Haluaisin vielä lapsen, mutta en halua enää ikinä mennä TAYS.aan synnyttämään.:(
Se oli niin kammottava kokemus, että en enää tee lapsia. Se on oikeasti niin hirveä laitos, kylmä ja kliininen etten halua sinne enää ikinä.
Tuntui kuin olisin ollut siellä vankina.
Kommentit (80)
Ihan samanlaista se on kaikkialla muuallakin.
Älä tee lisää lapsia.
Tamperelaiset on muutenkin omituisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä synnytti taysissa ja hänellä oli hyvä kokemus, kuulemma kaikki meni kuin oppikirjassa, puudutteita sai reilusti halutessaan ja kätilö oli tosi ihana. Itse olen kuullut paikasta pääosin huonoa, mutta tosiaan ystävältä löytyy positiivinen kokemus.
Saa siellä puudutteita jos uskovat että synnytys käynnissä. Mutta ei niitä puudutteita mitä haluaa. Olen synnyttänyt useamman, vasta viimeisessä sain toivomani spinaalin. Oli eka kerta kun sain hetken olla ilman kipuja ennen ponnistusta. Epiduraali kun ei tehoa kun saliin pääset viime hetkillä. Vaikka ajoissa mennyt ja joka kerta puhuttu että olen nopea synnyttäjä. Kaksi kertaa en ole ehtinyt saamaan mitään.
Yksi lähti syntymään sinne vastaanottoon, värjöttelin tuskissani siellä isien kanssa rivissä kunnes lähti syntymään siihen. Kerkisin synnytyssaliin sängylle sekunteja ennen vauvan syntymää. Se siitä "tule ajoissa" ettei matkalle synny.
Mulle kävi vähän samoin. Olin jossain odotushallissa - menin sitten sanomaa, että oon hirveän kipeä. Kätilö (istuskeli) sanoi, että oot kipeä kun oot niin väsynyt.
Men hetki ja olin ihan linkussa kivusta. Suostui tekemään alatutkimuksen. Pojan pää oli jo tulossa. Ja syntyi 5 min päästä. Että sellaista paskaa siellä voi kokea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä synnytti taysissa ja hänellä oli hyvä kokemus, kuulemma kaikki meni kuin oppikirjassa, puudutteita sai reilusti halutessaan ja kätilö oli tosi ihana. Itse olen kuullut paikasta pääosin huonoa, mutta tosiaan ystävältä löytyy positiivinen kokemus.
Saa siellä puudutteita jos uskovat että synnytys käynnissä. Mutta ei niitä puudutteita mitä haluaa. Olen synnyttänyt useamman, vasta viimeisessä sain toivomani spinaalin. Oli eka kerta kun sain hetken olla ilman kipuja ennen ponnistusta. Epiduraali kun ei tehoa kun saliin pääset viime hetkillä. Vaikka ajoissa mennyt ja joka kerta puhuttu että olen nopea synnyttäjä. Kaksi kertaa en ole ehtinyt saamaan mitään.
Yksi lähti syntymään sinne vastaanottoon, värjöttelin tuskissani siellä isien kanssa rivissä kunnes lähti syntymään siihen. Kerkisin synnytyssaliin sängylle sekunteja ennen vauvan syntymää. Se siitä "tule ajoissa" ettei matkalle synny.
Mulle kävi vähän samoin. Olin jossain odotushallissa - menin sitten sanomaa, että oon hirveän kipeä. Kätilö (istuskeli) sanoi, että oot kipeä kun oot niin väsynyt.
Men hetki ja olin ihan linkussa kivusta. Suostui tekemään alatutkimuksen. Pojan pää oli jo tulossa. Ja syntyi 5 min päästä. Että sellaista paskaa siellä voi kokea.
Ed. Varmaan kätilöt ovat niitä vmäisimpiä ihmisiä maailmassa. En tiedä nuorista mutta 40+ joutuisivat kyllä johonkin asiakaspalvelukoulutukseen.
Joo hyvä idea: älä hanki ollenkaan toista lasta! :) Olisit sen nykyisenkin voinut viedä vaikka jonnekin Venäjälle... Jos ei Suomen ilmainen synnytys- ja terveydenhuolto, lapsilisät, lukemattomat etuudet lapsiperheille ja kaikinpuolinen lasten hyysääminen sulle riitä, niin ole hyvä, tee meille kaikille palvelus ja mene jonnekin muualle verorahoja tuhlaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen synnyttänyt kaksi lasta tays:issa ja saanut hyvää kohtelua.
Mitä te oikein odotatte palvelusta. Se on sairaala eikä mikään palvelutalo.
Itse toivoin vain inhimillistä kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut taysissa gynekologisen syövän hoidossa ja kauheeta on kyllä ollut.
Jos tuttu lääkäri on ollut hoitamassa sua niin olen pahoillani puolestasi. Hirveä ylimielinen lääkäri, joka luulee olevansa yli-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaiset on muutenkin omituisia
Jep. Omituista sekin, että Tampereella työskentelee vain ja ainoastaan paljasjalkaisia tamperelaisia. Mistään muualta päin Suomea ei koskaan tule työskentelemään ja opiskelemaan ihmisiä. Vai muuttuuko ne ulkopaikkakuntalaisetkin sitten jotenkin sormia napsauttamalla omituisiksi muuttaessaan sinne?
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvä idea: älä hanki ollenkaan toista lasta! :) Olisit sen nykyisenkin voinut viedä vaikka jonnekin Venäjälle... Jos ei Suomen ilmainen synnytys- ja terveydenhuolto, lapsilisät, lukemattomat etuudet lapsiperheille ja kaikinpuolinen lasten hyysääminen sulle riitä, niin ole hyvä, tee meille kaikille palvelus ja mene jonnekin muualle verorahoja tuhlaamasta.
Ilmainen? Yksi sairaalapäivä maksaa 49.50 ja maksukaton täyttymisenkin jälkeen 22.80. Pitkäaikaisessa hoidossa 80% tuloista.
Voi, jaxuhali! Synnyttämisestä siellä en tiedä mutta syöpähoidoista Radiuksessa ei ole mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen? Yksi sairaalapäivä maksaa 49.50 ja maksukaton täyttymisenkin jälkeen 22.80. Pitkäaikaisessa hoidossa 80% tuloista.
No kun vertaa, mitä hoito yhteiskunnalle maksaa, niin tuo on ilmaista. Monessa maassa sairaalahoidosta maksaa potilas koko hinnan itse ja mitään äitiyslomia ei ole.
TAYS on kyllä viime aikoina kasvattanut huonoa mainettaan ja heillä on parantamisen varaa, niinkuin monella muullakin organisaatiolla.
Kahden perheenjäseneni elämä pelastettin Tampereella ja saivat loistavaa hoitoa, varmaan riippuu osastosta, millaista kohtelua saa.
Sairastan gynekologista syöpää, Tays hoitaa. Olen saanut erittäin hyvän kohtelun niin leikkauksessa, sädehoidoissa Radiuksessa kuin sytostaattihoidoissakin. Lääketieteellisestä osaamisesta puhumattakaan. Hengissä ollaan yhä.
Sekä lääkärit että hoitajat ovat olleet niin mukavia ja empaattisia, että olen ihan hämilläni. Koko tänä aikana yksi lääkäri on kerran töksäyttänyt ikävästi - ja tullut myöhemmin pyytelemään anteeksi moneen kertaan. Oli ollut ylistressaantunut.
Kiitos.
Mä oon menossa kohta taysiin synnyttään. Aiemmat lapset syntyneet Vammalassa ja siellä saatiin kyllä ihan mahtavaa kohtelua. Pelottaa jos taysissa onkin ihan kamalaa. Oon vielä muutenkin niin itkuherkkä ja siinä oot kuitenkin niin avuttomassa tilassa.. Toivottavasti kaikki menis kuitenkin hyvin ja olis asiallinen henkilökunta. Kurja vaan kuulla näin paljon negatiivisia kommentteja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun vertaa, mitä hoito yhteiskunnalle maksaa, niin tuo on ilmaista. Monessa maassa sairaalahoidosta maksaa potilas koko hinnan itse ja mitään äitiyslomia ei ole.
Joo, mutta silti nuo maksut ovat aivan valtava taakka esim. opiskelijalle.
Ja vaikka olisikin ilmaista, kuten sivistysvaltiossa kuuluisi olla, pitäisi silti saada ammattitaitoista ja ystävällistä hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä minunkin synnytys oli ok. Puudutteita sai, vaikkei olisi oikein halunnutkaan ja pääsivät minusta nopeasti eroon. Osastolla hoito oli kamalaa ja vauva parka joutui antibioottitippaan. Siinä vaiheessa minua ei enää ollut olemassakaan ja kerrottiin vain, että sinä voit lähteä kotiin. Vauva tainnutettiin panadolilla ja minulle ei kerrottu vauvan tilasta mitään.
Eli sinusta vauvan olisi pitänyt kärsiä jostain infektiosta tms jotka ovat vastasyntyneille hengenvaarallisia, eikä laittaa häntä antibioottitippaan? Ja tainnutettiin oikein panadolilla? Eli haluat että lapsesi kärsii mieluummin kivuista kuin saa lääkettä?
Kaikenlaiset ihmiset sitä lapsia saakin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta silti nuo maksut ovat aivan valtava taakka esim. opiskelijalle.
Ja vaikka olisikin ilmaista, kuten sivistysvaltiossa kuuluisi olla, pitäisi silti saada ammattitaitoista ja ystävällistä hoitoa.
Jos ei ole varaa maksaa siitä että viettää pari päivää osastolla synnytyksen jälkeen, niin miten voi olla varaa elättää lasta? Silloin kannattaisi ehkä ajatella, että onko opiskeluaika paras aika tehdä lapsia.
Koin myös Taysissa synnyttäessäni (käynnistys) todella välinpitämätöntä ja vähättelevää kohtelua. Tästä johtuen vauvan ja myöhemmin oma terveyteni oli vaarassa. Sen sijaan vauvojen- ja erityisesti lastenosastolla vauvaani hoidettiin hyvin.
Olen myös Taysissa kaksi kertaa synnyttänyt, ja kätilöistä en löydä mitään valittamista, mukavia ja päteviä mielestäni. Synnytyslääkäri oli toisella kerralla aivan hirveä ja osastolla hoitajat osin ok, osin kamalia. Pahinta oli kuitenkin kylmyys. Ikkunoista veti niin paljon, että pelkäsin vauvan ja itseni paleltuvan. Onneksi päästiin kahden unettoman yön jälkeen jo kotiin.
Toisen lapsen kanssa olen käynyt sittemmin Taysissa tyräleikkauksessa, ja ne hoituivat tosi hyvin. Kirurgi oli upea tyyppi, samoin hoitajat.
Sisätautiosasto taas on helvetin esikartano, olen siellä itse ollut, samoin kuin pari ystävää, ja yksi meinasi tappaa itsensä siellä kun mitään hoitoa ei saanut, pelkkää vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Hirveintä oli, kun hoitaja kävi repimässä vauvan vierestäni ja ilmoitti, että nyt vauva lähtee tutkittavaksi ja sinne ei äitejä päästetä.
Sitten hoitaja tuli naama peruslukemilla kertomaan, kuinka vauvassa on varmasti jotain vikaa, kun oli tutkimuksen ajan itkenyt niin kovasti.
Ne hoitajat ja lääkärit on siellä ihan elukoita.
Mitähän tapahtuisi, jos äiti kieltäisi, että vauva ei lähde yksin? Voisivatko silti viedä pakolla?
Jyväskylässä vuosia sitten myös minulta vietiin esikoinen mitattavaksi. En ajatellut silloin pahalla, sillä olin juuri sektiosta toipumassa ja siinä kävi jos jonkinlaista vikaa, eli todella kipeä olin. Tokasta taas en olisi tykännyt, jos olisi vain viety. Normaali helppo ja nopea alatie synnytys ja olin hyvässä kunnossa.
Alkaa pelottaa tämä keskustelu kun mahdollisesti joudumme Tampereelle muuttamaan miehen työn takia. Ja kolmas olisi haaveissa..