Vaaleiden vanhempien tummapiirteinen lapsi?
Mä ja mies ollaan molemmat vaaleita länsisuomalaisia, vaaleat, suorat hiukset ja aika näkymättömät kulmakarvat. Esikoinen on samanlainen vaaleaverikkö, mutta nyt 3-vuotias kuopus taas on ihan eri puusta veistetty. Tummanruskeat kiharat hiukset, tummat ja vahvat kulmat, tummansiniset silmät. En uskoisi omaksemme, ellen paremmin tietäisi. "Postimies tainnut käydä kylässä" -vitsejä ollaan kuultu kyllästymiseen asti ja kohdattu oikeasti ilkeitäkin kommentteja ja ikävää suhtautumista. Onko muilla samanlaisia muusta perheestään ulkonäöltään poikkeavia lapsia? Mahtaako olla kovinkin poikkeuksellista ja mitä noihin ilkeilyihin oikein pitäisi vastata?
Kommentit (119)
Kuka noista geeneistä lopulta tietää? Suomi on pieni maa, ja ihmiset ovat liikkuneet aika vähän paikkakunniltaan, ennenkuin tuli Savon asuttaminen 1300-1600-luvulla, evakkoretki ja maaltapako, joista jälkimmäinen jatkuu yhä. Sukututkimusta tehdessäni olen törmännyt monesti yllätyksiin. Kuten siihen, että mummoni Lainan äidin Marian tyttöaikainen sukunimi oli ihan sama kuin isoisälläni Johanneksella. Ja tutkittuani tarkemmin, löytyihän se kaukainen yhteinen esi-isäkin sieltä.
Laina-mummoni oli hunajan värinen, ja pisamainen, sellainen punertava hunaja. Johannes taas oli vaalea. Lapsista ensimmäinen oli ruskeatukkainen, kolme seuraavaa hunajan värisiä, viides hyvin tummakulmainen ja tummatukkainen tyttö, ja kuudes tyttö oli taas hunaja.
Viides on aina ollut aivan samannäköinen, kuin mummoni äidin Marian valokuvakansiosssa oleva Iida-niminen täti. Eli isomummoni täti. Viides on kuin klooni tästä valokuvaamon kuvasta 1900-luvun alusta, ja hänen lapsensa ja lapsenlapsensa ovat täsmälleen saman Iida-tädin näköisiä. Ruskeatukkainen taas muistuttaa erinomaisen tukevasti isänpuoleista isoisäänsä. (Paitsi ettei ole pontikkajuoppo...)
Geenit hyppivät. Jollain on geenistössään muisto jostain ja kun törmää kumppaniin, joka kantaa sitä myös, avot, jälkeläisen ulkonäkö on jotain muuta kuin mitä älliseltään kuvittelisi.
Meillä mun sisko on tummatukkainen ja vihreäsilmäinen. Semmoiset tummansuklaan väriset hiukset. Kumpikin vanhempi vaaleita ja toisella siniset ja toisella vihreet silmät. Mummulla taas isän puolelta oli tummat hiukset ja vihreät silmät. Minä oon sit tosi vaalea, mun silmät on vaaleansiniset ja hiukset melkein valkoiset luonnostaan.
Perusgenetiikalla tummahiuksiset ihmiset voivat saada vaaleita tai punahiuksisia lapsia. Samoin ruskeasilmäiset voivat saada sini-tai vihreäsilmäisiä lapsia. Mutta minun vahva käsitys on, että vaaleat ja sinisilmäiset EIVÄT voi saada ruskeasilmäisiä ja tummahiuksisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Minulla on siniset silmät, eksällä vihreät. Yksi lapsista silti ruskea silmäinen. Ja kaikista lapsista on otettu eron jälkeen DNA testi, joka osoitti, että isyyttä on turha keksityillä syillä yrittää vältellä.
Eikös vihreäsilmäisyys ole ruskeiden silmien joku mutaatio? Eli lastesi isällä on ruskeasilmäisyyden geeni. Ystävälläni on ihan ruskeat silmät, vaikka äitinsä on vihreä- ja isänsä sinisilmäinen. Eräillä tuttavillani (ruskeasilmäinen nainen + sinisilmäinen mies) on esikoinen vihreäsilmäinen ja kuopus ruskeasilmäinen.
Meillä oli riesana, lasten ollessa pieniä, sellainen päivittely että kuinka ne lapset noin vaaleita ovat kun isä on Afrikasta ja äitikin on ruskeaverikkö, eikä kalpea blondi.
Lasten ihon väriä ja hiusten suoruutta jaksettiin ihmetellä. Minulle iskettiin silmää ja vinoiltiin vieraissa käymisestä..
Mieheni on hyvin monen eri etnisen ryhmän sekoitus, ja ihonväriltään vaaleanruskea.
Nyt kun lapset ovat kasvaneet, tuollainen höpötys on loppunut onneksi, koska lapset ovat isänsä näköisiä.
Minulla ja veljelläni taas on vihreät silmät, joissa ruskeita täpliä, vaikka molemmat vanhempamme ovat sinisilmäisiä. Vain yhdellä isovanhemmalla on vihreät silmät. Tämä kyllä askarrutti minua joskus, mutta uskon, että vihreäsilmäisyys on hallitsevampaa kuin sinisilmäisyys, jospa se vain tuli sieltä isoisältä meille.
Nyt saatiin tänne joku rasisti kuittailemaan. :(
Monikohan kommentoijista huomasi, että ap:n tummapiirteisellä kuopuksella on siniset silmät.
Mitä sanotte jos vanhemmat vaan amiksia ja lapsi keskimääräistä älykkäämpi. ? Onko testi paikallaan nk isyys
Vierailija kirjoitti:
Monikohan kommentoijista huomasi, että ap:n tummapiirteisellä kuopuksella on siniset silmät.
Huomasin. Mutta en tiedä, mitä tarkoittaa 'tummapiirteinen'.
Minusta aloittajan lapsessa ei ole mitään kummallista.
Selitys on se, että me olemme kaikki perimältämme Afrikasta ja olemme kuulema pakolaisia kaikki. Normi lapsi.
Sairaalassae vaihtunut-pelottava ajatus-mutta mahdollista.
Veriryhmät vanhemmilla ja lapsella?
Tai katse isovanhempiin-sieltä voi yllättävästi periytyä.
Monet ovat vastanneet ap:lle siltä pohjalta, että hiusten väri olisi ns. mendelistisesti periytyvä eli käytännössä yhden (tai vaikka kahdenkin) geenin määrittämä ominaisuus. Näin ei uusimman tiedon perusteella ole.
Hiusten väriin vaikuttaa ensinnäkin useampi eri geeni, ja ainakin joillakin näistä geeneistä on myös useampia erilaisia muotoja (alleeleja), ei vain kahta muotoa, kuten joissakin vastauksissa on esitetty. Tämän vuoksi erilaisia yhdistelmiä voi olla suuri määrä, ja vaaleahiuksisille vanhemmille voi syntyä tummahiuksinen lapsi, vaikka se onkin harvinaisempaa kuin että lapsi olisi vaalea.
Lisäksi genetiikka selittää hiusten väristä vain osan, joidenkin tutkimusten mukaan jopa vain varsin pienen osa (paljon alle puolet). Tämä taas viittaa siihen, että hiusten väriin vaikuttaa myös ympäristö eli kasvuolosuhteet, joihin lukeutuu muun muassa ravinto.
On siis geneettisestikin aivan mahdollista, että vaaleahiuksisille vanhemmille syntyy tummahiuksinen lapsi, koska hiusten väri ei periydy vanhemmilta täysin yksiviivaisesti, eikä tässä siis ole sinällään mitään kummallista. Samaten hiusten väri voi lapsen kasvaessa muuttua, aivan kuten silmien värikin.
No, itse olen kahden sinisilmäisen ja maantietukkaisen vanhemman tummahiuksinen lapsi, jonka toinen silmä on puoliksi ruskea, muutoinkin väri pikemminkin tumma sinivihreä kuin harmahtavan sininen, kuten muulla perheellä. Maantietukkaisella ja sinisilmäisellä isälläni oli vaaleatukkainen ja sinisilmäinen äiti, mutta tummatukkainen ja ruskeasilmäinen isä. Isäni veli on myös tumma ja ruskeasilmäinen. Isäni on piilevästi kantanut oman isänsä tummia geenejä, ja ne ovat päässeet minussa näkyviin. Peruskoulussa toki opetettiin, että ruskea silmänväri olisi aina dominantti, eikä se voisi jäädä "piileväksi", jos sellainen geeni on, mutta tämä on todellisuudessa vain karkea yleistys, sillä silmien värin määrää paljon useampi geeni kuin yksi. Tunnen esimerkiksi mustan miehen, jonka suvussa ei todellakaan ole vaaleita piirteitä, mutta silti hänen yhdellä lapsellaan on äitinsä vaaleanvihreät silmät, vaikka bilsankirjojen mukaan "kahta ruskeasilmäistä geeniä kantava ei voi saada kuin ruskeasilmäisiä lapsia".
Kaveripariskunnan pojat on syntyneet peräjälkeen. Kaksi ensimmäistä on samasta puusta veistettyjä, ilmettyjä isänsä kopioita. On tummat piirteet, ruskeat silmät ja musta tukka. Sitten tämä kolmas. On pellavan vaalea tukka, kuulas iho ja siniset silmät. Äitinsä näköinen.
Mutta tosiaan, kun isänsä kanssa kolmikko menee, niin on hilpeitä katseita usein kuulemma mies saanut, vaikka ihan todistetustikin oma on :)
Soita Skyder McZeuffille. Hän tietää nämä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsisuomalaisessa perimässä on myös "tummia" geenejä. Maihin jäi aikoinaan ulkomaalaisia merimiehiä ja rautaruukkeihin tuli myös ulkomaalaisia, jotka eivät suinkaan olleet sinisilmäisiä blondeja. Geenit saattavat hypellä monenkin sukupolven yli ja pulpahtaa yks kaks näkyviin. Samantapaisista asioista, joilla kuitenkin on vakavammat seuraukset, on kohdattu mm. Etelä-Afrikassa. Molempien vanhempien suvut ovat tunnetusti vaaleaihoisia eurooppalaisten jälkeläisiä, mutta kuitenkin nämä vaaleat ihmiset voivat yllättäen saada tummaihoisen lapsen, ei mustaa vaan piirteiltään negroidin, jolla on hieman tummempi iho kuin vanhemmillaan. Jomman kumman vanhemman suvussa on joskus monta sukupolvea sitten ollut "epäsäätyinen" suhde, josta jälkenä on vieläkin henkilön perimässä geenejä, joiden vaikutus voi yllättäen tulla esiin.
olet aivan oikeassa että sekasuhteita on ollut, kuten myös raiskauksia aina, mutta kyllä ne negridit geenit tulee joka jälkeläisessä jollain lailla esiin. Ei käy niin että lapset olisi kaikki täysin valkoisia ja sitten yks kaks yksi musta ilmenee heidän jälkeläisissä. 50% tulee geeneistä isältä, aina. Ne ei katoa mihinkään, ja tiedämme että mustien geenit ovat vallitsevia , aina. Joten tuo ei mene noin kuin sanoit.
Vallitseva tarkoittaa todennäköisempää vaihtoehtoa, ei ainoaa. Typerys.
Typerys?
Kun järkiperusteet loppuu, mennään henkilökohtaisuuksiin, niinkö?Kyllä, on totta että yksi piirre voi olla jotain muuta kuin vallitsevaa, mutta kun piirteitä on yhdessä ihmisessä vaikkapa 10 (silmienväri, hiuksen kiharuus, hiusten väri, hymykuopat, ihonväri, ruumiinrakenne, korvanlehti, huulien paksuus...jne) niin se että KAIKKI vallitsevat piirteet puuttuisi lapselta, niin ei ole mahdollista edes teoriassa. Ennemminkin pidetään todistettuna että joku valehtelee lapsen vanhemmasta.
Ilmeisesti yrität väittää etä musta saa valkoisen lapsen?
Ei tietenkään ollut yllä olevalta asiallista sanoa sinua typerykseksi, olisi pitänyt sanoa, että esittämäsi ajatukset ovat totaalisen virheellisiä. Sinulla on perinnöllisyys niin hakusessa ettet ymmärrä edes perusasioita. Suosittelen tutustumaan nykytietoon perinnöllisyydestä.
Ensinnäkin ei ole olemassa "mustia" ja "valkoisia" ihmisiä. Aloita siitä.
Minä aina lapsena ja nuorena tätä ihmettelin, että miten minulla on mustat hiukset ja oliivinvihreät silmät, ja sellainen jotenkin pronssiin vivahtava ihokin, vaikka vanhemmat on vaaleanruskeatukkaisia ja kalpeita, ja veljenikin on tavallisen suomalaisen näköinen.
No, meillä sitten paljastui että minut on adoptoitu Espanjasta. Olen ilmeisimmin niitä Francon ajan vanhemmiltaan synnytyslaitoksella varastettuja ja rahasta adoptioon myytyjä lapsia. Ärsyttävää on, etteivät vanhemmat edes ihmetellessäni ulkonäköäni kertoneet adoptiosta, ennen kuin vasta kun olin 16-vuotias. Silloin riidan aikana äiti paukutti, että ei olisi pitänyt ikinä ottaa etelämaalaista, koska niillä on tunnetusti häijy ja tulinen temperamentti, vaan rauhallinen suomalaislapsi olisi pitänyt adoptoida...
Onhan niitäkin tapauksia missä amerikkalaiseen perheeseen on syntynyt hyvin tumma afro-amerikkalaisen näköinen lapsi. Ja ihan oma. Suvussa on vaan geenit eli joku esi-isä tai äiti on ollut niin vaalea, että on mennyt valkoihoisesta tai sivusuhteesta syntynyt lapsi on ollut sopivan vaalea. Eikä kukaan ole tiennyt mitään :)
Tässä brittiläiset kaksostytöt, joista toinen supervaalea punapää ja toinen tumma pörröpää. Syy selviää kun katsoo vanhempia.
Välillä näin (ainoastaan) lukiobiologiapohjalla oikein hämmästyttää, miten pihalla moni on perinnöllisyystieteestä. Täällä joku jo yrittikin selittää koulun klassikkoesimerkkiä silmien värin periytymisestä, mutta silti ihmetellään, miten kahdelle ruskeasilmäiselle voi syntyä sinisilmäinen lapsi.
Noh, ensinnäkin on ymmärrettävä se, että ihmisellä on aina vähintään kaksi samaa ominaisuutta kodittavaa geeniä, joista toinen on peritty äidiltä, toinen isältä. Monigeenisissä ominaisuuksissa, kuten ihonvärissä, ominaisuutta määrittäviä geenejä peritään sattumanvaraisesti kymmeniä molemmilta vanhemmilta. Lisäksi osa geeneistä on dominoivia, kuten ruskeasilmäisyys, tummatukkaisuus tai resessiivisiä, kuten vaaleatukkaisuus ja sinisilmäisyys. Tämä tarkoittaa että vaikka sinulla olisi perintöaineksessasi (genotyyppi) sekä sinisen että ruskean silmän geenejä, silmäsi olisivat jotakin ruskean tai vihreän sävyä (fenotyyppi). Tämän vuoksi onkin mahdollista, että vaikka sinä ja puolisosi olisitte niitä ruskeasilmäisiä, lapsellenne (puolisosi genotyypistä riippuen) periytyisi siniset silmät.
Tällaiset resessiiviset ominaisuudet voivat periaatteessa olla piilossa Aatamista ja Eevasta lähtien, mutta ilmestyä yhtäkkiä sinun lapsillesi. Kun yhtälöön vielä lisätään mutaatiot, epigenetiikka, monigeeniset ominaisuudet sattumineen, ei ole todellakaan kovin ihmeellistä, jos sisarukset eivät juuri muistuta toisiaan tai lähisukulaisiaan.