Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan koskaan nähnyt geometrisiä unia?

Vierailija
02.01.2017 |

Tuli tuosta toisesta uniketjusta mieleen. Itse näin näitä aina kun olen kuumeessa, varsinkin lapsena.

Unet ovat siis järjettömän ahdistavia, eikä niistä voi herätä vaan unessa nähty "kohtaus" tavallaan jatkuu hereilläollessa.

Minun unissani on aina pallo, joka pyörii alas mäkeä. Pyöriessään pallo muuttuu ahdistavan suureksi ja sitten taas ahdistavan pieneksi. Uni jatkuu tälläisenä ties kuinka kauan, pyörivä pallo. Nuo kohdat missä pallo on hyvin suuri tai hyvin pieni, ovat ihan hirveän ahdistavia. :D En oikein osaa kuvailla tai selittää miksi.

Tietääkö kukaan tätä ilmiötä ja oletteko te kokeneet vastaavaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen kai oli jotain labyrintteja tms

Vierailija
2/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumeessa tollasia näkee, oli tolle ilmiölle jokin nimikin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, ja usein uniin liittyy myös ääni, joka voimistuu ja vaimenee. Kun pallo on suuri, ääni on kova. Kun pallo on pieni, ääntä voi hädintuskin kuulla.

ap

Vierailija
4/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei geometrinen ilmiö, mutta lapsena kuumeessa näin unia jossa kaikki, tasan kaikki, oli vitivalkoista. Ne unet olivat niin rasittavalta tuntuvia ettei tosikaan. Nyt aikuisena ei ole enää toistunut mutta näin aikuisena ei tule kovia kuumeitakaan. Tosin kovan kivun tunnen yhä valkoisena.

Vierailija
5/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasuhuuruissa synnärillä. Se oli melkein kuin tetristä, harmaa kenttä täynnä erivärisiä palikkamuodostelmia, supistus oli ohi kun kenttä kävi tyhjäksi.

Vierailija
6/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeessa semmosia labyrinttiunia joissa alue jota kuljin oli ensin aivot, sitten virtapiiri. Oli ahdistava.

Vierailija
7/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden ahdistavin painajainen oli iso läjä rattaita pyörimässä, niinkuin kellossa. Rattaat olivat mustavalkoisia ja uneen liittyi myös tietty musiikki. Tietyssä vaiheessa rattaiden väliin ilmestyi punainen liina, joka sotki rattaiden pyörimisen ja musiikin. Muistan vieläkin, miten se ahdisti. Onneksi ei ole näkynyt enää vuosiin!

Vierailija
8/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin joskus lapsena unta, että seisoin täysin valkoisessa tilassa, missä ei ollut lattiaa, kattoa eikä seiniä. Siis pelkkää valkoista.

Sitten näin tumman hahmon joka käveli kaukaisuudesta minua kohta. Tyyppi muuttui koko ajan suuremmaksi ja suuremmaksi, mutta en voinut liikkua.

Katsoin kun hahmo käveli luokseni, veti takkinsa alta puukon ja puukotti minua. Hahmon kasvoilla oli myös hirvittävän, ihan järkyttävän vihainen ilme. Muistan tuon ilmeen ikuisesti. :s

Heräsin sillä silmänräpäyksellä kun puukko osui minuun. Luulin hetken että joku oikeasti puukotti minua.

Heräsin sillä lailla "hätkähtäen", istuma-asentoon ja henkäisin ääneen.

Vierailija
9/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pelottavia geometriaan liittyviä unia näin lapsena/nuorena monta kertaa pidemmällä aikavälillä. Silloin muistin helposti mitä ne sisälsivät, mutta en enää.

Vierailija
10/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näen kuvioita, jotka liikkuvat kuin kaleidoskooppia hitaasti kääntämällä. Joskus ne ovat myös jatkuvasti loittonevia. Kuviot ovat musta-harmaa-valkoisia. Näitä nähdessäni en kuitenkaan tällöin ole vielä aivan unessa, vaan valveen ja unen rajamailla. Mitä lienevät nämä geometriset näyt...

Vierailija
11/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen joskus unta huoneen päädystä, joka loittonee ja loittonee minusta koko ajan, muttei kuitenkaan "pienene" lainkaan. Unessa voimakkainta on ehkä liikkeen tuntu, kun tunnen huoneen päädyn loittonevan  ja välillä taas lähenevän, vaikka se pysyy kuitenkin koko ajan paikallaan. En ole huomannut, että liittyisi mihinkään kipu- tms. sairastiloihin.

Vierailija
12/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aivan järkyttävässä kuumeessa katselin telkkaria olohuoneen sohvalla. En tiedä nukahdinko vai olinko valveilla, mutta yhtäkkiä havahduin siihen että televisio liikkuu kauemmas ja kauemmas. Sitten tuli tunne että minä kutistun ja huone kasvaa jättimäiseksi.

Uneen liittyi ahdistava tunne siitä, että kutistun loputtomasti ja katoan jossain vaiheessa kokonaan.

Vierailija
13/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin joskus lapsena unta, että seisoin täysin valkoisessa tilassa, missä ei ollut lattiaa, kattoa eikä seiniä. Siis pelkkää valkoista.

Sitten näin tumman hahmon joka käveli kaukaisuudesta minua kohta. Tyyppi muuttui koko ajan suuremmaksi ja suuremmaksi, mutta en voinut liikkua.

Katsoin kun hahmo käveli luokseni, veti takkinsa alta puukon ja puukotti minua. Hahmon kasvoilla oli myös hirvittävän, ihan järkyttävän vihainen ilme. Muistan tuon ilmeen ikuisesti. :s

Heräsin sillä silmänräpäyksellä kun puukko osui minuun. Luulin hetken että joku oikeasti puukotti minua.

Heräsin sillä lailla "hätkähtäen", istuma-asentoon ja henkäisin ääneen.

Tämä kuulostaa joltain henkimaailman jutuilta. Oletko kokenut muita vastaavia asioita? Sinua saattaa seurata vihamielinen henki.

Vierailija
14/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi AP, lapsena ja nuorena näin juuri tuollaisia kevyessä unessa ennen nukahtamista. Paitsi että minun unissani kuvio oli neliö. Tuo valtavaksi paisuminen ja pienen pieneksi kutistuminen oli ihan käsittämättömän ahdistavaa! Taisi siihen liittyä jokin äänikin, joka voimistui ja sitten taas vaimeni kuiskaukseksi, en enää varmasti muista. Onneksi ovat loppuneet sittemmin.

Vierailija
15/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä on vähän karmivaa mutta minun lapsellani oli kerran tälläinen kuumekohtaus.

Poika oli siis 4-vuotias, hän oli kovassa kuumeessa ja olin antamassa hänelle särkylääkettä. Poika istui sängyssään ja heijasin itseään edes takaisin eikä tuntunut huomaavan minun läsnäoloani ollenkaan. Pojalla oli kasvoillaan kauhistunut ilme. Luulin että on saanut jonkun sairaskohtauksen ja kysyin hädissäni että mikä on, koitin saada lasta katsomaan minuun mutta ei auttanut.

Poika sopersi hädissään:

"Pallo. Pallo. Pallo. Se vaan pyörii, äiti ota se pois! Se vaan pyörii! Äiti mä en näe mitään kun täällä on niin pimeää!" Tuolloin oli siis keskipäivä ja aivan valoisaa.

Veimme pojan sairaalaan kovan kuumeen takia. Lääkäri sanoi että kuumeeseen liittyvät hallusinaatiot ovat ihan normaaleja.

Myöhemmin poika kertoi, että oli nähnyt pyörivän valkoisen pallon, joka kasvoi hitaasti suuremmaksi ja suuremmaksi. Uni oli ahdistava kuulemma sen takia, että se tuntui siltä että se kestäisi ikuisesti.

Vierailija
16/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Pakko kylläkin udella, että mikä palloissa ,neliöissä ynnämuissa ahdistaa teitä? Se koko vai mikä? Olen yrittänyt miettiä vaikka miten, mutten keksi

Vierailija
17/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu. Pakko kylläkin udella, että mikä palloissa ,neliöissä ynnämuissa ahdistaa teitä? Se koko vai mikä? Olen yrittänyt miettiä vaikka miten, mutten keksi

Normaalisti ei mikään, mutta noissa unissa on silti jotain ahdistavaa. Veikkaan että se outo kombinaatio hidasta liikettä, esineen käsittämättömän suuri/pieni koko, ääniä ja juurikin tunnetta siitä että uni jatkuu ikuisesti. Aivot varmaan reagoivat näihin ärsykkeisiin ja hallusinaatiot koetaan ahdistavana.

ap

Vierailija
18/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettekö huumeita?

Vierailija
19/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt autonrenkaista unia että pyörivät ja samalla kuuluu "demonimaista" ulvontaa joka kovenee.. joskus renkaat ovat mukamas ihmisten jalkojen tilalla ja ihmiset liikkuvat rengaiden varassa. Demoni ääni on kumminkin unissa sama. Ne ovat ahdistavia unia

Vierailija
20/36 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytettekö huumeita?

Joo lapsena tuli kovasti käytettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän