Onko kukaan koskaan nähnyt geometrisiä unia?
Tuli tuosta toisesta uniketjusta mieleen. Itse näin näitä aina kun olen kuumeessa, varsinkin lapsena.
Unet ovat siis järjettömän ahdistavia, eikä niistä voi herätä vaan unessa nähty "kohtaus" tavallaan jatkuu hereilläollessa.
Minun unissani on aina pallo, joka pyörii alas mäkeä. Pyöriessään pallo muuttuu ahdistavan suureksi ja sitten taas ahdistavan pieneksi. Uni jatkuu tälläisenä ties kuinka kauan, pyörivä pallo. Nuo kohdat missä pallo on hyvin suuri tai hyvin pieni, ovat ihan hirveän ahdistavia. :D En oikein osaa kuvailla tai selittää miksi.
Tietääkö kukaan tätä ilmiötä ja oletteko te kokeneet vastaavaa?
Kommentit (36)
Näin unia kuumeessa lapsena, että katossa oleva ns kröpelöinen osa tappeli sileän katon osan kanssa. Ja että kaikki aika jotenkin nopeutui. Uutiset kuului kuin ne olisivat menneet supernopealla spiidillä ja katossa hirveä tappelu menossa.
Nyt asun asunnossa, jossa sellainen kröpelöinen katto. Näinkin lapsena tulevaisuuteen? Hmm... Ahdistavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei geometrinen ilmiö, mutta lapsena kuumeessa näin unia jossa kaikki, tasan kaikki, oli vitivalkoista. Ne unet olivat niin rasittavalta tuntuvia ettei tosikaan. Nyt aikuisena ei ole enää toistunut mutta näin aikuisena ei tule kovia kuumeitakaan. Tosin kovan kivun tunnen yhä valkoisena.
Ääk joo nämä olivat kamalia unia. Itsekin seikkailin sellaisessa valkoisessa maailmassa, jossa oli periaatteessa kuin valkoisia rakennuksien muotoja, mutta jotka kuitenkin saattoivat muuttua yhtäkkiä joksikin ihan muun muotoisiksi. Valkoinen maa muutti muotoaan, välillä pitävä ja välillä tasapainoa horjuttava...
Vierailija kirjoitti:
Käytettekö huumeita?
Taas yksi tämän palstan neropateista!
Vierailija kirjoitti:
Näin joskus lapsena unta, että seisoin täysin valkoisessa tilassa, missä ei ollut lattiaa, kattoa eikä seiniä. Siis pelkkää valkoista.
Sitten näin tumman hahmon joka käveli kaukaisuudesta minua kohta. Tyyppi muuttui koko ajan suuremmaksi ja suuremmaksi, mutta en voinut liikkua.
Katsoin kun hahmo käveli luokseni, veti takkinsa alta puukon ja puukotti minua. Hahmon kasvoilla oli myös hirvittävän, ihan järkyttävän vihainen ilme. Muistan tuon ilmeen ikuisesti. :s
Heräsin sillä silmänräpäyksellä kun puukko osui minuun. Luulin hetken että joku oikeasti puukotti minua.
Heräsin sillä lailla "hätkähtäen", istuma-asentoon ja henkäisin ääneen.
Toi on unihalvaus-uni. Mulla on kans ollut noita useampia, missä ei pysty liikkumaan ja sitten tapahtuu jotain pahaa eikä pysty sitä estämään. Itse olen palanut kuoliaaksi unessa, joku tuntematon mies on tullut tappamaan minut kun makaan halvaantuneena sängyssä ja olen myös kuollut lumivyöryn alle halvaantumisen vuoksi. Eli siitä unihalvauksesta herää vasta unessa kuollessaan.
Oon nähnyt pallounia, mutta ajattelin, että ne liittyivät lapsena katsomaani Prisoner-sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Pakko kylläkin udella, että mikä palloissa ,neliöissä ynnämuissa ahdistaa teitä? Se koko vai mikä? Olen yrittänyt miettiä vaikka miten, mutten keksi
No osaksi se on se kun se neliö vain kasvaa ja kasvaa ja kasvaa kunnes se täyttää kaiken...ja sitten kun se taas pienenee, tuntuu kuin itsekin häviäisi johonkin mitättömyyteen. Ja kasvaminen ja kutistuminen eivät tapahtuneet liukumalla, vaan se ollaista sykkivää, tai jopa takovaa. Ja se ääni! Kun muistelen niin voimistuessaan se oli takovaa tai kirskuvaa, hirvittävän uhkaavaa. Hiljentyessään siitä taas tuli sellainen inhottava ja hermostuttava, vähän kuin joku vaimea liitutaulun vinkuna tai muu sellainen oksettava nitinä.
(se ollaista = se on sellaista... 27)
Olen! Siinä tilassa kun on puoliunessa ennen nukahtamista. Lapsena näin usein, joskus nykyäänkin 35 -vuotiaana. Palloja ja neliöitä, jotka vaihtavat kokoaan, mutta ahdistusta näihin uniin ei minulla liity. Kiinnostava aihe.
Oho, enpä ole koskaan ajatellut että geometriset unet liittyvät sairastamiseen! Lapsena näin aina oksennustaudissa unia, jossa leikin muovileluilla jotka olivat kuusikulmioita, kolmioita ja neliöitä... siis litteitä levyjä, jotka olivat olevinaan levyjä. Olivat aina todella kirkkaan värisiä, räikeitä ja ällöttäviä. Tuli aina hiki ja paha olo näistä unista.
Vierailija kirjoitti:
Oho, enpä ole koskaan ajatellut että geometriset unet liittyvät sairastamiseen! Lapsena näin aina oksennustaudissa unia, jossa leikin muovileluilla jotka olivat kuusikulmioita, kolmioita ja neliöitä... siis litteitä levyjä, jotka olivat olevinaan levyjä. Olivat aina todella kirkkaan värisiä, räikeitä ja ällöttäviä. Tuli aina hiki ja paha olo näistä unista.
Olivat olevinaan leluja* anteeksi.
Olen lukenut vuosia sitten artikkelin, jossa kerrottiin, että tällaiset geometriset unet lapsena (jotka saattaa jatkua aikuiseksi saakka) saattaisivat juontaa imetysmuistoihin! Noille unille on yhtäläistä yleensä joku liike - liukuminen, valuminen tai joku vastaava ja geometriset muodot.
Eli ne saattaisivat liittyä jotenkin sellaisiin ihan vauva-ajan muistoihin kun sua on imetetty, lähikuvaa rinnasta tms. :) Muistaakseni siinä tutkimuksessa sanottiin, että pulloruokituilla lapsilla tällaisia unia ei ollut samassa määrin (jos ollenkaan?). Sitä en tiedä enkä muista sivuttiinko aihetta artikkelissakaan, että miksi ne monesti sitten ovat painajaisia... Kuulostaa oudolta, mutta sitten kun miettii tarkemmin, niin voihan siinä olla perääkin. Mulla on ollut tuollaisia unia myös, etenkin kipeänä näin niitä usein kun olin lapsi.
Kohtalotoveri! Mie näen välillä näitä nykyäänkin, lapsena vain useammin. Mullaki oli pallo joka oli tosi huonosti piirretty ja se ahdistavan nopeasti muuttui aina isoksi ja pieneksi ja taustalla oli huterasti tehtyjä kerrostaloja (kuin 5 vuotias olisi piirtänyt ilman värejä).
Siskolle koitin joskus lapsena kuvailla näitä unia muttei hän käsittänyt että mitä ahdistavaa niissä on. En miekää tajua miks ne ahdistaa mut se tosiaan herättää kesken yön ku painajainen.
Näin usein unta labyrintistä jossa jouduin kulkemaan aina vaan syvemmälle ja sen seinät liikkuivat ja muuttuivat, samoin lattia. Lattiassa oli jotain eri suuntiin meneviä liikkuvia kaistoja, pyöriviä osia jne. Koko ajan kuului jokin ahdistava hankaava ja kirskuva ääni ja siellä minne olin menossa oli jotain kammottavan pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut vuosia sitten artikkelin, jossa kerrottiin, että tällaiset geometriset unet lapsena (jotka saattaa jatkua aikuiseksi saakka) saattaisivat juontaa imetysmuistoihin! Noille unille on yhtäläistä yleensä joku liike - liukuminen, valuminen tai joku vastaava ja geometriset muodot.
Eli ne saattaisivat liittyä jotenkin sellaisiin ihan vauva-ajan muistoihin kun sua on imetetty, lähikuvaa rinnasta tms. :) Muistaakseni siinä tutkimuksessa sanottiin, että pulloruokituilla lapsilla tällaisia unia ei ollut samassa määrin (jos ollenkaan?). Sitä en tiedä enkä muista sivuttiinko aihetta artikkelissakaan, että miksi ne monesti sitten ovat painajaisia... Kuulostaa oudolta, mutta sitten kun miettii tarkemmin, niin voihan siinä olla perääkin. Mulla on ollut tuollaisia unia myös, etenkin kipeänä näin niitä usein kun olin lapsi.
Tuo kyllä selittäisi miksei sisko tajunnut näitä mun unia ku koitin niitä hänelle selittää eikä hän ollut koskana niitä nähnyt. Äiti imetti minua mutta sisko jäi kokonaan ilman tissiä kun ei äidillä tullut maitoa liian itkemisen vuoksi.
Lisää näitä!