Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?

Vierailija
03.01.2017 |

Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.

Kommentit (2134)

Vierailija
1301/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri rakentaa yksin hartijapankilla taloa. Projekti ollut käynnissä jo 12 vuotta eikä vielä ole vesikattoa päällä. Betonirunko kasvaa sammalta ja on ollut sään armoilla n 10 vuotta. 

Monta kertaa olen ehdottanut työvoiman palkkaamista kriittisiin vaiheisiin jotta työ helpottuisi ja nopeutuisi.

Mutta ei, ei voi ottaa kun maksaa niin paljon!

En tiedä miten paljon tässä mahtaa nyt säästää kun kulut juoksee sekä keskeneräisestä kodista että nykyisestä 

1302/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaiseni ostaa halvinta mahdollista vessapaperia, vaikka bruttona tienaa yli 5000e/kk.

Ohis, mutta tuohon voi olla muutakin syytä kuin hinta. Itse tienaan ihan hyvin, mutta ostan vain S-marketin halpaa Grite-vessapaperia.

Se on kovaa ja karkeaa, joten siitä ei irtoa nöyhtää.

Mitä kalliimpi vessapaperi, sitä nöyhtäävämpi. Vihaan sitä nöyhtää!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että joku erittäin varakas henkilö oli niin saita, että alamäet piti autolla ajaessa vaihtaa vapaalle. Ettei kuluisi polttoainetta.

70-luvulla moni teki näin. Nykyisissa moottoreissa riittää kun nostaa jalan kaasulta, niin minä teen. En pidä itseäni saitana kuitenkaan.

Itse laitan kyllä pitkissä alamäissä vapaalle, sillä vaihde päällä moottori jarruttaa sen verran paljon, että joutuu kuitenkin painamaan vähän kaasua, ettei mene mateluksi. Vapaalla voi sen sijaan päästä jopa useamman kilometrin, eikä se auto tyhjäkäynnillä paljoa kuluta.

Itsellä on onneksi hybridi auto, niin ei tarvitse miettiä tuonlaisia. Lisäksi kun alamäessä painaa jarrua, niin akkuun tulee vaan lisää latinkia.

1304/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri rakentaa yksin hartijapankilla taloa. Projekti ollut käynnissä jo 12 vuotta eikä vielä ole vesikattoa päällä. Betonirunko kasvaa sammalta ja on ollut sään armoilla n 10 vuotta. 

Monta kertaa olen ehdottanut työvoiman palkkaamista kriittisiin vaiheisiin jotta työ helpottuisi ja nopeutuisi.

En tiedä miten paljon tässä mahtaa nyt säästää kun kulut juoksee sekä keskeneräisestä kodista että nykyisestä 

Tuo on oikeasti aika järkyttävää. Se ”uusi” talohan tulee olemaan täysin kosteusvaurioinen ja pilalla jo valmistuessaan. Asuinkelvoton.

Vierailija
1305/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen tapaus meilläpäin. Kaveri on niin saita että menee paranoidin puolelle. Aluksi palkkasi jonkun sinne rakennukselle, muuta hommat ei edenneet koska hänen piti aina päivän jälkeen tarkistaa työn jälki. Eli purki levytyttyä seinää että näkee että eristeet on laitettu sinne eivätkä rakennusmiehet ole varastaneet materiaalia ja vieneet mennessään. Ymmärrettävästi kukaan ei kauaa hänen taloaan ollut rakentamassa eikö kukaan suostu sinne menemään kin jutut on kulkeneet.

Talo on siis kesken ollut toistakymmentä vuotta. 2 lapsen perhe muutti vuokralle pieneen kaksioon kun rakentaminen aloitettiin, että säästyy kuluissa.

Vierailija
1306/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperhe ei mene koskaan lentokentälle taksilla. He voivat siis maksaa 4000e itse matkasta, mutta lentokentälle pitää mennä julkisilla ja säästää se 40e. Ja he näkevät tässä ihan vaivaa, kun julkisia pitää vaihtaa välillä.

Vierailija
1307/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi,se vasta saita onkin.Väen väkisin vaati minua ja miestäni lomailemaan ,hänen luokseen.Veimme viikoksi ruokaa tuliaisiksi.Kustannamme aina lomallamme ,ruuat,kahvit,jopa omat wc-paperitkin.Hyvin tarkkaan kyyläsi,paljonko käytän ,esim.jauhelihaa soosia varten.Minä valmistan aina anoppilassa ruuan.Iltasella olit tupaan lennellyt kärpäsiä,joita mieheni alkoi omalla sähkölämiskällä hävittämään.Erehtyi laittamaan sähkövalot päälle,jotta paremmin ötökät löytyisivät.Voihan .,,mikä huuto siitä syntyikään ja uhkailu,että meidän pitää maksaa sähkölasku.Anoppi kutsui aina meidän vierailuilla,muutkin sisarukset 5 + puolisot +lapset ,kustannuksellamme kyläileen/ruokaileen.

Vierailija
1308/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden entisen työkaverin vanhemmat oli niin pihejä, että jatkoivat lapsille annettavaa maitoa vedellä, että sitä kuluisi vähemmän. Tuloksena työkaverille tuli riisitauti ja edelleen näkyvät länkisääret. Siis oikeasti, riisitauti 1990-luvulla!

Samat vanhemmat ottivat omilta lapsiltaan bensarahaa jos kuskasivat näitä koskaan minnekään kaverille tai harrastuksiin. Skidit oppivat äkkiä olemaan kysymättä kyytiä ja kulkivat kavereiden mukana. Menivät myös aika nuorina kesätöihin, että saivat omaa rahaa edes johonkin.

Sääliksi kävi työkaverin ankea lapsuus, hänestä tulikin sitten aika paha neurootikko. Joillekin tosiaan se raha on tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi.

Vierailija
1309/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotipaikkakunnallani on lounasravintola, joka tarjoaa sulkemisajan ylijäänyttä ruokaa ilmaiseksi. Työkaverit on kilvan laittamassa yv:tä, mua vähän hävettää. Jollain vähävaraisella voisi olla enemmän tarvetta.

Just, pitäisköhän rajallisen kappalemäärän alennusmyynneissäkin miettiä, että viittiikö sitä -40% töllöä ostaa kun jossain saattaisi olla joku av-yh jolla olisi sille enemmän käyttöä...

Ajattelin ihan samaa.  Lounasravintolan pitäjällä ei todennäköisesti ole tarkoitus tehdä hyväntekeväisyyttä, vaan päästä ylijääneestä ruuasta eroon,  ja tehdä fiksusti, koska onhan jotenkin älytöntä heittää syömäkelpoista hyvää ruokaa jätteisiin.

Jos minun paikkakunnallani olisi tällainen ravintola, kävisin ilman muuta hakemassa sieltä lemmikeilleni ruokaa.  Ja söisin itsekin.  Pienituloinen olen, mutta tietysti pystyn ruuan itselleni ja lemmikeilleni ostamaankin, mutta ilman muuta hyödyntäisin tuon mahdollisuuden.  Sama mahdollisuus se on vähävaraisillakin mennä hakemaan sitä ruokaa.  Ravintoloitsijalle varmasti on se ja sama, kuka sen ruuan syö.

Muistan hyvin lapsuudestani, kuinka yhdellä tutulla ihmisellä oli oikein "rinki" liikkeitä, joista hän kävi määrävälein hakemassa myymättömäksi jäänyttä, jo vanhaakin leipää hevoselleen.  Samoin yksi sikalan omistaja kävi hakemassa sairaalasta ja vanhainkodista ylijääneet ruuat possuilleen.  Ei ne kuitenkaan köyhiä ihmisiä olleet.  Se on vaan järkevää toimintaa.

1310/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden entisen työkaverin vanhemmat oli niin pihejä, että jatkoivat lapsille annettavaa maitoa vedellä, että sitä kuluisi vähemmän. Tuloksena työkaverille tuli riisitauti ja edelleen näkyvät länkisääret. Siis oikeasti, riisitauti 1990-luvulla!

