Näin tänään bussissa todella huonosti puetun lapsen :(
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä näet lapsen, tee lasu! Päiväkodissa tuohon puututtaisi, mutta jos lapsi on kotihoidossa, ei kukaan valvo lapsen hyvinvointia.
Ei välttämättä koulussakaan kukaan puutu, valitettavasti :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityislapsi ja ne vaatteet reikiintyy ja likaantuu ihan todella nopeaan. Sitä ei ehkä tavallisten vanhempien äidit ymmärrä. Aamulla kun syö aamiaisen jo siinä on usein joku läikkä tullut paitaan jne. Muutenkin pukeminen hankalaa, että jos ei koko paita ui puurossa niin sillä paidalla mennään. Ja kerran oli ekaa päivää kurahousut tarhassa käytössä ja jo yhden päivän jälkeen menivät rikki. Siis täysin uudet 25 e maksavat kurahousut. Joo ei ollut varaa ostaa uusia siinä kuussa enää. Ja koko ajan hanskat ja pipot kateissa vaikka lapasiakian on 5 paria ja pipoja 5 kpl ja 3 kpl lippiksiä. Tällähetkellä kaikki lippikset kadoksissa. Rahaa palaa koko ajan, kun lapsi ei osaa laittaa oikeille paikoille näitä ja pidä huolta niistä niin kuin omat ikätoverinsa jo osaa. Mutta tällaisethän asiat ei koskaan käy näiden keskustelijoiden mielessä. Ei sitä aina sillä sekunnilla aina pysty hommaamaan uusia kurahousuja tai lapasia ja hattuja jne. Olin erirtäin onnellinen, kun sain pienemmälle vaateavustuksena käytettyjä vaatteita. Kaikki ei ehkä ihan niin lempparikuosia, mutta parempi kuin ei mitään. Ja osa tietty vähän kuluneempia, muttq voi jösses jos sekin on jo rikos. Hyvä osaiset voisivat tulla sieltä täydellisen maailman kuplastaan ulos ja miettiä itse miten alle 500 eurolla/ kk ostavat kaiken tarpeellisen.
Noinkin joo, mutta jos tiedetään että rikkoo niin MIKSI pitää olla ne upouudet +25e housut? Kirpparilta saa 10 paria ihan hyviä kuriksia tuolla rahalla...
En ole sama, mutta yksi syy voisi olla että, joka paikassa ei ole kauhean hyviä tai halpoja kirppiksiä. Itse asun helsingissä ja olen tottunut, että voin vain mennä kirppikselle ja hakea sen minkä lapsi tarvitsee, kirppiksiä on niin tiheässä ja tarjonta laadukasta.
Mutta olen käynyt myös muualla kiertelemässä kirppiksiä ja erot voi olla ihan järkkyjä, myydään likaisia ja rikkinäisiä vaatteita ja leluja kaameaan hintaan ja osasta vaatteista pyydetään jopa kaupan hintoja jos ne on vielä hyvässä kunnossa.
Mutta asiasta olen kyllä samaa mieltä, kirppiksiä kannattaa hyödyntää jos sellainen lähistöltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä näet lapsen, tee lasu! Päiväkodissa tuohon puututtaisi, mutta jos lapsi on kotihoidossa, ei kukaan valvo lapsen hyvinvointia.
Eipä puututa. Olin kaupungin päiväkodissa ja ryhmässä oli 3v lapsi, jonka toppahaalari oli aivan liian pieni ja hänellä ei ollut mitään kaulan suojana. Kyselin moneen kertaan että eikö tähän pitäisi puuttua, sanottiin että vanhempien kanssa on keskusteltu mutta ei ole auttanut. Ja ei kuulemma tarpeeksi vakava asia lasun tekoon. Päiväkoti ei myöskään suostunut antamaan omista varavaatteistaan tälle lisää päälle, koska se kuulemma viestii vanhemmille että on OK jättää vaatteet hankkimatta kun päikystä saa lainaan.
Siis mitä **ttua. Voisihan inhimillisyyden nimissä lainata vaikka kaulaliinaa ja olla kertomatta vanhemmille lainaamisesta ja vain muistuttaa että hei teillä ei ole vieläkään sitä kaulaliinaa?
Toisekseen, minä ensikertalaisena äitinä opettelen vielä pukemista. En tosiaan tiedä, mitä ja miten paljon päikyssä oltava kun sinne mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityislapsi ja ne vaatteet reikiintyy ja likaantuu ihan todella nopeaan. Sitä ei ehkä tavallisten vanhempien äidit ymmärrä. Aamulla kun syö aamiaisen jo siinä on usein joku läikkä tullut paitaan jne. Muutenkin pukeminen hankalaa, että jos ei koko paita ui puurossa niin sillä paidalla mennään. Ja kerran oli ekaa päivää kurahousut tarhassa käytössä ja jo yhden päivän jälkeen menivät rikki. Siis täysin uudet 25 e maksavat kurahousut. Joo ei ollut varaa ostaa uusia siinä kuussa enää. Ja koko ajan hanskat ja pipot kateissa vaikka lapasiakian on 5 paria ja pipoja 5 kpl ja 3 kpl lippiksiä. Tällähetkellä kaikki lippikset kadoksissa. Rahaa palaa koko ajan, kun lapsi ei osaa laittaa oikeille paikoille näitä ja pidä huolta niistä niin kuin omat ikätoverinsa jo osaa. Mutta tällaisethän asiat ei koskaan käy näiden keskustelijoiden mielessä. Ei sitä aina sillä sekunnilla aina pysty hommaamaan uusia kurahousuja tai lapasia ja hattuja jne. Olin erirtäin onnellinen, kun sain pienemmälle vaateavustuksena käytettyjä vaatteita. Kaikki ei ehkä ihan niin lempparikuosia, mutta parempi kuin ei mitään. Ja osa tietty vähän kuluneempia, muttq voi jösses jos sekin on jo rikos. Hyvä osaiset voisivat tulla sieltä täydellisen maailman kuplastaan ulos ja miettiä itse miten alle 500 eurolla/ kk ostavat kaiken tarpeellisen.
Noinkin joo, mutta jos tiedetään että rikkoo niin MIKSI pitää olla ne upouudet +25e housut? Kirpparilta saa 10 paria ihan hyviä kuriksia tuolla rahalla...
En ole sama, mutta yksi syy voisi olla että, joka paikassa ei ole kauhean hyviä tai halpoja kirppiksiä. Itse asun helsingissä ja olen tottunut, että voin vain mennä kirppikselle ja hakea sen minkä lapsi tarvitsee, kirppiksiä on niin tiheässä ja tarjonta laadukasta.
Mutta olen käynyt myös muualla kiertelemässä kirppiksiä ja erot voi olla ihan järkkyjä, myydään likaisia ja rikkinäisiä vaatteita ja leluja kaameaan hintaan ja osasta vaatteista pyydetään jopa kaupan hintoja jos ne on vielä hyvässä kunnossa.Mutta asiasta olen kyllä samaa mieltä, kirppiksiä kannattaa hyödyntää jos sellainen lähistöltä löytyy.
Mihin esim. täällä Helsingissä kannattaa mennä? Olen käynyt Lauttasaaressa ja Hakaniemessä kirppiksillä ja järkyttävät hinnat. Bodyistä pyydettiin 5€, saan keski-euroopan alennusmyynneistä uusia samaan hintaan. Lisäksi hirveä vaiva ja löytääkö edes mitä hakee.
Juu u, sen todellakin huomaa onko kyseessä saman aamun puurot vai kenties viikon takaiset, missä muiden päivien ruuat vielä päällä. On lapsia joilla on mustaa, pinttynyttä likaa esim. korvantaustat, niska, taipeet jne täynnä, eli ei ole pesty ainakaan kunnolla välttämättä pitkään aikaan. Lapsia jotka tulee toista viikkoa samat vaatteet päällä hoitoon ja selvästi niitä ei ole pesty välissä. Ehkä jonain päivänä saattanut olla eri paita, ja sit taas puettu ne likaiset uusiksi.
Kyllä sen vaan HUOMAA.
t. lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä puututa. Olin kaupungin päiväkodissa ja ryhmässä oli 3v lapsi, jonka toppahaalari oli aivan liian pieni ja hänellä ei ollut mitään kaulan suojana. Kyselin moneen kertaan että eikö tähän pitäisi puuttua, sanottiin että vanhempien kanssa on keskusteltu mutta ei ole auttanut. Ja ei kuulemma tarpeeksi vakava asia lasun tekoon. Päiväkoti ei myöskään suostunut antamaan omista varavaatteistaan tälle lisää päälle, koska se kuulemma viestii vanhemmille että on OK jättää vaatteet hankkimatta kun päikystä saa lainaan.
Siis mitä **ttua. Voisihan inhimillisyyden nimissä lainata vaikka kaulaliinaa ja olla kertomatta vanhemmille lainaamisesta ja vain muistuttaa että hei teillä ei ole vieläkään sitä kaulaliinaa?
Toisekseen, minä ensikertalaisena äitinä opettelen vielä pukemista. En tosiaan tiedä, mitä ja miten paljon päikyssä oltava kun sinne mennään.
Osaatko pukea itsellesi kaulaliinan ja hanskat? Muttet lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Juu u, sen todellakin huomaa onko kyseessä saman aamun puurot vai kenties viikon takaiset, missä muiden päivien ruuat vielä päällä. On lapsia joilla on mustaa, pinttynyttä likaa esim. korvantaustat, niska, taipeet jne täynnä, eli ei ole pesty ainakaan kunnolla välttämättä pitkään aikaan. Lapsia jotka tulee toista viikkoa samat vaatteet päällä hoitoon ja selvästi niitä ei ole pesty välissä. Ehkä jonain päivänä saattanut olla eri paita, ja sit taas puettu ne likaiset uusiksi.
Kyllä sen vaan HUOMAA.
t. lastenhoitaja
Toivottavasti teette noista lasun, noissa perheissä ei ole kunnossa mikään muukaan asia. Minä olin kerran tuollainen, mutta ihmeesti ei huomattu koulussa mitään :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vaan HUOMAA.
t. lastenhoitaja
Toivottavasti teette noista lasun, noissa perheissä ei ole kunnossa mikään muukaan asia. Minä olin kerran tuollainen, mutta ihmeesti ei huomattu koulussa mitään :(
Todellakin. Järkyttävää ettei kasvatuksen ammattilaiset muka huomaa mitään. Vai ovatko esimerkiksi koulun aikuiset itsekin sellaisia välinpitämättömiä, lapsen naama ei miellytä tai jotain. Sitten on se lapsi yksin ongelmineen, varsinkin jos on vielä kiusaamistakin kuvioissa.
Väärin on palstan mielestä myös pukea lapsi liian kauniisiin vaaatteisiin. Vielä jos sattuu olemaan jotakin tiettyä merkkiä, niin vanhemmat ovat pelkkiä merkkien perässä juoksevia idiootteja joille lapsi on vain näyttelyesine.
:D voi että! Onko pokeria päin naamaa mennä antamaan vinkkejä erityislapsen äiteelle, varsinkaan jos ei itsellä ole erityislasta? Kaikki diagnoositkin on varmaan itse aiheutettuja, eikö? Ehkä sitä aatteli et kyllä kurikset kestää, ja eipä kestäny.
Ihan järkyttävää miettiä sitä, kuinka paljon varmaan edelleen on esim päiväkotitätejä, joilla olisi aihetta tehdä lasu mutta eivät sitä tee. Itse olen opiskelemassa yläasteen opettajaksi, ja aion kyllä olla tarkkana, mikäli koen, ettei kaikki ole hyvin.
Oma puolisoni on nyt 24, ja hän oli juuri sellainen lapsi, josta olisi pitänyt tehdä lasu. Sukulaiset ja opettajat ovat hänen mukaansa väkisinkin nähneet mustelmat, mutta eivät koskaan puuttuneet asiaan.
Näin nuorena kesäiltana (kello oli jotakin yhdentoista maissa illalla) nuoren äidin kaupungin keskustassa, joka työnsi rattaissa parivuotiasta lasta jolla ei ollut päällä kuin uimahousut. Oli ollut helteinen kesäpäivä mutta siinä vaiheessa jo koleampaa, itsellänikin oli jo pitkähihaista päällä. Myös äidillä itsellään oli enemmän vaatetta päällä, mutta lapsi istui myöhään illalla niissä uimahouisuissansa rattaissa.
Olin itse teini-ikäinen ja lähinnä tuijotin kummastuneena tätä näkyä, harmittaa vielä kymmenen vuotta myöhemminkin etten puuttunut asiaan. Jos nyt näkisin saman niin menisin kyllä huikkaamaan että pitäiskö vähän laittaa jotakin paitaa ja housua jo päälle. Ja suunnata jo kotiin....
Mä olin niin hassu 80-luvulla lapseni kanssa että menin tarhan jälkeen aina ensin kotiin vaihtamaan lapselle puhtaat vaatteet ja vasta sen jälkeen mentiin kauppaan. En uskaltanut käydä kaupassa ennen hoidosta hakuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saattaa saada.
Kaikilla ei ole aikaa tai mielenkiintoa kierrellä kirppiksillä etsimässä sopivan kokoisia ( ja mahdollisesti värisiä ) kuriksia. Marketista saa samalla kauppareissulla.
Useasti ei löydy niitä kumppareita tai muutakaan. Kirpputorireissuunvoi oikeasti heittää yhden päivän hukkaankin ja mitään ei saa sillä reissulla ostettua.
Aikakin on tavallaan rahaa ja arvokasta.
Yleensä köyhiä ihmisiä höykytetään sinne kirpputoreille ja kirpputorit on ratkaisu kaikkeen.
No ei ne ole.
Sen verran mulla on varaa sanoa suoraan päin naamaa että ei ole. Ei ole.
Oma tausta on sellainen että kerkesin nauttimaan ylempää keskiluokkaista elämää jonkin verran kunnes työsuhde pistettiin poikki ja samalla myös mieheltä lähti oman alan hommat tauolle.
Perheen talous myös laski merkittävästi siten että enää omaisuutta ei ole kuin muutama tonni jäljellä niistä sadoista tuhansista euroista.
Säästöt on käytetty jo vuokraelämään.
Täytyy todeta että ei ne kirpputorit ole mikään ratkaisu. Etenkin lastenvaatekirpputorit on lottoa.
Toisaalta kaikista järkevintä lastenvaatteet on ostaa käytettynä aina. Vain hölmö ostaa uutena.
Siis itsekäs omaa napaa tuijottava luontoa tuhoava paskakasa.
Silti ei ne rahat köyhimmillä perheillä riitä edes kirpputorillekaan ja taustalla ei edes ole mitään kapakkaa tai tupakkaa. Näitäkin aina käytetään eräällä tavalla vittuiluna köyhille.
"tupakkaa ja kapakkaa pois, niin rahaa jää kaikkeen"
Pitää tohon todeta että vitut jää.
Yrittäkääs nyt ottaa se pää pois sieltä perseestä. Suomi on kallis maa ja erilaiset tuet ei kyllä vastaa siihen tasoon mitä kaikki maksaa. Eikä ne kirpputorin romutkaan ole ihan oikean hintaisia. Ovat tainneet tajuta pyytää roskasta ylihintaa sanon minä.
Totuus nyt vaan on se että tukien pitäisi olla korkeammat ja rahan pitäisi virrata enemmän siihen suuntaan missä sitä ei ole. Rahahan virtaa aina rahan luo.
Omaa napaan tuijottavat eivät vain halua luopua saavutetuista eduistaan ja neuvovat köyhiä kirpparille ja syyllistävät kapakasta ja tupakasta.
Mä näin kerran vauvan istumassa rattaissa kuumana päivänä suorassa auringonpaahteessa ilman hellehattua. Rattaiden kuomu oli vedetty alas, niin ei ollut siitäkään suojaa. Opetetaanko neuvolassa kädestä pitäen tällaisia eli annetaanko pukeutumusohjelehtisiä? Olisi varmaan syytä, tuskin kaikki nuoret ikinä kuulleetkaan mistään auringonpistoksesta.
Taas yksi syy olla hankkimatta lapsia niin ei joudu silmätikuksi. Sellaiseksi kun voi joutua jo ennen kuin on edes lapsia vaikka elelisi ihan "normaalia" päihteetöntä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saattaa saada.
Kaikilla ei ole aikaa tai mielenkiintoa kierrellä kirppiksillä etsimässä sopivan kokoisia ( ja mahdollisesti värisiä ) kuriksia. Marketista saa samalla kauppareissulla.
Useasti ei löydy niitä kumppareita tai muutakaan. Kirpputorireissuunvoi oikeasti heittää yhden päivän hukkaankin ja mitään ei saa sillä reissulla ostettua.
Aikakin on tavallaan rahaa ja arvokasta.
Yleensä köyhiä ihmisiä höykytetään sinne kirpputoreille ja kirpputorit on ratkaisu kaikkeen.
No ei ne ole.
Sen verran mulla on varaa sanoa suoraan päin naamaa että ei ole. Ei ole.
Oma tausta on sellainen että kerkesin nauttimaan ylempää keskiluokkaista elämää jonkin verran kunnes työsuhde pistettiin poikki ja samalla myös mieheltä lähti oman alan hommat tauolle.
Perheen talous myös laski merkittävästi siten että enää omaisuutta ei ole kuin muutama tonni jäljellä niistä sadoista tuhansista euroista.
Säästöt on käytetty jo vuokraelämään.
Täytyy todeta että ei ne kirpputorit ole mikään ratkaisu. Etenkin lastenvaatekirpputorit on lottoa.
Toisaalta kaikista järkevintä lastenvaatteet on ostaa käytettynä aina. Vain hölmö ostaa uutena.
Siis itsekäs omaa napaa tuijottava luontoa tuhoava paskakasa.
Silti ei ne rahat köyhimmillä perheillä riitä edes kirpputorillekaan ja taustalla ei edes ole mitään kapakkaa tai tupakkaa. Näitäkin aina käytetään eräällä tavalla vittuiluna köyhille.
"tupakkaa ja kapakkaa pois, niin rahaa jää kaikkeen"
Pitää tohon todeta että vitut jää.
Yrittäkääs nyt ottaa se pää pois sieltä perseestä. Suomi on kallis maa ja erilaiset tuet ei kyllä vastaa siihen tasoon mitä kaikki maksaa. Eikä ne kirpputorin romutkaan ole ihan oikean hintaisia. Ovat tainneet tajuta pyytää roskasta ylihintaa sanon minä.
Totuus nyt vaan on se että tukien pitäisi olla korkeammat ja rahan pitäisi virrata enemmän siihen suuntaan missä sitä ei ole. Rahahan virtaa aina rahan luo.
Omaa napaan tuijottavat eivät vain halua luopua saavutetuista eduistaan ja neuvovat köyhiä kirpparille ja syyllistävät kapakasta ja tupakasta.
Tämä. Ja kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Ehkä äidillä ja lapsella oli yksi huonompi päivä. Kauhea kiukuttelu takana ettei suostu pukemaan kunnon vaatteita ja sotkenut naamansakin.. 3- vuotiaan uhma päällä. Älkää menkö tuomitsemaan heti toisia äitejä yhden vilauksen perusteella. ETTE KOSKAAN TIEDÄ mitä toinen käy läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Eipä tästä kauan ole, kun tällä palstalla julistettiin, että on lähes rikos pyytää jouluapuna lapselleen toppavaatteita. Tällainen avunpyytäjä äiti ivattiin ja tuomittiin lähes maanrakoon. Ehkä tälle lapselle olisi saattanut pukki tuoda sen lämpimän toppapuvun, jollette olisi niin helvetin pahansuopia ja kateellisia.
Mutta kun se lapsi ei varmaan sitten ollenkaan saisi leluja jouluksi.
Toppapuvun pitää olla itsestään selvyys. Sen voisi antaa lisäksi, muttei joululahjaksi.
Kaverit saa lahjaksi leluja ja itselle tulee vain vaate.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua ;) Meidän hyvätuloisen perheen pojat kulkevat yleensä aika kamalissa rääsyissä kun eivät suostu luopumaan vanhoista lempivaatteistaan. En lastensuojelun työntekijänä oikein näe esim. rumia tai vähän liian pieniä vaatteita lasten kaltoinkohteluna ;)
Lues nyt kuule aloitus uudelleen oikein huolella. Jos sen jälkeen olet edelleen sitä mieltä ettei mitään huolta ole, olet selvästi aivan väärällä alalla.
Eikä ole mielenkiintoa korjata rikkoutuvia vaatteita? Miten taapero edes saa päivässä rikki jonkun kurapuvun, saksillako?