Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?

Vierailija
03.01.2017 |

Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.

Kommentit (2134)

Vierailija
1281/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini, yli nelikymppinen poikamies, meni viikonlopun viettoon äitinsä luo. Täysihoitoon, tottakai. Seuraavalla viikolla hän kertoi, että hän käytti äitiään sunnuntaina kirkossa ja oli ottanut 20 euroa kyytipalkkaa. Hyväpalkkainen mies, joka ei tuhlannut rahaa, mutta vaihtoi Mersun uuteen aina uuden mallin tullessa.

Vierailija
1282/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ettei onnistu yöllä kuskata jos töihin meno. Ei ole "hengenhätä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka ostavat AINA samat tuotteet kaupasta ja valitsevat niitä tuotteita jotka ovat halvimpia. Siis jos on kaksi samanlaista tuotetta ja eri merkki (toinen on 3,40e ja toinen 3,80e) niin valitaan se halvempi. Näin toimitaan aina eikä ikinä poiketa ostoksissa. Siis kyllä kai sitä vähän säästöä tulee pidemmän päälle mutta mielestäni ihan turhaa varsinkin työssäkäyviltä ihmisiltä jotka tienaavatkin ihan keskinkertaisesti. Mikä tässä on se idea? Voittoa vuoden sisällä vai mitä? Olen varmaan yksinkertainen kun kysyn tällaista. 

Nimenomaan siitä samasta tuotteesta minkä aina ostaa, pitää tinkiä! Jos ostat kerran vuodessa kaupasta kakun, ei mitään väliä maksaako sen 15€ vai 20€. Säästöä vuodessa 5€. Jos taas siitä 2x viikossa ostettavasta säästää 0,40€ niin säästöä kertyy vuodessa 41, 60€. Ja kun noita tuotteita on se x10, niin säästit 400€.

Tätä ketjua lukiessa kyllä ihmetyttää kuinka pitkälle ihminen on valmis menemään muutaman sentin tähden. Koen olevani suhteellisen säästeliäs ja järkevä rahan käyttäjä, mutta kyllä elämästä pitää nauttia ja antaa sille omalle ajalle arvo. Samoin kannattaa laskea mitä tässä oikeasti säästää.

Vierailija
1284/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh sen seittemän kertaa kirjoitti:

Mulla oli tässä vähän aikaa sitten kirppispöytä. No, kauppa kävi heikonlaisesti, joten en viitsinyt ihan kaikkea raahata takaisin kotiin ja pölyyntymään, joten laitoin ne siihen kirppiksen eessä olevaan saa ottaa laatikkoon. Kappas, kun ne 40 sentin ja euron tavarat menivät siitä heti, kun taas kirpputoripöydässä ne saivat seistä viikkotolkulla, kun olivat semmoista "huonoa, ei kelpaa kellekään" tavaraa. Ei menny jumalauta millään kaupaksi, mutta saa ottaa lootasta ne lähtivät kuin kuppa töölöstä het samantien.

Ei noita saitureita tarvi kaukaa ettiä, niitä näkyy olevan 13 tusinassa.

Ja oli sitten viiminen kerta, kun meikäläinen vie mitään kirppikselle myyntiin. Lahjottamiseksi ja hyväntekeväisyydeksi meni taas tälläkin kertaa. Pelkkää ajan ja rahan hukkaa. Edes pöytävuokria kuppanen myynti ei kattanut. Kaikki näiden täytyis ilmasiksi saada.

Näinhän se on netissäkin, mitään ei saa pienelläkään rahalla kaupaksi, mutta heti kun laitat annetaan-ilmoituksena, ensimmäisenä ilmoittautuu hakijaksi hyvätuloinen. Tai sitten nämä samat tinkaavat erittäin edullisesta tuotteesta aina sen euron tai pari pois kun on katsottu huutokauppakeisaria talvi-illat. Rai-vos-tut-ta-vaa! Mitä enemmän rahaa sitä pihimpi ihminen, sanoi jo entinen työnantajani ja puhui itsestään, ilmiselvästi.

Tuloni on ihan kohtuulliset mutta otan välillä vastaan näitä FB-kirppisten ilmaislahjoituksia. Ei siksi, etteikö olisi varaa maksaa paria euroa tai vaikka uuden hintaa ja hakea uusi kaupasta, vaan suosin mielummin kierrätystä ja laitan toiselle turhaa tavaraa uuteen käyttöön. En tiedä jos joku näistä ottamistani tavaroista on ollut aiemmin myynnissä parilla eurolla, koska en niin tiivisti seuraa FB:n kirpputoreja. Tietysti myös lahjoitan omia tavaroita joille ei itselläni ole enää käyttöä. Olen mieltänyt FB:n "roskalavat" ekologisena tavaran kierrätyksenä, vaihtoehtona roskiin heittämiselle, mutta onkohan näissä joillekin enemmän ajatuksena jonkinlainen köyhäinavustus? Pitäisikö minun keskituloisena jatkossa ostaa vain uutta tavaraa kaupasta ja unohtaa kierrätys?

Kotipaikkakunnallani on lounasravintola, joka tarjoaa sulkemisajan ylijäänyttä ruokaa ilmaiseksi. Työkaverit on kilvan laittamassa yv:tä, mua vähän hävettää. Jollain vähävaraisella voisi olla enemmän tarvetta.

Vierailija
1285/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että joku erittäin varakas henkilö oli niin saita, että alamäet piti autolla ajaessa vaihtaa vapaalle. Ettei kuluisi polttoainetta.

70-luvulla moni teki näin. Nykyisissa moottoreissa riittää kun nostaa jalan kaasulta, niin minä teen. En pidä itseäni saitana kuitenkaan.

Vierailija
1286/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole pilkallinen, vaan lähinnä sydämellinen muistelu jo edesmenneestä sukulaismiehestä. Hän syntyi Viipurissa, päätyi sotien jälkeen jollekin komennukselle Turkuun, tapasi naisen, meni naimisiin ja eli loppuelämänsä Turun seudulla. Kaiken minkä voi korjata itse, hän korjasi itse. Kun jotain meni korjauskelvottomaksi, hän pohti pitkään onko tarvetta ostaa korvaavaa tuotetta vai pärjättäisiinkö ilmankin. Pukeutuminen oli asia johon hän kuitenkin panosti, eleli vielä eläkepäivätkin suorat housut ja kauluspaita päällään. Laatuvaatteita jotka kestivät pitkään vaikka toki sitten maksoivatkin.

Ensimmäisen työsuhteen aikaisesta elämästään hän kertoi (tämä siis 40-luvun loppupuoliskolla) että jok'ikinen penni jonka pystyi säästöön laittamaan hän myös laittoi, paitsi ne viikottaiset kaksi penniä (!) jotka hän käytti joka torstai ostaakseen pienen leivonnaisen.

Joku on sanonut että tahdonvoima kuin lihas jota voi harjoittaa; ehkä minäkin pystyisin ajan mittaan näin järjestelmälliseen rahankäyttöön. Tai sitten en.

Tahdonvoima toimii täysin päinvastoin: sitä on rajallinen määrä, ei kannata tuhlata turhuuksiin

Vierailija
1287/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni ostaa halvinta mahdollista vessapaperia, vaikka bruttona tienaa yli 5000e/kk.

Sama tyyppi ei raaski käydä saunassa, kun se vie sähköä. Ja talo (uusi omakotitalo) on muutenkin alilämpöinen, jonne mennessä pitää muistaa ottaa villasukat ja lämmin pusero päälle.

Vierailija
1288/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaiseni ostaa halvinta mahdollista vessapaperia, vaikka bruttona tienaa yli 5000e/kk.