Samat vanhemmat ottivat omilta lapsiltaan bensarahaa jos kuskasivat näitä koskaan minnekään kaverille tai harrastuksiin. Skidit oppivat äkkiä olemaan kysymättä kyytiä ja kulkivat kavereiden mukana. Menivät myös aika nuorina kesätöihin, että saivat omaa rahaa edes johonkin.

Sääliksi kävi työkaverin ankea lapsuus, hänestä tulikin sitten aika paha neurootikko. Joillekin tosiaan se raha on tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi.

Vahingon voi pistää kiertämään sitten, kun vanhemmat ovat eläkkeellä ja tarvitsevat apua. Kyyti kauppaan tai apteekkiin 20€, siivous 50€... kaikelle hinta! 😉

Vierailija
1311/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani superpihit on itseasiassa varsin varakkaita, mutta piheily tuntuu olevan heille eräänlainen harrastus.

Mm. kylässä 5 ihmistä jakoi yhden teepussin, vikalle siitä olikin tosi paljon iloa...

Vierailija
1312/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhempani. Vuosikausia kuljetaan samoissa resuisissa verkkareissa ja rikkinäistenkään huonekalujen tilalle ei osteta uusia, vaan esim sohvassa sitten on kohta, johon ei saa istua.

Nivelrikosta ja huononevasta kunnosta huolimatta pitävät vihannesmaata joka kesä, koska sieltä saa ilmaiseksi lähes kaiken, mitä syövät. Me lapsenlapset ei heiltä muita elämänohjeita saada, kuin että rahan tarkoitus on 10% käyttöön, 90% säästöön, tai muuten hukka perii.

Ihan normaalia käytöstä tuo tietty köyhiltä olisi, mutta nämä kaksi oli hyväpalkkaisessa työssä parikymppisestä eläkkeelle asti. On asunto- ja lomaosakkeet, osakesalkkuja menestyneille yrityksille, tilillä korkoa kasvamassa sekä isoäidin, että isoisän neljän tonnin kuukausipalkat vuosikymmenien ajalta, useampi perintö: ihan varmasti miljoonien eurojen arvosta pätäkkää, eikä nyt selvästi jo huonompaan kuntoon menneet isovanhempani, joilla olisi nyt viimeiset hetket aikaa nauttia rahoistaan, vieläkään ole uhranneet ajatusta faktalle, että rahaa ei saa mukaan taivaaseen

No, saapahan isäni sitten mällätä jättiperinnöllä, kun sellaisen pian saa

Vierailija
1313/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs  käy ahkerasti leipäjonossa ja kirkon ilmais ruokailuissa.Tietää täsmälleen ,missä milloinkin on ilmaista kahvia, ruokaa.Kirppareilta koluaa  : saa ottaa rojulaatikot.Motto kunhan vaan omat rahat säästyvät.

Vierailija
1314/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismies. Ostaa alennuksella (-30 %) kaikki ruuat kaupasta, kun kerran halvalla saa, ja ruokaa on sitten niin paljon, että pitää heittää pois, kun ei ehdi syödä. Todellista säästöä.

Vierailija
1315/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No realistiset talousmenot voisi olla esim 500-1000€/kk riippuen talouden koosta.

Esimerkissä säästö oli 3.80-3.40€ = 0.40€, joka on prosentteina noin 11.8%

Vuodessa säästö on siis menoihin suhteutettuna noin 700-1400€.

Jos on vaikka 45 vuotta töissä ennen eläkettä, ehtii säästämään 31500-63000€.

Ihan kiva pesämuna jo sinällään, mutta jos säästöt sijoitetaan kerran vuodessa, vaatimattomalla 5% tuotto-odotuksella, rahaa kertyykin noin 110000-220000€.

Mutta turhahan se on tinkiä pikkurahoista, jos isoista ei ole puutetta.

Meillä esiintyy välillä tuota pikkurahoista tinkimistä, mikä on ihan järjetöntä, kun sitten toisissa kohdissa rahaa kulutetaan reippaammin. Eniten ärsyttää kun mies yrittää tinkiä minun maidosta valitsemalla halvemman, joka ei ole niin hyvää kuin se kalliimpi. Minulla maitolitra kestää 2-3 päivää ja jos siinä 20c säästää niin mitä iloa, kun maku on huonompi? Samaan aikaan miehellä menee pienpanimo-oluita siihen malliin, että minun maidot ei ole siinä rinnalla mitään. Eikä puhettakaan, että niistä tingittäisiin, kun se maku on niissä se juttu ja hinnasta viis. 

Ruokaan meillä menee kahdestaan 800-1000€/kk ja miehellä ei tunnu olevan suurempaa mielenkiintoa saada tätä summaa pienemmäksi, koska tykkää hyvästä ruuasta. Mutta minun maidosta yrittää pihistää, mikä on ärsyttävää!

Sanot miehelle, että jos hän jatkaa sinun maitosi valkkaamista, sinä valitset jatkossa hänen oluensa ja ostat malliksi jotain halpaa kuraa.

Lisäksi voit esittää miehelle laskelman hänen oluenkulutuksestaan.

Pienpanimo-olut näyttäisi maksavan tyypillisesti noin 4€. (Toki löytyy huomattavasti kalliimpiakin)

Tekstisi mukaan niitä kuluu melkoisesti, mutta oletetaan maltillinen 1pll/päivä.

Tekee vuodessa noin 1400€, kun huomioidaan palautuspulloista saatava hyvitys.

Sijoittamalla 1400€ vuodessa 5% tuotto-oletuksella miehesi siis vetää kurkusta alas ja kusee pönttöön noin

18000€ 10 vuodessa

48000€ 20 vuodessa

100000€ hiukan yli 30 vuodessa.

Vierailija
1316/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No realistiset talousmenot voisi olla esim 500-1000€/kk riippuen talouden koosta.

Esimerkissä säästö oli 3.80-3.40€ = 0.40€, joka on prosentteina noin 11.8%

Vuodessa säästö on siis menoihin suhteutettuna noin 700-1400€.

Jos on vaikka 45 vuotta töissä ennen eläkettä, ehtii säästämään 31500-63000€.

Ihan kiva pesämuna jo sinällään, mutta jos säästöt sijoitetaan kerran vuodessa, vaatimattomalla 5% tuotto-odotuksella, rahaa kertyykin noin 110000-220000€.

Mutta turhahan se on tinkiä pikkurahoista, jos isoista ei ole puutetta.

Meillä esiintyy välillä tuota pikkurahoista tinkimistä, mikä on ihan järjetöntä, kun sitten toisissa kohdissa rahaa kulutetaan reippaammin. Eniten ärsyttää kun mies yrittää tinkiä minun maidosta valitsemalla halvemman, joka ei ole niin hyvää kuin se kalliimpi. Minulla maitolitra kestää 2-3 päivää ja jos siinä 20c säästää niin mitä iloa, kun maku on huonompi? Samaan aikaan miehellä menee pienpanimo-oluita siihen malliin, että minun maidot ei ole siinä rinnalla mitään. Eikä puhettakaan, että niistä tingittäisiin, kun se maku on niissä se juttu ja hinnasta viis. 

Ruokaan meillä menee kahdestaan 800-1000€/kk ja miehellä ei tunnu olevan suurempaa mielenkiintoa saada tätä summaa pienemmäksi, koska tykkää hyvästä ruuasta. Mutta minun maidosta yrittää pihistää, mikä on ärsyttävää!

Sanot miehelle, että jos hän jatkaa sinun maitosi valkkaamista, sinä valitset jatkossa hänen oluensa ja ostat malliksi jotain halpaa kuraa.

Lisäksi voit esittää miehelle laskelman hänen oluenkulutuksestaan.

Pienpanimo-olut näyttäisi maksavan tyypillisesti noin 4€. (Toki löytyy huomattavasti kalliimpiakin)

Tekstisi mukaan niitä kuluu melkoisesti, mutta oletetaan maltillinen 1pll/päivä.

Tekee vuodessa noin 1400€, kun huomioidaan palautuspulloista saatava hyvitys.

Sijoittamalla 1400€ vuodessa 5% tuotto-oletuksella miehesi siis vetää kurkusta alas ja kusee pönttöön noin

18000€ 10 vuodessa

48000€ 20 vuodessa

100000€ hiukan yli 30 vuodessa.

Vertailun vuoksi vielä. Jos oluita meneekin kolme päivässä, se on 4200€ vuodessa.

Jos verrataan siihen, että rahat sijoitettaisiin mies ”juo” noin

52000€ 10 vuodessa

140000€ 20 vuodessa

280000€ 30 vuodessa

Vierailija
1317/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että joku erittäin varakas henkilö oli niin saita, että alamäet piti autolla ajaessa vaihtaa vapaalle. Ettei kuluisi polttoainetta.

70-luvulla moni teki näin. Nykyisissa moottoreissa riittää kun nostaa jalan kaasulta, niin minä teen. En pidä itseäni saitana kuitenkaan.

Itse laitan kyllä pitkissä alamäissä vapaalle, sillä vaihde päällä moottori jarruttaa sen verran paljon, että joutuu kuitenkin painamaan vähän kaasua, ettei mene mateluksi. Vapaalla voi sen sijaan päästä jopa useamman kilometrin, eikä se auto tyhjäkäynnillä paljoa kuluta.

Itsellä on onneksi hybridi auto, niin ei tarvitse miettiä tuonlaisia. Lisäksi kun alamäessä painaa jarrua, niin akkuun tulee vaan lisää latinkia.

Onneksi en oo niin köyhä, että tarvisi miettiä säälittäviä temppuja rahan säästämiseksi, vaikka ajankin bensa-autolla. Nämä taloudellisuuskikkailijat on just niitä, joilla vauhti onnistuu jotenkin hidastumaan jopa alamäessä, reaktioaika on minuutin luokkaa kun etsitään sitä vaihdetta silmään, risteyksiin hiissataan tukkien samalla kääntyvien kaistat yms. Toisin sanoen säästetään muiden ja sujuvuuden kustannuksella.

Vierailija
1318/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökkinaapuri ei suostu osallistumaan yhteiseen roskikseen (kustannus 50 euroa/kesä), koska voivat viedä roskat kaupunkiin taloyhtiön roskikseen. Myös edellisen autonsa akut ovet säästäneet. Ja tätä rataa.

Ostivat vuosi sitten uuden Volvon.

Vierailija
1319/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi,se vasta saita onkin.Väen väkisin vaati minua ja miestäni lomailemaan ,hänen luokseen.Veimme viikoksi ruokaa tuliaisiksi.Kustannamme aina lomallamme ,ruuat,kahvit,jopa omat wc-paperitkin.Hyvin tarkkaan kyyläsi,paljonko käytän ,esim.jauhelihaa soosia varten.Minä valmistan aina anoppilassa ruuan.Iltasella olit tupaan lennellyt kärpäsiä,joita mieheni alkoi omalla sähkölämiskällä hävittämään.Erehtyi laittamaan sähkövalot päälle,jotta paremmin ötökät löytyisivät.Voihan .,,mikä huuto siitä syntyikään ja uhkailu,että meidän pitää maksaa sähkölasku.Anoppi kutsui aina meidän vierailuilla,muutkin sisarukset 5 + puolisot +lapset ,kustannuksellamme kyläileen/ruokaileen.

Tää viesti sopisi piheimmät välilyönnin käyttäjät -keskusteluun.

Vierailija
1320/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en oo niin köyhä, että tarvisi miettiä säälittäviä temppuja rahan säästämiseksi, vaikka ajankin bensa-autolla. Nämä taloudellisuuskikkailijat on just niitä, joilla vauhti onnistuu jotenkin hidastumaan jopa alamäessä, reaktioaika on minuutin luokkaa kun etsitään sitä vaihdetta silmään, risteyksiin hiissataan tukkien samalla kääntyvien kaistat yms. Toisin sanoen säästetään muiden ja sujuvuuden kustannuksella.

Ne on varmaan sitten noita moottorijarruttelijoita?

Kun itse säästän bensiiniä alamäessä laittamalla vaihteen vapaalle, autoni nopeus kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi