Eläkeuudistus ja suuret ikäluokat
Pari päivää sitten Hesarin mielipidesivulla joku suurten ikäluokkien edustaja myönsi että he ovat itsekkäin ikäpolvi ikinä. Hoitivat itselleen hyvät eläke-edut ja välttivät omalla kohdallaan eläkeiän noston. Kaikki uudistukset tehtiin vasta kun heidän ikäpolvensa oli turvallisesti eläkkeellä.
Hehän aikanaan maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja palkoistaan eli eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun vaikka tiedossa oli että eläkepommi uhkaa tulevaisuudessa. He laittoivat ja laittavat kaiken jälkipolvien maksettavaksi. Nyt ovat Kimmo Kiljusen johdolla vaatimassa lisää.
Miten tämän vääryyden voi korjata? Mielestäni heidän eläkkeistään pitää nyt leikata se mitä eivät aikanaan vapaaehtoisesti maksaneet. Ei voi olla niin että tämä puhallus menee läpi ilman että me nuoremmat reagoimme mitenkään!
Kommentit (83)
Itse henkilökohtaisesti ymmärrän myös ketutuksen. Me vuorotyöntekijät pääsimme ennen eläkkeelle 57 vuotiaina ja eläke määräytyi neljän viimeisen vuoden tulojen mukaan.
Suuret ikäluokat tekivät viimeiset neljä vuotta pelkkää yövuoroa ja kahmivat kaikki pyhätyöt ja pääsivät eläkkeelle nuorina ja hyvässä kunnossa.
Itse olen 52v ja eläkeikäni on 65 vuotta. Alle 23 vuotiaana saatua palkkaa ei lasketa eläkekertymään. Lisäksi nykyään henkilökuntaa on huomattavasti vähemmän ja hoidettavat huonompikuntoisia, mutta silti pitäisi jaksaa 8 vuotta pitempään olla töissä. Eläke tulee olemaan myös huomattavasti huonompi, koska se kertyy koko työuralta, eikä vain niiltä neljältä viimeiseltä vuodelta, mihin sait todella hyvät tulot vuorotyössä, kunhan vain jaksoit 54-57 vuotiaana tehdä yövuoroa ja olla kaikki joulut ja pääsiäiset töissä. Ja mikäs siinä jaksaessa, kun pääsi eläkkeelle nuorena ja vetreänä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi ei ole kenenkää muroihin kussut, ei ole hänen syynsä, ettei ole maksanut koko ikäänsä eläkemaksuja. Tehnyt töitä 16v alkaen, täyspäiväisesti, ei eläke kertymää kuin vasta päälle 20 veenä, nythän se on onneksi toisin.
Jäi eläkkeelle 65 vuotiaana. Kerran ollut äitiyslomalla, peräti 3 kuukautta... Ehti maksaa eläkemaksuja kyllä, vaikka ei alusta asti.
Eiköhän aikansa poliitikot ole näihin syynä, ei itse eläkeläiset, osa niistä toki päättäviä poliitikkoja, mutta hyvin hyvin harva.
Kysymys onkin siitä että maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja. Eivät voi mennä piiloon poliitikkojen selän taa, vääryys pitää korjata nyt jälkikäteen!
Vierailija kirjoitti:
Vähän kaksipiippuinen juttu. Vanhempani ovat suurten ikäluokkien edustajia. On ollut hyväpalkkaiset ja ehjät työurat ja sitä myöten hyvät eläkkeet. Sen seurauksena heillä on varallisuutta ja mitä pidempään elävät, sitä enemmän sitä karttuu. Ja kuka sen sitten perii? No minä tietysti. Joten viime kädessä suurten ikäluokkien ahneus sataa jälkipolvien laariin.
Ei sada. Ne käytetään palveluihin ja maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
He maksoivat koko työikänsä liian pieniä eläkemaksuja ja maksattavat nyt eläkkeensä meillä nuoremmilla vaikka tiedossa oli jo vuosikymmeniä sitten että huoltosuhde tulee vääristymään kun he jäävät eläkkeelle.
Ei ole totta. Suuret ikäluokat maksoivat vanhempiensa eläkkeet, koska nämä eivät juurikaan ehtineet kartuttaa 60-luvulla käynnistettyjä kassoja. Lisäksi he kerryttivät omiin eläkkeisiinsä aivan suunnitelmien mukaisesti riittävän suuren puskurin jotta eläkejärjestelmämme oli kestävällä pohjalla.
Nyt on herännyt pelko siitä että eläkekassat eivät jatkossa pysy sijoitusten tuottotavoitteessa ja tämä, yhdessä tulevien sukupolvien suurten eläkkeiden ja pitkän eliniän kanssa, asettaa paineita eläkemaksujen korotukselle. Näistä ei voi syyttää suuria ikäluokkia, he tekivät osuutensa.
Olen syntynyt -73. Nykyisessä eläkelaissa ei ole minulle edes määritetty eläkeikää. En usko sellaista tulevankaan. Makselen pienestä palkastani kuitenkin lakisääteisiä eläkemaksuja kuten myös työnantajani makselee puolestani. Otettaisiin edes ne työnantajan maksamat pois, niin saattaisi saada joku muukin töitä. Turha tässä mielikuvituseläkkeen takia pitää ihmisiä työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi ei ole kenenkää muroihin kussut, ei ole hänen syynsä, ettei ole maksanut koko ikäänsä eläkemaksuja. Tehnyt töitä 16v alkaen, täyspäiväisesti, ei eläke kertymää kuin vasta päälle 20 veenä, nythän se on onneksi toisin.
Jäi eläkkeelle 65 vuotiaana. Kerran ollut äitiyslomalla, peräti 3 kuukautta... Ehti maksaa eläkemaksuja kyllä, vaikka ei alusta asti.
Eiköhän aikansa poliitikot ole näihin syynä, ei itse eläkeläiset, osa niistä toki päättäviä poliitikkoja, mutta hyvin hyvin harva.Kysymys onkin siitä että maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja. Eivät voi mennä piiloon poliitikkojen selän taa, vääryys pitää korjata nyt jälkikäteen!
Ei se ole heidän syy, ettei asioita hoidettu ajoissa kuntoon, he tekivät töitä hamaan loppuun asti. Eikä kaikki ole olleet vuorotöissä, joten turhaa siitäkään ritkuttaa. Ovat eläkkeensä ansainneet. Kuinka moni työtön on ansainnut tulonsa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kaksipiippuinen juttu. Vanhempani ovat suurten ikäluokkien edustajia. On ollut hyväpalkkaiset ja ehjät työurat ja sitä myöten hyvät eläkkeet. Sen seurauksena heillä on varallisuutta ja mitä pidempään elävät, sitä enemmän sitä karttuu. Ja kuka sen sitten perii? No minä tietysti. Joten viime kädessä suurten ikäluokkien ahneus sataa jälkipolvien laariin.
En usko, että vanhukset pakotetaan omaisuuttaan myymään henkensä pitimiksi ennen kuin minun vanhempani kuolevat. Minulle saattaa niin käydäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät mitään perintöjä saa ja silti kaikki ovat maksumiehinä - se on väärin! Osa suurista ikäluokista ei edes jätä perintöä vaan hassaavat kaiken itseensä. Tähän lisäyksenä se että monet eivät hoida lapsenlapsiaan vaan omat menot ovat tärkeämpiä kuin suhteen luominen jälkipolveen. Näitä tarinoita saa lukea ja kuulla jatkuvasti. Suurten ikäluokkien motoksi sopisi: meidän jälkeemme vedenpaisumus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että vanhukset pakotetaan omaisuuttaan myymään henkensä pitimiksi ennen kuin minun vanhempani kuolevat. Minulle saattaa niin käydäkin.
Ja jos niin alettaisiin tehdä, vanhemmat alkaisivat antaa ennakkoperintöjä, ettei valtio kajoaisi omaisuuteen.
Voi raukkoja kun on oikein pula-ajalla joutuneet elämään. Silloin maailma oli sentään täynnä mahdollisuuksia ja työpaikan sai käytännössä mistä ja milloin vain. Nyt jo läpi raiskattu ja ylikansoitettu maapallo on vailla valoisaa tulevaisuutta. Ainoa mitä joudumme, ja tulevat sukupolvet joutuvat, tekemään on siivota ahneuden-aikakauden sotkut jos ehdimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He maksoivat koko työikänsä liian pieniä eläkemaksuja ja maksattavat nyt eläkkeensä meillä nuoremmilla vaikka tiedossa oli jo vuosikymmeniä sitten että huoltosuhde tulee vääristymään kun he jäävät eläkkeelle.
Ei ole totta. Suuret ikäluokat maksoivat vanhempiensa eläkkeet, koska nämä eivät juurikaan ehtineet kartuttaa 60-luvulla käynnistettyjä kassoja. Lisäksi he kerryttivät omiin eläkkeisiinsä aivan suunnitelmien mukaisesti riittävän suuren puskurin jotta eläkejärjestelmämme oli kestävällä pohjalla.
Nyt on herännyt pelko siitä että eläkekassat eivät jatkossa pysy sijoitusten tuottotavoitteessa ja tämä, yhdessä tulevien sukupolvien suurten eläkkeiden ja pitkän eliniän kanssa, asettaa paineita eläkemaksujen korotukselle. Näistä ei voi syyttää suuria ikäluokkia, he tekivät osuutensa.
Höpö höpö. He maksoivat omien vanhempiensa pienen ikäluokan pienet eläkkeet, omia suuria eläkkeitään eivät maksaneet - me nuoremmat maksamme ne. Heidän eläkkeensä superkarttumineen ovat suuria, eivät tulevien polvien eläkkeet. Tiedossa oli että huoltosuhde vääristyy niinkuin on jo tapahtunut mutta mitään ei tehty. Onneksi vääryydet ehtii vielä korjaamaan ottamalla heiltä nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät mitään perintöjä saa ja silti kaikki ovat maksumiehinä - se on väärin! Osa suurista ikäluokista ei edes jätä perintöä vaan hassaavat kaiken itseensä. Tähän lisäyksenä se että monet eivät hoida lapsenlapsiaan vaan omat menot ovat tärkeämpiä kuin suhteen luominen jälkipolveen. Näitä tarinoita saa lukea ja kuulla jatkuvasti. Suurten ikäluokkien motoksi sopisi: meidän jälkeemme vedenpaisumus!
Minähän aloitin, että tuo on kaksipiippuinen ongelma. Toiset voittavat, toiset häviävät.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin hyvän vinkin - kannattaa jättäytyä työttömäksi 60v. ja kärsiä siitä seuraava lyhyt karenssi. Liitonkorvaus kerryttää eläkettä toisin kuin varhennettu eläke jolle voi jäädä aikaisintaan 3v. ennen varsinaista eläkeikää. Varhennettu eläke päinvastoin leikkaa lopullista eläkettä.
Voisin jäädä varhennetulle 62v. eli virallinen eläkeikäni on näillä näkymin 65v. Se todennäköisesti tulee nousemaan v.2027 jolloin eläkkeet sidotaan elinajanodotteeseen.Moraalitonta pohdintaa tiedän, mutta kuinka väärin se on siihen nähden kuinka törkeästi suuret ikäluokat kusivat meidän nuorempien muroihin? Moraalittomuus johtaa moraalittomuuteen tilanteessa jossa se on ainoa tapa saada oikeutta.
Toki jos suuret ikäluokat joutuvat vastuuseen teoistaan ja eläkeiän nosto ja muut heikennykset perutaan, voin myös minä perua aikeeni. Elämä on.
Palkkasi on nyt 3000 e/kk, ansiosidonnaista saat noin 1200 e/kk (brutto). Jos olet 3 vuotta ansiosidonnaisella, pienee lopullinen eläke enemmän kuin jos jäät varhennetulle eläkkeelle. Vai oletitko, että eläkettä kertyy oletetun ansiotulon mukaan, ei työkkärikorvauksen?
Vierailija kirjoitti:
Että te jaksatte olla kateellisia vanhempienne tai nykyään ehkä jo isovanhempienne sukupolville. Isovanhempanne eivät saaneet mitään ilmaiseksi, vaan elämä alkoi sodan jälkeen pula-ajalla, kun kaikesta oli puute. Kaikesta muusta koulutuksesta piti maksaa paitsi kansakoulusta. Moni joutui lähtemään jo 10-11-vuotiaana kotoaan viikoiksi asumaan lähikaupunkiin tai ainakin kirkonkylälle, jos vanhemmilla oli varaa laittaa lapsensa oppikouluun. Monilla ei ollut, vaan useat suuriin ikäluokkiin kuuluvat joutuivat raskaisiin fyysisiin töihin jo ennen rippikouluikää. Jotkut kouluttivat itseään aikuisina parempiin ammatteihin, jos oli varaa. Kaikilla ei ollut.
Kuvitelkaapa te narisijat, että teidän lapsenne lähetettäisiin kymmenien kilometrien huonojen kulkuyhteyksien päähän selviytymään omin nokin jossakin saunakamarissa tai vieraan perheen kyökinnurkassa kymmenvuotiaana. Oppikouluissa ei välttämättä ollut saatavana lämmintä ruokaa, vaan eväiden kanssa piti kulkea. Jotkut hoitelivat itse alusta asti ruokataloutensa, jotkut esim. minun koulukavereista kävivät illansuussa syömässä matkustajakodissa maksullisen aterian. Näitä asioita on kirjoitettu ja kerrottu niin moneen kertaan, että en jatka, vaan sanon, että kateus vie kalatkin vedestä. Moni rankkaa fyysistä työtä tehnyt on ollut jopa 50 vuotta työelämässä, ellei selkä ole sitä ennen prakannut. Ettekö suo tällaiselle työnsankarille kunnon eläkettä?
Kansakoulu oli ilmainen ja maksuton ruokailu niissä on ollut jo 99 vuotta. Oppikouluja oli lähes kaikkialla, niihin sai stipendejä. Oli täystyöllisyys, inflaatio söi asuntolainojen korot, palkat nousivat jopa kymmeniä prosentteja vuodessa. Ilman yliopistokoulutustakin oli mahdollista nousta mm. johtajaksi. Oli ne vaan eri ajat kuten sinäkin kerroit.
Ei ketjua ettei paikalle lehahda joku suurista ikäluokista jankuttamaan iänikuista mantraansa köyhästä lapsuudestaan ja kovasta työnteosta. Ja sen takia, että heillä raukoilla oli puutetta lapsuudessa, pitäisi meidän nyt työssäkäyvien palkoista maksaa 24,4 % eläkemaksuja ilman toivoa että itse pääsisi edes seitsemänkymppisenä eläkkeelle. Kun näiden hyväkkäiden piti päästä jo 63-vuotiaina, tai nuorempanakin eläkkeilleen ja eläähän he aikovat lompakollamme vielä vuosikymmeniä.
Minäkin olen syntynyt 1973 ja juuri tarkistin eläkeotteeni. Edellisten muutaman vuoden aikana odotettavissa olevan tulevan eläkkeen summa ei ole kasvanut juuri yhtään. Joka vuosi vaan leikkurin leikkaama summa kasvaa sinä vuonna kertyneen eläkkeen määrällä. Eli maksan, maksan ja maksan, mutta edes laskennallinen eläkesumma ei kasva. Eri asia on sitten vielä se, että tuleeko se odotettu eläkeikä koskaan.
Jos Kiljusen hanke hyväksytään, taidän heittäytyä tahallani työttömäksi yhteiskunnan elätiksi. En saatana anna periä näille eläkeläisille vielä eläkemaksuja vuosikymmeniä palkastani ja itselle jää tulevaisuudessa luu käteen!
Vierailija kirjoitti:
Jos Kiljusen hanke hyväksytään, taidän heittäytyä tahallani työttömäksi yhteiskunnan elätiksi. En saatana anna periä näille eläkeläisille vielä eläkemaksuja vuosikymmeniä palkastani ja itselle jää tulevaisuudessa luu käteen!
I feel you. Todennäköisesti aloite ei mene läpi mutta meidän nuorempien pitää nyt nousta barrikadeille edes äänestyksen muodossa. Suuret ikäluokat ovat suuri äänestäjäryhmä mutta niin olemme mekin!
Lukekaa Osku Pajamäen kirja "Ahne sukupolvi" niin ymmärrätte mistä on kyse. Pajamäkihän lynkattiin kirjan ilmestyttyä juurikin suurten ikäluokkien toimesta. He eivät kestäneet nähdä totuutta itsestään.
Jos eläkeuudistusta ei peruta ja suurten ikäluokkien eläkkeitä leikata, on pakko ottaa oikeus omiin käsiin ja "eläköityä" 60v. irtisanoutumalla työstä. Sitähän täällä joku ehdottikin.
En hyväksy tätä nuorempien polvien yksipuolista riistoa!