Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaismies. Ostaa alennuksella (-30 %) kaikki ruuat kaupasta, kun kerran halvalla saa, ja ruokaa on sitten niin paljon, että pitää heittää pois, kun ei ehdi syödä. Todellista säästöä.
Miksi ei pakasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaismies. Ostaa alennuksella (-30 %) kaikki ruuat kaupasta, kun kerran halvalla saa, ja ruokaa on sitten niin paljon, että pitää heittää pois, kun ei ehdi syödä. Todellista säästöä.
Miksi ei pakasta?
Päiväysvanhana pakastettu ei välttämättä säily kovin pitkään. Toki se sen muutaman päivän helposti pidentää käyttöaikaa.
Tosin kaikkea ei voi pakastaa eikä kaikilla edes ole pakastinta.
Olen masentunut
En meikkaa
Pesen hiukset kerran viikossa (pidän ponnarilla)
Ruoka ei maistu
Olen asiakaspalvelussa ,ja osaan feikata=ihmiset lähtee iloisena pois
Käyn suihkussa ja käytän döksää, laitan sävyttävän päivävoiteen, en ole ruma
vaatteita puoleksi vuodeksi
PALJONKO SÄÄSTÄN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että joku erittäin varakas henkilö oli niin saita, että alamäet piti autolla ajaessa vaihtaa vapaalle. Ettei kuluisi polttoainetta.
70-luvulla moni teki näin. Nykyisissa moottoreissa riittää kun nostaa jalan kaasulta, niin minä teen. En pidä itseäni saitana kuitenkaan.
Itse laitan kyllä pitkissä alamäissä vapaalle, sillä vaihde päällä moottori jarruttaa sen verran paljon, että joutuu kuitenkin painamaan vähän kaasua, ettei mene mateluksi. Vapaalla voi sen sijaan päästä jopa useamman kilometrin, eikä se auto tyhjäkäynnillä paljoa kuluta.
Itsellä on onneksi hybridi auto, niin ei tarvitse miettiä tuonlaisia. Lisäksi kun alamäessä painaa jarrua, niin akkuun tulee vaan lisää latinkia.
Onneksi en oo niin köyhä, että tarvisi miettiä säälittäviä temppuja rahan säästämiseksi, vaikka ajankin bensa-autolla. Nämä taloudellisuuskikkailijat on just niitä, joilla vauhti onnistuu jotenkin hidastumaan jopa alamäessä, reaktioaika on minuutin luokkaa kun etsitään sitä vaihdetta silmään, risteyksiin hiissataan tukkien samalla kääntyvien kaistat yms. Toisin sanoen säästetään muiden ja sujuvuuden kustannuksella.
Ne on varmaan sitten noita moottorijarruttelijoita?
Kun itse säästän bensiiniä alamäessä laittamalla vaihteen vapaalle, autoni nopeus kasvaa.
Et taida tietää kuinka polttoaineen ruiskutuksella varustettu moottori toimii? Kannattaisi selvittää. Tai vaikka lukea se auton ohjekirja, se on sitä varten että se luetaan.
Tuttava käyttää vessapaperia talouspaperina, kun on vissiin halvempaa noin 2 cnt / kilo. Tietenkin se halvin ja huonoin mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu lähti Thaimaahan muistaakseni Pattayalle kahden viikon lomalle mutta on niin pihi, että otti oman vaimonsa mukaan.
On tämä palsta kyllä aina vaan päivän piristys kun täällä on näitä vitsikkäitä poikia. Mistä ihmeestä te keksitte kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi,se vasta saita onkin.Väen väkisin vaati minua ja miestäni lomailemaan ,hänen luokseen.Veimme viikoksi ruokaa tuliaisiksi.Kustannamme aina lomallamme ,ruuat,kahvit,jopa omat wc-paperitkin.Hyvin tarkkaan kyyläsi,paljonko käytän ,esim.jauhelihaa soosia varten.Minä valmistan aina anoppilassa ruuan.Iltasella olit tupaan lennellyt kärpäsiä,joita mieheni alkoi omalla sähkölämiskällä hävittämään.Erehtyi laittamaan sähkövalot päälle,jotta paremmin ötökät löytyisivät.Voihan .,,mikä huuto siitä syntyikään ja uhkailu,että meidän pitää maksaa sähkölasku.Anoppi kutsui aina meidän vierailuilla,muutkin sisarukset 5 + puolisot +lapset ,kustannuksellamme kyläileen/ruokaileen.
