sopisi minulle ja maksaa kaiken, koska hänhän sitä matkaa ehdotti ja reissuun haluaa. Ei hän oleta, että minä maksan siitä, että hän haluaa tehdä asioita yhdessä.

Jos haluan sohvan, ostan ja maksan sen itse. En oleta, että miehen tulot ovat käytössäni.

Siksi ero ei merkitsisi mitään taloudellista katastrofia, vaikka henkisesti se olisi todella kamalaa. Mutta enpä joutuisi koskaan ap:n tavoin miettimään, mistä menoista karsia, kun en ole koskaan elänyt yli omien tulojeni.

Vierailija
26/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai asutteko vuokralla.

Ei sitä asuntoa saa sekunnissa myytyä tai ositusta tehtyä. Odottaisitko vieraan naisen ja ukon kanssa, että kämppä saadaan myytyä? Minä lähdin kun kotiin alkoi olemaan tunkua. ap 

Miksi se asunto pitäisi myydä?

Mies tietenkin  jatkaisi asumistaan siinä ja minä muuttaisin jo nyt omistamaani sijoitusasuntoon.

Kun on omat rahat, on mahdollisuus hankkia omaa omaisuutta.

Eikä yksikään järkevä rikas mene avioliittoon ilman avioehtoa.

Vierailija
27/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä taas olis outoo jos perheessä olisi kaikilla omat elintasot. Jotenkin ei tuntuisi yhtenäiseltä yksilöltä, jossa kaikki puhaltaa yhteiseen hiileen.

Minusta taas olisi outoa maksattaa miehellä minun kulujani! Ei hän ole mikään ilmainen pikavippipalvelu.

Jos mies haluaa matkalle vaikka Hongkongiin, niin hän kysyy, koska matka sopisi minulle ja maksaa kaiken, koska hänhän sitä matkaa ehdotti ja reissuun haluaa. Ei hän oleta, että minä maksan siitä, että hän haluaa tehdä asioita yhdessä.

Jos haluan sohvan, ostan ja maksan sen itse. En oleta, että miehen tulot ovat käytössäni.

Siksi ero ei merkitsisi mitään taloudellista katastrofia, vaikka henkisesti se olisi todella kamalaa. Mutta enpä joutuisi koskaan ap:n tavoin miettimään, mistä menoista karsia, kun en ole koskaan elänyt yli omien tulojeni.

Joillain meillä on ollut yhteiset säästötilit ja asuntolainat. Ne jäädytetään siinä vaiheessa kun ero menee riitaiseksi. Luulin tämän olevan ikuista, joten en edes kuvitellut tarvitsevani omia tilejä. Kuinka väärässä voikaan olla. ap

Vierailija
28/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain meillä on ollut yhteiset säästötilit ja asuntolainat. Ne jäädytetään siinä vaiheessa kun ero menee riitaiseksi. Luulin tämän olevan ikuista, joten en edes kuvitellut tarvitsevani omia tilejä. Kuinka väärässä voikaan olla. ap

Toiset meistä haluavat pitää raha-asiansa erillisinä. Jos ero tulee, ongelmia on paljon vähemmän kuin niillä, jotka inttävät yhteisten rahojen perään.

Vierailija
29/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina kuvitellut, että perhe on yhteinen yritys ja tiimi. Kuinka väärässä olinkaan!!! ap

Vierailija
30/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta laskea oikeasti mitä sinulla menee lounaaseen vuodessa, jos maksat siitä joka arkipäivä 7 euroa? Se on viikossa 35 euroa ja kuussa 140 euroa. Vuodessa 1680 euroa. Loma-aikoina et tietenkään lounaalla käy, joten voit tuosta vähentää melkein 200 euroa, mutta silti. 140 euroa lounaaseen kuussa, jos tulot romahtavat? Se on mielestäni paljon. Etenkin silloin, jos kotona laitat säännöllisesti ruokaa, josta voisi ottaa eväät mukaan töihin.

Mä näen tämän niin, että jos pääsen osaston johtajaksi sosiaalisten taitojeni takia ja koska johdin tiimiäni niin hyvin, suurena mahdollisuutena päästä seuraavaan palkkaluokkaan. Silloin tienaan 500 euroa enemmän kuussa loppuelämäni ajan. Olen hyvin kunnianhimoinen, joten eväslounas ei ole vaihtoehto. Tiimin johtaminen on vaikea laji ja auttaa jos on kaikkien ystävä ja luotetettu. Vietämme vapaa-aikaakin yhdessä. 

ap  

Sosiaalisilla taidoilla alaspäin ei ole mitään merkitystä pomoksi pääsyn kannalta. Sun pitää viettää ruokatunnit itseäsi ylempien kanssa, jos haluat siihen seuraan virallisestikin.

Vierailija
31/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe katotaan miten lompakkoloinen pääsee jaloilleen. Voi olla, että itku pääsee kun huomaa, että joutuu elämään varojensa mukaan.

Vierailija
32/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhteiset varat vapautuvat noin vuoden päästä, lompakkoloinen nauraa koko matkan pankkiin. Mitä saat vahingonilostasi? Katkera much? ap

Vierailija
33/34 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihminen vahingoniloinen. Summa summarum: ken luottaa toiseen ihmiseen, ei onnea ansaitse!

Vierailija
34/34 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lapsi on niin vanha, että käy kavereiden kanssa laskettelemassa, on hän tarpeeksi vanha ymmärtämään että väliaikaisesti rahat on tiukalla eikä ole varaa 70€ lippuihin. Voi tehdä lapsellekin hyvää joutua välillä miettimään omaa kulutustaan.