Eläkeuudistus ja suuret ikäluokat
Pari päivää sitten Hesarin mielipidesivulla joku suurten ikäluokkien edustaja myönsi että he ovat itsekkäin ikäpolvi ikinä. Hoitivat itselleen hyvät eläke-edut ja välttivät omalla kohdallaan eläkeiän noston. Kaikki uudistukset tehtiin vasta kun heidän ikäpolvensa oli turvallisesti eläkkeellä.
Hehän aikanaan maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja palkoistaan eli eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun vaikka tiedossa oli että eläkepommi uhkaa tulevaisuudessa. He laittoivat ja laittavat kaiken jälkipolvien maksettavaksi. Nyt ovat Kimmo Kiljusen johdolla vaatimassa lisää.
Miten tämän vääryyden voi korjata? Mielestäni heidän eläkkeistään pitää nyt leikata se mitä eivät aikanaan vapaaehtoisesti maksaneet. Ei voi olla niin että tämä puhallus menee läpi ilman että me nuoremmat reagoimme mitenkään!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on, että työttömien elättäminen tulee yhteiskunnalle monin verroin kalliimmaksi, kuin eläkeläisten. Suuret ikäpolvet elättivät itse itsenä, itse lapsensa ja siihen päälle maksoivat vanhempiensa eläkkeet, omiensa ohella. Työeläkeläiset ovat niitä, joille olette nyt kateellisia, heitä on puolet eläkeläisistä, he eivät saa yhteiskunnalta latin penniä. Eli mikä vittu on teiltä pois? Vai onko niin, että olet sille pieneläkeläiselle kateellinen. Siinä olemassa olevat vaihtoehot.....ei kun niin, oli vielä yksi: se tietämättömyys, mikä ahdistaa.
Suuret ikäpolvet ovat syöneet kolmen ikäpolven rahat: vanhempiensa, omansa ja lastensa. Heillä oli elinikäinen työ, julkissektorille paisutettiin satojatuhansia työpaikkoja heitä varten. Teollisuutta oli ja se kasvoi, sieltä löytyi työtä. Loput menivät Ruotsiin tienaamaan. Asuntovelat hoituivat itsestään .He maksoivat tosi pieniä eläkemaksuja ja eläkekuluja oli vähän, koska aktiivieläkeläisiä oli tosi vähän eikä heille ehtinyt juurkaan kertyä työeläkettä. Itse suuret ikäluokat eläköityivät aikaisin ja olivat saaneet kartutettua itselleen muhkean eläkepotin, jota nauttivat 20-30 vuotta. Koska kulloinenkin työelämässä oleva ikäpolvi joutuu nuo eläkkeet yli 75%:sti maksamaan, meidän eläkemaksutaakka on noussut huimasti ja eläköitymisikä noussut 65-70 vuoteen. Lisäksi saamme maksaa 100 miljardin valtionvelat. Ja kaiken kruunuksi demari Kiljunen olisi vielä halunnut kupata eläkerahastot itselleen ja kavereilleen. Se oliskin oiva päätös suurten ikäluokkien jättikuplan puhkeamiseksi.
Tosiasiahan on, että työttömien elättäminen tulee yhteiskunnalle monin verroin kalliimmaksi, kuin eläkeläisten. Suuret ikäpolvet elättivät itse itsenä, itse lapsensa ja siihen päälle maksoivat vanhempiensa eläkkeet, omiensa ohella. Työeläkeläiset ovat niitä, joille olette nyt kateellisia, heitä on puolet eläkeläisistä, he eivät saa yhteiskunnalta latin penniä. Eli mikä vittu on teiltä pois? Vai onko niin, että olet sille pieneläkeläiselle kateellinen. Siinä olemassa olevat vaihtoehot.....ei kun niin, oli vielä yksi: se tietämättömyys, mikä ahdistaa.