Opettajat valitkaa!
Antakaa tyttärelleni tuntiarvosanaksi 30 jos poikani saa 9! Tyttäreni näkee paljon enemmän vaivaa, käyttää vapaa-aikaansakin vihkojensa paranteluun, sillä opettaja vaatii häneltä siistiä, kaunista, väritetyin kuvin, hyvin jäsenenneltyä yms tuotosta! Tyttäreni tekee paljon paremmin kaikki koulutyönsä ja silti tyttö ja poika ovat saaneet melkein samoja arvosanoja! Paitsi matematiikasta. Jos tyttö saa matikan kokeesta 9 1/2 tai 10 - niin todistukseen tulee 9, mutta poika saa jo vähemmälläkin 10! Iso epäkohta, jonka olen huomannut! Tyttö tietää, että jopa 10 ei oikeuta häntä matematiikasta 10:iin! Kokemusta on tästäkin.
En tarkoita vain kokeita, vaan kotitehtäviä ja tuntiosaamistakin! Niillä ei ole paskankaan vertaa korottavaa vaikutusta arvosanoihin, jos olet tyttö, mutta jos olet poika, niin annetaan anteeksi surkeat raapustukset, joita ei ole jaksettu edes loppuun asti kirjoittaa, saatika jäsennellä ajatuksen kanssa! Eivät pojalla alenna arvosanaa!
Olen lukenut, että koulussa ei enää saa tytötellä eikä pojutella ja poikien huonon koulumenestyksen vuoksi alkaa uusi opetustapa v 2017! Kertokaa tytöille, että ette enää tahdo heiltä siistejä vihkoja! Siinä viimeinen tytöttely, jonka voisitte nyt tehdä!
Kommentit (9)
Opettaja kuulostaa ihan luokanopettajalta. Ei kukaan muu kuin humanistipölö voi vaatia tuollaista
Hei AP,
tilanne on ilmeisesti mielestäsi epäreilu. Niin minustakin, mutta tarkentaisitko vielä:
kumpi tuossa on nyt se, jonka puolesta sinua harmittaa, kumpaa kohtaan tilanne on epäreilu?
Poikako, joka alisuoriutuu ja jolta jää ilmeisen paljon oppimatta, kun juuri mitään ei vaadita ja paljon ei siksi viitsitä...
vai tyttökö, joka (pitkälti opettajan vaativuuden ansiosta?) opiskelee ahkerasti, käyttää siihen myös vapaa-aikaansa ja osaa vaaditut asiat hienosti. Osaa lisäksi jäsentää ajatuksiaan ja esittää ne siististi ja ymmärrettävästi. Osaa ottaa vastuuta opiskelustaan ja on työskentelyssään huolellinen.
Tyttöni saisi samat numerot kuin poika samalla työllä, jos opettaja olisi reilu, mutta nyt hän joutuu laskemaan helpotkin laskut ja käyttämään aikaa myös ei opettavaan vihkotyöskentelyyn, vaikka hän hallitsee sen jo! Eikö se jo ole todistettu, että tyttö osaa tehdä siistiä ja täsmällistä jälkeä? Opettakaa, että tahdomme nyt keskinkertaista jälkeä, johon ei haaskaudu liikaa aikaasi ja taas toisinaan, että nyt täytyy tehdä parasta ikinä jälkeä ja jos joku ei ole siinä vielä hyvä, niin ottakoon viivottimen käteensä ja tehköön sillä tarkasti! Ryhmätyössä se tekijä ei saa olla siistein ja kiltein tyttö! Ryhmätyösäs lusmut yhteen ryhmään, ilman oppilasta, joka stressaa, että hänkin saa nyt huonon arvosanan, kun nuo toiset ei yritä ja ope laittoi mut taas vain valvomaan tänne järjestystä ja sujuvuutta… Hajottakaa systeeminne! Päästäkää anarkia valloilleen ja rangaiskaa sitten lusmuja!
ap
Kumpikaan ei ole alakynnessä, koska saavat 9-10, mutta tyttöjenkin pitäisi voida pitää hauskaa koulussa ja lopettaa vastuun kanto pojista ja yhteisistä suorituksista! Tyttöjen itsetuntoa pitäisi kohottaa, jotta vaatisivat oikeuksiaan ja sanoisivat suorat sanat pojille. Pojille laittaa rajat sekä innostaa osallistumaan. Kännykät pois ja etunojapunnerruksia ja kohteliaisuutta tilalle!
ap
Tyttö osaisi vähemmälläkin tekemisellä saman kuin nyt osaa. Menee resursseja hukkaan, kun on äitihahmona pojille ja nostaa opettajan itsetuntoa olemalla todiste opetustaidosta. Ehtisi oppimaan enemmän samassa ajassa kuin nyt kuluttaa, mutta sehän menisi jo yli opintosuunnitelman tavoitteiden se.
Poika tarvitsisi ilmeisesti kunnon kilpailuasetelman, jotta yrittäisi enemmän, mutta nythän on niin, että tytöistä ei ole vastusta, kunnes pojat huomaavat, että nehän mokomat veivätkin ne parhaat jatko-opiskelupaikat, paitsi miehisiltä aloilta voi toki päästä paremmalle palkkatasolle lyhyemmälläkin koulutuksella.... Paremmasta fyysisestä kunnosta olisi etua, kun sukupuolensa vuoksi kantaa "testosteroni rasitettaankin"
Kouluun lisää liikuntaa, ei liikuntatunteja, vaan osaksi opetusta. Tytöt ovat paremassa fyysisessä kunnossakin, kuin luovuttaneet ja laiskat pojat. Poikien haukkumisesta ei tosin ole apua, kun ongelmat ovat niin syvällä.
Ei se siisti vihko oikeasti vaikuta yhtään mitään, tyttösi vaan tyypillisenä pätijänä ottaa open uhkaillut tosissaan. Oikeasti siisti vihko on vain sitä varten, että sieltä saa luetuksi kokeisiin. Jotkut kun eivät saa omista harakanvarpaistaan mitään selvää. Turha muuten kuvitella että siellä koulussa tarjotaan iloa ja leikkiä yhtään kenellekään. Ei koulu sitä varten ole. Kuulostat vaan kateelliselta miesvihaajalta. T. Yläkoulun ope
Minä olen yrittänyt opettaa lapsilleni, sekä tytöille että pojille, että arvosanat eivät ole itsetarkoitus, vaan on paljon tärkeämpää oppia laajasti, oppia opiskelemaan, oppia ajattelemaan ja yhdistämään asioita. Kun tämän sisäistää, saa luultavasti sen verran hyviä numeroita, että saa mahdollisuuden jatko-opintoihin. Numerot ei aina yksin kerro kaikkea, eikä niihin pidä liikaa tuijottaa.
Minä en anna yhtään plussaa kenellekään koristellusta tai siististä vihosta. Kerään vihot kyllä pois kurssin lopuksi, jotta oppilaat eivät niitä töhri ja laiskimmatkin tekevät muistiinpanot, mutta oikeasti en niitä arvioi. Joten tyttö käyttää aikaansa ihan väärään asiaan. En usko, että kukaan aineenopettaja arvostaa kaunista vihkoa sisällön ohi.
Toinen asia, mitä et voi tietää, on se, miten oppilaat toimivat tunnilla. Minusta kympin oppilas on se, joka saa ideoita, jotka vievät asioita eteenpäin, kysyy oikeita kysymyksiä, ja keksii esim luonnontieteissä uusia ideoita käytännön kokeisiin. Nämä eivät näy kirjallisissa kokeissa, mutta opettaja tietää. Tosin jos oppilas oikeasti saa kymppejä kokeista, en laske numeroa, vaikka oppilas ei hurjan kekseliäs olisikaan.
Mafyke-ope yläkoulusta
Jos lahjakas saa vähällä työllä hyviä numeroita, onko se väärin?
Tosiasiassa taitaa olla että pojat saavat helpommin hyviä sekä huonoja numeroita.