Tää viesti sopisi piheimmät välilyönnin käyttäjät -keskusteluun.
Paljonko sulle maksetaan , kun kyttäät toisten kirjoituksia.Hanki ittelles ihan omaakin tekemistä ja elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että joku erittäin varakas henkilö oli niin saita, että alamäet piti autolla ajaessa vaihtaa vapaalle. Ettei kuluisi polttoainetta.
70-luvulla moni teki näin. Nykyisissa moottoreissa riittää kun nostaa jalan kaasulta, niin minä teen. En pidä itseäni saitana kuitenkaan.
Itse laitan kyllä pitkissä alamäissä vapaalle, sillä vaihde päällä moottori jarruttaa sen verran paljon, että joutuu kuitenkin painamaan vähän kaasua, ettei mene mateluksi. Vapaalla voi sen sijaan päästä jopa useamman kilometrin, eikä se auto tyhjäkäynnillä paljoa kuluta.
Itsellä on onneksi hybridi auto, niin ei tarvitse miettiä tuonlaisia. Lisäksi kun alamäessä painaa jarrua, niin akkuun tulee vaan lisää latinkia.
Onneksi en oo niin köyhä, että tarvisi miettiä säälittäviä temppuja rahan säästämiseksi, vaikka ajankin bensa-autolla. Nämä taloudellisuuskikkailijat on just niitä, joilla vauhti onnistuu jotenkin hidastumaan jopa alamäessä, reaktioaika on minuutin luokkaa kun etsitään sitä vaihdetta silmään, risteyksiin hiissataan tukkien samalla kääntyvien kaistat yms. Toisin sanoen säästetään muiden ja sujuvuuden kustannuksella.
Ne on varmaan sitten noita moottorijarruttelijoita?
Kun itse säästän bensiiniä alamäessä laittamalla vaihteen vapaalle, autoni nopeus kasvaa.
Et taida tietää kuinka polttoaineen ruiskutuksella varustettu moottori toimii? Kannattaisi selvittää. Tai vaikka lukea se auton ohjekirja, se on sitä varten että se luetaan.
Tämä asiahan jo käyty läpi. Moottorijarrutuksen aikana alamäessä ei kulu polttoainetta, mutta vauhti hidastuu eli polttoainetta kuluu, kun nopeus nostetaan takaisin.
Vapaalla laskiessa menee pilttoainetta tyhjäkäynnin verran, mutta vauhti kiihtyy. Hyvillä rullausominaisuuksilla varustetulla autolla pääsee mäen jälkeen pitkiä matkoja vapaalla ennen kuin vauhti laskee niin paljon, että tarvitsee laittaa vaihde takaisin päälle.
Eli matka sujuu ripeämmin, ei ole liikenteen tukkona ja säästyy polttoainetta.
Mutta siinähän jatkat moottorijarrutteluasi, jos niin luulet säästäväsi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Tässä keskustelussa ei muuten ole mukana yhtään nuukaa. Kukaan oikeasti nuuka ei tuhlaisi sähköä näin tyhjänpäiväiseen löpinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi,se vasta saita onkin.Väen väkisin vaati minua ja miestäni lomailemaan ,hänen luokseen.Veimme viikoksi ruokaa tuliaisiksi.Kustannamme aina lomallamme ,ruuat,kahvit,jopa omat wc-paperitkin.Hyvin tarkkaan kyyläsi,paljonko käytän ,esim.jauhelihaa soosia varten.Minä valmistan aina anoppilassa ruuan.Iltasella olit tupaan lennellyt kärpäsiä,joita mieheni alkoi omalla sähkölämiskällä hävittämään.Erehtyi laittamaan sähkövalot päälle,jotta paremmin ötökät löytyisivät.Voihan .,,mikä huuto siitä syntyikään ja uhkailu,että meidän pitää maksaa sähkölasku.Anoppi kutsui aina meidän vierailuilla,muutkin sisarukset 5 + puolisot +lapset ,kustannuksellamme kyläileen/ruokaileen.
Mutta mitä välimerkkien tuhlausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä välimerkkien tuhlausta!
Ja muutenkin liikaa tekstiä. Näytönohjaimesta voi loppua värit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulle maksetaan , kun kyttäät toisten kirjoituksia.Hanki ittelles ihan omaakin tekemistä ja elämä.
Ennen pilkkua ei tule välilyöntiä. Lauseen lopussa olevan pisteen jälkeen tulee välilyönti.
Pihi ei pysty juomaan hänelle lahjaksi ostetusta mukista koska se kuluu. Juo vain vanhoista ja likaiseksi kuluneista ☕️
Kaverillani on joku uuniin liittyvä pakkomielle. Jos on vaikka illanvietto ja uuni on päällä tarjottavia varten, hän on aivan pistoksissa jos en ryntää samalla sekunnilla tunkemaan ruokaa uuniin kun se on valmis (hox hox on valmis jo ennen merkkivalon sammumista!!). Samoin uuni tulee laittaa pois päältä ENNEN kun ruoka tulee ulos, jälkilämmöllä kypsyy ihan yhtä hyvin. Ei saa turhaan pitää lämpimänä sekunttiakaan!
Olen joutunut hänellä sanomaan, että omassa kodissasi teet niinkuin haluat, minä en tällaisia asioita stressaa ja pistän ruuat kypsymään kun ehdin ja siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaiseni ostaa halvinta mahdollista vessapaperia, vaikka bruttona tienaa yli 5000e/kk.
Sama tyyppi ei raaski käydä saunassa, kun se vie sähköä. Ja talo (uusi omakotitalo) on muutenkin alilämpöinen, jonne mennessä pitää muistaa ottaa villasukat ja lämmin pusero päälle.
Sun pitäis kertoa sille paljonko kosteus/homevaurioiden korjaus tulee maksamaan. Jos uhoaa myyvänsä talon ennen kuin tarvii korjata, voit todeta, että tuolla tavalla on monelta mennyt talon hinta ja vielä jäi maksettavaksi oikeudenkäyntikulut.
Rakenteiden kannalta riittää, että sisäilma on +16 astetta. Ylilämmittämistä on ihan turha perustella kosteusvaurioiden pelolla kun kyse on pelkästä henkilökohtaisesta mieltymyksestä.
Osa meistä muuten tykkää viileämmästä kämpästä. Parempi nukkua ja huonekasvit talvehtii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei pakasta?
Päiväysvanhana pakastettu ei välttämättä säily kovin pitkään. Toki se sen muutaman päivän helposti pidentää käyttöaikaa.
Tosin kaikkea ei voi pakastaa eikä kaikilla edes ole pakastinta.
Melkein kaiken pystyy kyllä pakastamaan. Ne -30% ei ole vielä päiväysvanhoja, vaan päiväys on lähellä. Laittaa heti pakastimeen niin kestää hyvän tovin.
Äitini. Jankkaa ja kehuu itseään kun on erittäin tarkka rahasta ja kuinka on säästäväinen. Lopuksi sitten säästää ihan ihmeellisissä epäoleellisissa asioissa. Hänen vanha tapansa on käyttää vanhojen sukkien kuminauha/venyvää osaa hiuslenkkinä. Eli se varren ylin osa leikataan vanhasta sukasta pois ja siitä saa eräänlaisen hyvin kyseenalaisen näköisen ponnarin. Tässä joku aika sitten näin taas hänen ranteessaan mustan, purkautuvan sukanvarren. Ajattelin helpottaa hänen elämäänsä ja tarjosin, että mulla olis noita ylimääräsiä hiusdonitseja, haluaisiko hän yhden? Toin näytille pari, joille hän nyrpisteli nenäänsä ja ilmoitti "No ei! Näyttäsin ihan mustalaiselta!". Että samassa kauniissa paketissa pihiys ja ajattelemattomuus. Sain kuvan, että mä sitten myös näytän ei-toivotunlaiselta jos noita hiusdonitseja käytän... Jahas.
En muuten mene itsekään, jos ei ole pakollista joko ison tavaramäärän tai myöhäisen/aikaisen ajankohdan takia. 40€ on 40€ riippumatta siitä paljonko on muuten tuhlannut rahaa.