Sama tyyppi ei raaski käydä saunassa, kun se vie sähköä. Ja talo (uusi omakotitalo) on muutenkin alilämpöinen, jonne mennessä pitää muistaa ottaa villasukat ja lämmin pusero päälle.

Sun pitäis kertoa sille paljonko kosteus/homevaurioiden korjaus tulee maksamaan. Jos uhoaa myyvänsä talon ennen kuin tarvii korjata, voit todeta, että tuolla tavalla on monelta mennyt talon hinta ja vielä jäi maksettavaksi oikeudenkäyntikulut.

Vierailija
1289/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kaksimetrinen heppu ajeli pienellä autollaan ja "hyppäsi" ratin takana ennen kuin ajoi kuoppaan. Selitti näin toimimalla säästävänsä auton iskareita...

Tyrsk  :)

Vierailija
1290/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästövinkkejä?

Kannatusilmoitus kansalaisaloitteeseen Sähkö on meidän!

Ja linkki jakoon koska tulipalokiire 🔥

Vierailija
1291/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka kulkevat toiselta puolen kaupunkia saadakseen mitättömän hyvityksen kaupasta. Esim. harjoittelija vahingossa punninnut tavallisen perunan varhaisperunan hinnalla, tai maksalaatikosta unohtunut antaa lappualennus. Jos kulkee autolla, tuossa tulee jo tappiota, jos ainoa asia kyseiseen kauppaan on se, että käydään hakemassa hyvitys virhellisestä veloituksesta. ”Mutta kun kyse on periaatteesta”.

Vierailija
1292/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka kulkevat toiselta puolen kaupunkia saadakseen mitättömän hyvityksen kaupasta. Esim. harjoittelija vahingossa punninnut tavallisen perunan varhaisperunan hinnalla, tai maksalaatikosta unohtunut antaa lappualennus. Jos kulkee autolla, tuossa tulee jo tappiota, jos ainoa asia kyseiseen kauppaan on se, että käydään hakemassa hyvitys virhellisestä veloituksesta. ”Mutta kun kyse on periaatteesta”.

Periaatteessa kuluttajalla olisi oikeus veloittaa myös aiheutuneet matkakulut, mutta kuinka moni näin tekee?

Tuosta jutustasi tuli mieleen tarina, jossa asiakas oli palannut torille valittamaan, kun ostamissaan perunoissa oli ollut niin paljon multaa mukana.

Kauppias oli aikansa säksätystä kuunneltuaan ottanut asiakkaalta sen multaisen pussin, punninnut ja maksanut 20c asiakkaalle, joka jäi hölmistyneen näköisenä tuijottamaan kolikkoaan.

Tarinaksihan tämän tunnistaa siitä, että eihän torilla myydä perunoita painon mukaan, vaan ikivanhoilla tilavuusmitoilla.

Vierailija
1293/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotipaikkakunnallani on lounasravintola, joka tarjoaa sulkemisajan ylijäänyttä ruokaa ilmaiseksi. Työkaverit on kilvan laittamassa yv:tä, mua vähän hävettää. Jollain vähävaraisella voisi olla enemmän tarvetta.

Just, pitäisköhän rajallisen kappalemäärän alennusmyynneissäkin miettiä, että viittiikö sitä -40% töllöä ostaa kun jossain saattaisi olla joku av-yh jolla olisi sille enemmän käyttöä...

Vierailija
1294/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas osti puhdistamattomia mustikoita, joita hänelle myytiin, halusi niin. Tuli seuraavan kerran pyytämään hinnanalennusta, koska roskia paljon. Roskat mukana, joita tuohtuneena näytti. Hohhoijaa.

Vierailija
1295/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, pitäisköhän rajallisen kappalemäärän alennusmyynneissäkin miettiä, että viittiikö sitä -40% töllöä ostaa kun jossain saattaisi olla joku av-yh jolla olisi sille enemmän käyttöä...

Terkut sinne leipäjonoon.

