Epävarma olo osaanko olla hyvä äiti
Minulla on ollut paljon elämässäni painimista oman henkisen hyvinvoinnin kanssa. Ei ole sosiaalisia suhteita juurikaan, vaikea lapsuus, sairastin aikuisuuden kynnyksellä vaikean masennuksen, josta seurasi sosiaalisten taitojen sekä asioiden hoitoon liittyvä vaikeus. Silloin tuli myös paljon tehtyä typeryyksiä ja ruokin pahaa oloani päihteillä. Nyt vuosien jälkeen olen saanut suurimmanosan käsiteltyä ammattiauttajien ja itseni kanssa ja minulla on turvallinen parisuhde. Päihteitä en käytä ollenkaan ja muutenkin asioiden hoitaminen on helpompaa kuin ennen.
Ollaan nykyään 7kk vanhan vauvan vanhempia. Mieheni on töiden vuoksi paljon pois viikolla kotoa ja joskus rintaan iskee ahdistava puristus, kun jään yksin vauvan kanssa. Koskaan ei ole kuitenkaan tullut tilannetta, että laiminlöisin vauvanhoitoa, seurustelua tai leikkejä, mutta epävarmuus omasta itsestä huolettaa.
Haluaisin tietää onko muita vauvojen äitejä, jotka kokee välillä epävarmaaoloa itsestään äitinä? Koska olen sosiaalisesti rajoittunut, ei minulla ole vertailupohjaa onko tämä yleistä pienten lasten äideille? Vai onko tämä tutumpi ilmiö vain meille, joilla on todettu joku psyykkinen sairaus tai persoonallisuushäiriö.
Onneksi on ammattiapua edelleen olemassa, kun omat voimavarat ovat joskus kortilla.
onko muita?
ap