Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)
Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiltä suurten ikäluokan ihmisiltä kuulee myös helmiä kuten "kyllä minulla aina oli töitä" (sanottu työpaikkansa tuotannollis-taloudellisista syistä menettäneelle).
Joo, silloin oli munkin vanhemmilla töitä aina, ajat oli erilaiset. Ovatpahan itse olleet Suomea tällaiseen kehitykseen ajamassa, suuret ikäluokat. Kehtaavat vielä rehvastella miten heillä aina oli töitä.
Moni muukin asia (asuntolainat ym.) oli heille paljon edullisempaa kuin meille nuoremmille. Pysyisivät vaan hiljaa!
Ja jos kauhistelevat erotilastojamme, sama asia: hehän meidät ovat kasvattaneet.
No tehän voitte nyt tehdä oikeat korjausliikkeet kaikessa esim lastenkasvatuksessa.
Ei tarvi sitten uuden sukupolven valittaa tekemiänne päätöksiä.
Harmi ihan etten ole sitä ihannetta näkemässä.
Olen korjannut jo. En esim. hakkaa lastani kuten suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempani tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).
Äitini on 81-vuotias, ei ole tehnyt eläissään päivääkään palkkatöitä, muuta kuin ollut kotiäitinä ja kotirouvana (ennen vanhaan hyvin yleinen titteli).
Saa eläkettä nettona 1200 euroa kuukaudessa.
Siinä on toki leskeneläkettä merkittävä osa.
Aika hurjalta tuntuisi että oikeasti töitä tehnyt saisi eläkettä vain parisataa enemmän (nettona).
Tämä on juuri se, mikä meitä monia eläkeläisten valituksessa ärsyttää! Eli valittavat eläkkeistä, joihin meillä nuoremmilla ei ole mitään saumaa, vaikka tekisimme 40-vuotisen työuran ilman yhtään työttömyysjaksoa tms. Ja sitten kun ottaa huomioon sen, kuinka monelle meistä tulee väkisin taukoja työuraan työttömyyden/ammatinvaihdon/pitkän sairauden takia ja itse tiedämme, että emme pääse juuri tuon 1200-1600 yli vaikka olemme tehneet töitä selkä vääränä. Ja sitten joudumme kuuntelemaan 59-vuotiaana eläköityneen, 2 kk vuodesta Kanarialla viettävän entisen valtion virkamiehen ulinaa kuinka 2500 eläkkeellä ei pärjää millään ja kuinka meitä eläkeläisiä sorretaan.
Teidän syliinne putoaa kuitenkin ne vanhempien omistusasunnot, metsäpalstat ja osakesalkut. Ilman että olette tehneet mitään niiden eteen. Ja juuri siinä kuudenkympin iässä, joten eiköhän teillekin ole tiedossa leppoisat eläkepäivät vanhempienne rahoilla.
Olen 70v kun vanhempani ovat 90v. En tee siinä iässä mitään heidän kiinteistöillään. Todennäköisesti en ole enää hengissä sillä teen työtä 45 tuntia viikossa ilman lomia jos hallitus jatkaa politiikkaansa. No onpahan jotain mitä minun lapset perivät. Omat vanhempani jäivät eläkkeelle 57- ja 61-vuotiaina. Heillä on omaisuutta kymmenkertainen määrä minuun nähden ja tulot tuplat omiini. Mitäpä luulet kummalla on esim. varaa kustantaa yksityistä sairaanhoitoa ja sitä kautta ehkä pidentää elinikäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).
Äitini on 81-vuotias, ei ole tehnyt eläissään päivääkään palkkatöitä, muuta kuin ollut kotiäitinä ja kotirouvana (ennen vanhaan hyvin yleinen titteli).
Aika hurjalta tuntuisi että oikeasti töitä tehnyt saisi eläkettä vain parisataa enemmän (nettona).
Tämä on juuri se, mikä meitä monia eläkeläisten valituksessa ärsyttää! Eli valittavat eläkkeistä, joihin meillä nuoremmilla ei ole mitään saumaa, vaikka tekisimme 40-vuotisen työuran ilman yhtään työttömyysjaksoa tms. Ja sitten kun ottaa huomioon sen, kuinka monelle meistä tulee väkisin taukoja työuraan työttömyyden/ammatinvaihdon/pitkän sairauden takia ja itse tiedämme, että emme pääse juuri tuon 1200-1600 yli vaikka olemme tehneet töitä selkä vääränä. Ja sitten joudumme kuuntelemaan 59-vuotiaana eläköityneen, 2 kk vuodesta Kanarialla viettävän entisen valtion virkamiehen ulinaa kuinka 2500 eläkkeellä ei pärjää millään ja kuinka meitä eläkeläisiä sorretaan.
Teidän syliinne putoaa kuitenkin ne vanhempien omistusasunnot, metsäpalstat ja osakesalkut. Ilman että olette tehneet mitään niiden eteen. Ja juuri siinä kuudenkympin iässä, joten eiköhän teillekin ole tiedossa leppoisat eläkepäivät vanhempienne rahoilla.
Mitä sitten? Kuinka leppoisat ne eläkepäivät voivat olla, jos valtakunta on muuten kaaoksessa? Olisi varmaan hyvä korjata systeemiä ennen kuin se romahtaa totaalisesti. Ei minua oma elämiseni niinkään huoleta vaan kokonaisuus.
t. Satoja tuhansia jo perinyt ja vielä pari kymmentä vuotta aikaa yrittää kerryttää omaakin eläkettä (minkä varaan en todellakaan uskaltaisi laskea mitään)
Ja ajatteletko, että valtakunta ei ole ennen ollut kaaoksessa? Miksi haluat omia kaiken kurjuuden itsellesi?
Jos tutustuisit hieman historiaan, niin huomaisit että erilaisia kriisejä on ollut joka vuosikymmenellä.
Sodan jälkeiset vuodet olivat epävarmuuden vuosia, ihan siksi, että säilyykö itsenäisyys. Koko -50 luku elettiin todella köyhyydessä, jakamista oli vähän ja jakajia paljon. Oli sodan uhkaa, oli ydinsodan uhkaa. Muistan, miten koulussa opeteltiin suojautumista ydinlaskeuman varalle. Meidänkin suuri perhe olisi kai suojautunut tuvan lattian alle pottukellariin.
-60-luvulla oli myös paljon työttömiä ja ihmisiä lähti kyläkunnittain tuntemattomaan Ruotsiin täysin kielitaidottomina. Tuohon aikaan ei vielä matkusteltu, eikä televisiokaan ollut vielä yleinen, joten Ruotsi oli jo tosi kauaksi lähtemistä.
Kyllä niitä kriisejä on riittänyt joka vuosikymmenelle, mutta koskaan suomalaiset eivät ole eläneet sellaisessa yltäkylläisyydessä, mitä tänä päivänä.
Kadehtikaa minun eläkettäni! Saan eläkettä 1300 euroa käteen 35 vuoden työurastani. Urani alkuvuodet menivät lasten hoidossa, kun niitä hoitopaikkoja ei vielä ollut saatavilla kahden ansaitsevan vanhemman taloudessa.
nimimerkki -50 luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, osalla se omistusasunto on 1970-luvun omakotitalo Joensuun takana (arvo??) ja homeinen mökki pikkujärven rannalla. Mökkiä ei olisi varaa ylläpitää, mutta ei sille ostajiakaan ole, ainakaan yli 20000 euron.
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa on varmaan jotain isäsi yksityisesti maksamaa eläkettä, mitä nyt äitisi saa.
Oma äitini jäi myös n 60 vuotiaana leskeksi ja hän ei ollut koskaan kodin ulkopuolella töissä. Asuivat maaseudulla, joten työmahdollisuuksiakaan ei ollut.
Äitini kokonaiseläke asumistukineenkaan ei koskaan noussut kuin vähän yli 800 euroa ja leskenä ehti ennen kuolemaansa olla yli 20 vuotta. Joten kerrotko tarkemmin, mistä tuo äitisi 1200 euron (netto?) eläke koostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiltä suurten ikäluokan ihmisiltä kuulee myös helmiä kuten "kyllä minulla aina oli töitä" (sanottu työpaikkansa tuotannollis-taloudellisista syistä menettäneelle).
Joo, silloin oli munkin vanhemmilla töitä aina, ajat oli erilaiset. Ovatpahan itse olleet Suomea tällaiseen kehitykseen ajamassa, suuret ikäluokat. Kehtaavat vielä rehvastella miten heillä aina oli töitä.
Moni muukin asia (asuntolainat ym.) oli heille paljon edullisempaa kuin meille nuoremmille. Pysyisivät vaan hiljaa!
Ja jos kauhistelevat erotilastojamme, sama asia: hehän meidät ovat kasvattaneet.
No tehän voitte nyt tehdä oikeat korjausliikkeet kaikessa esim lastenkasvatuksessa.
Harmi ihan etten ole sitä ihannetta näkemässä.Olen korjannut jo. En esim. hakkaa lastani kuten suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempani tekivät.
Kuulun suuriin ikäluokkiin, mutta en ole koskaan hakannut lapsiani. Samalla tavalla niitä lapsia näytään pahoinpideltävän -70-luvulla ja -80-luvuillakin syntyneiden vanhempien toimesta, mikäli noihin käräjäoikeuksien tuomioihin on uskominen.
Vierailija kirjoitti:
Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse.
Ja muista, että sinähän perit isäsi omakotitalon. Ei se ota sitä hautaan mukaan.
Hän maksoi eläkemaksuja 5% tukoistaan, ja saa taoaisin tuplasti sen, mitä on maksanut. Tämän päivän palkansaaja maksaa 30%, ja saa takaisin (jos saa) 1/3 siitä mitä maksaa.
Ei teiltä kukaan eläkkeitänne tule ottamaan pois, että pitäkää hyvänänne. Mutta älkää vittu valittako eläkkeidenne "pienuutta", kun tiedätte että me nuoremmat emme ikinä tule saamaan samoja summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi ihan etten ole sitä ihannetta näkemässä.Olen korjannut jo. En esim. hakkaa lastani kuten suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempani tekivät.
Kuulun suuriin ikäluokkiin, mutta en ole koskaan hakannut lapsiani. Samalla tavalla niitä lapsia näytään pahoinpideltävän -70-luvulla ja -80-luvuillakin syntyneiden vanhempien toimesta, mikäli noihin käräjäoikeuksien tuomioihin on uskominen.
Niin, harmi ettei silloin 70- ja 80-luvuilla näihin ihan julkisestikin tiedettyihin pahoinpitelyihin puututtu samalla tavalla kuin nykyisin. Olisivat linnassa kummatkin tässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Kuinka leppoisat ne eläkepäivät voivat olla, jos valtakunta on muuten kaaoksessa? Olisi varmaan hyvä korjata systeemiä ennen kuin se romahtaa totaalisesti. Ei minua oma elämiseni niinkään huoleta vaan kokonaisuus.
t. Satoja tuhansia jo perinyt ja vielä pari kymmentä vuotta aikaa yrittää kerryttää omaakin eläkettä (minkä varaan en todellakaan uskaltaisi laskea mitään)
Ja ajatteletko, että valtakunta ei ole ennen ollut kaaoksessa? Miksi haluat omia kaiken kurjuuden itsellesi?
Jos tutustuisit hieman historiaan, niin huomaisit että erilaisia kriisejä on ollut joka vuosikymmenellä.
Sodan jälkeiset vuodet olivat epävarmuuden vuosia, ihan siksi, että säilyykö itsenäisyys. Koko -50 luku elettiin todella köyhyydessä, jakamista oli vähän ja jakajia paljon. Oli sodan uhkaa, oli ydinsodan uhkaa. Muistan, miten koulussa opeteltiin suojautumista ydinlaskeuman varalle. Meidänkin suuri perhe olisi kai suojautunut tuvan lattian alle pottukellariin.
-60-luvulla oli myös paljon työttömiä ja ihmisiä lähti kyläkunnittain tuntemattomaan Ruotsiin täysin kielitaidottomina. Tuohon aikaan ei vielä matkusteltu, eikä televisiokaan ollut vielä yleinen, joten Ruotsi oli jo tosi kauaksi lähtemistä.
Kyllä niitä kriisejä on riittänyt joka vuosikymmenelle, mutta koskaan suomalaiset eivät ole eläneet sellaisessa yltäkylläisyydessä, mitä tänä päivänä.
Kadehtikaa minun eläkettäni! Saan eläkettä 1300 euroa käteen 35 vuoden työurastani. Urani alkuvuodet menivät lasten hoidossa, kun niitä hoitopaikkoja ei vielä ollut saatavilla kahden ansaitsevan vanhemman taloudessa.
nimimerkki -50 luvulla syntynyt
Kyllä, kriisit ja tulevaisuudenkuvat vaihtelevat vuosikymmenestä toiseen, sitä yritin juuri vääntää, että maailma ei pysy stabiilina. Omat vanhempani saavat/ saivat eläkettä netto 2500-3000 e/kk, vähemmälläkin pärjäisi kyllä.
Sinun eläkettäsi en kadehdi. Noin 1800-2000 euroa netto menee vielä käsityskykyni rajoihin ja vähintään siihen asti pitäisi voida vaikuttaa eläkkeeseensä omalla työhistorialla.
Vierailija kirjoitti:
Äitini kehtaa valittaa eläkkeestä (2400€/kk netto), jota hän on nostanut 59-vuotiaasta asti. Asuu pk-seudulla uudessa, velattomassa asunnossa josta merinäköala, käy kerran vuodessa kaukomatkalla ja useammilla kaupunkilomilla.
Samalla me akateemiset pätkätyöläiset mietimme mistä löytäisimme miehelle talvikengät alle viidelläkympillä, kun niitä varten säästetyt rahat meni pyhinä lastenlääkärin palkkioon. Eläkkeelle pääsemme kai 70-vuotiaina.
Noita eläkeläisiä on niin monenlaisia. Itse työskentelin 65 vuotiaaksi ja eläkettä saan bruttona 1700 euroa. Sillä pärjään, mutta ei se nyt niin suuri ole.
Paljon auttelen lasteni perheitä ja toivon, että kaikilla heillä olisi töitä jatkossakin.
Mitä meidän eläkeläisten pitäisi tehdä, että ette parjaisi meitä niin kovasti.
Sodan uhka on nytkin olemassa, aivan kuten 1950-luvulla. Ja sota voi tehdä suomesta 1800-luvun onnelan. Tai vaihtoehtoisesti 1930-luvun neuvosto-onnelan.
Me emme saaneet äidille kunnalista hoitopaikkaa täältä pääkaupunkiseudulta. Yksityiseen menee 5700e/kk, eikkä siihen ei riitä mikään eläke. Jouduimme myymään asunnon, niillä rahoilla ei hoitokodissa olla kuin 18kk. Kaikki on siis suhteellista. Harvalla on sellainen eläke, jolla maksaa nämä hoivamaksut. Koti on surkea muutenkin, liian vähän hoitajia, ei virikkeitä, tuntuu että rahat menee kankkulan kaivoon. Mutta toista vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa on varmaan jotain isäsi yksityisesti maksamaa eläkettä, mitä nyt äitisi saa.
Oma äitini jäi myös n 60 vuotiaana leskeksi ja hän ei ollut koskaan kodin ulkopuolella töissä. Asuivat maaseudulla, joten työmahdollisuuksiakaan ei ollut.
Äitini kokonaiseläke asumistukineenkaan ei koskaan noussut kuin vähän yli 800 euroa ja leskenä ehti ennen kuolemaansa olla yli 20 vuotta. Joten kerrotko tarkemmin, mistä tuo äitisi 1200 euron (netto?) eläke koostuu.
Eikös se riipu puolison tuloista?
Ei työmahdollisuuksia - huono palkka -huono eläke -ei leskeneläkettä puolisolle. Saako edes pelkän kansaneläkkeen varassa olleen puoliso leskeneläkettä ollenkaan?
Mun isä saa eläkettä 2500 € / kk nettona käteen. Varallisuutta ja omaisuutta on reilusti. Minä jäin työttömäksi ja jouduin ottamaan todella huonon osa-aikatyön vastaan, saan kuukaudessa vain 1100 € nettona. Isäni pyysi minulta ihan pokkana, että koska olen jo aikuinen, voisin alkaa maksaa kesämökin kulut, vietänhän minäkin siellä aikaa. Joo. Mulla on myös asuntolaina, autolaina ja alaikäisiä lapsia eikä miehen palkkakaan päätä huimaa. Mun isällä ei ole mitään velkoja, mutta tykkää elellä leveästi. Ymmärtäisin mökin kulujen jakamisen, jos hänellä olisi rahasta tiukkaa ja mun tulot olisi normaalit, mutta tässä tilanteessa tuo pyyntö tuntuu aivan kohtuuttomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisy36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70v kun vanhempani ovat 90v. En tee siinä iässä mitään heidän kiinteistöillään. Todennäköisesti en ole enää hengissä sillä teen työtä 45 tuntia viikossa ilman lomia jos hallitus jatkaa politiikkaansa. No onpahan jotain mitä minun lapset perivät. Omat vanhempani jäivät eläkkeelle 57- ja 61-vuotiaina. Heillä on omaisuutta kymmenkertainen määrä minuun nähden ja tulot tuplat omiini. Mitäpä luulet kummalla on esim. varaa kustantaa yksityistä sairaanhoitoa ja sitä kautta ehkä pidentää elinikäänsä?
Sinun asiasi ovat niin huonosti kuin olla voi ja kun et pysty itse mihinkään vaikuttamaan, niin onko sinusta mitään hyötyä kenellekään? Monesti olisi varmasti ollut parempi kun se eläkeläinen olisi nuorena miehenä käyttänyt kortsuja, niin yhteiskunta olisi paljon terveempi.
Mun vanhempi sattui olemaan kymmenisen vuotta valtiolla töissä joskus 1990-luvulla ja eläköityi sairauden takia varhain. Sen jälkeen hän on vaan ryypännyt ne eläkkeet, nyt lähes 25 vuotta jo. Eläkettä saa hyvin mutta eihän se riitä mihinkään kun pitää maksaa trokareille ja viinat maksaa. Lapsilleen ei ole senttiäkään antanut, päinvastoin, oli minulta lainaamassa vaikka sain opintotukea. Monesti sanoo että on työllään eläkkeensä ansainnut, saan aina tosi hyvät naurut siitä. Mitään muuta ei tee kuin kuormittaa jatkuvasti sairaanhoitoa ja teho-osastoja sekä vetää eläkkeitä valtiolta joka valuu sitten kylän mustilaisten ja muiden trokareiden taskuun. Alko ei saa omiaan kun en tiedä mistä nämä trokarit ne viinat oikein tuo.
Mun käsitys omista vanhemmistani jotka nyt 65-69-vuotiaita että heillä on se näkemys että valtion pitää heitä aina auttaa ja ilmaisia palveluja heille tarjota. Heillä oli tuollainen "valtio on mulle velkaa"-ajattelu jo 90-luvullakin. Oikeasti ne ei ole edes maksaneet eläkkeitään sen vertaa että niillä katettaisiin heistä tulevat eläkekulut.
Vierailija kirjoitti:
Me emme saaneet äidille kunnalista hoitopaikkaa täältä pääkaupunkiseudulta. Yksityiseen menee 5700e/kk, eikkä siihen ei riitä mikään eläke. Jouduimme myymään asunnon, niillä rahoilla ei hoitokodissa olla kuin 18kk. Kaikki on siis suhteellista. Harvalla on sellainen eläke, jolla maksaa nämä hoivamaksut. Koti on surkea muutenkin, liian vähän hoitajia, ei virikkeitä, tuntuu että rahat menee kankkulan kaivoon. Mutta toista vaihtoehtoa ei ole.
Tuolla hoitomaksulla tulisi halvemmaksi jäädä itse pois töistä tai osa-aikaiseksi tai palkata kotiin hoitaja.
Ilmaisesta koulutuksesta ette te taistelleet vaan teidän vanhempanne ja esi-isänne jo 1800-luvusta alkaen. Ennen riitti että oli käynyt keskikoulun niin oli jo herra, nyt ei maisteri tai diplomi-insinöörikään ole mitään.
Se että elintasomme on noussut on ollut tieteen ja teknologian kehityksen ansiota, ei teidän. Tiede ja teknologia on kehittynyt niin paljon 1950-luvulta nykypäivään että mikään ei toimisi enää sen ajan teknologialla. Jos olisitte pyörittäneet peukkaloita olisitte nääntyneet nälkään.
Kehitys on ollut samanlaista kaikissa teolllisuusmaissa, ainoat maailmaa mullistaneet suomalaisten keksimät jutut ovat olleet AIV-rehu, matkapuhelin ja Moto. Kaikki muut vehkeet ovat olleet ulkomaisten keksimiä mutta me olemme saaneeet nauttia niiden tuottamista hedelmästä.