Vierailija
1296/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millionaire kirjoitti:

Ystäväni on miljonääri. Hänen kotoaan löytyy tasan kaksi viinilasia. Ei ole raaskinut panostaa astiastoihin.

Miksi kenenkään pitäisi panostaa johonkin jota ei tarvitse? Jos hänellä on tarve enintään kahdelle viinilasille, mikä järki olisi ostaa enemmän?

Joo, heitin just tänä kesänä 30 viinilasia roskiin, kun ei ollut tarvetta. Kun ei ole liikaa tilaa - voisin kuvitella, että varakkaalla krääsänostajalla voisi olla sama ongelma.

Vierailija
1297/2134 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas osti puhdistamattomia mustikoita, joita hänelle myytiin, halusi niin. Tuli seuraavan kerran pyytämään hinnanalennusta, koska roskia paljon. Roskat mukana, joita tuohtuneena näytti. Hohhoijaa.

Just tuon takia pitäisi olla jatkuvasti tallentava valvonta, kun ihmiset eivät tajua tai muista, mihin ovat sitoutuneet.

Toimisihan se toki toiseenkin suuntaan. Se olisi ravintolassakin messevää soittaa pöytään kalaa kantavalle tarjoilijalle tallenne, jossa hänen oma äänensä kysyy:”millaisena haluatte pihvinne?”

Vierailija
1298/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelisin juuri näin.

Vierailija
1299/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No realistiset talousmenot voisi olla esim 500-1000€/kk riippuen talouden koosta.

Esimerkissä säästö oli 3.80-3.40€ = 0.40€, joka on prosentteina noin 11.8%

Vuodessa säästö on siis menoihin suhteutettuna noin 700-1400€.

Jos on vaikka 45 vuotta töissä ennen eläkettä, ehtii säästämään 31500-63000€.

Ihan kiva pesämuna jo sinällään, mutta jos säästöt sijoitetaan kerran vuodessa, vaatimattomalla 5% tuotto-odotuksella, rahaa kertyykin noin 110000-220000€.

Mutta turhahan se on tinkiä pikkurahoista, jos isoista ei ole puutetta.

Meillä esiintyy välillä tuota pikkurahoista tinkimistä, mikä on ihan järjetöntä, kun sitten toisissa kohdissa rahaa kulutetaan reippaammin. Eniten ärsyttää kun mies yrittää tinkiä minun maidosta valitsemalla halvemman, joka ei ole niin hyvää kuin se kalliimpi. Minulla maitolitra kestää 2-3 päivää ja jos siinä 20c säästää niin mitä iloa, kun maku on huonompi? Samaan aikaan miehellä menee pienpanimo-oluita siihen malliin, että minun maidot ei ole siinä rinnalla mitään. Eikä puhettakaan, että niistä tingittäisiin, kun se maku on niissä se juttu ja hinnasta viis. 

Ruokaan meillä menee kahdestaan 800-1000€/kk ja miehellä ei tunnu olevan suurempaa mielenkiintoa saada tätä summaa pienemmäksi, koska tykkää hyvästä ruuasta. Mutta minun maidosta yrittää pihistää, mikä on ärsyttävää!

Vierailija
1300/2134 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että joku erittäin varakas henkilö oli niin saita, että alamäet piti autolla ajaessa vaihtaa vapaalle. Ettei kuluisi polttoainetta.

70-luvulla moni teki näin. Nykyisissa moottoreissa riittää kun nostaa jalan kaasulta, niin minä teen. En pidä itseäni saitana kuitenkaan.

Itse laitan kyllä pitkissä alamäissä vapaalle, sillä vaihde päällä moottori jarruttaa sen verran paljon, että joutuu kuitenkin painamaan vähän kaasua, ettei mene mateluksi. Vapaalla voi sen sijaan päästä jopa useamman kilometrin, eikä se auto tyhjäkäynnillä paljoa kuluta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan