Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei-herkät ihmiset vaikuttavat autistisilta erityisherkän silmissä

Vierailija
02.01.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt miksi autistisia ihmisiä pilkataan. Itse olen äärimmäisen herkkä ja vaistoan helposti muiden tunnetiloja. Autistiset ihmiset ovat yleensä sosiaalisesti taitamattomia, ja saavat usein kuulla asiasta, mutta keskivertoihminen on lähes yhtä sokea sosiaalisissa tilanteissa.

Keskivertoihmiset ovat usein täysin tietämättömiä lähettämistään signaaleista. He käyttäytyvät monesti itsevarmasti, koska eivät ole tietoisia siitä, että heidän motiivinsa paljastuvat. Herkät ihmiset taas osaavat luonnostaan poimia rivien väleissä olevia vihjeitä. Tavallisille ihmisille pitää kaikki sanoa selvällä ja kuuluvalla äänellä, sillä kaikki hienovarainen toiminta jää heiltä näkemättä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa, että keskivertoihmiset on täysin tietämättömiä lähettämistään signaaleista ja herkät osaavat poimia rivien välistä vihjeitä. Jos ihminen ei tietoisesti lähetä mitään, niin eihän rivien välistä ole mitään poimittavaakaan? Kuulostaa siltä, että erityisherkkä tekee tulkintoja asioista, joita ei ole olemassakaan.

Vierailija
22/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsinyt lukea ketjua kokonaan. Olen mielestäni erityisherkkä, olen asiaa miettinyt mm. Aronin kirjojen kautta. Tulee kuitenkin väkisinkin mieleen, että mikähän ihme mahtaa olla ap:n motiivi, onko tämä provo? "Normaalin herkät" ihmiset toimivat ihmissuhteissa "normaalin herkästi" ja kun se on vähemmän herkkää kuin erityisherkällä, ei se ole silti yhtään huonompaa. Olen itse ihan tyytyväinen itseeni erityisherkkänä (joka ei silti osaa joka tilanteessa tulkita oikein), mutta en ikimaailmassa pidä itseäni parempana kuin "normaalin herkät". Kuvittelisin, että vähemmällä herkkyydellä ihmissuhteissa voi olla kömpelö, mutta mihinkään julmuuteen tai ilkeyteen sitä ei voi yhdistää. Niin, omalla lapsellani on Aspergerin syndrooma eli lieviä autistisia piirteitä on, eikä se tee hänestä vähääkään pahaa ihmistä. Itse asiassa hän on yleensä hyvinkin hyväntahtoinen. Mikä ihmeen kilpajuoksu tämäkin nykyisin on, että lällällää minäpä olenkin herkempi kuin sinä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käsittänyt, että erityisherkät ovat vähän kuin autistisia, kärsivät äänistä, hajuista, valoista, vaatteiden saumoista yms.

En ole tiennyt että he ovat sosiaalisesti erityisherkkiä, pikemmin päinvastoin.

Itsekin luulin että tämä uusitermi erityisherkkä kuuluisi sinne autismin kirjoon.

Vierailija
24/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös erityisherkkä, aistin myös ihmisten tunnetiloja. Tavikset eivät tajua, että näen mitä he oikeasti ajattelevat. Siksi se "vitsi" ei ole hauska, koska siitä on puolet totta, ja sille joka sen tajuaa on täyttä vittuilua. Sarkasmissa myös ei ole mitään hyväntahtoista, usein se on tapa verhota se että ajattelee "et voi oikeesti olla noin tyhmä"

Tavikset möläyttelevät "ootko lihonut/laihtunut" yms, elefantteja posliinikaupassa.

Vierailija
25/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa, että keskivertoihmiset on täysin tietämättömiä lähettämistään signaaleista ja herkät osaavat poimia rivien välistä vihjeitä. Jos ihminen ei tietoisesti lähetä mitään, niin eihän rivien välistä ole mitään poimittavaakaan? Kuulostaa siltä, että erityisherkkä tekee tulkintoja asioista, joita ei ole olemassakaan.

Tuon kaltaista erityisherkkyyttä kutsuttiin ennen paranoidiseksi skitsofreniaksi.

Vierailija
26/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä herkät aisteillaan poimijat, olen itsekin sellainen. Mutta ihmisten väliseen kommunikaatioon kuuluu kunnioitus toista kohtaan. Kunnioitukseen sisältyy se, että ottaa vastaan sen mitä toinen sanoo, sillä se on se mitä toinen ihminen haluaa viestiä. Täytyy kunnioittaa toisen ihmisen omaa oikeutta määritellä itseään oman sanallisen tai kehollisen ilmaisun kautta.

Jos alat vain uskoa omiin herkkiin tulkintoihisi, menet ihmissuhteissa pahasti metsään. Itse esimerkiksi olen sisäisesti epävarma, ja teen asian kanssa töitä. Tavatessani ihmisiä, jotka aistivat epävarmuuden minusta ja oikein onkivat sen tuolla aistinvaraisella herkkyydellään ulos, en koe oloani mukavaksi. Koen että he pikemminkin vetävät minua alaspäin, epävarmuuden suohon.

Joten ap, hienoa että aistit kaikenlaista, mutta anna ihmisten itse määritellä ja kokea itsensä, ja näyttää ulospäin toisille se ihminen keneksi he haluavat kehittyä. Jokaisella on sisällään piilotettuja haavoja, ei niitä tarvitse erityisherkkyyteen vedoten ruotia auki. Muutenkin kannattaa ihmisten välisessä kommunikaatiossa uskoa siihen mitä tapahtuu, kuin omiin herkkiin tulkintoihinsa.

Vierailija
27/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun en ole erityinen erityisherkkä ihminen.  Mutta onneksi erityisherkkä aloittaja tietää että oon lähes autistinen jolle pitää puhuakin SEL-VÄL-LÄ JA KUU-LU-VAL-LA äänellä. Kiitos. Jatka ap vaan kilven kiillotusta herkkyyksilläsi muita solvaamalla. Ps. En pilkkaa autistisia enkä erityisherkkiä ihmisiä enkä muitakaan.

Vierailija
28/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on kaksi tasoa. Saat tädiltä lahjan, sanot"kiitos ihanaa, tää on nätti" ja ajattelet "voi ei, taas muumimuki, täytyy myydä se kirpparilla" et halua pahoittaa tädin mieltä. Tavikselle riittää että näytät ilahtuneelta. Tunteille herkkä näkee että se ei ole vilpitöntä, ja ajattelee että pieleen meni lahja, ja on häpeissään.

Vierailija
29/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan enemmänkin kyse siitä, että useimmat ihmiset eivät jaksa välittää jokaisen paikallaolijan mahdollisista tuntemuksista iittyen jokaiseen mahdolliseen yksityiskohtaan? Väitän, että kaikki terveet ihmiset kykenevät huomaamaan näitä pieniä asioita, mutta suurin osa ymmärtää, että elämästä ei tule mitään, jos niihin kaikkiin takerrutaan. Semmoista sosiaalista tilannetta ei ole olemassakaan, etteikö jokin pieni asia olisi jonkun paikallaolijan mielestä voinut mennä paremmin. Ihmisillä on erilaisia tavoitteita ja tuntemuksia ja kaikkia ei voida millään huomioida, jos on tarkoitus saada jotain aikaiseksi. Toki osa väestä jopa nauttii siitä, että saavat olla vähän röyhkeitä ja ottaa isompaa roolia sosiaalisessa kuviossa, mutta se ei tarkoita, että heiltä puuttuisi jokin "herkkyys", heitä ei vain kiinnosta miettiä kaikkia vivahteita.

Vierailija
30/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että koko erityisherkkyydestä on tullut sellainen "olen herkempi/parempi ihminen/empaattisempi kuin muut."

Vierailija
31/31 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5    Erityisherkkyys on jo niin menneen talven lumia:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän