Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin vielä lapsen, mutta en halua enää ikinä mennä TAYS.aan synnyttämään.:(

Vierailija
03.01.2017 |

Se oli niin kammottava kokemus, että en enää tee lapsia. Se on oikeasti niin hirveä laitos, kylmä ja kliininen etten halua sinne enää ikinä.
Tuntui kuin olisin ollut siellä vankina.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo hyvä idea: älä hanki ollenkaan toista lasta! :) Olisit sen nykyisenkin voinut viedä vaikka jonnekin Venäjälle... Jos ei Suomen ilmainen synnytys- ja terveydenhuolto, lapsilisät, lukemattomat etuudet lapsiperheille ja kaikinpuolinen lasten hyysääminen sulle riitä, niin ole hyvä, tee meille kaikille palvelus ja mene jonnekin muualle verorahoja tuhlaamasta.

Ilmainen? Yksi sairaalapäivä maksaa 49.50 ja maksukaton täyttymisenkin jälkeen 22.80. Pitkäaikaisessa hoidossa 80% tuloista.

No kun vertaa, mitä hoito yhteiskunnalle maksaa, niin tuo on ilmaista. Monessa maassa sairaalahoidosta maksaa potilas koko hinnan itse ja mitään äitiyslomia ei ole.

Joo, mutta silti nuo maksut ovat aivan valtava taakka esim. opiskelijalle.

Ja vaikka olisikin ilmaista, kuten sivistysvaltiossa kuuluisi olla, pitäisi silti saada ammattitaitoista ja ystävällistä hoitoa.

Jos ei ole varaa maksaa siitä että viettää pari päivää osastolla synnytyksen jälkeen, niin miten voi olla varaa elättää lasta? Silloin kannattaisi ehkä ajatella, että onko opiskeluaika paras aika tehdä lapsia.

No synnytyksen suhteen olen samaa mieltä, mietin vaan muitakin tilanteita, esim. onnettomuuksia ja sairauksia, jos joutuu olemaan vaikka kuukauden sairaalassa niin yli tonnin potti. Ei tunnu varmaan kenestäkään ilmaiselta. Mutta meni jo OTksi :)

Vierailija
42/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo hyvä idea: älä hanki ollenkaan toista lasta! :) Olisit sen nykyisenkin voinut viedä vaikka jonnekin Venäjälle... Jos ei Suomen ilmainen synnytys- ja terveydenhuolto, lapsilisät, lukemattomat etuudet lapsiperheille ja kaikinpuolinen lasten hyysääminen sulle riitä, niin ole hyvä, tee meille kaikille palvelus ja mene jonnekin muualle verorahoja tuhlaamasta.

Ilmainen? Yksi sairaalapäivä maksaa 49.50 ja maksukaton täyttymisenkin jälkeen 22.80. Pitkäaikaisessa hoidossa 80% tuloista.

No kun vertaa, mitä hoito yhteiskunnalle maksaa, niin tuo on ilmaista. Monessa maassa sairaalahoidosta maksaa potilas koko hinnan itse ja mitään äitiyslomia ei ole.

Joo, mutta silti nuo maksut ovat aivan valtava taakka esim. opiskelijalle.

Ja vaikka olisikin ilmaista, kuten sivistysvaltiossa kuuluisi olla, pitäisi silti saada ammattitaitoista ja ystävällistä hoitoa.

Jos ei ole varaa maksaa siitä että viettää pari päivää osastolla synnytyksen jälkeen, niin miten voi olla varaa elättää lasta? Silloin kannattaisi ehkä ajatella, että onko opiskeluaika paras aika tehdä lapsia.

No synnytyksen suhteen olen samaa mieltä, mietin vaan muitakin tilanteita, esim. onnettomuuksia ja sairauksia, jos joutuu olemaan vaikka kuukauden sairaalassa niin yli tonnin potti. Ei tunnu varmaan kenestäkään ilmaiselta. Mutta meni jo OTksi :)

Voi kyllä tuntuu ilmaiselta kun kyse on omasta hengestä, elämänlaadusta ja työkyvystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin esikoiseni Taysissa ja vanha kätilö oli aivan karmiva. Kuitenkin synnytys sujui hyvin, sain synnyttää seisten ja vaikka lapsi oli suuri, en repeytynyt. 

Kuopuksen aikana kätilö lueskeli hitaasti tietojamme, vaikka sanoin siinä seisoessa, että lapsi syntyy nyt. Ei uskonut, en saanut mitään kipulääkkeitä, enkä saanut synnyttää seisten. Hirveä kokemus!

Jopa ultria tekevä lääkäri totesi, että Tays on karmiva liukuhihnalaitos ja kehoitti pitämään puoleni.. Vaikea pitää, kun sattuu... 

Vierailija
44/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä siellä ainakin oikein hyvä kokemus, hätäsektioon joutumisesta huolimatta. Viikko osastolla sen jälkeen oli myös enemmän kuin mukava, ja henkilökunta oli ihanaa :) Tottakai sekaan mahtui muutama epämiellyttävämpikin henkilö niinkuin varmaan joka paikasta, mutta en ole mikään hermoheikko ja ota nokkiini pikkujutuista..

Vierailija
45/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon menossa kohta taysiin synnyttään. Aiemmat lapset syntyneet Vammalassa ja siellä saatiin kyllä ihan mahtavaa kohtelua. Pelottaa jos taysissa onkin ihan kamalaa. Oon vielä muutenkin niin itkuherkkä ja siinä oot kuitenkin niin avuttomassa tilassa.. Toivottavasti kaikki menis kuitenkin hyvin ja olis asiallinen henkilökunta. Kurja vaan kuulla näin paljon negatiivisia kommentteja..

Mulla sama, vammalassa olen hommat hoitanut ennen. Nyt oli eka kerta tays.sissa ja se oli oikeasti aika hirveetä vammalaan verrattuna..

Siellä vammalassa mentiin jotenkin maalaisjärjellä, kun taysissa hoidetaan homma ja sillä selvä.

Just vauva revittiin vierestä, ei päässyt mukaan tutkimukseen, hoitaja ilmoitti vaan kivinaamana, et jotain on vialla, mut laitettiin kotiin, vauva tainnutettiin panadolilla kun ei suostunut juomaan pullosta ja mulle ei ilmoitettu mitään.

Vauva tuli vielä keltaiseksi ja ajattelivat hoitaa vain sitä... Oikein ei tuntunut olevan väliä onko se syönyt ja onnellinen ja jaksanko minä.. Siinä hoidettiin " vaivaa" ja kaikki muu oli paskan sama..

Vammalasta meidät kotiutettiin ja keltaisuuteen riitti hyvä syöminen ja valo ja silmällä pito.

Taysissa keltaisuutta hoidettiin, vaikkei se noussut edes huomattavaksi.

Nukuin sitten pitkin sairaalan käytäviä ja hälytyksestä pääsin antamaan vauvalle rintaa, kun hän oli vielä osastolla....

Vierailija
46/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä minunkin synnytys oli ok. Puudutteita sai, vaikkei olisi oikein halunnutkaan ja pääsivät minusta nopeasti eroon. Osastolla hoito oli kamalaa ja vauva parka joutui antibioottitippaan. Siinä vaiheessa minua ei enää ollut olemassakaan ja kerrottiin vain, että sinä voit lähteä kotiin. Vauva tainnutettiin panadolilla ja minulle ei kerrottu vauvan tilasta mitään.

Eli sinusta vauvan olisi pitänyt kärsiä jostain infektiosta tms jotka ovat vastasyntyneille hengenvaarallisia, eikä laittaa häntä antibioottitippaan? Ja tainnutettiin oikein panadolilla? Eli haluat että lapsesi kärsii mieluummin kivuista kuin saa lääkettä?

Kaikenlaiset ihmiset sitä lapsia saakin :(

Ei, tottakai hoidetaan. Mut se, et vauva ei ottanut pulloa ja siksi tainnutettiin särkylääkkeellä, vaikka minusta siitä olisi pitänyt ilmoittaa mulle. Söi sitten ahnaasti rintaa aamulla kun ilmoittivat vasta minulle, ettei ollut pullo kelvannut.

Olin vielä tuon yön osastolla, sitten heittivät ulos ja minä nukuin sairaalan käytävillä ja soittivat kun vauva heräsi, ja pääsin syöttämään.

Potilashotellilta en olisi jaksanut kävellä parin tunnin välein sairaalalle, kun olin juuri synnyttänyt. Siksi nukuin käytävillä ja penkeillä...

Vierailija
47/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille jotka sinne joutuu. Ei todellakaan ole mikään mukava paikka. Ehkä se ihmisten pitäminen jonain tutkimuskohteina kuuluu yliopistollisen sairaalan toimintatapaan.

Vierailija
48/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveintä oli, kun hoitaja kävi repimässä vauvan vierestäni ja ilmoitti, että nyt vauva lähtee tutkittavaksi ja sinne ei äitejä päästetä.

Sitten hoitaja tuli naama peruslukemilla kertomaan, kuinka vauvassa on varmasti jotain vikaa, kun oli tutkimuksen ajan itkenyt niin kovasti.

Ne hoitajat ja lääkärit on siellä ihan elukoita.

Mulla yritti oyssissa neliraajaverenpainemittauksen kanssa samaa eräs hoitaja nuorimmaisen kohdalla. Suutuin ja sanoin että jos minä en pääse, ei tule vauvakaan. Pääsin mukaan. Kys. Hoitaja oli muutenkin tosi kyrpä... Valitinkin hänestä. Toivottavasti otti opikseen.

Minulle todettiin taysissa vain, että lapsi voidaan ottaa huostaan, jos en suostu yhteistyöhön. Että ei siihen kuulemma minua tarvita.

Saman vastauksen sain, kun rupesin kyselemään kotiin pääsyä viikon jälkeen. Vauvan keltaisuutta hoidettiin " kaiken varalta".

Kyselin siinä vaiheessa juuri potilashotellia ja muita vaihtoehtoja, että olisin päässyt vauvan kanssa nukkumaan. Mitään vaihtoehtoja ei ollut. Et se siitä niiden upeasta potilashotellista ja joustavuudesta.

Vierailija
49/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä minunkin synnytys oli ok. Puudutteita sai, vaikkei olisi oikein halunnutkaan ja pääsivät minusta nopeasti eroon. Osastolla hoito oli kamalaa ja vauva parka joutui antibioottitippaan. Siinä vaiheessa minua ei enää ollut olemassakaan ja kerrottiin vain, että sinä voit lähteä kotiin. Vauva tainnutettiin panadolilla ja minulle ei kerrottu vauvan tilasta mitään.

Eli sinusta vauvan olisi pitänyt kärsiä jostain infektiosta tms jotka ovat vastasyntyneille hengenvaarallisia, eikä laittaa häntä antibioottitippaan? Ja tainnutettiin oikein panadolilla? Eli haluat että lapsesi kärsii mieluummin kivuista kuin saa lääkettä?

Kaikenlaiset ihmiset sitä lapsia saakin :(

Eipä sullakaan tuo sisälukutaito kovin hääppöinen ole. Ei tuossa valitettu vauvan asianmukaisesta hoidosta, vaan siitä, että äiti sivuutettiin kokonaan. Vai olisitko itse tyytyväinen, jos oma lapsi laitettaisiin tippaan eikä kukaan kertoisi, miksi ja miten pitkään jne?

Vierailija
50/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotkansairaala on paras paikka synnyttää, hoitajat,kätilöt ja muu henkilökunta mukavia :)

Kaksi lasta synnyttänyt ja aina ollu mukavia. Sanotaanko näin ,että sairaalaan kun astuu sisään ,tulee heti tunne "Turvallissa käsissä ollaan"

Vierailija
51/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttänyt kaksi lasta TAYSissa, viimeksi kuukausi sitten ja hyvää kohtelua siellä oli O_o

Vierailija
52/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
53/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttänyt kaksi lasta TAYSissa, viimeksi kuukausi sitten ja hyvää kohtelua siellä oli O_o

Hyvä että sulla meni kaikki hyvin. Mulle tuli siellä tunne, kuin olisin mennyt käymään kaupassa ja sitten tuli tunne, kuin lapseni olisi otettu vangiksi.

Vierailija
54/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta olen taysissa saanut ja ei mitään kovin mairittelevaa sanomista... esikoisesta ei opetettu kylvetystä, ei mitään. Sanottiin vaan että katso info-kanavalta telkkarista ohjeet. Maito ei noussut kunnolla ja itkua tuhersin mutta mitään imetysopastusta ei tullut... 😔 Kotona sitten löysin Googlen avulla että matkapahoinvointilääkitys voisi auttaa ja niin auttoikin. Liian kiire ja ihmiset on vaan liukuhihnalla Taysissa 😞.

Toisen kohdalla osasin jo vähän "vaatia"... en halunnut makuulle kuin vasta juuri ennen kuin sain puudutteet. Toissynnyttäjäksi synnytykseni kesti kuitenkin liian pitkään kätilön mielestä ja laittoi oksitosiinin tippumaan "että saadaan vauva maailmaan vielä hänen työvuoronsa aikana " minulla oli vielä voimia ja olisin halunnut yrittää ilman keinotekoisia apuja saada vauvan maailmaan mutta kätilö päätti toisin. Toisaalta se oli hyvä sillä sain viimeisen huonepaikan 🙁... viereisessä huoneessa synnytettiin 10 min myöhemmin ja sieltä jouduttiin käytävälle. Näin siis vuosina 2009 ja 2012.

Vierailija
55/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 lasta olen taysissa saanut ja ei mitään kovin mairittelevaa sanomista... esikoisesta ei opetettu kylvetystä, ei mitään. Sanottiin vaan että katso info-kanavalta telkkarista ohjeet. Maito ei noussut kunnolla ja itkua tuhersin mutta mitään imetysopastusta ei tullut... 😔 Kotona sitten löysin Googlen avulla että matkapahoinvointilääkitys voisi auttaa ja niin auttoikin. Liian kiire ja ihmiset on vaan liukuhihnalla Taysissa 😞.

Toisen kohdalla osasin jo vähän "vaatia"... en halunnut makuulle kuin vasta juuri ennen kuin sain puudutteet. Toissynnyttäjäksi synnytykseni kesti kuitenkin liian pitkään kätilön mielestä ja laittoi oksitosiinin tippumaan "että saadaan vauva maailmaan vielä hänen työvuoronsa aikana " minulla oli vielä voimia ja olisin halunnut yrittää ilman keinotekoisia apuja saada vauvan maailmaan mutta kätilö päätti toisin. Toisaalta se oli hyvä sillä sain viimeisen huonepaikan 🙁... viereisessä huoneessa synnytettiin 10 min myöhemmin ja sieltä jouduttiin käytävälle. Näin siis vuosina 2009 ja 2012.

Just näin. Kaikki kliiniset toimenpiteet tehtiin kyselemättä. Kaikki oli suoraa ja ei siinä juteltu. Ei ketään kiinnostanut mikään muu, kuin se että verikokeet otettiin ajallaan ja niistä ilmoitettiin tulokset. Kätilö tuumasi minullekin, itkua tuhertavalle, että ei tässä itkut auta ja kääntyi kannoillaan.

Hirveä paikka.

Vierailija
56/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Tampereella on vikana? Kaupungin tasolla päätökset valmistellaan salassa ja juntataan läpi. Päiväkodissa pahoinpidellään lapsia, delfiinit kuljetetaan salaa maasta pois kun ensin luovuttiin delfinaariosta ja hylättiin eläimet vanhuuden päivinä.

Vierailija
57/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä niiden potilashotelli oli oikein sumutuksen sumutus. En ole kuullut, että kukaan olisi sinne " päässyt".

Juuri liian suurien potilasmäärien takia äitejä nakellaan ulos ja kuitenkin heille oli todella tärkeää alasajaa vammala.

Vierailija
58/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 2 ensimmäistä lastani Saksassa, jossa asuimme miehen työn takia.  Synnytin kätilöiden pitämässä kodinomaisessa synnytysyksikössä, joten ehkä siksikin TAYS oli aika jyrkkä shokki sille mitä olin kokenut.

Jo kliininen, valkoinen sairaalaympäristö tuntui karulta. Samoin se, että minä ja lapsi tunnuttiin olevan vain kuin tuotteita liukuhihnalla, jotka pitää käsitellä sairaalan ohjesääntöjen mukaan. Hoito oli lääketieteellisesti epäilemättä moitteetonta ja tehokasta, mutta tuntui aika karulta olla pelkkä mitattava, tutkittava objekti jota ei kohdeltu ihmisenä lainkaan. Samoin lapsi oli pelkkä objekti, josta tavoite oli selvittää, onko siinä vikoja jotka tarvitsevat lääketieteellistä liukuhihnahoitoa. Onneksi ei ollut, kamala ajatus olisi ollut joutua jättämään sinne hoitoon... 

Vierailija
59/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taysissa keisarinleikkauksen välinpitämätön nuori poika lääkäri joka laittoi kanyylin käteen laittoi sen suonen viereen niin että koko käsi turposi kun tipat meni kudoksiin ja paperit oli hukattu niin kyselivät tietoja uudelleen. Ja olin sanonut lomakkeella ja erikseen hoitajalle (kun vielä kysyi) etten halua osallistua lääkitystutkimukseen niin leikkaava lääkäri jäi siitä syyllistämään, että mikset. Sanoin etten halua ylimääräistä stressiä niin lääkäri siihen että eihän siitä mitään stressiä tule. En suostunut. Ihan kuin lääkäri tietäisi mistä kukakin kokee stressiä. Ihme tivaamista. Nuoret kätilöt kyllä ihania mutta käytännöt ei ihan toimineet ja yksi tökerö oli joukossa. Mittaukset myös ajoittui niin ettei ehditty saada ruoka-aikaan ruokaa.

Myös todella tyly lääkäri oli ennen leikkausta tutkimuspuolella.

Vierailija
60/80 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt taysissa kuusi kertaa, ja pelkkää hyvää sanottavaa. Menisin uudestaankin jos vielä synnyttäisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä